Sprätter i högtalare vid uppstart

Permalänk
Medlem

Sprätter i högtalare vid uppstart

Hej,

Bytte nyligen kablar till högtalarna från AUX till USB eftersom jag läste att det skulle ge bättre ljudkvalitet och jag märker en viss skillnad måste jag säga. Ljudet blev lite märkbart bättre om än det kanske är svårt att avgöra. Hursomhelst så sprätter det i högtalarna vid uppstart av datorn av någon anledning och jag förstår inte riktigt varför, spelar ingen roll vilket USB-uttag jag använder på moderkortet utan samma problem uppstår.

Någon som vet vad detta kan bero på eller måste jag helt enkelt hålla mig till AUX?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

När du säger AUX antar jag att du menar 3.5mm? Det finns nämligen inte någon standard definierad för AUX, även om de flesta kallar 3.5mm-3.5mm-kablar för AUX.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Då datorn startar kommer USB prylarna att starta, troligtvis kan lite vad som helst hända då och den skickar lite signaler till högtalarna, så det låter lite.

Samma kan kan hända även om du kopplar in via AUX eller så, det beror helt på hur datorn beter sig då den startar. Det finns inte heller någon anledning till varför du skulle få bättre ljud över USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

När du säger AUX antar jag att du menar 3.5mm? Det finns nämligen inte någon standard definierad för AUX, även om de flesta kallar 3.5mm-3.5mm-kablar för AUX.

Precis! Menar 3.5mm till auxiliary output, ursäkta för att jag var otydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Då datorn startar kommer USB prylarna att starta, troligtvis kan lite vad som helst hända då och den skickar lite signaler till högtalarna, så det låter lite.

Samma kan kan hända även om du kopplar in via AUX eller så, det beror helt på hur datorn beter sig då den startar. Det finns inte heller någon anledning till varför du skulle få bättre ljud över USB.

Hmm, ok! Kanske var skitsnack det jag läste då helt enkelt. Här är en av de länkar jag kollade upp det hela ifrån. Sen rekommenderades det i manualen till Argon 7460A att använda USB istället för 3.5mm.

http://cartech.about.com/od/Car-Audio/fl/Whats-the-Difference...

"Although there are benefits to both USB and aux connections, you will almost always get better sound quality out of a USB connection. An auxiliary connection provides more utility (i.e., you can use it with a wider range of devices), but USB connections typically offload the sound processing to the head unit and sometimes even allow you to control playback (and other functionality) from the head unit."

http://www.argonaudio.com/wp-content/uploads/2013/09/7450A-74...

"Your Argon 7460A/7450A is equipped with a USB Audio
Digital input (shown marked no.1 on the above drawing)
A USB Audio Digital input means that you can connect a PC
and directly play digital audio content from the PC.
Conversion of the signal from digital to analogue would
normally happen in the PC, but often the D/A conversion
quality in PC’s are of poor standard.
7460A/7450A has a high quality build in D/A converter that
ensures you optimal sound quality when using USB digital
audio. Using USB Audio ensures you that the D/A
conversion happen in the speaker and not in the PC"

Kan det ha någonting med drivrutinerna för ljudet på moderkortet att göra?

Permalänk
Inaktiv

Ja, alltså skillnaden då du kopplar in dem över USB är ju att ljudet omvandlas från digitalt till analogt av en pryl de gjort. De är ju givetvis jättenöjda med vad de gjort och tycker att du kan koppla in den.

Dessutom skriver de: "PC, but often the D/A conversion quality in PC’s are of poor standard". Vilket inte är alls korrekt. D/A omvandlaren i ett de flesta ljudkort är av MYCKET fin kvalitet. Dessutom kanske du har roligare inställningar på ditt moderkort såsom equalizer.

Det kan ha något att göra med drivrutinerna, men de är som de är och du kan inte göra något. Du kommer få ett konstigt ljud när du startar datorn och kör USB. Du kommer få ett annat ljud då du kör via AUX då du använder en annan D/A omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ja, alltså skillnaden då du kopplar in dem över USB är ju att ljudet omvandlas från digitalt till analogt av en pryl de gjort. De är ju givetvis jättenöjda med vad de gjort och tycker att du kan koppla in den.

Dessutom skriver de: "PC, but often the D/A conversion quality in PC’s are of poor standard". Vilket inte är alls korrekt. D/A omvandlaren i ett de flesta ljudkort är av MYCKET fin kvalitet. Dessutom kanske du har roligare inställningar på ditt moderkort såsom equalizer.

Det kan ha något att göra med drivrutinerna, men de är som de är och du kan inte göra något. Du kommer få ett konstigt ljud när du startar datorn och kör USB. Du kommer få ett annat ljud då du kör via AUX då du använder en annan D/A omvandlare.

Dold text

Okej, jamen då får jag väl helt enkelt hålla mig till 3,5mm då. Tack för hjälpen.