Permalänk
Medlem

chassifläktar?

hej jag undrar vart chassifläktar kopplas in!
jag har googlat och det står att det ska vara t.ex. en 4 pins kontakt i moderkortet men på alla moderkort jag har kollat på så är det bara en 24pin och en 4 pin till cpu kylaren.

jag kan inte jättemycket om datorer så jag är tacksam om ni lämnar rätt enkla svar!

tack!

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Skrivet av Fredde02:

hej jag undrar vart chassifläktar kopplas in!
jag har googlat och det står att det ska vara t.ex. en 4 pins kontakt i moderkortet men på alla moderkort jag har kollat på så är det bara en 24pin och en 4 pin till cpu kylaren.

jag kan inte jättemycket om datorer så jag är tacksam om ni lämnar rätt enkla svar!

tack!

vilket är ditt moderkort?

Permalänk

Du har troligtvis 3pins kontakter. Dom ser likadana ut som 4pins fast med bara 3 pinnar.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggopoulos:

vilket är ditt moderkort?

vet tyvärr inte, men jag tänkte uppgradera min dator med chassi, moderkort och gpu så att jag tänkte mer på alla modeller

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde02:

vet tyvärr inte, men jag tänkte uppgradera min dator med chassi, moderkort och gpu så att jag tänkte mer på alla modeller

Välkommen till det fantastiska med att bygga datorer

Till din fråga så i "lådan" man får moderkortet på så finns det en manual. I den brukar det finnas väldigt bra beskrivet vart och hur allt kopplas in. Framför allt är översiktsbilden bra att ha. På istortsätt alla MB så står det med små bokstäver vad just den kontakten är. t.ex FAN brukar det stå för just chassifläktar. CPU_FAN där CPU fläkten skall kopplas in osv.

Ett tips av egen erfarenhet. Det ***** jag vet är just chassi kablarna mot MB som t.ex HDD_LED mm. Dom brukar aldrig vara åt rätt håll. Så när du monterar dom se till att röd kabel (oftast +) går mot just plus. Inget går sönder om du gör fel. Bara det att du inte får en fungerande HDD led eller on/off knappen funkar inte och så. Nya modeller av MB brukar ha en hel enhet/plast bit med pins på som du kopplar in alla kablar på innan du fäster den enheten/plast biten på MB.

Lycka till nu!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

tack för ett detaljerat svar!:) ska försöka så gott jag kan!

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde02:

tack för ett detaljerat svar!:) ska försöka så gott jag kan!

Kom ihåg att vara nogrann bara och inget stress. Om fler frågor dyker upp så finns google men chassi och MB manualerna är guld första gångerna man bygger.

Lycka till!

Edit: En till miss man kan göra förutom pins kontakter åt fel håll är kanske det som är det som egentligen är mest förödande för pengar och MB är CPU kylaren rätt monterad. Se till att montera den rätt med allt från "låsen" på baksidan sitter rätt, rätt kontakt osv. Sedan finns det kylpasta som är ledande. Dock inte många men finns en del som kan bränna kortet om det blir kortis. Om man följer manualer mm så är det ingen raketforskning att bygga datorer.

Tänk bara på dessa små punkter

-CPU rätt monterad (Så inga pins är felböjda)
-Kylaren rätt monterad.
-Inget smet med pasta om du byter kylare till en eftermarknadskylare.
-Ingen statisk elektricitet.
-Alla kablar rätt ditsatta

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Chassifläktar!

Kan man köpa något där man kopplar in chassifläktar? För att jag har bara 1 sys fan uttag på mitt moderkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem

Har du inga 3-pin kontaker lediga?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Har du inga 3-pin kontaker lediga?

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Permalänk
Medlem

kan man ha vilket chassi som helst när man köper en sån? och hur får den ström?

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Vad har du för moderkort?

det kom med när jag köpte min acer predator g3-605

Moderkort:
ms 7829

Jag funderar på att byta chassi och nätagg. för att sladdarna är så fula

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Vänligen respektera §3.3 i forumreglerna!

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...