Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan ASUS Z97-A/E/K/C?

Håller på och tittar runt på moderkort för bygge snart, men ibland är det bara tji omöjligt att hitta vad som faktiskt är skillnad på olika modeller.

För de Gigabyte kort jag kollade på så hittade jag till slut vad skillnaderna var, men för ASUS så har jag bara kommit fram till att Z97-P utmärker sig genom att ha en PATA port...

Så, nån som har koll på vad som skiljer de andra åt? De som jag kollat på är de i titeln alltså -A, -E, -K, och -C modellerna, vet inte ens om det finns fler, definitivt mer rörigt idag än när jag köpte senast för 7 år sen.

(kan väl tillägga att skillnaden mellan Ga-Z97X-Gaming 3 och -Gaming 5 är bättre kondisar för inbyggt ljud, guldpläterade Audio/Video portar och några extra SATA kablar, saker som inte står uttalat/enkelt att hitta i några specs)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Håller på och tittar runt på moderkort för bygge snart, men ibland är det bara tji omöjligt att hitta vad som faktiskt är skillnad på olika modeller.

För de Gigabyte kort jag kollade på så hittade jag till slut vad skillnaderna var, men för ASUS så har jag bara kommit fram till att Z97-P utmärker sig genom att ha en PATA port...

Så, nån som har koll på vad som skiljer de andra åt? De som jag kollat på är de i titeln alltså -A, -E, -K, och -C modellerna, vet inte ens om det finns fler, definitivt mer rörigt idag än när jag köpte senast för 7 år sen.

(kan väl tillägga att skillnaden mellan Ga-Z97X-Gaming 3 och -Gaming 5 är bättre kondisar för inbyggt ljud, guldpläterade Audio/Video portar och några extra SATA kablar, saker som inte står uttalat/enkelt att hitta i några specs)

Exakt vad bokstäverna står för vet nog bara Asus, man kan ju alltid gissa med hjälp av deras specar. Men här kan du jämföra skillnaderna på deras kort -> http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/comparison/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Exakt vad bokstäverna står för vet nog bara Asus, man kan ju alltid gissa med hjälp av deras specar. Men här kan du jämföra skillnaderna på deras kort -> http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/comparison/

Redan kollat liknande tabell och inte hittat särskilt mycket tyvärr. Nu ska vi se då...

Får ut att -K inte har SATA express och kör ett Realtek NIC(eh, vem tusan vill ha det?), kör gamla 887 för ljud(vafan det är ju sämre än jag har på mitt nuvarande, SJU år gamla kort!), bara har 4-fas ström till cpu och generellt verkar ha extremt låg nivå trots att det inte är nån jätteskillnad på priset. Weird.

Z97-E ( och -P ) finns inte ens med i listan alls.

-C jämfört med -A har inte DTS, EZ XMP eller TPU samt bara 6-fas ström till CPU, men HAR USB-laddare extra.

Så ok, listan gav åtminstone lite mer info än jag hittat tidigare, men som synes så är det potentiellt mycket som saknas ändå. Särskilt förvånande att 2 modeller inte fanns med alls i listan.

Tack för bra försök.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Håller på och tittar runt på moderkort för bygge snart, men ibland är det bara tji omöjligt att hitta vad som faktiskt är skillnad på olika modeller.

För de Gigabyte kort jag kollade på så hittade jag till slut vad skillnaderna var, men för ASUS så har jag bara kommit fram till att Z97-P utmärker sig genom att ha en PATA port...

Så, nån som har koll på vad som skiljer de andra åt? De som jag kollat på är de i titeln alltså -A, -E, -K, och -C modellerna, vet inte ens om det finns fler, definitivt mer rörigt idag än när jag köpte senast för 7 år sen.

(kan väl tillägga att skillnaden mellan Ga-Z97X-Gaming 3 och -Gaming 5 är bättre kondisar för inbyggt ljud, guldpläterade Audio/Video portar och några extra SATA kablar, saker som inte står uttalat/enkelt att hitta i några specs)

Inget av ASUS korten du nämner har någon PATA port....

Det som skiljer sig mellan dem är främst antalet USB/SATA kontakter, ljudkretsarna, och exakt hur de har fördelat kortplatserna.

Du kan se en hyfsad översikt på skillnaderna här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2635987,2692879,2636010,...
(Observera att det kan finnas felaktigheter i data på Prisjakt, så är det något specifikt som är viktigt för dig, dubbelkolla på Asus hemsida.)

Det är egentligen inga större skillnader mellan dem, utan det är bara detaljer som skiljer. De är allihopa relativt avskalade moderkort baserade runt ett Z97 chipset.

Sammanlagt så är nog Z97-A det av dem som har flest "extra-grejer" på sig, och det som är mest high-end av dem.

Är det någon särskild egenskap som är viktig för dig att kortet har, så kolla om kortet stödjer just den egenskapen. Annars så spelar det nog ingen större roll vilket av dem du köper.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Inget av ASUS korten du nämner har någon PATA port....

http://midat.se/product/main/ASUS-Z97-P-Socket-1150/
"IDE/PATA 1st "

Vet att jag hittade samma även nåt mer ställe men minns inte var.

Citat:

Du kan se en hyfsad översikt på skillnaderna här:

Eh, enligt den där så har -A integrerat grafikkort... Bland annat. Har för mig att minst ett av de inte hade nån M2 port när jag kollade på Asus hemsida.

Citat:

Är det någon särskild egenskap som är viktig för dig att kortet har, så kolla om kortet stödjer just den egenskapen. Annars så spelar det nog ingen större roll vilket av dem du köper.

Lutar just nu starkt mot GA-Z97X-UD5H även om det är en bit dyrare så har det saker jag vill ha ( extra NIC, dual BIOS och bra inbyggt ljud samt bättre uppsättning kortplatser). Men var väldigt irriterande att inte ordentligt kunna hitta vad som skilde de här lågprismodellerna åt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

GA-Z97X-UD5H

Här ser du skillnaderna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2650070,2635987,2692879,...

Gigabyte har bäste ljudkrets. Men Atheros nätverkskrets vet jag inte vad det är. Asuskorten har realtek eller Intel.
Jag hade valt mellan Gigabytekortet och Asus Z97 A (utifrån de du listade).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2650070,2635987

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

http://midat.se/product/main/ASUS-Z97-P-Socket-1150/
"IDE/PATA 1st "

Vet att jag hittade samma även nåt mer ställe men minns inte var.

Asus håller inte med: http://www.asus.com/Motherboards/Z97P/specifications/

Citat:

Eh, enligt den där så har -A integrerat grafikkort... Bland annat. Har för mig att minst ett av de inte hade nån M2 port när jag kollade på Asus hemsida.

Inget av dem har integrerat grafikkort. Däremot så kan alla använda sig av de inbyggda grafikmöjligheterna i Intel's CPUer.
Allihopa har M2 port enligt Asus.

Citat:

Lutar just nu starkt mot GA-Z97X-UD5H även om det är en bit dyrare så har det saker jag vill ha ( extra NIC, dual BIOS och bra inbyggt ljud samt bättre uppsättning kortplatser). Men var väldigt irriterande att inte ordentligt kunna hitta vad som skilde de här lågprismodellerna åt.

Asus har en rätt bra 'Jämför' funktion på sin hemsida. Den är lite svår att hitta dock.
(Gå till http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Platform_Products/ Klicka i "Add to comparison list" på de enheter du vill jämföra, klicka sedan på de små fyrkanterna längst upp till höger på sidan, välj "Compare list" och klicka sedan på "Compare now". )

Själv är jag rätt skeptisk till den extra NIC:en på Gigabyte kortet. Den skall vara någon slags "smart" port som genom att prioritera trafik förbättrar prestanda, men om man letar lite på nätet hittar man snabbt en hel del folk som har haft problem med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inget av dem har integrerat grafikkort.

Liksom det som var problemet ja. Att jämförelsesidan påstår att den har det när den garanterat inte har det.

Citat:

Asus håller inte med:

Näh de gör inte det... Man tycker det borde vara lätt att få det rätt men men...

Citat:

Själv är jag rätt skeptisk till den extra NIC:en på Gigabyte kortet. Den skall vara någon slags "smart" port som genom att prioritera trafik förbättrar prestanda, men om man letar lite på nätet hittar man snabbt en hel del folk som har haft problem med den.

Japp, därför jag var inne på ASUS och ASRock också, eftersom de billigare Gigabyte korten BARA har den där Bigfoot NIC. Jag har kollat ett antal tester och IBLAND har de fått bättre prestanda med den, men några gånger även sämre. Mest avgörande för mig är dock att den där Bigfoot NIC drar rejält märkbart extra CPU, 4-8% när Intel NIC drog 1-2%.

Men moderkortet har en vardera, så jag kör med Intel NIC som standard och tänker bara använda den andra när jag kopplar upp fler system.

#####

Citat:

Jag hade valt mellan Gigabytekortet och Asus Z97 A (utifrån de du listade).

Har just lagt in order på Black Edition av Gigabyte-kortet, irriterande nog fanns inte vanliga kvar längre. Men affären kunde få det för bara 2100 så det blev inte så illa pris ändå det.
Och det är enorm skillnad på de där 2 korten, Z97-A har rejält sämre ljud, bara 1 NIC samt sämre uppsättning PCI/PCIe slots, så det känns värt extra 600kr för att slippa behöva skaffa extra kort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S