Permalänk
Medlem

Corsair H80i Trasig?

Hoj

Vet inte om den är trasig eller inte

köpte en corsair H80i för nån månad sedan

Har fungerat jätte bra å så tills idag satt å spelade som vanligt
sen la datorn av..

Startade upp den igen då kom det fram i biosen att det var för hög temp på CPU
stängde av den en stund gick in i biosen å tittade då låg graderna på ca 30c med stigande temp
30c->40c->50c->60c->70c så jag stängde av den plocka isär den tänkte om jag hade satt på pastan (satte på ny pasta efter detta) fel eller om jag har skruvat på kylaren dåligt.

Efter 2 försökt av att byta pasta å kolla ur å in den så testa jag en annan kylare Noctua NH-d14
den funkade prima inga fel som helst då.

Kan jag ha missat något eller har den bara gått sönder helt enkelt?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Du kan tvångs köra pumpen och kolla om den pumpar.
Men trorigen har pumpen gett upp.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

jag har 80i du kan köra pumpen endast och se om den låter den kör full hastighet svårt att missa.
om du överklockat processorn måste du köra balanserad mode ej quiet då går tempen upp snabbt över 80 C
jag kör fast varvtal 1600 och kommer upp till 82 C när spelar överklockat till 4Ghz från 3.4 ingen volt höjning. Dock haft den nästan 3 år och mycket små dammkorn i fläktarna.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Du kan tvångs köra pumpen och kolla om den pumpar.
Men trorigen har pumpen gett upp.

Skrivet av Netforce:

jag har 80i du kan köra pumpen endast och se om den låter den kör full hastighet svårt att missa.
om du överklockat processorn måste du köra balanserad mode ej quiet då går tempen upp snabbt över 80 C
jag kör fast varvtal 1600 och kommer upp till 82 C när spelar överklockat till 4Ghz från 3.4 ingen volt höjning. Dock haft den nästan 3 år och mycket små dammkorn i fläktarna.

Tack för svaren

Verkar dock som att den inte pumpar längre , då den tidigare fungerade å kylde bra så måste den ju ha gått sönder eller något sådant
Pumpen i sig verkar vara helt tyst inget ljud alls å nån form av ljud borde den ju göra ifrån sig.

Har även bara haft den i en månad kollat även om det kunde vara ev damm eller något dylikt men det finns inte..
å under tiden jag har haft denna kylare har jag inte kört någon klock på den.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bärrich:

Hoj

Vet inte om den är trasig eller inte

köpte en corsair H80i för nån månad sedan

Har fungerat jätte bra å så tills idag satt å spelade som vanligt
sen la datorn av..

Startade upp den igen då kom det fram i biosen att det var för hög temp på CPU
stängde av den en stund gick in i biosen å tittade då låg graderna på ca 30c med stigande temp
30c->40c->50c->60c->70c så jag stängde av den plocka isär den tänkte om jag hade satt på pastan (satte på ny pasta efter detta) fel eller om jag har skruvat på kylaren dåligt.

Efter 2 försökt av att byta pasta å kolla ur å in den så testa jag en annan kylare Noctua NH-d14
den funkade prima inga fel som helst då.

Kan jag ha missat något eller har den bara gått sönder helt enkelt?

Hej Bärrich,

Detta lät ju inte roligt. Om du känner på pumpen, känner du om den vibrerar då?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

jag har 80i du kan köra pumpen endast och se om den låter den kör full hastighet svårt att missa.
om du överklockat processorn måste du köra balanserad mode ej quiet då går tempen upp snabbt över 80 C
jag kör fast varvtal 1600 och kommer upp till 82 C när spelar överklockat till 4Ghz från 3.4 ingen volt höjning. Dock haft den nästan 3 år och mycket små dammkorn i fläktarna.

Du kan inte reglera varvtalet pa en H80i. Och det dar om balanserad/quiet hittar du pa, nar jag anvande min H80i sa kunde jag kora mina Noctua flaktar i 850RPM med en 4,5GHz overklock.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Bärrich,

Detta lät ju inte roligt. Om du känner på pumpen, känner du om den vibrerar då?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Kul att se att ni tittar in

Nej ingen vibration från pumpen eller något dylikt tyvärr : /
Den är helt tyst trots att allt är inkopplat.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bärrich:

Kul att se att ni tittar in

Nej ingen vibration från pumpen eller något dylikt tyvärr : /
Den är helt tyst trots att allt är inkopplat.

Om den inte känns vibrera alls så har nog pumpen gått ja, ta kontakt med butiken du köpte den ifrån så ska du få en ny som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Om den inte känns vibrera alls så har nog pumpen gått ja, ta kontakt med butiken du köpte den ifrån så ska du få en ny som fungerar.

Glömde skriva

Jättebra garanti från corsair/inet har aldrig haft så bra service.
Tog 3 dagar sen hade jag en ny hemma

Super nöjd

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bärrich:

Glömde skriva

Jättebra garanti från corsair/inet har aldrig haft så bra service.
Tog 3 dagar sen hade jag en ny hemma

Super nöjd

Härligt att du blev nöjd!