Permalänk

Fläktval vattenkylning

Hej

Jag har vattenkylning i ett define r3, 1 120 rad i botten med scythe gt 1150 rpm push/pull, en 240 i toppen med två ek 1600 rpm fläktar i pull som sitter utanpå chassit, får inte plats som push. Och en 240 rad i fronten, sitter på nedre fläkten, så övre blir lite off, avståndet mellan fläktarna är större än på radiatorn. Där sitter fractals 120 mm fläktar.
Jag har beställt en phobya 4x30w fläktkontroller, tänkte styra fläktarna på varje rad för sig, och chassifläktarna enskilt. Förutom gt fläktarna som går fullt hela tiden då de inte hörs.

Vad tycker ni jag ska ha för fläktar i toppen som pull, och i fronten som push? Gärna runt 1500 rpm eller mer så man kan blåsa på vid behov, och tysta vid lägre rpm.
Så tyst som möjligt men ändå bra tryck och flöde.
Har funderat på phobya nano g, och phobya nb eloop, kan sätta brickor eller nåt om det tar i vid pull.

Vad tycker ni? Gillar gt men de finns ju inte att få tag på längre. Sen, behöver man statiskt tryck vid pull? Eller ska man ha "chassifläktar" med bra flöde där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att fläktarna har högt tryck och inte bra luftflöde som andra fläktar har. Fläktar med bra tryck är exempelvis Noctua fläktar.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Det är viktigt att fläktarna har högt tryck och inte bra luftflöde som andra fläktar har. Fläktar med bra tryck är exempelvis Noctua fläktar.

Jo men är det lika viktigt med högt tryck när fläkten sitter som pull istället för push? Vill hitta fläktar som kan gå riktigt tyst om man vill, och sen blåsa på bra, runt 1500 rpm minst vid behov, och, det ska vara vanliga 3-pin, inte pwm.
Ena 240 radiatorn är eks XTX serie. Den ser ut att ha ganska luftigt runt kylkanalerna, ser inte så "trögt" ut.
Den andra är pe-serien, en sån här: http://www.ekwb.com/shop/radiators-fans-accessories/radiators...
Den ser betydligt tätare ut, så där kanske det är lite trögt. Denna radiator sitter i taket, där fläktarna kommer suga istället för att trycka.
Hur som helst, fläkten som är tystast, vid X luftflöde och som har bra tryck är jag intresserad av.
Vilken är bäst?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Dessa skulle jag rekommendera! Använder själv apache-fläktar just nu och de är tysta och bra.

NB Eloop B12-PS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1395267

Akasa Apache: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557077

Permalänk
Skrivet av burto:

Dessa skulle jag rekommendera! Använder själv apache-fläktar just nu och de är tysta och bra.

NB Eloop B12-PS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1395267

Akasa Apache: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557077

Skrev ju icke-pwm, tror inte fläktkontrollern jag beställt har det.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Be Quiet Silent wings?

Både tystare och bättre tryck än Corsairs SP serie iaf.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Be Quiet Silent wings?

Både tystare och bättre tryck än Corsairs SP serie iaf.

Be Quiet Silent Wing (BL062): 1.63 Static Pressure

Corsair SP120 = 3.1 Static Pressure

Rätt stor skillnad.

Givetvis är dB:n skillnad.

Kör själv SP-fläktar till ena riggen med H80i. Tysta vid 1200 varv.

Den andra kör 12 SP-fläktar och de är tysta.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kör med Arctic F12, fast pwm varianten (länkade icke pwm). Väldigt bra fläkt för priset, Fluid Dynamic Bearing istället för hemsk Sleeve. Tycker det är väldigt mycket mer fläkt för priset än t.ex. Noiseblockers, Bequiet och Noctua. Det är inte den ultimata fläkten, men med tanke på att det går 2-3 sånna per valfri fläkt från nämnade märken samt att jag inte hittat några nämnvärda brister så skulle jag rekommendera den.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Be Quiet Silent Wing (BL062): 1.63 Static Pressure

Corsair SP120 = 3.1 Static Pressure

Rätt stor skillnad.

Givetvis är dB:n skillnad.

Kör själv SP-fläktar till ena riggen med H80i. Tysta vid 1200 varv.

Den andra kör 12 SP-fläktar och de är tysta.

BeQuiet

Maximal centrifugeringshastighet 1500 RPM
Ljudnivå (hög hastighet) 15,7 dB
Maximalt luftflöde 50,5 cfm
Maximalt lufttryck 1,63 mmH2O @ 1500RPM
luftflöde 85,8 m³/h

Corsair SP120 HP
• Airflow - 62.74 CFM
• Static Pressure - 3.1 mm/H20 @ 2350RPM
• Sound Level - 35 dBA
• Speed - 2350 RPM

Corsair SP120 Silent
Maximal centrifugeringshastighet 1450 RPM
Ljudnivå (hög hastighet) 23 dB
Maximalt luftflöde 37,85 cfm
Maximalt lufttryck 1,29 mmH2O @ 1450RPM

altså är BeQuiet bättre på låga varv, och tystare. för jag tvivlar på att du kör dina i maxfart?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

BeQuiet

Maximal centrifugeringshastighet 1500 RPM
Ljudnivå (hög hastighet) 15,7 dB
Maximalt luftflöde 50,5 cfm
Maximalt lufttryck 1,63 mmH2O @ 1500RPM
luftflöde 85,8 m³/h

Corsair SP120 HP
• Airflow - 62.74 CFM
• Static Pressure - 3.1 mm/H20 @ 2350RPM
• Sound Level - 35 dBA
• Speed - 2350 RPM

Corsair SP120 Silent
Maximal centrifugeringshastighet 1450 RPM
Ljudnivå (hög hastighet) 23 dB
Maximalt luftflöde 37,85 cfm
Maximalt lufttryck 1,29 mmH2O @ 1450RPM

altså är BeQuiet bättre på låga varv, och tystare. för jag tvivlar på att du kör dina i maxfart?

Ja, på låga varv. Det stämmer Vill TS bara ha det tyst, så håller jag med att BeQuite är nog mest lämpat.

Nja, H80i:n kör på full rulle då och då.
Den andra behöver inte jobba lika mycket då det är så pass många fläktar. Men jag satsar på högt SP för ifall jag vill köra tunga benchmarks/två rads kör högre tryck, de andra två kör lågvarv.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja, på låga varv. Det stämmer Vill TS bara ha det tyst, så håller jag med att BeQuite är nog mest lämpat.

Nja, H80i:n kör på full rulle då och då.
Den andra behöver inte jobba lika mycket då det är så pass många fläktar. Men jag satsar på högt SP för ifall jag vill köra tunga benchmarks/två rads kör högre tryck, de andra två kör lågvarv.

Ah då förstår jag. Tänkte mest på custom loop, då brukar man ha så mycket rad yta att man inte behöver de högre varven.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Precis, jag har löjligt mycket rad yta för bara processorn, två 240 och en 120 rad. Men har planer på att fixa in även grafikkortet senare.
Och ja, tanken är att det ska vara nästintill ljudlöst, för att sedan kunna blåsa på bra vid behov.
Det råder nog ingen tvekan om att be quiet är bäst, möjligtvis efter scythe gt, men de finns ju knappt att få tag i längre, och till rimligt pris.
Men, de kostar ju 200 kr styck. Och dessutom har jag ena radiatorn hängande i en av fläktarna, vilket jag inte tror skulle funka med be quiet konstiga ramdesign.
Corsair SP120 verkar som ett vettigt alternativ, köper man 2 pack är det ju trevligt pris, och de verkar tysta och bra.
Phobyas nb eloop 1500 rpm är jag väldigt sugen på, men har läst att de ska ha problem med missljud, mest i horisontellt läge och pull, men även annars.
Har även kollat lite på enermax magma vilka verkar vara tysta och så, men de ska tydligen har dåligt statiskt tryck.
Noctua NF-P12 är ett alternativ, verkar bra på allt, men, två av fläktarna sitter i toppen, utanpå chassit, och färgerna på de fläktarna är riktigt fula.

Så, har ni fler förslag? Just nu lutar det år sp120 high performance, de borde väl snurra rätt sakta och därmed tyst vid 4-5v? såg på youtube att de snurrar igång vid 4v.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofsson_tom:

Precis, jag har löjligt mycket rad yta för bara processorn, två 240 och en 120 rad. Men har planer på att fixa in även grafikkortet senare.
Och ja, tanken är att det ska vara nästintill ljudlöst, för att sedan kunna blåsa på bra vid behov.
Det råder nog ingen tvekan om att be quiet är bäst, möjligtvis efter scythe gt, men de finns ju knappt att få tag i längre, och till rimligt pris.
Men, de kostar ju 200 kr styck. Och dessutom har jag ena radiatorn hängande i en av fläktarna, vilket jag inte tror skulle funka med be quiet konstiga ramdesign.
Corsair SP120 verkar som ett vettigt alternativ, köper man 2 pack är det ju trevligt pris, och de verkar tysta och bra.
Phobyas nb eloop 1500 rpm är jag väldigt sugen på, men har läst att de ska ha problem med missljud, mest i horisontellt läge och pull, men även annars.
Har även kollat lite på enermax magma vilka verkar vara tysta och så, men de ska tydligen har dåligt statiskt tryck.
Noctua NF-P12 är ett alternativ, verkar bra på allt, men, två av fläktarna sitter i toppen, utanpå chassit, och färgerna på de fläktarna är riktigt fula.

Så, har ni fler förslag? Just nu lutar det år sp120 high performance, de borde väl snurra rätt sakta och därmed tyst vid 4-5v? såg på youtube att de snurrar igång vid 4v.

Stopp nu. Du ska väl inte köra SP120 PE när du kör custom? Den största fördelen med custom är just att man har flera långsamma fläktar. Om du kör 6st Performance Ed. på t.ex 4v så kommer dom ändå snurra runt 800rpm som minst. Det kommer låta väldigt mycket när du har så många fläktar. Kör på Quiet Ed. istället.

Jag sitter på en loop med 3960x @ 5.1GHz, 1.46v, VRM-block, och ett 280x med fullcover och överklockat till 1200 @ 1.3v, vilket är en satans värmeutveckling, MEN, jag kör på en 360 och en 240 med QE-fläktar, och när jag har Speedstep och låga Idle-frekvenser så låter jag styrningen stänga av fläktarna. Vid belastning går styrningen upp till 50%, vilket motsvarar 600rpm.

Du kommer ångra dig. Långsamma fläktar är hela meningen med hemmabyggen

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.