Riktiga lurar till spel, musik och film

Permalänk

Riktiga lurar till spel, musik och film

Tjena

Tänkte skaffa ett par riktiga hörlurar då mina nuvarande g35 börjar sjunga på sista versen.

Söker då som sagt inget "gaming headset 360 noscope" utan ett par riktiga hörlurar. Dessa kommer användas mestadels till spel som Cs:go där positional audio är viktigt (vet inte vad det heter på svenska ) Även mycket till film och en hel del musik. Musiken jag lyssnar på är kan verkligen vara ALLT( förutom metal och dubstep) Även om det troligen mest blir musik som The Rolling Stones och Pink Floyd så är det i princip alla genrer. Öppna eller slutna lurar spelar ingen större roll. Kommer inte ta med de ut på bussen direkt utan det är endast för hemmabruk i dagsläget.
Budgeten ligger väl runt de dyrare Sennheiser-lurarna, alltså runt 1700kr

Vet inte hur mycket info som behövs men kommer nu i dagarna skaffa ett lättare ljudkort, typ xonar dg(x) om det inte finns bättre förslag?

Lurarna jag kolla på hittills är
Sennheiser HD 598
Sennheiser HD 558
Är vad jag förstått ingen större skillnad på dessa men är rädd att jag om några år ångrar mig för att jag inte valde att "Go for it" med 598orna.
"Problemet" med dessa är vad jag förstått basen som inte riktigt är lika tilltagen som på vissa andra modeller. Är inget basfreak alls men vill ändå att explosioner i filmer ska kännas. Vet inte hur dessa lurar ställer sig till mina nuvarande g35or på den punkten men tycker att g35orna har väldigt acceptabel bas.

Bra explosions-scen från Band of Brothers så ni förstår

Sedan har jag även funderat på Beyerdynamic DT 990 pro 250 ohm
Vad jag förstått om dessa vs de andra är att dessa har punchigare bas och är lite roligare men sämre på andra ställen. Det jag lyssnar på är ju inte direkt bastungt så... aaa vet inte riktigt.

Finns ju även den slutna varianten DT 770 80 ohm men som sagt, vet inte...

Har letat runt lite för att se om jag kan lyssna i butiker, men har bara hittat NetOnNet som har dem i butik.

Kanske borde utnyttja distansköplagen och beställa hem ett par och returnera.

Frågan är då: Är mina val bra? Eller finns det kanske andra lurar som är 1000x bättre till samma pris som jag inte kollat på.
Har som sagt g35or idag och vet inte alls hur respektive lur ställer sig mot dessa. Om någon har gjort samma byte skulle det vara bra att höra från er

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

I den prisklassen så behöver Audio Technica också nämnas som ett alternativ. Har ingen personlig erfarenhet av dem men e anses överlag som riktigt bra lurar.

Dessa ligger i din prisklass t.ex.

https://www.dustinhome.se/product/5010780782/ath-m50x-white?s...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag bytte från HD595 (föregångaren till 598) till DT990 PRO 250ohm. Tycker det blev betydligt bättre ljud i alla lägen, mer punch i basen också.

Men det är absolut inga bastunga lurar. Men se till att ha bra ljudkort eller hörlursförstärkare också.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Philips fidelio X2. Grym med all sorts musik och är byggd som en tank. Lite dyra dock men kommer antagligen droppa i pris snart.

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

I den prisklassen så behöver Audio Technica också nämnas som ett alternativ. Har ingen personlig erfarenhet av dem men e anses överlag som riktigt bra lurar.

Dessa ligger i din prisklass t.ex.

https://www.dustinhome.se/product/5010780782/ath-m50x-white?s...

Det var dom första lurarna jag blev intresserad av när jag bestämde mig för ett byte då de ständigt blir rekommenderade. Vad jag läst dock så är de inte alls i samma klass som de andra jag nämnt. När Beats blev populära, och "headphones" i allmänhet och folk förstod att beats var överprisade kontrade då konsumenter med att rekommendera m50 då de var till för samma saker. Mobilitet, slutna, osv. för ett MYCKET bättre pris. Deras soundstage (som är viktigt vid positional audio (?)) ska dock inte alls vara bra vilket får mig att ta bort dem. Bra lurar men inte för mina områden just

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av PlexGear:

Rekommenderar Philips fidelio X2. Grym med all sorts musik och är byggd som en tank. Lite dyra dock men kommer antagligen droppa i pris snart.

Inga jag hade kollat på faktiskt, dock lite stora i priset :/

Ser att dom har en tidigare version x1.

Har läst en del och de verkar faktiskt vara kanon för mina områden Dessutom till ett bra pris.

Tror jag kanske beställer hem ett par 598 och ett par fidelio x1 och jämför, för distansköplagen tillåter att man öppnar produkten och testar som jag förstått? (eller?)

Annars, tack för hjälpen

Edit: Hur är komforten på dina x2or förresten? Kan man sitta några timmar utan att få någon jobbig värk?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Rullar på ett par Sony MDR-1A och är faktiskt hel nöjd, köpte dom dock för 9xx:- något när någon butik hade rea på dom nyligen. Riktigt bra ljud. Har tidigare haft Sennheiser HD598 och har även ett par HD555 och Sony lurarna har bättre ljud enligt mitt tycke.
Äger även ett par Bose QuietComfort 15 men Sony lurarna är dom bästa jag har och bästa jag haft. Finns en del recensioner på lurarna som gett dom bra omdömen.

Tycker dock inte du skall köpa dyra lurar efter vad folk säger för det misstaget har jag gjort och var tok missnöjd, även om dom lurarna jag köpte hade riktigt bra omdöme så var jag riktigt missnöjd. Så testa gärna lurarna du tänkt köpa i en butik innan är mitt tips

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Inga jag hade kollat på faktiskt, dock lite stora i priset :/

Ser att dom har en tidigare version x1.

Har läst en del och de verkar faktiskt vara kanon för mina områden Dessutom till ett bra pris.

Tror jag kanske beställer hem ett par 598 och ett par fidelio x1 och jämför, för distansköplagen tillåter att man öppnar produkten och testar som jag förstått? (eller?)

Annars, tack för hjälpen

Edit: Hur är komforten på dina x2or förresten? Kan man sitta några timmar utan att få någon jobbig värk?

Absolut kan du använda dig utav distansköplagen. Ett väldigt smart sätt att pröva hörlurar, just pga att ljud är väldigt subjektivt. Komforten på X2 är fenomenal. Otroligt bekväma tom med glasögon. Visst öronen blir lite ömma efter 5h i sträck men en 5 min paus gör susen. Du kan handla X2 hos elgiganten och använda deras öppetköp ifall du blir missnöjd.

Permalänk
Skrivet av PlexGear:

Absolut kan du använda dig utav distansköplagen. Ett väldigt smart sätt att pröva hörlurar, just pga att ljud är väldigt subjektivt. Komforten på X2 är fenomenal. Otroligt bekväma tom med glasögon. Visst öronen blir lite ömma efter 5h i sträck men en 5 min paus gör susen. Du kan handla X2 hos elgiganten och använda deras öppetköp ifall du blir missnöjd.

Var faktiskt iväg och lyssnade på ett par X2 idag då jag var i svängarna. Måste säga att de kändes och hördes kanon. Kanske blir ett par sådana i alla fall. Är ju lite i dyraste laget men kanske bättre att köpa ett par som jag blir riktigt nöjd med för att sedan ha en längre tid.

När jag testade dem lyssnade jag med samma volym som jag brukade och tyckte inte de läckte någonting (nästan). Kan ha varit pga. Elgiganten-miljön (musik i deras egna högtalare, andra som pratar osv. men hur känner du själv? Var ju lite därför jag var inne på stängda varianten L2 för att jag var rädd att öppna skulle läcka. Lyssnar alla på forum och sådant på jättehög volym eller var det som sagt i samband med elgigants-miljön?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Var faktiskt iväg och lyssnade på ett par X2 idag då jag var i svängarna. Måste säga att de kändes och hördes kanon. Kanske blir ett par sådana i alla fall. Är ju lite i dyraste laget men kanske bättre att köpa ett par som jag blir riktigt nöjd med för att sedan ha en längre tid.

När jag testade dem lyssnade jag med samma volym som jag brukade och tyckte inte de läckte någonting (nästan). Kan ha varit pga. Elgiganten-miljön (musik i deras egna högtalare, andra som pratar osv. men hur känner du själv? Var ju lite därför jag var inne på stängda varianten L2 för att jag var rädd att öppna skulle läcka. Lyssnar alla på forum och sådant på jättehög volym eller var det som sagt i samband med elgigants-miljön?

Kul att du tyckte om hörlurarna!

X2: orna är öppna hörlurar, alltså läcker de ljud samtidigt som man hör omgivningen. De är ju gjorda till att ha hemma eller liknande. Utomhus bruk är inget att rekommendera. Sitter någon annan i rummet kommer personen att kunna höra vad du lyssnar på. Svårt att beskriva eftersom många faktorer bidrar. Själv har jag handlat mina ifrån Elgiganten och kommer returnera dessa. Absolut inte pga av ljudet eller dylikt. Ekonomin tillåter det tyvärr inte (får 400kr/mån).

Hade jag varit i din position skulle jag köpa hörlurarna ifrån Elgiganten (pga deras 30 dagars öppetköp) och bildat min egen uppfattning. Om du nu vill behålla dessa returnerar du de och köper istället från http://goo.gl/YChzzK. Bättre pris helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av PlexGear:

Kul att du tyckte om hörlurarna!

X2: orna är öppna hörlurar, alltså läcker de ljud samtidigt som man hör omgivningen. De är ju gjorda till att ha hemma eller liknande. Utomhus bruk är inget att rekommendera. Sitter någon annan i rummet kommer personen att kunna höra vad du lyssnar på. Svårt att beskriva eftersom många faktorer bidrar. Själv har jag handlat mina ifrån Elgiganten och kommer returnera dessa. Absolut inte pga av ljudet eller dylikt. Ekonomin tillåter det tyvärr inte (får 400kr/mån).

Hade jag varit i din position skulle jag köpa hörlurarna ifrån Elgiganten (pga deras 30 dagars öppetköp) och bildat min egen uppfattning. Om du nu vill behålla dessa returnerar du de och köper istället från http://goo.gl/YChzzK. Bättre pris helt enkelt.

Tack för alla svaren på alla mina frågor!

Tänker göra som du säger och slå till.

Vet du om deras 30 dagars öppetköp även gäller vid köp i butik? (Borde väl göra det, så slipper jag vänta på frakt och annat)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Tack för alla svaren på alla mina frågor!

Tänker göra som du säger och slå till.

Vet du om deras 30 dagars öppetköp även gäller vid köp i butik? (Borde väl göra det, så slipper jag vänta på frakt och annat)

Inga problem!

Ja, deras öppetköp gäller i butik.

Önskar dig lycka till och hoppas att du blir nöjd med köpet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slickipinn:

Tack för alla svaren på alla mina frågor!

Tänker göra som du säger och slå till.

Vet du om deras 30 dagars öppetköp även gäller vid köp i butik? (Borde väl göra det, så slipper jag vänta på frakt och annat)

X1 är ju nästan samma lur (går ej byta kuddar, annan kabel och liite bättre ljud enligt test). Finns tyvärr endast hos Elgiganten i Växjö, men 1690:- är ju inom din budget. Som alternativ kan du ta en titt på Shure SRH940. Dessar är slutna, men håller väldig hög klass och har ett förvånansvärt "öppet" ljud.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har själv ett par dt-770 och typer dom funkar perfekt i både spel och musik, ska dock tilläggas att det i början iaf känns lite konstigt att prata med slutna lurar på - något man såklart vänjer sig vid, men ändå. Slutna lurar kan ju också känna lite instängda, inte helt överraskande men något att väga in.
DT-770 beskrivs också ofta som riktiga "bass-head" hörlurar på head-hi och liknande renodlade ljudforum, men jag tycker att det är viktigt att poängtera att det som av hifinördar beskrivs som "basiga" hörlurar är väldigt långt ifrån x-superBASSwag, det är fortfarande ett par (för sitt pris) kompetenta hörlurar för de som är ute efter en mindre analytisk och lite "roligare" hörlur.

Något som talar för sennheiser och även AT (om du ska mic på) lurarna är ju att de har löstagbar kabel med 3,5mm tele i båda ändarna, du kan då använda en BoomPro direkt ur förpackningen utan att behöv pilla själv, vilket är smidigt.
http://www.amazon.co.uk/V-MODA-BoomPro-Gaming-Headset-Headpho...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Skrivet av PlexGear:

Inga problem!

Ja, deras öppetköp gäller i butik.

Önskar dig lycka till och hoppas att du blir nöjd med köpet.

En tilll fråga

Hur fungerar det förresten med tull / moms och dylika avgifter ifall man beställer från italienska eller spanska (som blev ännu billigare) amazon?

Eller är moms inget man behöver betala när vi alla är med i EU? Talet som står innan man betalar, blir det det slutgiltiga eller kan det komma oväntade avgifter?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

En tilll fråga

Hur fungerar det förresten med tull / moms och dylika avgifter ifall man beställer från italienska eller spanska (som blev ännu billigare) amazon?

Eller är moms inget man behöver betala när vi alla är med i EU? Talet som står innan man betalar, blir det det slutgiltiga eller kan det komma oväntade avgifter?

Priset som står i slutet av betalningen är det man betalar. Inga extra kostnader eller så. Det är det som är så bra med EU.

Permalänk
Skrivet av PlexGear:

Priset som står i slutet av betalningen är det man betalar. Inga extra kostnader eller så. Det är det som är så bra med EU.

Kanoners!

Har på mig dom nu som jag skriver och det blir nog att beställa ett par nästa vecka

Igen, tack för allt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av ClowneN:

Rullar på ett par Sony MDR-1A och är faktiskt hel nöjd, köpte dom dock för 9xx:- något när någon butik hade rea på dom nyligen. Riktigt bra ljud. Har tidigare haft Sennheiser HD598 och har även ett par HD555 och Sony lurarna har bättre ljud enligt mitt tycke.
Äger även ett par Bose QuietComfort 15 men Sony lurarna är dom bästa jag har och bästa jag haft. Finns en del recensioner på lurarna som gett dom bra omdömen.

Driver du dem med någon förstärkare eller kör du direkt från ljudkort eller telefon?
Funderar starkt på ett par

MVH Christer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribban72:

Driver du dem med någon förstärkare eller kör du direkt från ljudkort eller telefon?
Funderar starkt på ett par

MVH Christer

Jag driver dom med ett Asus Xonar Essence ST ljudkort. Funkar prima.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribban72:

Driver du dem med någon förstärkare eller kör du direkt från ljudkort eller telefon?
Funderar starkt på ett par

MDR1a är lättdrivna och det borde inte vara några större problem att få fart på dem med telefon och ljudkort. ... har inte provat telefonen än dock!
(Enda problemet är väl om ljudkortet/telefonen har för hög utgångsimpedans, då det kan påverka ljudet, men det borde inte vara ett jätteproblem)
MDR1a är trevliga om än ganska bashissade tycker jag. Vill man ha "neutrala" lurar finns det bättre val, men gillar man lite U-formad frekvenskurva så är de klart tänkvärda så länge de är på rea. (För 1500kr+ så är det nog värt att överväga andra alternativ)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.