Tänkt köpa ROTEL RA-12 - hjälp!

Permalänk
Medlem

Tänkt köpa ROTEL RA-12 - hjälp!

Hej,

Tänkt köpa en ROTEL RA-12, teknisk spec finns nedanför:

http://www.rotel.com/uk/Products/ProductDetails.htm?Id=505&Ta...

Är ute efter är en integrerad förstärkare med DAC då jag lyssnar på all musik genom datorn. Är helt ny inom Hi Fi och undrar hur stor skillnad detta kommer göra jämfört med min gamla NAD3020i förstärkare från 80-talet? Hur stort lyft gör DACen på ljudfilerna från datorn?

Aktiveras DACen oavsett om jag spelar musik från min mobil och exv. dator?

Permalänk

Att där är DAC innebär inte automatiskt att den gör bättre ljud. det innebär mer eller mindre att det finns digitala ingångar på stärkaren som du kan använda, optiskt och coax i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Här har du en recension att läsa.

http://www.whathifi.com/rotel/ra-12/review

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Hej!

Jag har idag en Rotel RA-12 och det är en fantastiskt stereo förstärkare. För att lyssna musik trådlöst behöver du koppla in BT-dongel(medföljer) och skicka ljudet från din mobil alt. bärbardator till stärkaren.
Går givetvis koppla stärkaren med sladd, analog/digital.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Hej,

Tänkt köpa en ROTEL RA-12, teknisk spec finns nedanför:

http://www.rotel.com/uk/Products/ProductDetails.htm?Id=505&Ta...

Är ute efter är en integrerad förstärkare med DAC då jag lyssnar på all musik genom datorn. Är helt ny inom Hi Fi och undrar hur stor skillnad detta kommer göra jämfört med min gamla NAD3020i förstärkare från 80-talet? Hur stort lyft gör DACen på ljudfilerna från datorn?

Aktiveras DACen oavsett om jag spelar musik från min mobil och exv. dator?

Vad har du för högtalare? Vilket format har du din musik i på datorn?

Min personliga uppfattning är att det är väldigt få som hör skillnad på ljud, ställer man en dålig ljudkälla (kassettband) med nån gammal förstärkare och billiga högtalare i plast (tänk 80-tals-stereo) bredvid en vanlig CD-spelare som matar vilken halvvettig förstärkare som helst och lägger till ett par halvbra högtalare så hör Svensson skillnad... Jämför man den sedan mot en "bra" setup så är det få som hör skillnad, och främst om man spelar samma låt, byter mellan de båda anläggningarna... Att jämföra DAC-ar, högtalarkablar eller högtalare som kostar + 10kkr paret gör folk som har för mycket pengar, eller är mer intresserade av att lyssna på själva anläggningen än musiken den spelar...

Edit; summa summarum; skit in skit ut.. Har du all musik i mp3-format finns det ingen poäng med att lägga pengar på förstärkare eller DAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Vad har du för högtalare? Vilket format har du din musik i på datorn?

Min personliga uppfattning är att det är väldigt få som hör skillnad på ljud, ställer man en dålig ljudkälla (kassettband) med nån gammal förstärkare och billiga högtalare i plast (tänk 80-tals-stereo) bredvid en vanlig CD-spelare som matar vilken halvvettig förstärkare som helst och lägger till ett par halvbra högtalare så hör Svensson skillnad... Jämför man den sedan mot en "bra" setup så är det få som hör skillnad, och främst om man spelar samma låt, byter mellan de båda anläggningarna... Att jämföra DAC-ar, högtalarkablar eller högtalare som kostar + 10kkr paret gör folk som har för mycket pengar, eller är mer intresserade av att lyssna på själva anläggningen än musiken den spelar...

Edit; summa summarum; skit in skit ut.. Har du all musik i mp3-format finns det ingen poäng med att lägga pengar på förstärkare eller DAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg ner detta elitism - även om det är 128 kbps komprimerat mp3 fil kommer musiken att låta bättre på en finare stärkare än vad det skulle göra med en billig.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vad har du för högtalare? Vilket format har du din musik i på datorn?

Min personliga uppfattning är att det är väldigt få som hör skillnad på ljud, ställer man en dålig ljudkälla (kassettband) med nån gammal förstärkare och billiga högtalare i plast (tänk 80-tals-stereo) bredvid en vanlig CD-spelare som matar vilken halvvettig förstärkare som helst och lägger till ett par halvbra högtalare så hör Svensson skillnad... Jämför man den sedan mot en "bra" setup så är det få som hör skillnad, och främst om man spelar samma låt, byter mellan de båda anläggningarna... Att jämföra DAC-ar, högtalarkablar eller högtalare som kostar + 10kkr paret gör folk som har för mycket pengar, eller är mer intresserade av att lyssna på själva anläggningen än musiken den spelar...

Edit; summa summarum; skit in skit ut.. Har du all musik i mp3-format finns det ingen poäng med att lägga pengar på förstärkare eller DAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja...

T.o.m. 128 kbit/s mp3:or låter bättre på en anläggning som matas med en bra stärkare med en vettig DAC än en undermålig stärkare och något inbyggt skitljudkort.

Edit: Ska väl tillägga att jag har märkt av väldiga skillnader när jag bytt från att köra analogt via skitljudkort till att mata digitalt via t.ex. optisk kabel med samma grejor. Och då menar jag inte bara att utmatningsvolymen (eller vad det nu kallas) blir högre så att du får ett upplevt högre ljudtryck vid samma förstärkarevolym. Det blir en heeeelt annan detaljrikedom och klipp i mellanregistret plus att reverber från pukor och annat kommer fram. Detta blir såklart inte samma skillnad om man har skithögtalare men på allt annat märks det garanterat. Om det är värt ett nytt förstärkarköp är en annan fråga, kan ju räcka med ett nytt ljudkort.

DÄREMOT betyder det inte att gamla förstärkare automatiskt är undermåliga. Nu är ju 3020i inget monster direkt men det skulle, beroende på vad TS har för högtalare, räcka med att han köpte enbart en DAC eller ett nytt ljudkort kvalitativt ljudkort för att få ett lyft i ljudet.

Därför vore det bra om TS skrev vad han har för högtalare och ljudkort idag. Har han ett par skräpiga 80-tals Jamo eller ett par 15-tums 80-tals Klipsch gör ju lite skillnad i vad som är vettigt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Lägg ner detta elitism - även om det är 128 kbps komprimerat mp3 fil kommer musiken att låta bättre på en finare stärkare än vad det skulle göra med en billig.

Elitism?

128 kbps låter skit överhuvudtaget vad du än spelar det på. 320 kbps MP3 låter skit jämfört med FLAC rippat från CD på ca 1000 kbps ... som låter sämre än 24bit/96khz ..

EDIT: Du har ju uppenbarligen köpt Roteln redan, så det är klart du säljer den ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nja...

T.o.m. 128 kbit/s mp3:or låter bättre på en anläggning som matas med en bra stärkare med en vettig DAC än en undermålig stärkare och något inbyggt skitljudkort.

Edit: Ska väl tillägga att jag har märkt av väldiga skillnader när jag bytt från att köra analogt via skitljudkort till att mata digitalt via t.ex. optisk kabel med samma grejor. Och då menar jag inte bara att utmatningsvolymen (eller vad det nu kallas) blir högre så att du får ett upplevt högre ljudtryck vid samma förstärkarevolym. Det blir en heeeelt annan detaljrikedom och klipp i mellanregistret plus att reverber från pukor och annat kommer fram. Detta blir såklart inte samma skillnad om man har skithögtalare men på allt annat märks det garanterat. Om det är värt ett nytt förstärkarköp är en annan fråga, kan ju räcka med ett nytt ljudkort.

DÄREMOT betyder det inte att gamla förstärkare automatiskt är undermåliga. Nu är ju 3020i inget monster direkt men det skulle, beroende på vad TS har för högtalare, räcka med att han köpte enbart en DAC eller ett nytt ljudkort kvalitativt ljudkort för att få ett lyft i ljudet.

Därför vore det bra om TS skrev vad han har för högtalare och ljudkort idag. Har han ett par skräpiga 80-tals Jamo eller ett par 15-tums 80-tals Klipsch gör ju lite skillnad i vad som är vettigt.

EDIT: Ska ta en kvällskurs i att läsa tror jag .... =/

Kvalitetsskillnaden på 128 kbps MP3 på dålig vs. bra anläggning är helt hypotetisk, det finns ju inget syfte att spela upp dåligt material om har möjlighet att välja .. vilket går utmärkt idag ... inte ens Spotify har väl så låg bitrate?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag loggade in på datorn nu och ser folks signaturer, och där står det ju Rotel RA-12 i hans sig (och vad han har för högtalare) ... antar att han redan köpt förstärkaren och behöver en klapp på axeln, snarare än köpråd. ....

Kvalitetsskillnaden på 128 kbps MP3 på dålig vs. bra anläggning är helt hypotetisk, det finns ju inget syfte att spela upp dåligt material om har möjlighet att välja .. vilket går utmärkt idag ... inte ens Spotify har väl så låg bitrate?

Skumt, jag ser ingen signatur i hans post och sitter på dator också.

Apropå mp3-kvalité så var det du som skrev att har man skit in så får man skit ut, varpå jag påpekade att att bättre hårdvara visst kan få skit att lukta, eller i detta fall låta bättre. Jag borde skrivit "t.ex. 128 kbps" för att förtydliga att det var ett exempel på skit.

Ha'et gött!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Skumt, jag ser ingen signatur i hans post och sitter på dator också.

Apropå mp3-kvalité så var det du som skrev att har man skit in så får man skit ut, varpå jag påpekade att att bättre hårdvara visst kan få skit att lukta, eller i detta fall låta bättre. Jag borde skrivit "t.ex. 128 kbps" för att förtydliga att det var ett exempel på skit.

Ha'et gött!

Nä fan, jag blandade ihop TS med en annan .. my bad. ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nä fan, jag blandade ihop TS med en annan .. my bad. ..

Populär stärkare som det verkar...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Populär stärkare som det verkar...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1348733
Jao ... men sitter man på en hyfsad förstärkare och högtalare är det ju poänglöst att lägga 7 kkr på den där .. bättre att köpa en lös DAC först isf. ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Lägger en röst på en ny DAC istället för Roteln. Tror skillnaden mellan en ny DAC och Roteln är minimal och inte är värd 7tkr.
NADen står sig bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1348733
Jao ... men sitter man på en hyfsad förstärkare och högtalare är det ju poänglöst att lägga 7 kkr på den där .. bättre att köpa en lös DAC först isf. ..

Absolut, det var så jag resonerade också. Men det beror ju även på om vilka högtalare karln har. Är det ett par svårdrivna rackare kanske det är värt att ge dom lite mer kräm (om det nu är mer, NAD är inte direkt kända för att skryta med watt och jag har inte gjort några djupare efterforskningar) och samtidigt få en förstärkare med dac inbyggd i ett smidigt, snyggt och krångelfritt metalskal.

Men vi håller med varandra i stort så nu får vi vänta på TS bedömning av våra expertisa slutsatser.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag köpte Roteln i andrahand för 4000 kr, hann aldrig få några svar förrän jag köpte den men det känns som ett schyst lyft för ljudet faktiskt! Undrar bara om DACen i förstärkaren ständigt är aktiverad eller om den aktiveras enbart genom vissa ingångar? Finner ignen info om detta.

Permalänk
Medlem

Den är väl aktiv på alla digitala ingångar, dvs coax och optisk s/pdif.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3