H80i eller bristningsgränsen för PSU ger skumt ljud

Permalänk

H80i eller bristningsgränsen för PSU ger skumt ljud

Jag har satt ihop en förhållandevis kraftig dator i ett pyttelitet chassi Jag fick av olika anledningar nöja mig med ett Be quiet 400w sfx agg, som driver en I7 4470k samt ett EVGA GTX 970 SC 2.0 .

Nu till problemet, det rasslar något fruktansvärt från processorn om jag så bara öppnar en browser eller gör enklare saker på datorn. Jag upplevde inte detta med mitt kraftfullare nätagg (750w) som tyvärr inte riktigt får plats i chassit. Mitt nya nätagg Be quiet 400w försökte jag byta ut på Inet i samma stund jag spontanköpte GTX 970, men plomberingen bröts i frakten tillbaka (antar jag?) så Inet tog inte tillbaka detta...

Så antingen har min vattenkylning (Corsair H80i) balat ur eller som jag läst i något annat forum, så är nätagget på bristningsgränsen av vad det kan leverera i strömkapacitet, vilket tydligen kan resultera i att processorn får för snålt med ström och börjar rassla för minsta lilla.

Det är direkt från prollen ljudet kommer ifrån, det är ingen fläkt eller från nätagget.

Om någon här kan hjälpa mig i mina funderingar vore jag djupt tacksam.

Permalänk
Skrivet av ulanddanne:

Jag har satt ihop en förhållandevis kraftig dator i ett pyttelitet chassi Jag fick av olika anledningar nöja mig med ett Be quiet 400w sfx agg, som driver en I7 4470k samt ett EVGA GTX 970 SC 2.0 .

Nu till problemet, det rasslar något fruktansvärt från processorn om jag så bara öppnar en browser eller gör enklare saker på datorn. Jag upplevde inte detta med mitt kraftfullare nätagg (750w) som tyvärr inte riktigt får plats i chassit. Mitt nya nätagg Be quiet 400w försökte jag byta ut på Inet i samma stund jag spontanköpte GTX 970, men plomberingen bröts i frakten tillbaka (antar jag?) så Inet tog inte tillbaka detta...

Så antingen har min vattenkylning (Corsair H80i) balat ur eller som jag läst i något annat forum, så är nätagget på bristningsgränsen av vad det kan leverera i strömkapacitet, vilket tydligen kan resultera i att processorn får för snålt med ström och börjar rassla för minsta lilla.

Det är direkt från prollen ljudet kommer ifrån, det är ingen fläkt eller från nätagget.

Om någon här kan hjälpa mig i mina funderingar vore jag djupt tacksam.

Oavsett så bör du byta till ett kraftfullare nätaggregat, 500W minst. Det kan ha att göra med att processorn inte får en stabil ströminmatning pga nätaggregatet kämpar. Och detta är inte bra i värsta fall kommer processorn ta skada och resterande komponenter också.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Skrivet av eqquattro:

Oavsett så bör du byta till ett kraftfullare nätaggregat, 500W minst. Det kan ha att göra med att processorn inte får en stabil ströminmatning pga nätaggregatet kämpar. Och detta är inte bra i värsta fall kommer processorn ta skada och resterande komponenter också.

Enligt Sweclockers tester drar en monsterprocessor tillsammans med GTX 970 330w max, Be quiet 400w rev 2 håller en förhållandevis hög standard och borde kunna leverera det systemet kräver. Varför låter det när datorn drar minimalt med ström? Kan det vara något med vattenkylningen?

Permalänk
Skrivet av ulanddanne:

Enligt Sweclockers tester drar en monsterprocessor tillsammans med GTX 970 330w max, Be quiet 400w rev 2 håller en förhållandevis hög standard och borde kunna leverera det systemet kräver. Varför låter det när datorn drar minimalt med ström? Kan det vara något med vattenkylningen?

Okej, ja då borde det vara lugnt, även fast 70W kvar inte är räcker till nånting typ. Har du överklockat? Ja det kan vara en felande pump som låter men konstigt, ganska vanligt på H80i att de låter lite för mycket om man inte har tur och får en tyst exemplar. Försök lyssna noga men om det rasslar när du öppnar en app kan det ju också vara hårddisken t ex.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Skrivet av eqquattro:

Okej, ja då borde det vara lugnt, även fast 70W kvar inte är räcker till nånting typ. Har du överklockat? Ja det kan vara en felande pump som låter men konstigt, ganska vanligt på H80i att de låter lite för mycket om man inte har tur och får en tyst exemplar. Försök lyssna noga men om det rasslar när du öppnar en app kan det ju också vara hårddisken t ex.

Inget överklockat. Jag tror det är Bronze plus = 86%. Om vi antar att min processor drar något mindre än Sweclockers monsterprolle, samtidigt har jag inget annat som drar ström i mängder, 1 SSD och vattenkylningen från Corsair. Det är förvisso så att jag bara har en (1) 4-pin från nätagget och moderkortet sväljer två (2) 4-pin. Det här skulle kunna vara en anledning till problemet.

H80i har tidigare låtit en del, nu går den på låga varv och kyler riktigt bra. Jag har för mig att den lät som en kaffebryggare i början på grund av luft som smugit sig in i loopen. Det är inte det ljudet jag hör nu - utan det låter när datorn får något att arbeta med. Jag har ingen mekanisk hårddisk så jag antar att det är uteslutet?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ulanddanne:

Jag har satt ihop en förhållandevis kraftig dator i ett pyttelitet chassi Jag fick av olika anledningar nöja mig med ett Be quiet 400w sfx agg, som driver en I7 4470k samt ett EVGA GTX 970 SC 2.0 .

Nu till problemet, det rasslar något fruktansvärt från processorn om jag så bara öppnar en browser eller gör enklare saker på datorn. Jag upplevde inte detta med mitt kraftfullare nätagg (750w) som tyvärr inte riktigt får plats i chassit. Mitt nya nätagg Be quiet 400w försökte jag byta ut på Inet i samma stund jag spontanköpte GTX 970, men plomberingen bröts i frakten tillbaka (antar jag?) så Inet tog inte tillbaka detta...

Så antingen har min vattenkylning (Corsair H80i) balat ur eller som jag läst i något annat forum, så är nätagget på bristningsgränsen av vad det kan leverera i strömkapacitet, vilket tydligen kan resultera i att processorn får för snålt med ström och börjar rassla för minsta lilla.

Det är direkt från prollen ljudet kommer ifrån, det är ingen fläkt eller från nätagget.

Om någon här kan hjälpa mig i mina funderingar vore jag djupt tacksam.

Skrivet av ulanddanne:

Inget överklockat. Jag tror det är Bronze plus = 86%. Om vi antar att min processor drar något mindre än Sweclockers monsterprolle, samtidigt har jag inget annat som drar ström i mängder, 1 SSD och vattenkylningen från Corsair. Det är förvisso så att jag bara har en (1) 4-pin från nätagget och moderkortet sväljer två (2) 4-pin. Det här skulle kunna vara en anledning till problemet.

H80i har tidigare låtit en del, nu går den på låga varv och kyler riktigt bra. Jag har för mig att den lät som en kaffebryggare i början på grund av luft som smugit sig in i loopen. Det är inte det ljudet jag hör nu - utan det låter när datorn får något att arbeta med. Jag har ingen mekanisk hårddisk så jag antar att det är uteslutet?

Hejsan,

400W ska ju vara tillräckligt men de är kanske på gränsen, har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat kanske? Har du möjlighet att höra om de är från H80i de låter? Isåfall löser vi det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

400W ska ju vara tillräckligt men de är kanske på gränsen, har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat kanske? Har du möjlighet att höra om de är från H80i de låter? Isåfall löser vi det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jag kan bekräfta att det inte är Vattenkylaren som låter, det är nätagget som låter. Fantastisk kylare som gör sitt jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag kan bekräfta att det inte är Vattenkylaren som låter, det är nätagget som låter. Fantastisk kylare som gör sitt jobb!

Om det låter från processorn är det väldigt osannolikt att det är nätaggregatet. Det ligger långt från gränsen, speciellt när du bara surfar. Då går det inte åt mer än 100w. Däremot om det låter direkt från nätdelen så skulle jag koppla bort det fortare än snabbt.

Hur låter det?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ulanddanne:

Jag kan bekräfta att det inte är Vattenkylaren som låter, det är nätagget som låter. Fantastisk kylare som gör sitt jobb!

Härligt att höra att du är nöjd med kylaren! Jag skulle dock rekommendera dig att testa använda ett annat nätaggregat för att se om de är samma problem där.

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Härligt att höra att du är nöjd med kylaren! Jag skulle dock rekommendera dig att testa använda ett annat nätaggregat för att se om de är samma problem där.

Givetvis har jag kopplat in ett kraftigare nätagg (750w) det trista är att då låter grafikkortet istället...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det borde verkligen inte vara nätaggregatet. I Swecs test drar deras mycket strömtörstigare dator med ett likadant grafikkort 330W från väggen. Vid 90% verkningsgrad blir det 297W ut från nätagget. Då har du över 100W spelrum vid absolut max-belastning.

Citerar mitt exempel från annan tråd för förklaring:

Skrivet av Xyborg:

Nej nej nej, lika bra att klargöra det här innan det blir alldeles fel.

Ett 500W 80+ brons agg klarar av att leverera 500W till datorns komponenter stabilt. Det gör även ett 500W platinum agg. Uteffekt till komponenterna skiljer sig inte åt alls mellan olika certar (brons/platinum/guld etc) Uteffekten är certad till att stabilt kunna leverera 500W, men kan i kortare peak t.o.m. ligga över det utan att agget tar skada. 500W är dock vad tillverkaren vågar lova att den kan ligga på hela tiden.

Det som skiljer ett brons från ett Platinum/guld etc är hur många watt den drar från eluttaget för att kunna leverera dessa 500W till komponenterna. Dvs verkningsgraden. Med 90% verkningsgrad så drar ett agg som levererar 500W till komponenterna ungefär 555W från väggen:
555 x 0,9 = 500 (499,5 egentligen men iaf).

Ett nätagg med 80% verkningsgrad som levererar 500W till komponenterna drar istället 625W från väggen.

625 * 0,8 = 500

Men alla certade agg på 500W ska kunna leverera 500W stabilt. Däremot kommer ett brons-agg dra något mer ström på din elräkning samt bli något varmare än vad ett platinum agg kommer att göra.

Om en dator med ett AMD 290 därmed drar 400W från väggen i ett visst test kommer ett 500W nätagg GARANTERAT räcka till. Detta eftersom 500W som sagt anger UT-effekt från nätagget. Om vi antar att de som gjorde testet hade ett agg med 90% verkningsgrad betyder det alltså att komponenterna drog 360W från nätagget. (400 * 0,9 = 360). Därmed är ett 500W nätaggregat mer än tillräckligt

Om ljudet dessutom kommer från CPUn så låter det mer som att det är pumpen det är fel på. En CPU kan såvitt jag vet inte äns låta?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Givetvis har jag kopplat in ett kraftigare nätagg (750w) det trista är att då låter grafikkortet istället...

HAHAH! Stackars. Nåväl, nu vet jag inte om du kör referens kort eller vilken kylare du har på GPUn.
Men jag kan rekommendera Arctic´s kylare till GPU.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En CPU kan såvitt jag vet inte äns låta?

Tro mig, det kan dom. Min gamla Phenom II 1100T BE lät, när den låg med viss belastning.
Det var ett elektroniskt drillande, lite svårt att beskriva.
Men det var inget jag störde mig på direkt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Går pumpen på 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Givetvis har jag kopplat in ett kraftigare nätagg (750w) det trista är att då låter grafikkortet istället...

Typ alla GTX 970 lider av coilwhine så det är ingen nyhet precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Typ alla GTX 970 lider av coilwhine så det är ingen nyhet precis

Tror inte detta är CoilWhine, det är ett elektroniskt ljud som inte är högfrekvent som de flesta förklarar eller demonstrerar Coilwhine. Många recensenter på diverse tekniksidor har uppmärksammat ljudet också, ingen nämner CoilWhine utan ett ljud som uppstår när kortet matas med ström...

Permalänk
Medlem

Min gissning är också att det är pumpen som låter.
Har själv haft bekymmer med min H50. Kopplad direkt till moderkortet så lät den illa, men via en enkel fläktkontroll så ställde jag ner pumpen till kanske 95% och då blev den tyst. Kan ju vara så att du får ut lite olika spänning från de olika nätdelarna och det är tillräckligt för att pumpen ska hamna på ett varvtal där den låter illa.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Min gissning är också att det är pumpen som låter.
Har själv haft bekymmer med min H50. Kopplad direkt till moderkortet så lät den illa, men via en enkel fläktkontroll så ställde jag ner pumpen till kanske 95% och då blev den tyst. Kan ju vara så att du får ut lite olika spänning från de olika nätdelarna och det är tillräckligt för att pumpen ska hamna på ett varvtal där den låter illa.

Nix, pumpen fungerar helt utan symtom eller ljud. Jag har som sagt testat med ett annat agg, då försvann ljudet.