Dell Venue 11 Pro – fläktlös surfplatta med Intel Broadwell-Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Surface Pro-serien har x86-processor och "riktiga" Windows.

Dock så är väl inte surface passivt kylt. Där har nya Core M en stor fördel i min mening.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Dock så är väl inte surface passivt kylt. Där har nya Core M en stor fördel i min mening.

Ja, det säger jag inget om. Mitt inlägg var ett svar på frågan huruvida alla Surface kör RT.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, det säger jag inget om. Mitt inlägg var ett svar på frågan huruvida alla Surface kör RT.

Felciterat av mig
Vände mig egentligen till kommentarerna kring att Surface 2 är billigare och "bättre". Vilket jag inte håller med om

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Felciterat av mig
Vände mig egentligen till kommentarerna kring att Surface 2 är billigare och "bättre". Vilket jag inte håller med om

I beg to differ. Surface Pro 2 är helt klart en "bättre" och billigare produkt. Fläkten är inget problem, har aldrig hört den på lite drygt en månads användande. Surfar, jobbar och kollar YouTube/Netflix/HBO på den och den har aldrig gått varm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bascule666:

I beg to differ. Surface Pro 2 är helt klart en "bättre" och billigare produkt. Fläkten är inget problem, har aldrig hört den på lite drygt en månads användande. Surfar, jobbar och kollar YouTube/Netflix/HBO på den och den har aldrig gått varm.

Beror ju på vad man värderar. V11P har möjlighet till bättre tangentbord/touchpad, den har bättre "lapability" (SP3 är förbättrad på denna punkt men fortfarande sämre än en 2-i-1), har klart bättre batteritid trots prestanda i samma härad (SP2 är dock snabbare). V11P har inga rörliga delar medan Surface Pro har nästan inga rörliga delar. V11P är nästan 200g lättare (väger 80% av SP2).

Så nog får man säga att V11P med Core-M en bättre produkt, SP2 är billigare nu när man säljer ut restlagret. Upp till var och en att avgöra vilken som är mest prisvärd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Så nog får man säga att V11P med Core-M en bättre produkt, SP2 är billigare nu när man säljer ut restlagret.

Jag har hört att Surface Pro är helt suverän för illustratörer/sketchare/konstnärer. Har läst nånstans att det var en av dom stora grejerna med Surface Pro (tror även ettan) att träffsäkerhet och responstid är på en sinnessjukt hög nivå. Detta har jag även hört first hand av 2 illustratörer som satt o snackade touch latency om olika enheter.
Dock vet jag inte hur Dell Venue 11 gör sej på denna punkt, men det skulle eventuellt alltså kunna vara ett plus område för SP2.

PS. Min touchdator är askass på just touch-latency. Säkert 1/5s delay på allt, vilket är sjukt störande i vissa spel, men även produktivitet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja om man bara matchar storleken på disken så är det i princip exakt samma pris på denna enhet som en Ipad Air 2 med 128GB disk. Den senare må ha en imponerande CPU för att vara en ARM, men den är fortfarande på samma nivå som Venue Pro 5130 (som dock har en BayTrail-modell med 25% högre turbofrekvens än t.ex. Asus T100/T200 vilket också syns i resultaten i detta test).

Har hela tiden haft känslan att Intel inte anstränger sig full ut för Atom, de inser att om den blir allt för bra kommer det stjäla marknadsandelar från "Core"-serien som har betydligt bättre marginaler (BayTrail har ju ARM-priser).

Går inte att komma ifrån hur imponerande Core-M är, andra CPUer som ligger på samma TDP-nivå är överhuvudtaget inte nära. GPU-delen är även den marknadsledande (och vi talar om Intels GPU!), Dells nya platta är ca 80% snabbare i 3DMark jämfört med Apples A8X som sitter Ipad Air 2. Det är faktiskt jämt skägg mellan GPU-delen i Core-M och Nvidias X1 och vi pratar om enheter med ungefär samma TDP.

Precis så, dessutom är detta en produkt som verkligen man kan göra det mesta på, ipad är något för barn att leka med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tja om man bara matchar storleken på disken så är det i princip exakt samma pris på denna enhet som en Ipad Air 2 med 128GB disk. Den senare må ha en imponerande CPU för att vara en ARM, men den är fortfarande på samma nivå som Venue Pro 5130 (som dock har en BayTrail-modell med 25% högre turbofrekvens än t.ex. Asus T100/T200 vilket också syns i resultaten i detta test).

Har hela tiden haft känslan att Intel inte anstränger sig full ut för Atom, de inser att om den blir allt för bra kommer det stjäla marknadsandelar från "Core"-serien som har betydligt bättre marginaler (BayTrail har ju ARM-priser).

Går inte att komma ifrån hur imponerande Core-M är, andra CPUer som ligger på samma TDP-nivå är överhuvudtaget inte nära. GPU-delen är även den marknadsledande (och vi talar om Intels GPU!), Dells nya platta är ca 80% snabbare i 3DMark jämfört med Apples A8X som sitter Ipad Air 2. Det är faktiskt jämt skägg mellan GPU-delen i Core-M och Nvidias X1 och vi pratar om enheter med ungefär samma TDP.

Absolut är dom bra och imponerande när man kan få ur så mycket med så lite och för sin klass är dom absolut imponerande men det jag menar är att dom inte är nått man siktar på med riktigt tunga arbeten utan oftast vill ha en som extra som slit och släng maskin med surf video vad man nu behagar och då är priset för saftigt och kostar mer än det smakar och vist om jag vill har jag kunnat beställa en i dag men tycker det är för dyrt för att vara värt det och är mer en maskin som skulle passa för halva priset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Vet inte om Dells hemsida är buggad eller ej, men modellen med Intel® Core™ M-5Y71 säger att den är en 5000 serie, men alla dom andra tillhör 7000-serien.
Lite märkligt för 5000 serien är väl föra årets modell? Massa annat knas som verkar va fel.

Permalänk
Skrivet av Sebbe_oscuro:

Vet inte om Dells hemsida är buggad eller ej, men modellen med Intel® Core™ M-5Y71 säger att den är en 5000 serie, men alla dom andra tillhör 7000-serien.
Lite märkligt för 5000 serien är väl föra årets modell? Massa annat knas som verkar va fel.

Hej Sebbe_oscuro

Umiddelbart vil jeg tro, at der er tale om en fejl på siden, men jeg undersøger lige sagen nærmere, og vender tilbage til dig snarest muligt.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk

Hej Sebbe_oscuro

Jeg har nu fået svar fra vores produkt-ansvarlige, og der er tale om en skrivefejl på hjemmesiden. Alle Core-M versioner er de nye Venue 11 Pro 7000.

Beklager fejlen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.