Valve tillkännager Steam VR – hårdvara för virtuell verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jo det har du rätt i.
Enda spel jag känner jag får åksjuketendenser i är minecraft konstigt nog (vanlig skärm) och det trots höga fps, annars blir jag aldrig åksjuk.
Tror dock aldrig att vem som helst kan sätta på sig en oculus eller liknande i även i framtiden och klara sig utan åksjukan tyvärr.
Liksom det finns folk som inte ser 3d med shutterglases (jag tex) eller med polariserat ljus (detta ser jag men trvis inte alls med det) så kommer det vara folk vars hjärna inte kommer kunna ta hand om den konflikt det kommer från dom olika sinnena.
Enda universiella lösning jag ser är om man kommer kunna påverka syn och balans med samma stimulation så denna konflikt försvinner.

Absolut framtiden har mycket kvar att erbjuda inom denna teknik ännu. Men så länge det finns folk som blir åksjuka på annat sätt än onaturliga intryck via synen så kommer dom inte kunna rädda alla tyvärr
Det är i alla fall vad jag tror. [...]

Det är ju inte speciellt lustigt i och med att VR modden till Minecraft som Stella utveckar är långt i från perfekt. Jag kan inte ens få max FPS i MC utan jidder och lagg, och undviker att spela det bara pga detta. När Microsoft utvecklar en ordentlig stabil VR version av Minecraft så tror jag det blir mycket bättre och en sjukt stor succe (om dom inte satsar FÖR hårt på att bara utveckla en AR version!)
Ja naturligtvis kommer det finnas en minoritet människor som blir åksjuka oavsett vad, men det finns ju säkert en minoritet människor som inte ens kan titta på en vanlig skärm för länge heller.. Tror man underskattar väldigt lätt vad teknologin kan göra för oss, och tror att det finns möjlighet att få bort näst intill all åksjuka för nästan alla.

Skrivet av RainesX:

[...] Sitter och väntar spänt efter konsumentvarianten så även jag kan ansluta mig till VR-sällskapet. Har lyckats hålla mig borta från dk1 och 2 ^^;

Då har du en riktig smällkaramell att öppna sen!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ytterligare en produkt som inte lär lanseras. Vissa dagar känns det som att Valve mest bara vill prata om saker, väldigt lite verkar tyvärr hända.

Med tanke på hur trög VR-branschen är så kvittar det kanske, inte ens Occulus som var ganska tidigt ute har ens fått ut någon konsument modell.

I dagsläget tror jag mer på MS hololens. MS brukar ju dessutom få ut sina produkter (med varierande resultat hehe).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ytterligare en produkt som inte lär lanseras. Vissa dagar känns det som att Valve mest bara vill prata om saker, väldigt lite verkar tyvärr hända.

Med tanke på hur trög VR-branschen är så kvittar det kanske, inte ens Occulus som var ganska tidigt ute har ens fått ut någon konsument modell.

I dagsläget tror jag mer på MS hololens. MS brukar ju dessutom få ut sina produkter (med varierande resultat hehe).

Skickades från m.sweclockers.com

Eller kan det vara så att dom lugnat sig lite med andra projekt för att dom vet att VR kommer, och kanske vill baka VR stöd i sina Steam OS maskiner, och handkontroll? Det här kan vi ju bara spekulera om. Valve sa för ungefär ett år sen att dom inte var intresserade av VR ...än. Nu är teknologin ifatt lite, och titt på fan, nu är dom intresserade!

Oculus vet vad dom gör, och dom har sagt länge att dom inte tänker släppa en HMD som inte kommer göra bra i från sig, och att dom hellre väntar på teknologin än att släppa en produkt dom inte är nöjda med. För mig gör det ingenting om dom väntar tills 2016 innan CV1 release, men tror fortfarande på en release 2015.. Det är inte precis som att dom står still och bara väntar, dom arbetar för fullt! Lugn det kommer!

Jag tycker Microsofts HoloLens verkade väldigt intressant också men räkna med att det kan ta ett tag innan vi ser en slutprodukt där också! Jag vill inte ha massa ofärdigt skit på hyllorna tidigt bara för att jag är sugen på att testa. Jag vill ha en FÄRDIG produkt som går att använda ordentligt, det får ta den tid det tar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör klart HL3 nu, dör om jag inte får veta vad som kommer hända efter cliffhangern i HL2 episode 2! Sen kan dom jobba på dessa nya tekniker som kommer ta år att utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Gör klart HL3 nu, dör om jag inte får veta vad som kommer hända efter cliffhangern i HL2 episode 2! Sen kan dom jobba på dessa nya tekniker som kommer ta år att utveckla.

http://www.egx.net/rezzed/2015/sessions

Översta sessionen Vågar vi fortsätta hoppas?

IMO de har VR på G, Steam Machines på G, handkontrollen som kanske är så färdig den kan bli. Det vore vansinne om de inte ur försäljningssynpunkt släppte en speltitel som dragare för detta! Det kan likväl vara ett Portal 3 eller Left 4 Dead 3 eller nytt IP också. Vi får se!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jo det har du rätt i.
Enda spel jag känner jag får åksjuketendenser i är minecraft konstigt nog (vanlig skärm) och det trots höga fps, annars blir jag aldrig åksjuk.
Tror dock aldrig att vem som helst kan sätta på sig en oculus eller liknande i även i framtiden och klara sig utan åksjukan tyvärr.
Liksom det finns folk som inte ser 3d med shutterglases (jag tex) eller med polariserat ljus (detta ser jag men trvis inte alls med det) så kommer det vara folk vars hjärna inte kommer kunna ta hand om den konflikt det kommer från dom olika sinnena.
Enda universiella lösning jag ser är om man kommer kunna påverka syn och balans med samma stimulation så denna konflikt försvinner.

Jag tror man är extra utsatt om man har brytningsfel. Har för mig att man kommer kunna anpassa linserna i Rift med sin synskärpa och eventuella brytningsfel. Alltså att man går till en optiker, får ett recept också beställer man via nätet eller kanske till och med kan få linserna gjorda hos optikern. En annan sak som kan skapa ett obehag är vad man har för IPD (distans mellan pupillerna). Varken DK1 eller DK2 har justerbara linser, så har man inte ett IPD på 64mm som är genomsnittet hos män så kan man få problem ju längre ifrån det avståndet man kommer. Därför är det extra viktigt att man kalibrar sin Oculus så man får en personlig profil. Detta är något som jag tror de planerar att lösa med konsumentversionen. Jag har ett IPD på 61mm enligt kalibreringen, och jag upplever inga problem. Så även här är det nog lite individuellt hur pass känslig man är.

Förhoppningsvis så kommer CV1 att ha en display på 1440p i 90 Hz (kan även bli 75 Hz) och justerbar IPD och styrka. Och i och med detta så har nog Oculus eliminerat i stort sätt allt som går att eliminera med dagens teknik. Jag tror det även har varit snack om eye tracking för att minska illamående, men om det kommer i CV1 återstår att se.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror man är extra utsatt om man har brytningsfel. Har för mig att man kommer kunna anpassa linserna i Rift med sin synskärpa och eventuella brytningsfel. Alltså att man går till en optiker, får ett recept också beställer man via nätet eller kanske till och med kan få linserna gjorda hos optikern. En annan sak som kan skapa ett obehag är vad man har för IPD (distans mellan pupillerna). Varken DK1 eller DK2 har justerbara linser, så har man inte ett IPD på 64mm som är genomsnittet hos män så kan man få problem ju längre ifrån det avståndet man kommer. Därför är det extra viktigt att man kalibrar sin Oculus så man får en personlig profil. Detta är något som jag tror de planerar att lösa med konsumentversionen. Jag har ett IPD på 61mm enligt kalibreringen, och jag upplever inga problem. Så även här är det nog lite individuellt hur pass känslig man är.

Förhoppningsvis så kommer CV1 att ha en display på 1440p i 90 Hz (kan även bli 75 Hz) och justerbar IPD och styrka. Och i och med detta så har nog Oculus eliminerat i stort sätt allt som går att eliminera med dagens teknik. Jag tror det även har varit snack om eye tracking för att minska illamående, men om det kommer i CV1 återstår att se.

spot-on.

Hoppas också på eye-tracking i CV1 men som sagt, man ska inte hoppas på för mycket. Eye-tracking öppnar så sjukt många dörrar i både spel och andra applikationer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror man är extra utsatt om man har brytningsfel. Har för mig att man kommer kunna anpassa linserna i Rift med sin synskärpa och eventuella brytningsfel. Alltså att man går till en optiker, får ett recept också beställer man via nätet eller kanske till och med kan få linserna gjorda hos optikern. En annan sak som kan skapa ett obehag är vad man har för IPD (distans mellan pupillerna). Varken DK1 eller DK2 har justerbara linser, så har man inte ett IPD på 64mm som är genomsnittet hos män så kan man få problem ju längre ifrån det avståndet man kommer. Därför är det extra viktigt att man kalibrar sin Oculus så man får en personlig profil. Detta är något som jag tror de planerar att lösa med konsumentversionen. Jag har ett IPD på 61mm enligt kalibreringen, och jag upplever inga problem. Så även här är det nog lite individuellt hur pass känslig man är.

Förhoppningsvis så kommer CV1 att ha en display på 1440p i 90 Hz (kan även bli 75 Hz) och justerbar IPD och styrka. Och i och med detta så har nog Oculus eliminerat i stort sätt allt som går att eliminera med dagens teknik. Jag tror det även har varit snack om eye tracking för att minska illamående, men om det kommer i CV1 återstår att se.

Låter ju väldigt låvande då för min del.
Brytningsfel som får mig illamående utan mina glasögon :\
Ingen aning vad mitt IPD ligger på men det kommer man kunna får fram utan hjälp av optiker?
Vet du hur det blir med stödet för att ha egna glasögon på sig i oculus. Minns att dom nämnde något om det i ett ganska tidigt stadie.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Eye-tracking öppnar så sjukt många dörrar i både spel och andra applikationer!

Kan man få lite exempel på vad för dörrar det kan vara?! :>

Visa signatur

"Här sitter vi som tre mongolider" - Mattias den skånske blekingebon

"Vad gör du cp?" - Mattias den skånske blekingebon

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Låter ju väldigt låvande då för min del.
Brytningsfel som får mig illamående utan mina glasögon :\
Ingen aning vad mitt IPD ligger på men det kommer man kunna får fram utan hjälp av optiker?
Vet du hur det blir med stödet för att ha egna glasögon på sig i oculus. Minns att dom nämnde något om det i ett ganska tidigt stadie.

Japp din IPD går att få reda på hos optikern!
Antagligen blir det utbytbara linser till CV1.

Skrivet av Legendary:

Kan man få lite exempel på vad för dörrar det kan vara?! :>

När det finns hårdvara som kan följa dina ögonrörelser så öppnas en hel värld upp av möjligheter i te.x spel, där du kanske straffas om du öppnar ögonen vid fel tillfälle, eller där du behöver följa något med ögonen utan att röra resten av kroppen. Tänk dig interaktiva kartor där du kan visa EXAKT vart du tittar för andra i multiplayer spel. Eller att kunna markera fiender med ögonen genom att bara titta vart du ska skjuta i ett RPG spel. Oöndliga möjligheter.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kul att så många företag har börjat satsa på VR.

Det fanns ju typ VR-hjälmar på 90-talet, men det blev aldrig något av det.
Nu gör vi ett nytt försök, hoppas det blir något den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kul att så många företag har börjat satsa på VR.

Det fanns ju typ VR-hjälmar på 90-talet, men det blev aldrig något av det.
Nu gör vi ett nytt försök, hoppas det blir något den här gången.

tekniken till VR fanns egentligen inte riktigt på den tiden, man försökte men det blev för dyra headsets, och ingen ville lägga pengar på det. I dag kostar dom inte mycket att tillverka och priserna går ner hela tiden. Vi kommer se en explosion inom virtual reality inom dom närmsta åren. Ett otroligt intressant område!

Visa signatur
Permalänk

ska 2015 va någon jävla VR fest ?? virtual reality enligt MIG funkar inte innan material ser verkligt ut.

Så innan PPI, Hz och material är tillräckligt bra och + jävla datorer som kan driva det för en bra peng ser inte jag någon som helst anledning att köpa ett VR headset.

Men visst alla tycker olika. Jag kan se en marknad/användning för det om dom producerar en med MINST 2160p (4k) 120hz i typ en oculus rift för då är den lite mer framtidssäkrad. Men lägra spec än det fattar jag inte. Om du har en skärm 2-5 cm från ögonen ska den skärmen vara så naturlig som möjligt annars ser jag inte charmen med känslan.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Eller kan det vara så att dom lugnat sig lite med andra projekt för att dom vet att VR kommer, och kanske vill baka VR stöd i sina Steam OS maskiner, och handkontroll? Det här kan vi ju bara spekulera om. Valve sa för ungefär ett år sen att dom inte var intresserade av VR ...än. Nu är teknologin ifatt lite, och titt på fan, nu är dom intresserade!

Oculus vet vad dom gör, och dom har sagt länge att dom inte tänker släppa en HMD som inte kommer göra bra i från sig, och att dom hellre väntar på teknologin än att släppa en produkt dom inte är nöjda med. För mig gör det ingenting om dom väntar tills 2016 innan CV1 release, men tror fortfarande på en release 2015.. Det är inte precis som att dom står still och bara väntar, dom arbetar för fullt! Lugn det kommer!

Jag tycker Microsofts HoloLens verkade väldigt intressant också men räkna med att det kan ta ett tag innan vi ser en slutprodukt där också! Jag vill inte ha massa ofärdigt skit på hyllorna tidigt bara för att jag är sugen på att testa. Jag vill ha en FÄRDIG produkt som går att använda ordentligt, det får ta den tid det tar!

Ja vi får se helt ebkelt. Det närmar sig tre år efter första presentationen av Oculus Drift så det borde verkligen vara nära lansering nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Låter ju väldigt låvande då för min del.
Brytningsfel som får mig illamående utan mina glasögon :\
Ingen aning vad mitt IPD ligger på men det kommer man kunna får fram utan hjälp av optiker?
Vet du hur det blir med stödet för att ha egna glasögon på sig i oculus. Minns att dom nämnde något om det i ett ganska tidigt stadie.

Det finns vissa sätt att få reda på sitt IPD utan att att gå till optikern eller använda Rift.

Här är exempelvis hur man mäter med linjal.
http://doc-ok.org/?p=898

Och här är ett sätt med webbkamera och vanligt kort med magnetremsa.
https://pd.warbyparker.com/

Dock får man alltid bäst resultat hos en optiker, och det kan hända att man bara kan ringa och fråga sin optiker. De brukar ju ha en massa uppgifter från sina tidigare besök.

Jag använder mina glasögon och det funkar bra. Det gäller bara att inte ha för stora glasögon Mycket möjligt att det kommer något sätt att justera bredden på Rift för att göra det möjligt att använda större modeller av glasögon eller att de gör den större eller möjligheten att köpa i olika storlekar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja vi får se helt ebkelt. Det närmar sig tre år efter första presentationen av Oculus Drift så det borde verkligen vara nära lansering nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har inte presenterar Oculus Rift* än.. Dom versioner du sett är antingen utvecklarkit, eller in-house prototyper. Den färdiga produktreleasen sägs bli i sommar/höst.

Skrivet av gudbrandsen:

ska 2015 va någon jävla VR fest ?? virtual reality enligt MIG funkar inte innan material ser verkligt ut.

Så innan PPI, Hz och material är tillräckligt bra och + jävla datorer som kan driva det för en bra peng ser inte jag någon som helst anledning att köpa ett VR headset.

Men visst alla tycker olika. Jag kan se en marknad/användning för det om dom producerar en med MINST 2160p (4k) 120hz i typ en oculus rift för då är den lite mer framtidssäkrad. Men lägra spec än det fattar jag inte. Om du har en skärm 2-5 cm från ögonen ska den skärmen vara så naturlig som möjligt annars ser jag inte charmen med känslan.

Är med på vad du säger men tycker det är onödigt att säga att det är näst intill värdelöst bara för att vi inte har 4k displayer på 120hz+ än. Jag tittar på 3D film, och spelar spel utan problem i dagsläget på ett utvecklarkit. Det är ju som att säga att alla spel på dagens plattskärmar som inte ser ut som verklighet, är skit.. Jag spelar fortfarande Super Mario Bros då och då på mitt gamla NES och det är skitkul!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Dom har inte presenterar Oculus Rift* än.. Dom versioner du sett är antingen utvecklarkit, eller in-house prototyper. Den färdiga produktreleasen sägs bli i sommar/höst.

Kickstartern 2012?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kickstartern 2012?

Skickades från m.sweclockers.com

Oculus Rift är slutprodukten. Ingen vet hur den ser ut, eller vad den har för specifikationer än. Oculus sökte pengar för 3 år sen att göra ett utvecklarkit som skulle ta dom en bit på vägen till en färdig produkt. (Och den punkten är vi förbi för längesen)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig särskilt om Valve och Oculus redan har ett samarbete. Att det man ska avtäcka nu är Oculus-stöd i SteamOS och en dedikerad 3d-steam-butik för just Oculus Rift när den nu kommer.

Sen kan ju folk forsätta hoppas på att "spelen" (alltså, de man spelar nu eller väntar på) ska ha lika avancerad grafik som till 2d. Det kommer de inte ha. De spel som kommer till Valves 3D satsning kommer även de att behöva gå superstabilt i minst 90fps. I och med steam-machines kommer utvecklare iaf kunna förutse hårdvaran och se till att spelen håller 90fps. I den bästa av världar alltså. Vanliga spel som hastigt får stöd för Oculus eller Valves lösning, vad det nu blir, kommer garanterat dippa och generera en halvtaskig upplevelse..

Intressant att se vad det blir av det i framtiden dock. Tycker själv att Microsofts lösning på AR inte är så dumt alls då man förmodligen kan glömma allt vad åksjuka heter så längre trackingen fungerar bra nog. Dessutom lämpar sig AR mer till spel som man spelar i tredje person (som jag nog föredrar).

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Microsoft satsar på AR är förmodligen just åksjuka. Kan tänka mig att man vill bespara sig den uppsjö av klagomål och problem från kunder som "fått permanenta skador" av VR. Dålig PR med mera trots friskrivningar i användaravtal osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det finns vissa sätt att få reda på sitt IPD utan att att gå till optikern eller använda Rift.

Här är exempelvis hur man mäter med linjal.
http://doc-ok.org/?p=898

Och här är ett sätt med webbkamera och vanligt kort med magnetremsa.
https://pd.warbyparker.com/

Dock får man alltid bäst resultat hos en optiker, och det kan hända att man bara kan ringa och fråga sin optiker. De brukar ju ha en massa uppgifter från sina tidigare besök.

Jag använder mina glasögon och det funkar bra. Det gäller bara att inte ha för stora glasögon Mycket möjligt att det kommer något sätt att justera bredden på Rift för att göra det möjligt att använda större modeller av glasögon eller att de gör den större eller möjligheten att köpa i olika storlekar.

Tack
Ser ut som ganska enkla sätt att mäta det själv hemma då.
Låter bra med glasögonen där då. Tur man inte köpt skyltfönster till glasögon
Tror nästan dom måste göra den glasögonvänlig i och med hur många kunder som kanske kan hoppa annars alternativt inte orkar eller har råd att köpa lösa linser.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pegusp:

[...]
Dessutom lämpar sig AR mer till spel som man spelar i tredje person (som jag nog föredrar).

Där har du nog fel. Visst skulle AR kunna göra sig bra till tredje person, men har testat en hel del alpha demon, och tekniska tester av tredje person i VR, och det är sjuuukt intressant! Kan utan tvekan se ett RPG eller vad som helst i tredje person i VR. Man vill bli uppslukad av spelet och det blir man nog lättast i en sluten miljö.

Skrivet av pegusp:

Anledningen till att Microsoft satsar på AR är förmodligen just åksjuka. Kan tänka mig att man vill bespara sig den uppsjö av klagomål och problem från kunder som "fått permanenta skador" av VR. Dålig PR med mera trots friskrivningar i användaravtal osv.

Tror absolut inte dom satsar på AR bara pga att åksjuka är ett problem för en del, utan tror AR i sig har speciella områden där det gör sig bättre än VR, och Microsoft kanske hittar bättre lösningar i AR än i VR. Jag kan nog sätta mig högra pungkula här och nu på att Microsoft har VR planer dom med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

ska 2015 va någon jävla VR fest ?? virtual reality enligt MIG funkar inte innan material ser verkligt ut.

Så innan PPI, Hz och material är tillräckligt bra och + jävla datorer som kan driva det för en bra peng ser inte jag någon som helst anledning att köpa ett VR headset.

Men visst alla tycker olika. Jag kan se en marknad/användning för det om dom producerar en med MINST 2160p (4k) 120hz i typ en oculus rift för då är den lite mer framtidssäkrad. Men lägra spec än det fattar jag inte. Om du har en skärm 2-5 cm från ögonen ska den skärmen vara så naturlig som möjligt annars ser jag inte charmen med känslan.

Då har du troligen inte provat Rift. Att saker och ting inte ser fotorealistiskt ut gör inget som helst när man är inne i spelet. Visst ser man att det inte är verkligheten, men det förtar inte känslan av att man faktiskt är där.
Visst har du rätt till en personlig åsikt, men många (de flesta?) som vädrar skepsis och förakt för VR verkar vara de som inte provat.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Då har du troligen inte provat Rift. Att saker och ting inte ser fotorealistiskt ut gör inget som helst när man är inne i spelet. Visst ser man att det inte är verkligheten, men det förtar inte känslan av att man faktiskt är där.
Visst har du rätt till en personlig åsikt, men många (de flesta?) som vädrar skepsis och förakt för VR verkar vara de som inte provat.

Helt klart. Har bara provat demot med massa planeter och grejor hemma hos brorsan, och satt då med en 360-kontoll i knät för att styra. När jag kollade ner kunde jag se händerna i spelet på benen precis som jag själv satt, och det kändes konstigt när jag rörde mina egna händer utan att det hände nåt i spelet. Gick väldigt fort att det kändes skrämmande verkligt, och grafiken i det demot var väl knappast bättre än vilket spel som helst från 2004.

Fick nästan svindel av storleken på solen dessutom, fruktansvärt mäktigt! Brorsan har själv inte tagit sig längre än att kolla lite på jorden eftersom han får svindel och måste stänga av pga inlevelsen. Det säger en hel del. Skulle jag spela P.T. i VR skulle jag förmodligen bli traumatiserad för livet, och det är ett spel som drivs av en PS4:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Helt klart. Har bara provat demot med massa planeter och grejor hemma hos brorsan, och satt då med en 360-kontoll i knät för att styra. När jag kollade ner kunde jag se händerna i spelet på benen precis som jag själv satt, och det kändes konstigt när jag rörde mina egna händer utan att det hände nåt i spelet. Gick väldigt fort att det kändes skrämmande verkligt, och grafiken i det demot var väl knappast bättre än vilket spel som helst från 2004.

Fick nästan svindel av storleken på solen dessutom, fruktansvärt mäktigt! Brorsan har själv inte tagit sig längre än att kolla lite på jorden eftersom han får svindel och måste stänga av pga inlevelsen. Det säger en hel del. Skulle jag spela P.T. i VR skulle jag förmodligen bli traumatiserad för livet, och det är ett spel som drivs av en PS4:a.

Låter som "Titans Of Space"

Som du säger så gör inte grafiken allt i VR, upplevelsen och djupet gör nästan allt! Självklart skadar det inte med bättre upplösning, men det kommer!

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Låter som "Titans Of Space"

Som du säger så gör inte grafiken allt i VR, upplevelsen och djupet gör nästan allt! Självklart skadar det inte med bättre upplösning, men det kommer!

Exakt det ja. Är helt omöjligt att beskriva hur sjukt det är att sitta och snegla på Mars och vänder sig om och möts av en hiskeligt stor sol! Sen när de riktiga bjässarna kommer på slutet. Många wow-upplevelser bara där!

Det enda den dåliga grafiken gör är att det känns som att man har väldigt konstiga armar och ben Så länge man har bra upplösning och AA så inget ser kantigt ut så tror jag man blir helt uppslukad oavsett grafik.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Då har du troligen inte provat Rift. Att saker och ting inte ser fotorealistiskt ut gör inget som helst när man är inne i spelet. Visst ser man att det inte är verkligheten, men det förtar inte känslan av att man faktiskt är där.
Visst har du rätt till en personlig åsikt, men många (de flesta?) som vädrar skepsis och förakt för VR verkar vara de som inte provat.

Har testat Developer kit 2 i drygt 2 timmar. Men visst jag är väl kanske inte mål gruppen. Tycker 3D är tråkigt på film och gör det bara jobbigt att se på den. Nu menar jag inte att VR är lika uselt som 3D på film är. VR skulle jag önska var mer inriktat på tex film men jag förstår att det skulle varar jävligt svårt att filma en sådan typ film. Jag menar inte att spel ska se fotorealistiska ut bara mer naturliga.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Har testat Developer kit 2 i drygt 2 timmar. Men visst jag är väl kanske inte mål gruppen. Tycker 3D är tråkigt på film och gör det bara jobbigt att se på den. Nu menar jag inte att VR är lika uselt som 3D på film är. VR skulle jag önska var mer inriktat på tex film men jag förstår att det skulle varar jävligt svårt att filma en sådan typ film. Jag menar inte att spel ska se fotorealistiska ut bara mer naturliga.

Vill man ha 3D film så går man på teater

Permalänk

Portal 3 i VR....

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."