Permalänk
Medlem

3Dmark poäng, Ram i 667Mhz??

Hej! Vill att min burk ska vara redo nu tills GTA V släpps.

Körde en snabb runda i 3DMark..

http://www.3dmark.com/3dm/5998228

Ser allt ok ut??

Ska försöka pressa min CPU liiite till iaf, och givetvis ska jag överklocka mitt GTX 980.

Bra guide till att överklocka GTX 900 serien?? Länka gärna..

Och nu till mina minnen. Varför står det att dom körs i 667 Mhz?? Det ska ju vara 1600Mhz, och dom bör nog vara lite överklockade dom med tror ja.

Underbart tacksam för svar!

Skickar med en hemlig spel nyckel till ett spel via Steam eller Origin till bästa svar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

DDR minnen körs i dubbla hastigheten mot vad du ser där, så 1333 MHz. Du måste själv gå in i Bios och välja att de ska köras i 1600!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hej! Vill att min burk ska vara redo nu tills GTA V släpps.

Körde en snabb runda i 3DMark..

http://www.3dmark.com/3dm/5998228

Ser allt ok ut??

Ska försöka pressa min CPU liiite till iaf, och givetvis ska jag överklocka mitt GTX 980.

Bra guide till att överklocka GTX 900 serien?? Länka gärna..

Och nu till mina minnen. Varför står det att dom körs i 667 Mhz?? Det ska ju vara 1600Mhz, och dom bör nog vara lite överklockade dom med tror ja.

Underbart tacksam för svar!

Skickar med en hemlig spel nyckel till ett spel via Steam eller Origin till bästa svar

Skrivet av Langelus:

DDR minnen körs i dubbla hastigheten mot vad du ser där, så 1333 MHz. Du måste själv gå in i Bios och välja att de ska köras i 1600!

Ibland är det inte bara att växla till 1600Mhz och vara glad. Utan man måste ladda en förinställd profil från minnes-tillverkaren som aktiverar 1600Mhz och rätt timing inställningar m.m

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Aktivera XMP i BIOS för att dina minnen ska gå i specificerad hastighet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hej! Vill att min burk ska vara redo nu tills GTA V släpps.

Körde en snabb runda i 3DMark..

http://www.3dmark.com/3dm/5998228

Ser allt ok ut??

Ska försöka pressa min CPU liiite till iaf, och givetvis ska jag överklocka mitt GTX 980.

Bra guide till att överklocka GTX 900 serien?? Länka gärna..

Och nu till mina minnen. Varför står det att dom körs i 667 Mhz?? Det ska ju vara 1600Mhz, och dom bör nog vara lite överklockade dom med tror ja.

Underbart tacksam för svar!

Skickar med en hemlig spel nyckel till ett spel via Steam eller Origin till bästa svar

Att bara halva hastigheten visas before på DDR. Detta gör att värdet som visas (I ditt fall 667) dubbleras. Minnen kommer från fabriken inställda i 1333 mhz (667 * 2). För att de ska köras i 1600 som de är speccade för går du in i BIOS och ändrar överklockningsprofilen till det som kallas XMP. XMP är en av tillverkaren förinställd profil med korrekt spänning och timmings och liknande. För att komma in i BIOS med ett ASUS moderkort spammar du F2 medans datorn startar. För att överklocka ditt 980 föreslår jag denna guide --> https://www.youtube.com/watch?v=fyk5DCladcY

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Mina står också som 667 @ 3dmark men 933 i bios, cpu-z och asus software, IT AINT ALL WHAT IT SEEMS

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Hmm.. Nu kollade ja i bios och där stod det 1600Mhz, dock vet ja inte om XMP var aktiverat..

Kollade dessutom i CPU-Z som säger 802,4 Mhz

Vad ska ja göra nu?? Borde ja ändå inte kunna klocka dom lite?? Provade nämligen att ändra till 1866 Mhz, men då ville den inte starta.

Overclock failed bla bla..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

När du kör två fysiska minnesmoduler körs de i vad som kallas dual channel. Detta dubblar effektivt hastigheten. Detta gör att värdet som visas (I ditt fall 667) dubbleras. Minnen kommer från fabriken inställda i 1333 mhz (667 * 2). För att de ska köras i 1600 som de är speccade för går du in i BIOS och ändrar överklockningsprofilen till det som kallas XMP. XMP är en av tillverkaren förinställd profil med korrekt spänning och timmings och liknande. För att komma in i BIOS med ett ASUS moderkort spammar du F2 medans datorn startar. För att överklocka ditt 980 föreslår jag denna guide --> https://www.youtube.com/watch?v=fyk5DCladcY

Dual channel är svaret på en annan fråga.

Här handlar det om Double Data Rate (DDR).

Från Wikipedia:

"DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln. Detta innebär att dataöverföringshastigheten fördubblas utan man behöver öka klockfrekvensen på Front side busen. Därför har ett 166 MHz DDR-system en effektiv klockcykelfrekvens på 333 MHz om man jämför med ett vanligt SDRAM-system."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimbeijer:

Vad ska ja göra nu?? Borde ja ändå inte kunna klocka dom lite?? Provade nämligen att ändra till 1866 Mhz, men då ville den inte starta.

Overclock failed bla bla..

Kan hända att de behöver högre spänning för att klara 1866, men det ger väldigt lite att överklocka minnen, more pain than gain. Mycket effektivare och bättre resultat att överklocka grafikkortet och processorn istället..

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

2x800 =1600

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Dual channel är svaret på en annan fråga.

Här handlar det om Double Data Rate (DDR).

Från Wikipedia:

"DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln. Detta innebär att dataöverföringshastigheten fördubblas utan man behöver öka klockfrekvensen på Front side busen. Därför har ett 166 MHz DDR-system en effektiv klockcykelfrekvens på 333 MHz om man jämför med ett vanligt SDRAM-system."

Självklart har du helt rätt. Är ganska bakis så får skylla på det ^^

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Här har du mitt 3dmark resultat om du vill jämföra

http://www.3dmark.com/3dm/5999240?

Edit: Kan även tillägga att 3dmark visar fel på mina minnen med, kör mina i 1866mhz(933mhz).

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Att bara halva hastigheten visas before på DDR. Detta gör att värdet som visas (I ditt fall 667) dubbleras. Minnen kommer från fabriken inställda i 1333 mhz (667 * 2). För att de ska köras i 1600 som de är speccade för går du in i BIOS och ändrar överklockningsprofilen till det som kallas XMP. XMP är en av tillverkaren förinställd profil med korrekt spänning och timmings och liknande. För att komma in i BIOS med ett ASUS moderkort spammar du F2 medans datorn startar. För att överklocka ditt 980 föreslår jag denna guide --> https://www.youtube.com/watch?v=fyk5DCladcY

Tack för hjälpen! Dock så låter ja mina minnen köra vidare i 1600 Mhz, och Cpun ligger redan på typ 4.5Ghz..

Nu ska ja däremot kolla hur pass bra OC ja kan få till mitt 980

Skickar ett PM med kod till Plants vs. Zombies GOTY Origin Key (Tyvärr hade ja bara det till Origin)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB