i7-3770K - Uppgradera eller ej? Tips behövs!

Permalänk
Medlem

i7-3770K - Uppgradera eller ej? Tips behövs!

Hej

Har förnärvarande en i7-3770K som ligger och gottar sig i en Asus Sabertooth tillsammans med 16gb DD3 och ett Asus Geforce GTX 780.

Är det onödigt att göra en uppgradering på hela burken eller tjänar jag mest på att bara byta grafikkort igen?

Skulle en uppgradering vara mer rekommenderat om jag fick tex 7000 för min gamla dator?

Uppskattar seriösa svar då jag inte har haft någon vidare koll på hårdvara de senaste åren..

Permalänk

Prollen håller länge än. Även en grafikkortsuppgradering känns som en tveksam grej.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa ett till 780 begagnat om det är spelprestanda du är ute efter. Allt annat känns inte så prisvärt.

Permalänk

Vad gör du med din dator som kräver en uppgradering? Känner du att någonting går extra långsamt? Har du SSD?

Spontant så låter en uppgradering av datorn onödigt. För att få ut mer prestanda får du gå upp på ett GTX 980, eller skaffa ett till 780, men byte av processor kommer nog inte öka din upplevelse speciellt mycket

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Intel's nya processorer har inget nytt på prestandafronten. De nya modellerna är snäppet effektivare, men överklockar sämre och sämre för varje generation. I praktiken presterar din 3770k lika bra som en 4790k när man börjar överklocka.

Om du inte behöver fler kärnor för produktivitet så finns det inte så mycket bättre än det du sitter på, och ett 780 presterar ändå i topp än idag. Det finns oftast ganska billiga att få tag på här på marknaden.

Om du känner att du behöver mer prestanda i spel är det ett till 780 och en fin överklock på processorn som gäller Vad har du för kylare?

Att uppgradera hela plattformen gör du endast om du är ute efter en viss funktion som du inte har nu, eller om du helt enkelt bara vill ha det nyaste, inte för att du vill ha mer prestanda

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har SSD, Vattenkylning och hela köret, den var hyffsat påkostad.. Inget känns slött så, vill mest ha maxxad grafik och bra prestanda i spel

Så med andra ord så skulle det räcka med att byta upp mig till ett GTX 980? och skita i att byta ut processor etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Intel's nya processorer har inget nytt på prestandafronten. De nya modellerna är snäppet effektivare, men överklockar sämre och sämre för varje generation. I praktiken presterar din 3770k lika bra som en 4790k när man börjar överklocka.

Om du inte behöver fler kärnor för produktivitet så finns det inte så mycket bättre än det du sitter på, och ett 780 presterar ändå i topp än idag. Det finns oftast ganska billiga att få tag på här på marknaden.

Om du känner att du behöver mer prestanda i spel är det ett till 780 och en fin överklock på processorn som gäller Vad har du för kylare?

Att uppgradera hela plattformen gör du endast om du är ute efter en viss funktion som du inte har nu, eller om du helt enkelt bara vill ha det nyaste, inte för att du vill ha mer prestanda

Jag har en Corsair H80i sluten vattenkylare tror jag och ett Fractal Define R4 chassi full med fläktar.. Har aldrig pillat med överklockning så har ingen vidare kunskap om det

Permalänk
Skrivet av sebbis:

Hej

Har förnärvarande en i7-3770K som ligger och gottar sig i en Asus Sabertooth tillsammans med 16gb DD3 och ett Asus Geforce GTX 780.

Är det onödigt att göra en uppgradering på hela burken eller tjänar jag mest på att bara byta grafikkort igen?

Skulle en uppgradering vara mer rekommenderat om jag fick tex 7000 för min gamla dator?

Uppskattar seriösa svar då jag inte har haft någon vidare koll på hårdvara de senaste åren..

Har själv en 3770k och den processorn kommer att vara mer än tillräklig till den dagen då spelen börjar kräva mer kärnor och trådar.

mer värt att klocka CPU:n och kanske köpa ny gpu om du kräver det bästa annars kommer den datorn leva 2+ år utan konstigheter.

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Har själv en 3770k och den processorn kommer att vara mer än tillräklig till den dagen då spelen börjar kräva mer kärnor och trådar.

mer värt att klocka CPU:n och kanske köpa ny gpu om du kräver det bästa annars kommer den datorn leva 2+ år utan konstigheter.

Finns det någon vettig guide som en total noob gällande överklockning kan förstå sig på? jag är inte helt bakomflötet men har som sagt aldrig överklockat tidigare..

Så skaffa ett 980 GTX eller ytterligare ett 780GTX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbis:

Jag har en Corsair H80i sluten vattenkylare tror jag och ett Fractal Define R4 chassi full med fläktar.. Har aldrig pillat med överklockning så har ingen vidare kunskap om det

Om du känner att det skulle vara något för dig så finns det klistrade guider här på forumet.

Kollade upp vad 780 går på beggat, och det ser ut att kosta runt 2.000:- på marknaden.

H80i bör kunna fixa en 3770k upp till runt 4-4.2GHz innan det blir svettigt väldigt enkelt. Hade en H100i förut, och den höll min 2600k "sval" på 5.1GHz(sval = <90°c).

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbis:

Finns det någon vettig guide som en total noob gällande överklockning kan förstå sig på? jag är inte helt bakomflötet men har som sagt aldrig överklockat tidigare..

Så skaffa ett 980 GTX eller ytterligare ett 780GTX?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Officiella klistrade på SweClockers

780, alla dagar i veckan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Officiella klistrade på SweClockers

780, alla dagar i veckan.

Jag har nog ett Corsair 750W. För att vara lite jobbig, om vi nu säger att jag hade fått 7000-8000 så är de fortfarande helt onödigt att bygga helt nytt med ett GTX 980 i guess ? Förstår att de är billigare att köpa ett GTX 780, och överklocka min 3770K. Men andrahands värdet sjunker dessutom? var lite så jag tänkte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Har själv en 3770k och den processorn kommer att vara mer än tillräklig till den dagen då spelen börjar kräva mer kärnor och trådar.

mer värt att klocka CPU:n och kanske köpa ny gpu om du kräver det bästa annars kommer den datorn leva 2+ år utan konstigheter.

Jag är inte helt bekant med Ivy. Sandy klockar ju som en dröm, men Ivy är lite sämre på värmeledningsfronten. Du som säkerligen pillat runt med överklockning på TS modell kanske har några siffror? Räcker hans H80i?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma stol som dig ungefär sebbis men skulle inte få för mig att byta CPU i den närmsta tiden. Jag funderar däremot på att för egen del jaga rätt på ett bättre moderkort den dag jag känner för att sätta mig in i tidsbestyret att överklocka. Men som andra sagt redan, ska du ha mer spelprestanda, leta rätt på ett 780 till

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbis:

Jag har nog ett Corsair 750W. För att vara lite jobbig, om vi nu säger att jag hade fått 7000-8000 så är de fortfarande helt onödigt att bygga helt nytt med ett GTX 980 i guess ? Förstår att de är billigare att köpa ett GTX 780, och överklocka min 3770K. Men andrahands värdet sjunker dessutom? var lite så jag tänkte..

Känns som att datorprestandan du är ute efter kostar upp mot 20 000 ifall du ska köpa nytt, så även om du får 8000 för din nuvarande är det ju en insatts på ca 12 000. Det känns ju rätt omotiverat när du kan köpa ett till 780 billigt, alternativt ett 980. hell, snackar vi de priserna kan du ju köpa 2st gtx 980.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Processorn du har är väldigt bra i spel och det ser ut som att den kommer vara det länge till. Det mest vettiga ur både ekonomisk synvinkel och för prestanda är att uppgradera med ett 780 då du får en väldigt bra dator som kommer hålla länge till.

Edit: För att märka skillnad när du uppgraderar är det Intel Core i7 5820K eller Intel Core i7 5930K som gäller, dessa kostar 4000:- respektive 6000:- och du kommer inte märka någon prestandaskillnad i spel och endast marginell skillnad vid vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning ur prestanda synpunkt att byta ut hela systemet, jag hade slängt i ett 780 till för grafikprestandan i såna fall.
Men om man sen vill byta allt bara för att man vill ha nya grejer och har råd med att göra det så fine varför inte, jag vet själv hur det kliar i fingrarna att skaffa lite nyare grejer bara för att det finns men realistiskt sett så kommer det inte bli en otrolig boost över vad du har nu.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av baltzarffs:

Processorn du har är väldigt bra i spel och det ser ut som att den kommer vara det länge till. Det mest vettiga ur både ekonomisk synvinkel och för prestanda är att uppgradera med ett 780 då du får en väldigt bra dator som kommer hålla länge till.

Edit: För att märka skillnad när du uppgraderar är det Intel Core i7 5820K eller Intel Core i7 5930K som gäller, dessa kostar 4000:- respektive 6000:- och du kommer inte märka någon prestandaskillnad i spel och endast marginell skillnad vid vardagligt bruk.

Hej Tack, har de redan släppt 5-serien? är de inte de som släpps i sommar :)? Men då fokuserar jag på att klocka min 3770k till kanske 4ghz-4.2ghz? och försöker hitta ytterligare ett Asus gtx 780 directcui? eller de kanske inte spelar så stor roll vilken tillverkare? gillar dock kylningen på asus kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbis:

Hej Tack, har de redan släppt 5-serien? är de inte de som släpps i sommar :)? Men då fokuserar jag på att klocka min 3770k till kanske 4ghz-4.2ghz? och försöker hitta ytterligare ett Asus gtx 780 directcui? eller de kanske inte spelar så stor roll vilken tillverkare? gillar dock kylningen på asus kortet..

Asus och Msi är dom som låter minst och kyler bäst av 780, jag kör ett av varje i min dator och det funkar fint men det funkar även med andra tillverkare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Asus och Msi är dom som låter minst och kyler bäst av 780, jag kör ett av varje i min dator och det funkar fint men det funkar även med andra tillverkare.

Sweet, verkar dessväre lite svårt och hitta begagnade kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbis:

Sweet, verkar dessväre lite svårt och hitta begagnade kort

Det dyker upp lite då och då här på marknaden så det är bara att hålla lite koll

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning