AMD Zen först ut i servrar – desktop kommer senare

Permalänk
Medlem

Nästa maskin efter min fyra år gamla Bulldozer-dator blir en Skylake, men går gärna tillbaka till AMD om det visar sig att deras CPU:er håller måttet om ytterligare fyra är när jag byter igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Höga förväntningar på detta.

Det hade vi innan Bulldozer också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha mycket sant

Kanske next-zen processorer

Till topic
Hoppas verkligen att detta blir bra. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

OMG det kryllar av göteborgs-skämt i hela tråden!

on-topic
Jag hopps att den blir tillräckligt bra i alla fall. Budget workstation hade varit kanon.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det hade vi innan Bulldozer också!

Och på Athlon, Athlon 64, Sandy Bridge, Kepler, Maxwell, GCN, R300...

Permalänk

Ja dom gör inget sämre än bulldozer (får man hoppas i alla fall), Pentium II var ju något på spåret (sen tog tydligen stopp på den archituren och försökte hitta på något bättre, ja alla vet ju hur det gick med det).

men APU satsningen var ju inte dum, som kom efter floppen. Därför jag köpte sandy bridge och bara väntat på AMD ska komma med något dugligt som Pentium (inte lika snabb som intels cpu, men inte långt efter).

Hoppas zen i alla fall börjar nosa på sandy bridge. Men 8 kärnor låter inte som bra nyheter (om dom inte räknar HT som kärnor). Bättre att slå på 4 och 6 kärniga som max (helst 4 och 2 kärnor), varje kärna som man försöker pilla tid tappar man plats för annat viktigt till cpu:n som L3 cache som på apu:erna där dom fick ta bort det (därför dom tappa en del prestanda), men även GPU tar en del plats på AMD´s jämfört med intels.

Nä bättre med stark cpu och duglig grafikkrets för spel (säljer bättre i alla fall), för klen cpu, går det ändå inte spela grafikkrävande/cpu tunga spel och vill man ha mer boost, så går det ju inte bara stoppa in ett grafikkort till apu:n (är för klen för ett starkare grafikkort). Intels cpu:er har man det möjligheten om det interna grafiken inte räcker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

OMG det kryllar av göteborgs-skämt i helga tråden!

Jag har inte hunnit läsa alla kommentarerna än, men jag får väl göra det...zen?

OK, jag går och ställer mig i skamvrån...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Samma här. Visst har det lockat lite att hoppa över till Intel men med FX-8350 får tuffa på ett tag till då jag tror det här kan bli riktigt bra Förhoppningsvis skrev de boken "Hur man inte ska göra en processorlansering" efter Bulldozer-fiaskot och använder goda råd därifrån så att Zen blir den succé som jag tror alla hoppas på.

Skrivet av Thomaseron:

Förvänta er det värsta, hoppas på det bästa!
Håller med om att det har lockat lite att gå över till intel, men
tycker inte det skiljer så mycket i prestanda för det jag gör att
det skulle vara värt det.

Väntar på Zen.

Det är rätta takter!
Jag väntar också, min FX8350 duger fortfarande mer än väl, den får tuffa på ett tag till.
Jag kommer nog uppgradera Zent år 2016.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är rätta takter!
Jag väntar också, min FX8350 duger fortfarande mer än väl, den får tuffa på ett tag till.
Jag kommer nog uppgradera Zent år 2016.

Jag kommer def. bygga en AMD maskin igen om detta blir bra. Man minns ju glansdagarna med Athlon64 och Phenom
Man vill ju inte vara sent ute med det zenaste

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

My body is ready, AMD!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tror absolut jag uppgraderar innan dess. Q3 2016 e helt för långt bort....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tror absolut jag uppgraderar innan dess. Q3 2016 e helt för långt bort....

Lägg Windows 10 till ekvationen så är det kanske värt? Dels är ju 10an bättre på multi-threading, och dels så kommer dx12, vilket borde göra att det räcker med en AMD-processor av nuvarande generation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag kommer def. bygga en AMD maskin igen om detta blir bra. Man minns ju glansdagarna med Athlon64 och Phenom
Man vill ju inte vara sent ute med det zenaste

Är det för Zent att komma med skämt?

Hade en Athlon 64x2 4200+. Den var snabb den!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Helt ärligt tycker jag att amds 8000 serie är underskattad för priset. En väns dator gick sönder så han kunde ej vänta så hade han en väldigt tight budget så jag frågade om han var ok med en qmd 8 core istället för en billig intel 4 core. Intel hade lite snabbare single thread men ej mycket. Och han sa ja. Så byggde en super billig dator och han klår många av våra datorer i nya spel visst vi har ej den senaste intel cpu men ej gamla heller exmepelvis har jag i5 2500k. I äldre spel har vi bättre men i nyare som dying light har han bättre än oss andra och han och jag har likadant gpu. Sen jag hörde att konsollerna skulle ha 8 cores som är låg clockade så var jag övertygad om att väldigt snart så kommer spelen stödja fler än 4 cores och det börjar redan hända så hag tror att amds billiga 8 cores är mest framtid säker än en intel 4 cores. Det enda jag hoppas är att amds cpuer blir most bang for the buck ocj samtidigt ha lika bra eller liknande prestanda som intel har så intel börjar svettas igen för dom har verkligen börjat slacka 8ch släpper sjuka priaet nu förtiden för ingen kan konkurera med dom för spel.

Permalänk
Medlem

Zen är inget bra namn...
Zen menar att alla val människan aktivt väljer (om vi faktiskt väljer när vi väljer är en annan filosofisk fråga) tar oss bort från "det sanna varandet" och förstärker de mönster individen redan är fångad i.
Zen försöker bryta våran strävan att hela tiden bekymmra oss för det som kommer eller det som varit och istället leva i nuet...

Så AMDs Zen säger mig, välj inte oss, den duger kanske nu vem vet om den suger sen.

(Eller så handlar AMDs Zen om att inte tveka, men då kunde de valt ett annat ord)

Old pond,
frog jumps in
splash

- Basho

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på Phenom arkitekturen? :S Dom prollarna var riktigt konkurrenskraftiga vad jag minns, sedan bulldozer har det bara gått utför...
Hoppas det vänder dock, Konkurrens är bara bra.

Lustigt att alla intelanvändare säger att nuvarande AMD prollar suger, vore kul o veta hur många ni har praktisk erfaranhet av o inte går på att "toppar den inte benchmarksen är den inget att ha"- mentaliteten som flödar här.
95% av er hade inte märkt nån skillnad på Fx8370 och 4670k i vardagsbruk/gaming ändå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vad var det för fel på Phenom arkitekturen? :S Dom prollarna var riktigt konkurrenskraftiga vad jag minns, sedan bulldozer har det bara gått utför...
Hoppas det vänder dock, Konkurrens är bara bra.

Lustigt att alla intelanvändare säger att nuvarande AMD prollar suger, vore kul o veta hur många ni har praktisk erfaranhet av o inte går på att "toppar den inte benchmarksen är den inget att ha"- mentaliteten som flödar här.
95% av er hade inte märkt nån skillnad på Fx8370 och 4670k i vardagsbruk/gaming ändå....

Ja Phenom II var bra. Llano var ju utan L3 nästan lika snabb som Phenom II var med L3. 6-kärnig gick ju bra och klockade utmärkt till och med på 45nm dessutom. Så en 32nm Phenom III med Llanos förbättringar i 4GHz+ var ju något man hellre fått se än BD. Men även om en Phenom III hade lyckats bättre än BD så tror jag att de hade behövt en ny arkitektur vid det här laget ändå. Linjen Athlon-Phenom II var ju förvisso energieffektivt och svalt jämfört med P4, men för att rå på effektiviteten i moderna intel-processorer så hade man nog fått göra om den från grunden.

Angående att känna skillnad så ja, många hade inte känt skillnaden.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas få se processorer med 16 eller fler kärnor (eller på det vis som AMD fungerat på sistone, 2*8 heltalsenheter eller 1*8 flyttalsenheter) samt lägre TDP på desktopsidan. Om dessa inte skulle ligga alltför långt ifrån 2600K i singeltrådprestanda (stock) kommer jag skarpt fundera på uppgradering.

Och nej, jag kommer inte att förlora särskilt mycket prestanda för singeltrådskapaciteten är redan mer än väl hög. Det är viktigare med högre total beräkningskraft till vettigt pris. Jag är också ute efter och föredrar mer flerkärneprestanda över mer singelkärneprestanda eftersom det ger ett bättre flyt på systemet när det har många järn i elden på samma gång.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag hoppas få se processorer med 16 eller fler kärnor (eller på det vis som AMD fungerat på sistone, 2*8 heltalsenheter eller 1*8 flyttalsenheter) samt lägre TDP på desktopsidan. Om dessa inte skulle ligga alltför långt ifrån 2600K i singeltrådprestanda (stock) kommer jag skarpt fundera på uppgradering.

Och nej, jag kommer inte att förlora särskilt mycket prestanda för singeltrådskapaciteten är redan mer än väl hög. Det är viktigare med högre total beräkningskraft till vettigt pris. Jag är också ute efter och föredrar mer flerkärneprestanda över mer singelkärneprestanda eftersom det ger ett bättre flyt på systemet när det har många järn i elden på samma gång.

Mycket av den typer av uppgifter som går att skala effektivt över mer än 4 kärnor går även att köra på GPU nu eller framöver. För konsument är det verkligen inte mycket där det lönar sig med många kärnor. Tyvärr går det inte att skala de flesta program över många kärnor.

Här är ett exempel på hur mycket hastighetsökning man kan få med fler kärnor vid olika effektivitet på skalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mycket av den typer av uppgifter som går att skala effektivt över mer än 4 kärnor går även att köra på GPU nu eller framöver. För konsument är det verkligen inte mycket där det lönar sig med många kärnor. Tyvärr går det inte att skala de flesta program över många kärnor.

Här är ett exempel på hur mycket hastighetsökning man kan få med fler kärnor vid olika effektivitet på skalningen.
http://www.lipid.wabash.edu/img/amdahl.png

Jag förstår hur du tänker, men Amdahls lag är bara för att illustrera hastighetsökningen vid ett enstaka problem med en viss storlekslast. Ju större uppgiften jag försöker lösa är, desto högre blir effektivitetsprocenten. Det är mycket sällan jag arbetar med material som strikt skalar på ett sådant vis; antingen är de enkärniga eller så har de en parallell problemlösningsdel.

Den parallella delen skalar linjärt med antalet beräkningsenheter, vilket gör att man har bättre nytta av en processor med 8 kärnor som har 80% av singeltrådsprestandan som en 4-kärnig. Denna regel kallas för Gustafsons lag och kom som en revidering till Amdahls lag då den var för enkelspårig och inte beskriver verkligheten rättvist.

För min del sitter jag dessutom med flera olika program igång samtidigt vilket gör att jag har ännu bättre nytta av hög total beräkningskapacitet i ett system än en processor med lägre totalkapacitet, men starkare kärnor. Skulle den flerkärniga dessutom vara billigare än den fåkärniga, då är det ett givet köp.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2