Permalänk

Bytte fläkt på PSUn räcker den?

Hej

Fläkten till mitt PSU lät för mycket och jag bytte nu ut den mot en fläkt från chassit istället.

Fläkten som jag satt i nu är dessa som finns på bild på följande länk

http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2010/08/04/nzxt-phanto...

Kommer det räcka? Just nu har jag haft datorn igång 15 min efter bytet och jag känner bara ljummen luft komma från PSUn.

Den låter dock inte längre som ett flygplan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad har du för delar och nättagg?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Låter som en grej du skulle tänkt på innan ingreppet. Sen ska man veta vad man gör om man öppnar en 230V-apparat. Hoppas att du gör det.
Hur skiljer sig fläkten från den som satt där innan? Förutom ljudnivå.

Permalänk
Inaktiv

Om problemet var att det lät för mycket, och det inte längre låter ... vad är frågan?

Permalänk

Jag vet vad jag gör inte första gången jag byggt en dator eller varit inne i olika saker och modifierat.
Problemet är att datorn lät som ett flygplan länge innan jag bestämde mig för att se vilken fläkt som lät och det var fläkten till
PSUn.

Det var ingen lödning eller nåt sånt utan bara en vanlig kontakt så bytet gick fort.
Fläkten jag satt i är fläkten som sitter i chassit NZXT.

Delarna är inte speciella men

En AMD FX Six Core

Corsair Vengeance Minnen

XFX Radeon HD 7800 Series Ghost Edition Grafikkort

Vattenkylning Corsair

Nätagg är på 750 Watt 80 Plus Bronze. Står på sidan I care I do Green Me (GreenMe 750)

En SSD på 128GB samt en 1 TB vanlig disk.

Vad som skiljer fläktarna vet jag inte faktiskt förutom själva oljudet. Originalfläkten kan ha snurrat fortare
med tanke på ljudet. Har dock ej märkt några problem ännu har spelat RUST i 3 timmar och inga konstigheter.

Min fråga var om det skulle skada nu när man bytt fläkt eller ska man tillbaka med skiten igen men då låter det som fan istället. Kanske bäst å köpa ny nätagg?

Detta är själva PSUn

http://www.inwin-style.com/en/goods.php?act=view&id=GreenMe

Permalänk

Stod såhär om original fläkten vid en recension

The cooling fan is provided by ADDA, and its model number is AD1212LB-A70GL (12 V, 0.24 A, 1400 RPM, 56 CFM, 28 dBA). It uses ball bearings and is, although it spins up to a relatively low RPM only, noisy at full speeds in our tests. That said, it is a highly reliable fan we usually only come across in more expensive units.

Bytte till denna fläkt http://www.nzxt.com/product/detail/86-fn-120rb-case-fan.html

Den låg på 1300 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

Stod såhär om original fläkten vid en recension

The cooling fan is provided by ADDA, and its model number is AD1212LB-A70GL (12 V, 0.24 A, 1400 RPM, 56 CFM, 28 dBA). It uses ball bearings and is, although it spins up to a relatively low RPM only, noisy at full speeds in our tests. That said, it is a highly reliable fan we usually only come across in more expensive units.

Bytte till denna fläkt http://www.nzxt.com/product/detail/86-fn-120rb-case-fan.html

Den låg på 1300 RPM

Skulle utan att tveka en millisekund ha kört på fläkten som du har satt i nu.
Den verkar mycket bättre, speciellt ut ljud-synpunkt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Sitter inte så extremt bra fläktar i dom flesta nätaggen jag pillat i. Har själv bytt fläkt då mitt Corsair agg började väsnas lite väl mycket, helnöjd, och gjorde detta med en 59krs fläkt från netonnet. Så länge det är ungefär samma specs, vilket såklart dom flesta fläktar har, så är det bara att köra

Permalänk
Medlem

Du skulle mätt den med digitalterometer på full-load och idle och jämfört.
Det finns inga "enkla lösningar" att mäta detta är A och O vid byten av kylning.

Du sliter på ditt nätagg mer, och är det gammalt är det extra viktigt. De har kraftigare kylning för att de ska slippa RMA. (högljudda)

Vissa fläktar har inbyggd tröghet vilket gör att de kyler mycket mindre vid samma volt. Och vice versa.
Det gör att fläktbyten får man mäta upp helt enkelt då tillverkarna av fläktar inte ritar ut RPM hastighet över volt, och dessutom kan en 12-bladig fläkt på 300 rpm kyla mer än en 1-bladig på 3000 rpm.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U