Microsoft lockar Dropbox-användare med 100 GB gratis molnlagring i Onedrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Kan man inte värna om sin integritet även om man har ett Facebook-konto? Du väljer väl själv vilken information du är villig att ge dem?

Jag väljer ju själv att ha mitt riktiga namn som nick på det här forumet som ett exempel. Jag tror knappast att det är speciellt svårt att identifiera mig. Jag är rätt öppen här och har skrivit några tusen inlägg som innehåller en hel del personliga åsikter och information. Det är något jag har valt att göra för att jag gillar att diskutera och känner att jag är anonym nog för mina åsikter som jag yppar.

"Varför är du anonym?" är en fråga som ofta kommer på kommentarer som är kraftigt avvikande mot vad som anses vara ok att tycka om det inte finns ett användarkonto direkt länkat till kommentaren.
"Varför är du anonym? Vågar du inte stå för dina åsikter?" säger "Banan3000" som bor i "Sverige". Vilken skillnad i anonymitet men av någon anledning så tas information som kommer från en registrerad användare som mer korrekt har jag märkt. Någon som är anonym trollar ju bara. Typ. Eller nåt.

Dock är Facebook likt Google och Microsoft amerikanska företag där USA's olika org. har rätt att få tillgång till data på begäran oavsätt vad du tycker. Till skillnad mot exempelvis Sweclockers som sitter inom Sverige.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Det här är så oändligt dåligt. Både Microsoft själva och alla medier rapporterar fåordigt i rubrikerna om massa gratis utrymme när det i själva verket bara är en form av shareware/prova på period som man får i ett eller två år. Ger någon bort eller erbjuder något ska löftet gälla för all tid. Annars behöver man inte bemöda sig om att stipulera ett sådant löfte från första början.

Så länge det står att det är ett tidsbestämt erbjudande så ser jag inget problem och det är oändligt bättre än ett möjligt alternativ där man erbjuder en viss mängd lagring och sedan efter tag ändrar villkoren eller rent av stänger ner tjänsten (vilket tyvärr inte är helt ovanligt).

Nu gissar jag bara men jag skulle inte bli förvånad om vi innan löptiden på dessa erbjudanden gått ut har tillgång till ännu större mängd lagring från bla Microsoft.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dock är Facebook likt Google och Microsoft amerikanska företag där USA's olika org. har rätt att få tillgång till data på begäran oavsätt vad du tycker. Till skillnad mot exempelvis Sweclockers som sitter inom Sverige.

De kan inte få information som jag inte har valt att dela med mig av. Men det kräver förstås en viss kunskap i vilka spår jag lämnar efter mig. Oavsett vad du tycker.

Det gör mig inte så mycket att NSA eventuellt kan hämta ut information om att min ena katt heter Tiger.

Permalänk
Medlem

Hur verifierar de att man är dropbox-användare?
Gäller erbjudandet även om man bara har gratiskonto hos dropbox?

Själv kan jag tycka det är småaktigt att tycka det är dåligt att de ger detta gratis. Man måste ju inte nappa på erbjudandet om man inte vill. Själv kör jag BTSync för synkning och CrashPlan för backup så jag känner inte behovet av ytterligare molntjänst för synkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Förstår inte problemet med att värna om sitt integritet? Inget av detta hindrar mig från att leva som en vanlig människa och jag tvingar inte dig att göra likadant.

Förstår inte varför folk inte bryr sig mer efter allt som Snowden avslöjat. Vet om inte om ni känenr till att NSA hackat och tagit sig in i några miljoner simkort heller?
http://www.theverge.com/2015/2/19/8071453/nsa-gchq-snowden-si...

Det är absolut inget fel i att värna om sin integritet. Problemet är att de som gör det inte förstår att de måste flytta in i en strålskyddad bunker och stanna där resten av sitt liv för att värna om sin integritet fullt ut. Det är hyckleri att tro annat. Och vad är det för poäng med att bara värna om sin integritet till viss del? Då kan man lika gärna låta bli.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

De kan inte få information som jag inte har valt att dela med mig av. Men det kräver förstås en viss kunskap i vilka spår jag lämnar efter mig. Oavsett vad du tycker.

Det gör mig inte så mycket att NSA eventuellt kan hämta ut information om att min ena katt heter Tiger.

Du kan försöka trivialisera detta med katter men förändrar inte problemet. Du kan exempelvis inte stoppa Facebook att få din IP-adress eller vilka vänner du har kontakt med eller vad du skriver med dom via chatten. Säg att någon annan tar en bild på dig och skapar ett facebook konto och lägger till dig som vänn med all information, hur mycket har du valt att dela med dig då?

Inte tala om alla rättigheter Messenger appen för med sig, där har du inget val, antingen använder du applikationen och accepterar att den får gå igenom allt du har på telefonen som ett spyware eller inte använda applikationen alls.

Skrivet av strejf:

Det är absolut inget fel i att värna om sin integritet. Problemet är att de som gör det inte förstår att de måste flytta in i en strålskyddad bunker och stanna där resten av sitt liv för att värna om sin integritet fullt ut. Det är hyckleri att tro annat. Och vad är det för poäng med att bara värna om sin integritet till viss del? Då kan man lika gärna låta bli.

Så jag antar du gör det senare? Kan jag få din emailadress och login för denna?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du kan försöka trivialisera detta med katter men förändrar inte problemet. Du kan exempelvis inte stoppa Facebook att få din IP-adress eller vilka vänner du har kontakt med eller vad du skriver med dom via chatten. Säg att någon annan tar en bild på dig och skapar ett facebook konto och lägger till dig som vänn med all information, hur mycket har du valt att dela med dig då?

Inte tala om alla rättigheter Messenger appen för med sig, där har du inget val, antingen använder du applikationen och accepterar att den får gå igenom allt du har på telefonen som ett spyware eller inte använda applikationen alls.

Messenger appen känns ju som ett väldigt dåligt exempel då det finns väldigt bra anledningar till varför den måste ha de tillåtelser den har. Om du tycker att det är integritetskränkande att en app som är skapad för att bland annat skicka filer, ta bilder, skicka sms, har tillåtelse att göra dessa saker så är det helt enkelt fel app för dig. Det bör inte jämföras på något sätt med spyware. Det är som att säga att det är integritetskränkande att instagram har tillgång till din kamera, eller att onedrive appen kan komma åt dina filer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Går inge bra för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du kan försöka trivialisera detta med katter men förändrar inte problemet. Du kan exempelvis inte stoppa Facebook att få din IP-adress eller vilka vänner du har kontakt med eller vad du skriver med dom via chatten. Säg att någon annan tar en bild på dig och skapar ett facebook konto och lägger till dig som vänn med all information, hur mycket har du valt att dela med dig då?

Inte tala om alla rättigheter Messenger appen för med sig, där har du inget val, antingen använder du applikationen och accepterar att den får gå igenom allt du har på telefonen som ett spyware eller inte använda applikationen alls.

Så jag antar du gör det senare? Kan jag få din emailadress och login för denna?

Mm är precis det jag gör......

Du är ute och cyklar angående vad jag inte kan stoppa. Det du kokar ihop förutsätter att jag använder det du pratar om på det sättet. Jag behöver inte stoppa något som jag inte delar med mig av. Jag vet vad jag sprider för uppgifter. Det är ok att Facebook har min ip. Det är ok enligt min gräns för vad jag personligen tycker är för mycket personuppgifter. Annars hade jag väl använt en anonym vpn eller liknande, tror du inte? Om du inte vill att Facebook ska ha din ip så kanske du inte ska besöka Facebook eller skydda dig på något annat sätt mot onda krafter i USA? Något sånt.

Den som stjäl min bild och utger sig för att vara mig begår ett brott. Hur tänkte du att den jämförelsen skulle fungera? Ingen annan kan ge Facebook tillåtelse att använda bilder där jag äger upphovsrätten. Jag förstår inte ens vad det har med saken att göra över huvud taget om någon annan begår en brottslig handling och använder en viss tjänst för det. Det är fortfarande inte jag som har gjort det valet.
Jag kan väl inte bestämma vad en annan person väljer att sprida om mig!? Det jag kan göra är att försöka att göra det jag kan så långt lagen tillåter. I ett sådant fall så hoppas jag att polisen kan få ut de uppgifter som krävs för att lagföra den skyldige. Brott är ju inte mer ok för att de sker på nätet.

Så var vi där igen. En app behöver åtkomst till funktioner man kan använda i appen. Mycket konstigt.
Det står klart och tydligt vilka rättigheter som appen behöver åtkomst till för att kunna erbjuda alla funktioner. Passar det inte så tackar du väl nej?
Ett par tankevurpor bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får också felmeddelande när man valt vart man ska spara pdf-filen,
men funkade bra när jag använde mobilen istället för datorn.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Haha Microsoft verkar ha tagit affärsmodellen från knarklangarna första provet gratis sen kommer det att kosta efter nån gång i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Gillar dropbox men vill inte ha skräpet onedrive. fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Gillar dropbox men vill inte ha skräpet onedrive. fan.

Ingen tvingar dig?

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig lita på nån av dessa molntjänster. Inte att jag har känslig (sekretessbelagda) data jag skulle kunna lagra där, men själva grejen att överlämna privata data till ett företag, som när som helst kann och skulle överlämna den till nån jävla gestapo underrättelsetjänst, när dom blir tillfrågrat, gör att jag inte kan ser molntjänster som alternativ.

Det finns externa hårddiskar, usb minnen, minneskort (mindre än fingernaglar) och allt möjligt annat.
Jag tex har 12 minneskort av typen micro-sd. Dessa har mellan 32 och 128 gb minne. Har dom sparat i ett litet plastfodral som tar upp lika mycket plats som bankkortet.
Idag finns det ingen som helst anledning att använda sig av molntjänster.

Tråkigt nog har många mobila internetleverantörer gb begränsning på sina abonnemang, så man skulle inte ens komma åt allt man har lagrat ut iaf. Och vilket annat användningsområde gör molntjänster nytta i om inte mobil åtkomst av privata grejer?
Hemma lär man knappast behöver det med dagens hårddiskar på storlekar mellan 1 och 6 TB.

Dåtidens molntjänster kommer troligen utkonkureras av minneskort i form av micro sd, som CD:n gjorde med disketter och DVD-Skivor gjorde med CD:n och Blu-Ray skivan gjorde med DVD:n.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Hur blir man av med OneDrive-ikonen på skrivbordet?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag skulle aldrig lita på nån av dessa molntjänster. Inte att jag har känslig (sekretessbelagda) data jag skulle kunna lagra där, men själva grejen att överlämna privata data till ett företag, som när som helst kann och skulle överlämna den till nån jävla gestapo underrättelsetjänst, när dom blir tillfrågrat, gör att jag inte kan ser molntjänster som alternativ.

Det finns externa hårddiskar, usb minnen, minneskort (mindre än fingernaglar) och allt möjligt annat.
Jag tex har 12 minneskort av typen micro-sd. Dessa har mellan 32 och 128 gb minne. Har dom sparat i ett litet plastfodral som tar upp lika mycket plats som bankkortet.
Idag finns det ingen som helst anledning att använda sig av molntjänster.

Tråkigt nog har många mobila internetleverantörer gb begränsning på sina abonnemang, så man skulle inte ens komma åt allt man har lagrat ut iaf. Och vilket annat användningsområde gör molntjänster nytta i om inte mobil åtkomst av privata grejer?
Hemma lär man knappast behöver det med dagens hårddiskar på storlekar mellan 1 och 6 TB.

Dåtidens molntjänster kommer troligen utkonkureras av minneskort i form av micro sd, som CD:n gjorde med disketter och DVD-Skivor gjorde med CD:n och Blu-Ray skivan gjorde med DVD:n.

Kryptering? Då kan ju Microsoft lämna ut dina krypterade filer bäst fan de vill?
https://www.boxcryptor.com/ OBS: Gratis! Har nog postat den där länken 20ggr här nu.
Vågar man inte lite på Boxcryptor heller så finns det möjlighet att själv kryptera filerna med något öppet-källkodsprojekt så att man har möjlighet att granska koden själv. Om man är så pass paranoid förstås.

Har du begränsning på ditt abb så skulle du tex kunna åka till McDonalds om du måste komma åt dina backuper? Som tur är så brukar man ju bara behöva backuper i nödfall.
Jag har 4G hemma. Obegränsat. Jag utmanar dock inte ödet och gör första synken på jobbet. Jag har 100GB på OneDrive och 30GB av det är saker som jag har "tillgängligt offline" på min huvudmaskin eftersom att jag vill ha åtkomst till filerna 24/7 oavsett uppkoppling. Den första synken tar ju då 30GB (som görs på jobbet) men det är bara en bråkdel av detta som sen förändras och behöver synkas över min 4G-uppkoppling. På datorer med mycket utrymme så synkar jag 100%.

Molntjänsten har ofta redundanta system, avancerade brandskydd, strömgeneratorer, egna backuper, kraftig bandbredd mot nätet via fler än en lina, kylning, tekniker osv.
En annan stor fördel är att Microsoft inte har sina servrar i mitt hus vilket innebär att om mitt hus brinner upp så är fortfarande min backup orörd hos MS. Att ha backup och original på samma ställe innebär vissa.... risker. Ditt lilla kreditkortsfodral brinner upp med ditt original.
Jag kan ha hur mycket backup som helst på mina usb-stickor men så länge de befinner sig på samma plats så minskar säkerheten drastiskt. Inbrott, brand, vattenskador m.m. Att åka och sprida stickorna på olika platser är inte försvarbart om man jämför vad molntjänster kostar idag. Ska man åka runt och ändra backuperna en gång i månaden? Bara på resan så bränner jag bensin och sliter på bilen för mer än vad molntjänsten kostar i två månader, sen är min tid för värdefull för mig för att det skall vara försvarbart. Pilla naveln framför 7 avsnitt av Cops som jag redan har sett är mer värt. Mina backuper ändras varje dag.

Att ens påstå att det inte finns någon användning för molntjänster idag anser jag handla om grov okunskap. Molntjänster har alltid funnits i form av servrar där man kan lagra sitt stuff. Man har bara gjort det enklare och därmed också hittat på ett nytt namn.

Det här kostar dig 65 kronor i månaden eller mindre för obegränsad backup (0kr om man nöjer sig med gratisutrymmet). Med en gratistjänst på det som krypterar dina filer så är kostnaden väldigt lätt att motivera om man tittar på vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag skulle aldrig lita på nån av dessa molntjänster. Inte att jag har känslig (sekretessbelagda) data jag skulle kunna lagra där, men själva grejen att överlämna privata data till ett företag, som när som helst kann och skulle överlämna den till nån jävla gestapo underrättelsetjänst, när dom blir tillfrågrat, gör att jag inte kan ser molntjänster som alternativ.

Det finns externa hårddiskar, usb minnen, minneskort (mindre än fingernaglar) och allt möjligt annat.
Jag tex har 12 minneskort av typen micro-sd. Dessa har mellan 32 och 128 gb minne. Har dom sparat i ett litet plastfodral som tar upp lika mycket plats som bankkortet.
Idag finns det ingen som helst anledning att använda sig av molntjänster.

Tråkigt nog har många mobila internetleverantörer gb begränsning på sina abonnemang, så man skulle inte ens komma åt allt man har lagrat ut iaf. Och vilket annat användningsområde gör molntjänster nytta i om inte mobil åtkomst av privata grejer?
Hemma lär man knappast behöver det med dagens hårddiskar på storlekar mellan 1 och 6 TB.

Dåtidens molntjänster kommer troligen utkonkureras av minneskort i form av micro sd, som CD:n gjorde med disketter och DVD-Skivor gjorde med CD:n och Blu-Ray skivan gjorde med DVD:n.

Haha, jösses är allt jag har att säga.

Givetvis kommer minneskort utkonkurera molnlagring... *facepalm*

"Idag finns det ingen som helst anledning att använda sig av molntjänster."

I din lilla bubbla kanske.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Problemet är att ett år går så himla jävla snabbt. Sen sitter man där och har fört över en jävla massa filer så att cloudet är nästan fullt. Då har man alternativet, nedgradera till gratis 1gb eller pröjsa 500kr/år eller nu vad det kostar.
I all ärlighets namn så tycker jag att de här cloud-lösningarna är lite väl dyra. När man som privatperson skulle ha en ROI på kanske 1-2 år ifall man löste problemet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Problemet är att ett år går så himla jävla snabbt. Sen sitter man där och har fört över en jävla massa filer så att cloudet är nästan fullt. Då har man alternativet, nedgradera till gratis 1gb eller pröjsa 500kr/år eller nu vad det kostar.
I all ärlighets namn så tycker jag att de här cloud-lösningarna är lite väl dyra. När man som privatperson skulle ha en ROI på kanske 1-2 år ifall man löste problemet själv.

ROI på kanske 1-2år? Hur har du räknat nu?
Får du ens en internet för 500/år?

Det som är bra med moln är att du får en offsite kopia, men det är ju bra att göra en konsekvensanalys om nyckeln till kontot får vingar.
Bilder och material av privat karaktär kanske inte passar i molnet exempelvis.

I övrigt är det 15GB gratis hos OneDrive.
Plus 15GB till om du syncar bilder med en Windows Phone (osäker om bonusen finns även för icke WP användare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Plus 15GB till om du syncar bilder med en Windows Phone (osäker om bonusen finns även för icke WP användare).

Den finns även för en icke WP användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Kryptering? Då kan ju Microsoft lämna ut dina krypterade filer bäst fan de vill?
https://www.boxcryptor.com/ OBS: Gratis! Har nog postat den där länken 20ggr här nu.
Vågar man inte lite på Boxcryptor heller så finns det möjlighet att själv kryptera filerna med något öppet-källkodsprojekt så att man har möjlighet att granska koden själv. Om man är så pass paranoid förstås.

Har du begränsning på ditt abb så skulle du tex kunna åka till McDonalds om du måste komma åt dina backuper? Som tur är så brukar man ju bara behöva backuper i nödfall.
Jag har 4G hemma. Obegränsat. Jag utmanar dock inte ödet och gör första synken på jobbet. Jag har 100GB på OneDrive och 30GB av det är saker som jag har "tillgängligt offline" på min huvudmaskin eftersom att jag vill ha åtkomst till filerna 24/7 oavsett uppkoppling. Den första synken tar ju då 30GB (som görs på jobbet) men det är bara en bråkdel av detta som sen förändras och behöver synkas över min 4G-uppkoppling. På datorer med mycket utrymme så synkar jag 100%.

Molntjänsten har ofta redundanta system, avancerade brandskydd, strömgeneratorer, egna backuper, kraftig bandbredd mot nätet via fler än en lina, kylning, tekniker osv.
En annan stor fördel är att Microsoft inte har sina servrar i mitt hus vilket innebär att om mitt hus brinner upp så är fortfarande min backup orörd hos MS. Att ha backup och original på samma ställe innebär vissa.... risker. Ditt lilla kreditkortsfodral brinner upp med ditt original.
Jag kan ha hur mycket backup som helst på mina usb-stickor men så länge de befinner sig på samma plats så minskar säkerheten drastiskt. Inbrott, brand, vattenskador m.m. Att åka och sprida stickorna på olika platser är inte försvarbart om man jämför vad molntjänster kostar idag. Ska man åka runt och ändra backuperna en gång i månaden? Bara på resan så bränner jag bensin och sliter på bilen för mer än vad molntjänsten kostar i två månader, sen är min tid för värdefull för mig för att det skall vara försvarbart. Pilla naveln framför 7 avsnitt av Cops som jag redan har sett är mer värt. Mina backuper ändras varje dag.

Att ens påstå att det inte finns någon användning för molntjänster idag anser jag handla om grov okunskap. Molntjänster har alltid funnits i form av servrar där man kan lagra sitt stuff. Man har bara gjort det enklare och därmed också hittat på ett nytt namn.

Det här kostar dig 65 kronor i månaden eller mindre för obegränsad backup (0kr om man nöjer sig med gratisutrymmet). Med en gratistjänst på det som krypterar dina filer så är kostnaden väldigt lätt att motivera om man tittar på vad man får.

Jag bor i tyskland, där finns det ingen mobil uppkoppling utand begränsat bandbredd. Efter 5 gb max är det nere i wap or gprs hastighet. Lycka till att skicka vanlig mail eller surfa dagens websidor med det. McDonalds har även dom closed Wifi med registrerings och betalningstvång. Inget som är särskilt attraktivt att använda tycker jag.
Jag sparar mina filer hemma på NAS eller USB Diskar sen mer än 20 år. Fodralet med minneskorten har jag med mig när jag reser. Självklart är dessa minneskort krypterade. Har aldrig hänt mig något som gjorde att nåt gick åt skogen. Förstår inte paniken vissa har. När månen faller på jordklotet, lär även microsoft har slut på dina filer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag bor i tyskland, där finns det ingen mobil uppkoppling utand begränsat bandbredd. Efter 5 gb max är det nere i wap or gprs hastighet. Lycka till att skicka vanlig mail eller surfa dagens websidor med det. McDonalds har även dom closed Wifi med registrerings och betalningstvång. Inget som är särskilt attraktivt att använda tycker jag.
Jag sparar mina filer hemma på NAS eller USB Diskar sen mer än 20 år. Fodralet med minneskorten har jag med mig när jag reser. Självklart är dessa minneskort krypterade. Har aldrig hänt mig något som gjorde att nåt gick åt skogen. Förstår inte paniken vissa har. När månen faller på jordklotet, lär även microsoft har slut på dina filer.

Mer än 20år. Skönt att saker utvecklas.

Panik? Näe. Man kan inte ha alla backuper på samma plats. Du är väl hemma ibland typ? Känns inte som något smidigt sätt att göra det på, uppdatera minneskort alltså men där ligger ju begränsningen i din internetåtkomst och det är inte molntjänstens "fel" i sig.

Om man inte förstår fördelarna med molnlagring så anser jag att man inte förstår hur det funkar eller måste försvara sin lösning på något sätt trots att den är rätt.... trubbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Haha, jösses är allt jag har att säga.

Givetvis kommer minneskort utkonkurera molnlagring... *facepalm*

"Idag finns det ingen som helst anledning att använda sig av molntjänster."

I din lilla bubbla kanske.

Vilka bra argument du har. Helt enastående. Har varit med om många gånger, jag var ute i glesbygden och behövde komma åt nätet och inget gick, för att uppkopplingen där inte var snabbare än 20kb i sekunden.
Har aldrig haft problem med att ta med mig ett antal minneskort för datalagring.
Vilket av det anser du är ett problem utanför din egen lilla bubbla? Är minneskorten för stora eller för tunga för din del? haha

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Mer än 20år. Skönt att saker utvecklas.

Inte bara i tyskland finns det regioner med slött internet eller ingen alls.
Mina föräldrar i sverige tex, dom bor i en by på lätt 600 pers, men ingen mobil internet. Täckningen där är så pass väderberoende, att tillförlitlig surfandet är bara möjlig om det inte har regnat i flera dar. Synd men sant. Senaste test av förållanden där har jag gjort när jag hälsade på dem vid jul och nyår. gav ingen förbättring alls. Där är man glad, när man inte förlitat sig på molntjänster man inte kommer åt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Inte bara i tyskland finns det regioner med slött internet eller ingen alls.
Mina föräldrar i sverige tex, dom bor i en by på lätt 600 pers, men ingen mobil internet. Täckningen där är så pass väderberoende, att tillförlitlig surfandet är bara möjlig om det inte har regnat i flera dar. Synd men sant. Senaste test av förållanden där har jag gjort när jag hälsade på dem vid jul och nyår. gav ingen förbättring alls. Där är man glad, när man inte förlitat sig på molntjänster man inte kommer åt.

Då är det din uppkoppling som är problemet och inte molntjänsten i sig.
Du löser det på ett annat sätt och så länge det känns bra för dig så kör på.
Jag har ju beskrivit fördelarna förr och själv har jag 4G hemma med en hastighet på 80Mbit. Obegränsat gammalt företagsabb. Jag synkar som sagt bara det jag jobbar frekvent med och den första synken har jag gjort på jobbet. Jag förstår om det inte är aktuellt för någon med en uppkoppling som suger.
Jag har slagit hål på argumentet om att storebror ser dig. Det är mycket enkelt att skydda sina filer.
Uppkopplingen kan vara ett problem men då ligger det inte hos molntjänsten. Jag lagrade också backuper på disketter för 20 år sedan....

Förstår inte hur man helt kan missa fördelarna med molnlagring. Det innebär att man måste blunda rätt hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Mer än 20år. Skönt att saker utvecklas.

Panik? Näe. Man kan inte ha alla backuper på samma plats. Du är väl hemma ibland typ? Känns inte som något smidigt sätt att göra det på, uppdatera minneskort alltså men där ligger ju begränsningen i din internetåtkomst och det är inte molntjänstens "fel" i sig.

Om man inte förstår fördelarna med molnlagring så anser jag att man inte förstår hur det funkar eller måste försvara sin lösning på något sätt trots att den är rätt.... trubbig.

Det handlar inte om att förstå, det handlar om smidigheten. Det lilla jag behöver synca mina backup tar mig nästan ingen tid alls. .NET är din vän.
Jag är helt enkelt ingen vän av att lagra egna data på främmande servrar. Men kanske detta är svår för vissa att förstår.
Och i fallet att huset skulle brinna ner, skulle nog dessa filer vara det minsta jag oroar mig för. Där tycker jag är familjen och många andra skaker långt mycket viktigare än datafiler.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det handlar inte om att förstå, det handlar om smidigheten. Det lilla jag behöver synca mina backup tar mig nästan ingen tid alls. .NET är din vän.
Jag är helt enkelt ingen vän av att lagra egna data på främmande servrar. Men kanske detta är svår för vissa att förstår.
Och i fallet att huset skulle brinna ner, skulle nog dessa filer vara det minsta jag oroar mig för. Där tycker jag är familjen och många andra skaker långt mycket viktigare än datafiler.

Hur tänker du när du skriver att det är svårt för vissa att förstå? Vem förstår inte? Det är snarare så att "motståndare" mot molnlagring är de som tjafsar emot. Jag beskriver vilka fördelar som finns. Du vill inte lagra data på främmande servrar. Ok. Vad är det som gör molnlagring helt meningslös? Du ignorerar att dina filer kan lagras helt oläsliga för molnleverantören. Det är ok! Man bör ändå förstå fördelar med saker och ting trots att man inte använder det. Det ständigt återkommande argumentet är att de dumma stora företagen bara vill kolla på din data. Okej då, visst men det finns lösningar på det med.

Jag bryr mig också om familjen (?!) och mina backuper ligger tryggt och väntar om något händer hemma. Ungarnas med eftersom att de har egna OneDrive-konton.