Permalänk

Defekt moderkort eller processor?

Jag har problem med min stationära dator. Windows 7 startar om sporadiskt och enligt min upplevelse helt slumpmässigt.

För att lösa problemet har jag hittills:

Provat 2 andra nätaggregat, annat grafikkort, annan hårddisk för windowsinstallationen, diskret nätverkskort, fått experthjälp med inställningar i BIOS, uppgraderat till senaste BIOS, provat annan processorkylare, bytt kylpasta till kylaren, installerat om Windows 3 ggr (2 olika varianter av Windows 7), plus mer somjag kanske glömt nu...

Iaf, det som återstår är hårdavarufel på moderkort alt processor.
Dessa är:
Asus P6x58D-E (1366 sockel)
Intel I7 920

Utan att vara någon expert känns det som det är mycket större sannolikhet att moderkortert är defekt än att processorn är det.

Men min fråga är ändå om det kan vara processorn som kan vara problemet, kan en defekt processor ge denna typ av fel? Eller är mer processorer mer binära, dvs fungerar perfekt eller inte alls?

En bytesprocessor går att få tag på på Blocket/Tradera. Ett moderkort är nog i princip omöjligt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Det låter troligare att det kan vara något problem med minnet. Har du testat att köra Memtest86+? Du kan också testa att ta ur hälften av minnena och se om problemet fortfarande uppstår, och sedan byta och testa den andra hälften av dem.

Permalänk
Medlem

Hmm, jadu sådana här fel är svåra och framförallt också eftersom man bara kan spekulera i olika fel som kan skapa det i teorin, men ur felsökning syfte ser det ju ut som du gått tillväga helt korrekt.

Det ända jag inte kan se om du gjort här eller testat är om du bytat ramminnen?

Annars är det ju korrekt som du säger det är sällan om aldrig en processor går sönder så länge den inte varit väldigt tungt överklockad i många många år, så det känns väll som det isf är moderkortet.
Jag skulle inte säga det skulle vara omöjligt att få tag i ett sånt här på sweclockers eller så men jag skulle också säga att det är en såpass gammal plattform att jag skulle nog personligen sälja cpun istället och satsa på att bygga något nyare eller köpa något begagnat paket här på sweclockers.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Du kan ju försöka logga felen i Windows. Du får ingen blåskärm när den startar om?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Visste att jag glömt något...

Har testat minnena med Windows minnestest samt Memtest86 utan någon rapport om fel. Har även testat att köra en minnesmodul i taget.

Har ingen blåskärm, datorn stängs av helt och startar om. Inga andra fel i loggen än "Critical Kernel-Power Errorr"

Som du säger BaZZe, blir nog att försöka sälja processorn och istället köpa nytt moderkort (tex 1150) och processor (I3). Alla andra delar i datorn kan jag återanvända.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en komplett lista på dina komponenter. Det är intressant tex vad du har för minnen och nätagg just nu, men annat kan även vara intressant.
Har du kollat dina temperaturer?
Har du just nu standardinställningar i BIOS? Om inte tycker jag att du ska ladda dem så att du inte har gjort någon inställning som ställer till det.
I Windows 7 och senare finns det något som heter Tillförlitlighetsövervakaren. Har du kollat om den har något att säga om dina omstarter?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

- BeQuiet 500W
- I7-960 3.2 GHz
- Asus P6X58D-E
- Corsair Vengeance PC12800/1600MHz
- Gigabyte Radeon HD 7750
- Samsung SSD 840 EVO 120gb
- WD Green 1500gb
- Temperaturer är låga, en omstart kan komma när inget program körs
- Datorn KAN fungera i över en timme utan omstart även om jag kör processor och grafikkort på maxlast (höga temperaturer)

Tillförlitlighetsövervakaren säger bara "Critical Kernel Power".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag googlade lite och "Critical Kernel Power" verkar ofta vara förknippat med strömsvikt. Antingen i ditt nätagg eller något tidigare en nätagget. Någon aktiv grendosa, skydd mot strömspikar eller liknande. Skulle även kunna vara någon stor strömförbrukare som startar och skapar svaj i nätet.

Skulle ju även kunna vara strömmatningen till processorn, men då borde datorn starta om oftare vid belastning och förmodligen inte alls när den inte används.

Edit: Läste lite till. Kan vara en strömsladd som inte sitter ordentligt fast, inkl nätsladden till nätagget, men även sladdar inuti datorn, tex matningen till moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Hmm, jadu sådana här fel är svåra och framförallt också eftersom man bara kan spekulera i olika fel som kan skapa det i teorin, men ur felsökning syfte ser det ju ut som du gått tillväga helt korrekt.

Det ända jag inte kan se om du gjort här eller testat är om du bytat ramminnen?

Annars är det ju korrekt som du säger det är sällan om aldrig en processor går sönder så länge den inte varit väldigt tungt överklockad i många många år, så det känns väll som det isf är moderkortet.
Jag skulle inte säga det skulle vara omöjligt att få tag i ett sånt här på sweclockers eller så men jag skulle också säga att det är en såpass gammal plattform att jag skulle nog personligen sälja cpun istället och satsa på att bygga något nyare eller köpa något begagnat paket här på sweclockers.

Skrivet av giplet:

Jag googlade lite och "Critical Kernel Power" verkar ofta vara förknippat med strömsvikt. Antingen i ditt nätagg eller något tidigare en nätagget. Någon aktiv grendosa, skydd mot strömspikar eller liknande. Skulle även kunna vara någon stor strömförbrukare som startar och skapar svaj i nätet.

Skulle ju även kunna vara strömmatningen till processorn, men då borde datorn starta om oftare vid belastning och förmodligen inte alls när den inte används.

Edit: Läste lite till. Kan vara en strömsladd som inte sitter ordentligt fast, inkl nätsladden till nätagget, men även sladdar inuti datorn, tex matningen till moderkortet.

Allt detta är testat, provat datorn från olika grendosor (tom tagit datorn till en annan del av stan och testat), satt i och ur strömsladdar på moderkortet, testa 2 andra nätagg.

Permalänk
Medlem

Kollat om alla prins på moderkortet är i ordning? Jävligt lätt att ha sönder dessa på intels moderkort...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Your PSU is wacked.

Visa signatur

MSI Z97 AC - G3258 @ 4.4Ghz - Zotac GTX 970 - EVGA Hadron - KRK Studio Monitors - XP Seven Headset

Permalänk
Skrivet av Penina:

Your PSU is wacked.

Jag är skeptisk till det. Har ju inte hjälpt att byta till annan PSU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Jag är skeptisk till det. Har ju inte hjälpt att byta till annan PSU...

Har du kollat processorsockeln efter böjda pins? Tror jag hade liknande symptom när jag försökt böja tillbaka 2-3 pins back in the 775 days ;P

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080