Vilka lurar ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilka lurar ska man välja?

Tjena!

Jag letar efter nya hörlurar har kikat på audio technica ath-m50/x, audio technica ath-ad500x/700x och beyerdynamic dt 770.
Jag vill ha bra ljud och jag vill kunna använda dem under en längre period.
Jag har en kompis som har ett gammalt asus xonar dg som han vill sälja billigt till mig är det en bra combo med något av lurarna?
Om dem jag har hittat inte är något att ha så kan ni gärna rekommendera några andra i samma prisklass.
Tack på förhand

Visa signatur

CHASSI: Fractal design arc midi r2, MOBO: ASUS Z97 A, CPU: Intel core i5 4690k @4.4Ghz, RAM: 4x4GB GPU 2x Asus gtx 970 strix, SSD: Crucial 500gb, PSU Evga SuperNOVA G2 750w

Permalänk
Medlem

Jag har själv ATH-M50 (den äldre versionen utan x) och gillar dom stenhårt, bra ljud! Dock kan jag tycka att de är aningen obekväma att ha på sig, men då ska det tilläggas att de kan sitta på mitt huvud i 10 timmar på raken.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Det första folk kommer att fråga är vilken typ av musik du lyssnar på, för det spelar stor roll. Lyssnar du mycket på EDM kommer du vilja lurar med rapp bas, etc.
212
Angående komfort kan jag rekommendera Audio Technica ATH-AD900x. Har ägt mina i snart 2 veckor och de är väldigt bekväma.

EDIT: Precis som Alexander7938 säger, ATH-M50 är bra lurar om man kan få dom för ett vettigt pris (vilket är fallet i Sverige) men det är inga lurar man sitter bekvämt med i flera timmar.

Permalänk
Medlem

Har själv Sony MA900 som är otroligt bekväma, men kan vara svåra att få tag på. AKG K601/K612 Pro ska också vara väldigt bekväma.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på massa olika musik inget speciellt och vill därför ha något som fungerar till det mesta men jag vill också tillägga att jag inte är någon audiophile och har i nuläget ett par steelseries siberia v2 så det säger ju en del.

Visa signatur

CHASSI: Fractal design arc midi r2, MOBO: ASUS Z97 A, CPU: Intel core i5 4690k @4.4Ghz, RAM: 4x4GB GPU 2x Asus gtx 970 strix, SSD: Crucial 500gb, PSU Evga SuperNOVA G2 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimpsta:

Jag lyssnar på massa olika musik inget speciellt och vill därför ha något som fungerar till det mesta men jag vill också tillägga att jag inte är någon audiophile och har i nuläget ett par steelseries siberia v2 så det säger ju en del.

Om du inte är en audiofil, varför vill du ens köpa dyra hörlurar?

Permalänk
Medlem

På rak arm så kan du inte gå fel med ett par AKG lurar, har själv ett par enkla HD 242,or till datorn sedan många år tillbaka som bara låter bättre ju mer jag lyssnar på dem, typ de perfekta instegslurarna för den som är redo att börja upptäcka nya saker i musiken och vill ha ofärgad musik som låter som den var tänkt den dagen den skapades. http://stereo-headphones-review.toptenreviews.com/akg-k-242-h...

Då du vill lyssna en längre tid med lurarna på huvudet skulle jag direkt avråda från Beyerdynamic DT 770 då jag personligen tyckte de tryckte lite väl hårt över skallen efter en stunds lyssnande, läste att du kikat på ett par ovan.

Tips, bränn ditt spotify konto.
I fall du framöver har planer att lira all din musik från ex, spotify i dina sproilans nya och säkert dyra lurar i en estimerad bitrate på 160 ~ 320kbps bör du stanna med dina siberia lura.
Musiken blir aldrig bättre än den källa du spelar från.
Spara eventuellt en slant till en hyffsad Amp/DAC så inte lurarna "flaskar"

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Om du inte är en audiofil, varför vill du ens köpa dyra hörlurar?

Hade kanske tänkt att bli

Visa signatur

CHASSI: Fractal design arc midi r2, MOBO: ASUS Z97 A, CPU: Intel core i5 4690k @4.4Ghz, RAM: 4x4GB GPU 2x Asus gtx 970 strix, SSD: Crucial 500gb, PSU Evga SuperNOVA G2 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.son:

På rak arm så kan du inte gå fel med ett par AKG lurar, har själv ett par enkla HD 242,or till datorn sedan många år tillbaka som bara låter bättre ju mer jag lyssnar på dem, typ de perfekta instegslurarna för den som är redo att börja upptäcka nya saker i musiken och vill ha ofärgad musik som låter som den var tänkt den dagen den skapades. http://stereo-headphones-review.toptenreviews.com/akg-k-242-h...

Då du vill lyssna en längre tid med lurarna på huvudet skulle jag direkt avråda från Beyerdynamic DT 770 då jag personligen tyckte de tryckte lite väl hårt över skallen efter en stunds lyssnande, läste att du kikat på ett par ovan.

Tips, bränn ditt spotify konto.
I fall du framöver har planer att lira all din musik från ex, spotify i dina sproilans nya och säkert dyra lurar i en estimerad bitrate på 160 ~ 320kbps bör du stanna med dina siberia lura.
Musiken blir aldrig bättre än den källa du spelar från.
Spara eventuellt en slant till en hyffsad Amp/DAC så inte lurarna "flaskar"

Tack för ett bra svar!
Jag får ta och åka till någon musikaffär och lyssna på några AKG lurar.

Visa signatur

CHASSI: Fractal design arc midi r2, MOBO: ASUS Z97 A, CPU: Intel core i5 4690k @4.4Ghz, RAM: 4x4GB GPU 2x Asus gtx 970 strix, SSD: Crucial 500gb, PSU Evga SuperNOVA G2 750w