Permalänk
Medlem

Finns 3-pin till 4-pinsadapter?

Ja, finns det såna? Jag hade i min enfald glömt bort att jag eftermarknadsfläkten jag satt på min 212 Evo bara hade 3 pinskontakt och således blåste på rätt mycket och lät otrevligt. Jag har nu bytt tillbaka till originalfläkten som har 4pinskontakt, men finns det adapter för att kunna ge min nya fläkt 4pin?

Permalänk
Medlem

Skillnaden på den 4de pinnen är PWM, en form av fläktstyrning.

Några moderkort klarar att reglera volten på 3 pins fläktar men det är lite sämre än riktig PWM.

En fläktkontroller eller ett motstånd skulle lösa dit problem tillfälligt. Skulle dock rekommendera att stoppa dit en annan fläkt på din 212 om du vill ha de bäst.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oskar.:

Ja, finns det såna? Jag hade i min enfald glömt bort att jag eftermarknadsfläkten jag satt på min 212 Evo bara hade 3 pinskontakt och således blåste på rätt mycket och lät otrevligt. Jag har nu bytt tillbaka till originalfläkten som har 4pinskontakt, men finns det adapter för att kunna ge min nya fläkt 4pin?

Nja, om du kallar en fläktkontroller för adapter så....
Det är bara att minska spänningen så varvar fläkten mindre, en fläktkontroller, koppla 5 eller 7 volt från nätdelen eller nån resistorlösning via moderkortet, Zalman fanmate är en ställbar kontroller för en fläkt.
https://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Ja, finns det såna? Jag hade i min enfald glömt bort att jag eftermarknadsfläkten jag satt på min 212 Evo bara hade 3 pinskontakt och således blåste på rätt mycket och lät otrevligt. Jag har nu bytt tillbaka till originalfläkten som har 4pinskontakt, men finns det adapter för att kunna ge min nya fläkt 4pin?

Har fläkten 3 pinnar, så kan du inte magiskt lösa det (om den inte råkar ha en extra lödpunkt som dom glömt att sätta sladd på).

I alla fall, sista kabeln är för PWM styrning och alla fläktar har inte det, utan bara volt styrning (så prova om det går att sänka fläkten i bios). sätt den då på annan kontakt än cpufan kontakten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet vad den sista är till för, det är därför jag vill ha en. Det har varit lite väl många inköp på sistone, så jag hoppades kunna fixa PWM på min bättre fläkt för en billig peng, men då tar jag helt enkelt och köper en 120mm-fläkt med PWM när behovet verkligen faller på.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att öppna manualen, alternativt starta om i BIOS/UEFI, och titta om du kan välja att styra CPU fläkten med antingen PWM eller Voltage. Kan du det så ställ den till Voltage (eller vad det kan kallas på ditt moderkort) så skall det gå fint att styra en 3 pins fläkt i ditt fall, utan att behöva köpa något extra. Hade du skrivit vilket moderkort du har så kan man lättare hjälpa dig att kolla.

Det finns annars omvandlare, som gör om en PWM signal till spänningskontroll, men det är oftast inte värt det, då en sån kostar lika mycket som en vettig PWM fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det du kan göra är att öppna manualen, alternativt starta om i BIOS/UEFI, och titta om du kan välja att styra CPU fläkten med antingen PWM eller Voltage. Kan du det så ställ den till Voltage (eller vad det kan kallas på ditt moderkort) så skall det gå fint att styra en 3 pins fläkt i ditt fall, utan att behöva köpa något extra. Hade du skrivit vilket moderkort du har så kan man lättare hjälpa dig att kolla.

Det finns annars omvandlare, som gör om en PWM signal till spänningskontroll, men det är oftast inte värt det, då en sån kostar lika mycket som en vettig PWM fläkt.

Jag har ett Asus Gryphon Z87, och fläkten jag har är en sån här. http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h
Det står där att det ska medfölja 3 till 4-pinsadapter, men den har jag antingen tappat bort eller inte fått med. Gissningsvis fick man dom inte när jag köpte fläktarna, för jag har fyra stycken och inte en enda adapter.

Permalänk
Medlem

3-4 pins adaptern de skrev om är en från Molex till fläkt, den har inget med att kunna styra fläkten med PWM, se på denna bild: http://www.hardwaremax.net/images/phocagallery/Cougar_HDB_120...

Läser du på sidan 3-40 i manualen så står det att du skall sätta "CPU Q-Fan Control" till "Advance Mode" för att kunna styra fläkten med spänningsreglering, standard inställningen är "Auto" vilket bara styr via PWM.
Detta bör lösa ditt problem, utan att behöva köpa något

Permalänk
Medlem

alla fan headers utom cpu_fan och cpu_opt bör kunna styra 3pin

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

4-pins adapter till fläkt skulle jag tro det är en molex till 3-pin som avses. Sådan här, fast med endast en anslutning http://www.inet.se/produkt/8600942/adapterkabel-4-pins-till-4...
Fläkten passar ju redan direkt på ett 4-pins fläktuttag så adapter blir helt meningslöst.

Som redan nämnts, bios/uefi brukar vara valbart om det ska vara PWM eller spänningsreglering av fläktarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara