Z906 äkta watt eller inte

Permalänk
Medlem

Z906 äkta watt eller inte

Hejsan

Jag har funderat lite över om Logitech z906 har 500 äkta watt eller inte, varför jag frågar detta är på grund av att det står att basen ska ha 165 watt men börjar verkligen undra om det är sant eller ej, för jag har sett att nån har skrivit i Logitech forumet att Baselementet i detta system är en Tangband W8-670Q vilket har en rms effekt på 70 watt och en max effekt på 140 watt, men nu har jag ju inga bevis på att de är detta elementet. Men det verkar ju konstigt att systemet pumpar ut 165 watt på basen men att elementet isåfall bara tål 140, Tycker det är nåt lurt här eller vad tycker ni? Alla frågor och funderingar är välkomna:)

Edit: Jag har en annan teori om att det kan va detta elementet Tangband W8-1363SBF. Kan även tillägga att det inte bara är basen jag fokuserar på utan satelliterna ochså

Länkar på baselementen:

http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w8-1363sbf.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-670q.htm

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jag skriver lite generellt så kanske du får lite uppslag att googla efter.

Man kan ju mäta på olika sätt. För att ställa någon slags kvalitet i relation till en effekt mätning brukar man ange vid vilka frekvenser och med hur mycket distorsion mätningen är gjord.

Om det t.ex. står 100w 20-20.000hz och med 0.1% dist så framgår det ganska tydligt hur det är mätt.

Om man istället anger 200w 1khz 10% distorsion, tja då är det ju uppenbarligen inte samma kvalitetskrav.

Nästa del är hur många kanaler som drivs samtidigt.

I en seriös mätning brukar man ange att två kanaler är drivna samtidigt. Det mynnar nog ut i att musik ofta är ganska lika i bägge kanaler, till skillnad från flerkanalsljud som ofta är olika.

Det är alltså sällan man stöter på en mätning där fem kanaler är drivna samtidigt.

Varför gör då det skillnad? Jo, nätdelen hos en förstärkare är inte specad för att driva alla kanaler på max samtidigt. Det skulle nog vara onödigt.
Men, man vill åtminstone att den ska räcka till några kanalers behov.

Återigen, mindre nogräknade tillverkare struntar i det, och anger istället max uteffekt per utgångssteg, och struntar i att det inte går att driva två steg samtidig med den effekten. Ofta är den totala disten också väldigt hög.

Hoppas du förstår att man kan mäta på olika sätt. Således kan watten på ditt kit stämma, men trots det vara svårt att jämföra med andra kit.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag skriver lite generellt så kanske du får lite uppslag att googla efter.

Man kan ju mäta på olika sätt. För att ställa någon slags kvalitet i relation till en effekt mätning brukar man ange vid vilka frekvenser och med hur mycket distorsion mätningen är gjord.

Om det t.ex. står 100w 20-20.000hz och med 0.1% dist så framgår det ganska tydligt hur det är mätt.

Om man istället anger 200w 1khz 10% distorsion, tja då är det ju uppenbarligen inte samma kvalitetskrav.

Nästa del är hur många kanaler som drivs samtidigt.

I en seriös mätning brukar man ange att två kanaler är drivna samtidigt. Det mynnar nog ut i att musik ofta är ganska lika i bägge kanaler, till skillnad från flerkanalsljud som ofta är olika.

Det är alltså sällan man stöter på en mätning där fem kanaler är drivna samtidigt.

Varför gör då det skillnad? Jo, nätdelen hos en förstärkare är inte specad för att driva alla kanaler på max samtidigt. Det skulle nog vara onödigt.
Men, man vill åtminstone att den ska räcka till några kanalers behov.

Återigen, mindre nogräknade tillverkare struntar i det, och anger istället max uteffekt per utgångssteg, och struntar i att det inte går att driva två steg samtidig med den effekten. Ofta är den totala disten också väldigt hög.

Hoppas du förstår att man kan mäta på olika sätt. Således kan watten på ditt kit stämma, men trots det vara svårt att jämföra med andra kit.

Jo men nu är inte jag så jätte insatt i det som du just snacka om men en sak som ja reagera på var distorsionen, jag tittade lite i användarhandboken och där stod de:

subwoofer 52 Hz 10% THD

Satelliter 3,85 kHz 10% THD

Tror du det säger dig något ?:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jo men nu är inte jag så jätte insatt i det som du just snacka om men en sak som ja reagera på var distorsionen, jag tittade lite i användarhandboken och där stod de:

subwoofer 52 Hz 10% THD

Satelliter 3,85 kHz 10% THD

Tror du det säger dig något ?:)

Det är högt som gatan.

En liten förklaring till THD
http://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion

Seriösa system upp mot flera hundra tusentals kronor brukar normalt ha i still mellan 0,001 och 0,005

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jo men nu är inte jag så jätte insatt i det som du just snacka om men en sak som ja reagera på var distorsionen, jag tittade lite i användarhandboken och där stod de:

subwoofer 52 Hz 10% THD

Satelliter 3,85 kHz 10% THD

Tror du det säger dig något ?:)

Det säger en hel del, och att 500W är väldigt långt från "äkta watt"

Om man ska våga sig på nån försiktig gissning så kanske den har 200watt totalt, mätt på ett anständigt vis.
dvs ca 20watt per högtalare + 100 på suben.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är högt som gatan.

En liten förklaring till THD
http://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion

Seriösa system upp mot flera hundra tusentals kronor brukar normalt ha i still mellan 0,001 och 0,005

Är högt thd dåligt medans lågt är bra, rätta mig ifall ja har fel

Skrivet av ggustavsson:

Det säger en hel del, och att 500W är väldigt långt från "äkta watt"

Om man ska våga sig på nån försiktig gissning så kanske den har 200watt totalt, mätt på ett anständigt vis.
dvs ca 20watt per högtalare + 100 på suben.

Så du menar att Thd:n har nåt med watten och göra? så thd avslöjar redan att det är falska watt?

Citera gärna flera.
Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Precis. Hög thd är dåligt.

Tänk såhär. Musik återges ju som en vågform. Om man tillåts ändra den lite, t.ex. klippa av dom högsta topparna och dom lägsta dalarna så kanske man kan kruta på mer däremellan. Således, en hög thd, alltså hög förvrängning tillåter att man skickar ut mer effekt. Men då är det ju alltså effekt som inte representerar musiken längre.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Precis. Hög thd är dåligt.

Tänk såhär. Musik återges ju som en vågform. Om man tillåts ändra den lite, t.ex. klippa av dom högsta topparna och dom lägsta dalarna så kanske man kan kruta på mer däremellan. Således, en hög thd, alltså hög förvrängning tillåter att man skickar ut mer effekt. Men då är det ju alltså effekt som inte representerar musiken längre.

Så du menar att dem 500 watten finns där, fast dem är inte till nån nytta om ja har fattat rätt

Men varför sätta hög thd isåfall?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så du menar att Thd:n har nåt med watten och göra? så thd avslöjar redan att det är falska watt?

Enkelt kan man säga att thd är skit som kommer följa med ut till elementen och låta illa.
Effekt som är angiven vid 10% thd räknas som "falska" för att det kommer låta skit om man försöker använda dom.
Förstärkare klarar av att få ur sej ett visst antal Watt med med "bra ljud" (låg thd) och ett gäng Watt till med med dåligt eller ej lyssningsbart ljud (hög thd).

Och nej, det sitter inte ett 8" element för 1000:- i z906

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Enkelt kan man säga att thd är skit som kommer följa med ut till elementen och låta illa.
Effekt som är angiven vid 10% thd räknas som "falska" för att det kommer låta skit om man försöker använda dom.
Förstärkare klarar av att få ur sej ett visst antal Watt med med "bra ljud" (låg thd) och ett gäng Watt till med med dåligt eller ej lyssningsbart ljud (hög thd).

Och nej, det sitter inte ett 8" element för 1000:- i z906

Det är ingen 4 tummare iallafall Men så du menar att 10% av dem watten som står i handboken dvs 67 och 165 varav 10% av t.ex av dem 165 watten är falska?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så du menar att dem 500 watten finns där, fast dem är inte till nån nytta om ja har fattat rätt

Men varför sätta hög thd isåfall?

Varför? För att det ser bra ut på förpackningen när det står 500W, och det går många på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Så du menar att dem 500 watten finns där, fast dem är inte till nån nytta om ja har fattat rätt

Men varför sätta hög thd isåfall?

Det är nog av den enkla anledningen att konkurrerande tillverka med liknande produkter och priser gör så. Många vet inte vad thd är. Men man vet, typ, vad watt är. 60w glödlampa lyser mer än 40w. Ett 600w nätaggregat kan dra runt ett 290x, men ett 350w kan inte det.

Och för all del, när det gäller thd, varför skulle lägre vara sämre, när fler w är bättre?

Just när det gäller denna typ av produkt tror jag det ger mer för tillverkaren att sätta ett högt wattal och samtidigt vara ärlig med att det är ett högt thd, än tvärtom.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Effekt för förstärkare bör mätas med 20-20.000hz alla kanaler drivna (om stereo förstärkare) samt angivet vilket ohm tal på högtalare, med hemmabio stärkare kan man tumma lite på detta med alla kanaler men minst 3 kanaler driva då, samt vid lågt THD.
Vad som anses lågt kan man kanske dividera om, men 0.1 eller lägre bör det nog vara, bättre stereo grejer har dock betydligt lägre än så, och mäts också vid dessa låga nivåer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga falska watt, däremot beror värdet på på hur man mätt men oavsett det låter ju Z906 systemet inte särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det är nog av den enkla anledningen att konkurrerande tillverka med liknande produkter och priser gör så. Många vet inte vad thd är. Men man vet, typ, vad watt är. 60w glödlampa lyser mer än 40w. Ett 600w nätaggregat kan dra runt ett 290x, men ett 350w kan inte det.

Och för all del, när det gäller thd, varför skulle lägre vara sämre, när fler w är bättre?

Just när det gäller denna typ av produkt tror jag det ger mer för tillverkaren att sätta ett högt wattal och samtidigt vara ärlig med att det är ett högt thd, än tvärtom.

Så dem ljuger inte med watten men har ändå hög distorsions nivå.

Men vad är thd ens tillför, och vad gör den:? Buddaz skickade en länk om de men ja fatta inte ett piss om va skiten betydde

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Det är ingen 4 tummare iallafall Men så du menar att 10% av dem watten som står i handboken dvs 67 och 165 varav 10% av t.ex av dem 165 watten är falska?

Nej, det är inte så han menar.
Det är hela mätningen som ger upphov till begreppet falska watt.

Skall man ha en mätning på riktiga watt, eller helt enkelt watt som i slutändan reproducerar musik med t.ex. 0.1% thd eller lägre, måste man göra om den, eller be att få dom värdena från Logitech.

Det som anges i % är alltså förvräningen av ljudet.

Det kan vara så att den förstärkaren bara klarar att lämna en bråkdel av den effekten utan att samtidigt introducera distorsion. Men samtidigt är det inte förrän man spelar rejält högt som det behövs rejält mycket effekt.

I stort sett skulle jag tippa på att du kan bortse från det där, för vid normala ljudnivåer ligger du nog långt under 10% dist. Sedan att ljudkaraktären kan diskuteras subjektivt är en annan sak, men jag tycker inte du ska oroa dig eller irritera dig över disten.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeffan97:

Det är ingen 4 tummare iallafall Men så du menar att 10% av dem watten som står i handboken dvs 67 och 165 varav 10% av t.ex av dem 165 watten är falska?

Det finns inget som heter falska.

Jag kan mata 200000 kW in i ett Z906 men då brinner det upp.

Matar jag in 1 kW låter det JÄTTEJÄTTEHÖGT och JÄTTEDÅLIGT

Matar jag in 500 W låter det JÄTTEHÖGT och DÅLIGT (10%)

Matar jag in 100 W låter det nog också väldigt högt och kanske lite mer ok.

På ett par fina högtalare kanske man skrivit "100W" för man menar att det är gränsen när ljudet börjar försämras. Du kan klämma in oändligt med effekt i vad du vill, men någonstans går prylen sönder, och någonstans mycket tidigare börjar det låta skit.

Permalänk
Medlem

På senare år har man märkt att det är mer eller mindre vilda västern när det gäller att ange effekt på förstärkare, även halvbra sådana mäts på sånt sätt att det blir ganska rejäla glädjesiffror.

De lite mer seriösa fabrikaten och sakerna brukar dock hålla sig till vissa riktlinjer, då dessa vänder sig till en publik som förstår dessa förhållanden, och inte är intresserade att veta vad "glädjesiffrorna" är.

Riktlinjer som 20-20000hz, alla kanaler driva, 8 ohm, samt kontinuerlig effekt, inte vad den kan ge i en halv sekund, eller 10 sekunder. samt ett lågt THD.

På det glada 70-80 och även 90talet var konstiga glädjemätningar inte lika vanligt som det är i dag, var väl mest bottenskrapet som blev förskönade mest då.
Idag kan det vara ibland svårt att få fram ok mätt specar även på halvhyfsade grejer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Så dem ljuger inte med watten men har ändå hög distorsions nivå.

Men vad är thd ens tillför, och vad gör den:? Buddaz skickade en länk om de men ja fatta inte ett piss om va skiten betydde

Den kan nog anses vara som en slags kontroll att man reproducerar det material som man matar in.
Och när det gäller hifi ett sätt att göra mätningar på liknande sätt, så att man på så vis kan jämföra två produkter.

Det kan appliceras på andra saker också. Elnätet t.ex. Mycket störningar på elnätet kan ge upphov till lampor som blinkar som exempel. Vågrörelsen är inte som förbrukaren förväntar sig.

Om du tänker såhär då:
Du kan ha max effekter påslagna på BF4, men bara vid 640*480.

Logitechkitet lämnar 500w, men vid 10% thd.

Det är en dålig jämförelse, men tanken är att om man bara vet det ena så blir det svårt att jämföra mot något annat!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Nej, det är inte så han menar.
Det är hela mätningen som ger upphov till begreppet falska watt.

Skall man ha en mätning på riktiga watt, eller helt enkelt watt som i slutändan reproducerar musik med t.ex. 0.1% thd eller lägre, måste man göra om den, eller be att få dom värdena från Logitech.

Det som anges i % är alltså förvräningen av ljudet.

Det kan vara så att den förstärkaren bara klarar att lämna en bråkdel av den effekten utan att samtidigt introducera distorsion. Men samtidigt är det inte förrän man spelar rejält högt som det behövs rejält mycket effekt.

I stort sett skulle jag tippa på att du kan bortse från det där, för vid normala ljudnivåer ligger du nog långt under 10% dist. Sedan att ljudkaraktären kan diskuteras subjektivt är en annan sak, men jag tycker inte du ska oroa dig eller irritera dig över disten.

Nä jag brukar ju sällan spela över 50% av volymen så det verkar lungt

Skrivet av Killbom:

Det finns inget som heter falska.

Jag kan mata 200000 kW in i ett Z906 men då brinner det upp.

Matar jag in 1 kW låter det JÄTTEJÄTTEHÖGT och JÄTTEDÅLIGT

Matar jag in 500 W låter det JÄTTEHÖGT och DÅLIGT (10%)

Matar jag in 100 W låter det nog också väldigt högt och kanske lite mer ok.

På ett par fina högtalare kanske man skrivit "100W" för man menar att det är gränsen när ljudet börjar försämras. Du kan klämma in oändligt med effekt i vad du vill, men någonstans går prylen sönder, och någonstans mycket tidigare börjar det låta skit.

Om ja fattar rätt så är de ett lite överflöde med dem 500 watten,

Citera gärna flera.
Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Om ja fattar rätt så är de ett lite överflöde med dem 500 watten,

Dom watten är nog max som dom har lyckats dra ur förstärkaren.

Systemet verkar ju vara dimensionerat för att klara krav bl.a. från thx. Där brukar det krävas att dom kan spela visst högt och så vidare.

Slutstegets effekt är matchat mot högtalarna. Sedan har dom pressat ur det som går ur steget och tagit mätvärdet från det.
Skulle det ha krävts mer från steget för att driva allting skulle dom ha haft ett kraftigare steg och en högre prislapp, eller samma prislapp, steg och mindre högtalare och lägre ljud och inget thx. Typ.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Dom watten är nog max som dom har lyckats dra ur förstärkaren.

Systemet verkar ju vara dimensionerat för att klara krav bl.a. från thx. Där brukar det krävas att dom kan spela visst högt och så vidare.

Slutstegets effekt är matchat mot högtalarna. Sedan har dom pressat ur det som går ur steget och tagit mätvärdet från det.
Skulle det ha krävts mer från steget för att driva allting skulle dom ha haft ett kraftigare steg och en högre prislapp, eller samma prislapp, steg och mindre högtalare och lägre ljud och inget thx. Typ.

Antar då att tangband W8-670Q är fel element då pågrund av att stärkaren ger 165 men den bara tål 140, Antar då att det är den här tangband W8-1363SBF

Men angående det jag tog upp först. Vad tror ni det är för högtalarelement i systemet då

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi inte tillåter bumpning då det ger ett rörigt och orättvist forum.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av jeffan97:

Nån som vet

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tror nog att du kan utgå från att logitech har specat ett element som tillverkas åt dom. Tror inte dom köper in ett element "från hyllan" så att säga.

Inga grunder för detta utan bara ett antagande.

Edit: verkar som att dom har använt det första tangbandelementet du skrev, även om det inte går att reda ut till 100%.

http://soundnews.ro/2011/05/29/logitech-z906-review-english-v...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hejsan

Jag har funderat lite över om Logitech z906 har 500 äkta watt eller inte, varför jag frågar detta är på grund av att det står att basen ska ha 165 watt men börjar verkligen undra om det är sant eller ej, för jag har sett att nån har skrivit i Logitech forumet att Baselementet i detta system är en Tangband W8-670Q vilket har en rms effekt på 70 watt och en max effekt på 140 watt, men nu har jag ju inga bevis på att de är detta elementet. Men det verkar ju konstigt att systemet pumpar ut 165 watt på basen men att elementet isåfall bara tål 140, Tycker det är nåt lurt här eller vad tycker ni? Alla frågor och funderingar är välkomna:)

Edit: Jag har en annan teori om att det kan va detta elementet Tangband W8-1363SBF. Kan även tillägga att det inte bara är basen jag fokuserar på utan satelliterna ochså

Länkar på baselementen:

http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w8-1363sbf.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-670q.htm

Förstärkare har uteffekt, högtalarelement har effekttålighet. Skilj på detta.

I aktiva högtalare är förstärkare och högtalarelement ihopbyggda.

500W i detta system är den sammanlagda uteffekten från samtliga förstärkare mätt vid 10% THD. 10%THD låter väldigt illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Förstärkare har uteffekt, högtalarelement har effekttålighet. Skilj på detta.

I aktiva högtalare är förstärkare och högtalarelement ihopbyggda.

500W i detta system är den sammanlagda uteffekten från samtliga förstärkare mätt vid 10% THD. 10%THD låter väldigt illa

Så man använder inte dem 500 watten hela tiden utan bara vid max volym, förstår jag rätt? Rätta mig isåfall:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Så man använder inte dem 500 watten hela tiden utan bara vid max volym, förstår jag rätt? Rätta mig isåfall:)

Hur mycket effekt det går åt beror på vilket ljudtryck du har, ljudtrycket har ett logaritmiskt samband med effekten så spelar du lågt använder du väldigt lite effekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power#Sound_power_level

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket effekt det går åt beror på vilket ljudtryck du har, ljudtrycket har ett logaritmiskt samband med effekten så spelar du lågt använder du väldigt lite effekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power#Sound_power_level

Så du menar att när jag höjer volymen till max ljudtrycks nivå dvs 110 dB som det står enligt manualen, så kommer den använda alla 500 watt och 10% Thd

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Så du menar att när jag höjer volymen till max ljudtrycks nivå dvs 110 dB som det står enligt manualen, så kommer den använda alla 500 watt och 10% Thd

Den kommer iallafall att använda högre effekt än om du spelar lägre, exakt hur mycket kan jag inte säga utan det måste man mäta.

Förhållandet mellan ljudtryck och effektbehov är som sagt logaritmiskt så det är i praktiken närmast omöjligt att ha en konstant effektförbrukning om du spelar musik vid höga ljudtryck, däremot när du spelar lägre så är det mest förluster i elektroniken och många av förlusterna är närmast konstanta oavsett uteffekten samtidigt som ljudet kräver väldigt lite effekt så då blir det lättare att mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror inte den har några 165w den subben.

Har en polare som har det systemet och visst det spelar på riktigt fint.

Men jag har en audio pro 8" sub på 175rms och den spelar minst 2-3 gånger mer tryck än logitech subben.

Men det är helt klart värt pengarna som ett ingångsystem helt klart!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4