Permalänk

Är min överklock bra och trygg?

Hej !
Jag har överklockat mitt i7 950 för första gången inom 4år med moderkort ASUS P6X58D-E.
Så här ser det ut nu kolla bilderna---->

http://i.imgur.com/zOkm58Q.png?1

http://i.imgur.com/Z7A8sSn.png?1

http://i.imgur.com/of57aom.png?1

Jag testade stabilitet med Prime95 och jag fick inga Errors. Temperaturen låg på 72C Full-Load vid testen visade SpeedFan. Jag testade även spelet shadow of mordor under 10 minuter och temperaturen låg på 52C under spelandet.

Ser det bra ut? inget är för högt eller lågt vid temp, voltage o.s.v.? Hoppas bara att den fortsätter vara stabil med detta inställningar. Jag försökte få den till 4Ghz men dator crashade mycket jag orkade inte hålla på länge får kanske testa nån annan gång för kul skull.

tackar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om datorn krashar vid 4Ghz så ge mer ström, höj corevolt till kanske 1.22 eller 1.23 och se om det hjälper. kan bli vissa steg där processorn blir mer kräsen. har även märkt det med min egna 4690K där jag kan gå upp till 4.6 Ghz och ligga vid 1.18 v men om jag ska till 4.7 behöver jag driva upp till 1.27v eller så.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

om datorn krashar vid 4Ghz så ge mer ström, höj corevolt till kanske 1.22 eller 1.23 och se om det hjälper. kan bli vissa steg där processorn blir mer kräsen. har även märkt det med min egna 4690K där jag kan gå upp till 4.6 Ghz och ligga vid 1.18 v men om jag ska till 4.7 behöver jag driva upp till 1.27v eller så.

Tack för svaret och JA du har faktiskt helt rätt där. Jag lyckades få den fungerade på 4Ghz med 1.35 volt det var ganske mycket då temperaturen nådde nästan 100C vid full load. Får testa mer om jag kan få den till 4ghz med mindre voltage.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av MetalGalaxy:

Tack för svaret och JA du har faktiskt helt rätt där. Jag lyckades få den fungerade på 4Ghz med 1.35 volt det var ganske mycket då temperaturen nådde nästan 100C vid full load. Får testa mer om jag kan få den till 4ghz med mindre voltage.

då ska du sänka volten. ganske är bäst om du inte stannar vid 3.9 Ghz. inte värt att gå så högt upp i volt för 0.1 Ghz. för mig så kan jag inte ens kommer upp till 5 Ghz utan att gå över 1.41 v. vet inte hur högt jag behöver gå men det är högt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

man kan googla lite och kolla in hur dom andra gör sen bedöma riskerna då har man sen sina gränser
volten är farlig när man är nära gränsen för vad den tål

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

man kan googla lite och kolla in hur dom andra gör sen bedöma riskerna då har man sen sina gränser
volten är farlig när man är nära gränsen för vad den tål

enligt INTEL så står det att i7 950 tål upp till 1.375V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

enligt INTEL så står det att i7 950 tål upp till 1.375V.

Ett tips är att köpa bättre kylare, annars är det inte så stor idé / värt att klocka

Jag kör min 2550K på 4.5GHz / 1.334V har inte finjusterat spänningen än.
Ligger på 53* i spel med en Noctua NH-D15 ( För mycket kylpasta )

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Ett tips är att köpa bättre kylare, annars är det inte så stor idé / värt att klocka

Jag kör min 2550K på 4.5GHz / 1.334V har inte finjusterat spänningen än.
Ligger på 53* i spel med en Noctua NH-D15 ( För mycket kylpasta )

Jag har Corsair H50 köptes 4 år sen.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

då ska du sänka volten. ganske är bäst om du inte stannar vid 3.9 Ghz. inte värt att gå så högt upp i volt för 0.1 Ghz. för mig så kan jag inte ens kommer upp till 5 Ghz utan att gå över 1.41 v. vet inte hur högt jag behöver gå men det är högt.

Jag har äntligen lyckats få den till 4Ghz stabil enligt Prime. Temp ligger på 72C fortfarande vid full load men Cores kan nå 85C dock. Jag får mindre temp vid spelandet så klart.. men så här ser det ut med voltage o så om ni kan kolla för att varna mig ifall nåt fel.

http://i.imgur.com/wwjLEhv.png?1

http://i.imgur.com/c3F661W.png?1

http://i.imgur.com/5rH0iye.png?1

Ligger min ram volt hög till?

Jag har dessa ram minne https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Jag har äntligen lyckats få den till 4Ghz stabil enligt Prime. Temp ligger på 72C fortfarande vid full load men Cores kan nå 85C dock. Jag får mindre temp vid spelandet så klart.. men så här ser det ut med voltage o så om ni kan kolla för att varna mig ifall nåt fel.

http://i.imgur.com/wwjLEhv.png?1

http://i.imgur.com/c3F661W.png?1

http://i.imgur.com/5rH0iye.png?1

Ligger min ram volt hög till?

Jag har dessa ram minne https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...

Endast 1000 MHz på RAM? Känns ganska lite med tanke på att du kan få upp dem i minst 1600 MHz. Vad har du för BCLK och DRAM Ratio/Frequency?

EDIT: De RAM-minnena kan köras med 1.65V men 1.5V är tillräckligt bra också! När du överklockat kan du ju alltid köra med MemOK! för att se om de är stabila eller ej vid den spänningen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Endast 1000 MHz på RAM? Känns ganska lite med tanke på att du kan få upp dem i minst 1600 MHz. Vad har du för BCLK och DRAM Ratio/Frequency?

EDIT: De RAM-minnena kan köras med 1.65V men 1.5V är tillräckligt bra också! När du överklockat kan du ju alltid köra med MemOK! för att se om de är stabila eller ej vid den spänningen

Allt info om BCLK och så finns ju med på bilderna eller saknar det nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Endast 1000 MHz på RAM? Känns ganska lite med tanke på att du kan få upp dem i minst 1600 MHz. Vad har du för BCLK och DRAM Ratio/Frequency?

EDIT: De RAM-minnena kan köras med 1.65V men 1.5V är tillräckligt bra också! När du överklockat kan du ju alltid köra med MemOK! för att se om de är stabila eller ej vid den spänningen

Fast om du tittar så kör han ganska tighta timings och då är det inte säkert att de går i 1600

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Allt info om BCLK och så finns ju med på bilderna eller saknar det nåt?

Skrivet av lowngcawt:

Fast om du tittar så kör han ganska tighta timings och då är det inte säkert att de går i 1600

Skickades från m.sweclockers.com

My bad, missade detta.

Ser bra ut!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tänk på att ddr3 kör i dubbla hastigheten så han ligger vid 2000mhz.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

då ska du sänka volten. ganske är bäst om du inte stannar vid 3.9 Ghz. inte värt att gå så högt upp i volt för 0.1 Ghz. för mig så kan jag inte ens kommer upp till 5 Ghz utan att gå över 1.41 v. vet inte hur högt jag behöver gå men det är högt.

Hihi sjukt låg volt på Intel prollarna.... på min AMD fx6350 så är 1.4v stock enligt mitt mobo. Dock är det en riktigt stor skillnad på Intel och amd...

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Tänk på att ddr3 kör i dubbla hastigheten så han ligger vid 2000mhz.

Ja precis, men det står att DRAM Frequency ligger på 500 MHz i hans screenshot av CPU-Z

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Ett tips är att köpa bättre kylare, annars är det inte så stor idé / värt att klocka

Jag kör min 2550K på 4.5GHz / 1.334V har inte finjusterat spänningen än.
Ligger på 53* i spel med en Noctua NH-D15 ( För mycket kylpasta )

Jag kör min i7 3960x i 4.8Ghz på 1.45vcore har gjort det ett bra tag nu, inga problem ;D
Coolermaster nepton280l är sjukt bra vatten kylare.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

Mesiga mängder vcore ni kör
http://valid.canardpc.com/qmtqye

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Hihi sjukt låg volt på Intel prollarna.... på min AMD fx6350 så är 1.4v stock enligt mitt mobo. Dock är det en riktigt stor skillnad på Intel och amd...

Då står något inte helt rätt till. Körde 1.448v tror jag på min FX-4100 när jag hade den på 4.8Ghz ( Stock 3.6 )

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av morpeus:

Jag kör min i7 3960x i 4.8Ghz på 1.45vcore har gjort det ett bra tag nu, inga problem ;D
Coolermaster nepton280l är sjukt bra vatten kylare.

Hur länge orkar processorn vara överclockad alltså innan den dör ut :P? Jag började överclocka nu för att jag tänker ändå uppgradera till helt ny CPU och moderkort om ca 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Hur länge orkar processorn vara överclockad alltså innan den dör ut :P? Jag började överclocka nu för att jag tänker ändå uppgradera till helt ny CPU och moderkort om ca 1 år.

Beror helt på hur mycket vcore och hur varmt den går är ju inte så att den kommer dö imorgon bara för att du har överklockat. (Om du håller dig inom rimliga gränser förstås)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Beror helt på hur mycket vcore och hur varmt den går är ju inte så att den kommer dö imorgon bara för att du har överklockat. (Om du håller dig inom rimliga gränser förstås)

Skickades från m.sweclockers.com

Okej
verkar som man lär sig med tiden va
Jag försöker hålla mig så lågt i värme som möjligt och jag tror inte att jag kommer orka eller vilja överclocka mer än 4ghz min kylare inte tillräckligt bra och jag vill inte ta risker för att jag inte redo att byta CPUn än :/

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Icte:

Ja precis, men det står att DRAM Frequency ligger på 500 MHz i hans screenshot av CPU-Z

då kör dem bara i 1000 Mhz. dem ska lätt kunna klara 600ish eller 800ish utan problem beroende på vilka ramminnen han har.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

då kör dem bara i 1000 Mhz. dem ska lätt kunna klara 600ish eller 800ish utan problem beroende på vilka ramminnen han har.

Jag har dessa https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...
Dem redan på 1600mhz eller? så hur kan efter överclockning kan de va på 1000mhz? jag ska kolla vad det står i bios och återkommer.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av MetalGalaxy:

Jag har dessa https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...
Dem redan på 1600mhz eller? så hur kan efter överclockning kan de va på 1000mhz? jag ska kolla vad det står i bios och återkommer.

du måste ändra i bios så att dem går i 1600mhz

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Jag har dessa https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...
Dem redan på 1600mhz eller? så hur kan efter överclockning kan de va på 1000mhz? jag ska kolla vad det står i bios och återkommer.

När du ändrar på BCLK så ändrar du även frekvensen hos RAM-minnena. Du behöver öka DRAM Frequency om du vill öka deras frekvens. Se dock till att UCLK Frequency är minst 2 ggr så stor som DRAM frequency, annars får du problem.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Vzano:

du måste ändra i bios så att dem går i 1600mhz

Jag kollade och det stod följade

Target CPU Frequency 4008MHz
Target DRAM Frequency 1339 MHz

DRAM Frequency är på AUTO
Sen om jag ska ändra så finns det följande valen:
1005MHZ
1339MHZ (nuvarande frequency)
1674MHZ
2009MHZ
2343MHZ
och upp till
3014MHZ

Vad ska jag välja? Och varför ska jag ha just på 1600 skulle jag gärna vilja veta? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Jag kollade och det stod följade

Target CPU Frequency 4008MHz
Target DRAM Frequency 1339 MHz

DRAM Frequency är på AUTO
Sen om jag ska ändra så finns det följande valen:
1005MHZ
1339MHZ (nuvarande frequency)
1674MHZ
2009MHZ
2343MHZ
och upp till
3014MHZ

Vad ska jag välja? Och varför ska jag ha just på 1600 skulle jag gärna vilja veta? Tack

Du kan ha högre frekvens om du vill ha snabbare RAM men timings som någon annan skrev ger större effekt och dessa verkar du ha minskat. Du kan öka till 1674 MHz om du vill men då MÅSTE UCLK Frequency ligga på minst 3348 MHz. Det bästa är att se vilken UCLK Frequency som fungerar bäst utan krascher av ditt system genom att öka denna och därefter anpassa DRAM Frequency.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Du kan ha högre frekvens om du vill ha snabbare RAM men timings som någon annan skrev ger större effekt och dessa verkar du ha minskat. Du kan öka till 1674 MHz om du vill men då MÅSTE UCLK Frequency ligga på minst 3348 MHz. Det bästa är att se vilken UCLK Frequency som fungerar bäst utan krascher av ditt system genom att öka denna och därefter anpassa DRAM Frequency.

Ja, det står även på själva BIOS att UCLK måste va 2x större än DRAM. Jag ska sätta på 1674 och sen dubbla UCLK och se hur det kommer att gå och jag åter kommer.

Föresten tack så mycket för allt hjälp jag uppskattar det.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Du kan ha högre frekvens om du vill ha snabbare RAM men timings som någon annan skrev ger större effekt och dessa verkar du ha minskat. Du kan öka till 1674 MHz om du vill men då MÅSTE UCLK Frequency ligga på minst 3348 MHz. Det bästa är att se vilken UCLK Frequency som fungerar bäst utan krascher av ditt system genom att öka denna och därefter anpassa DRAM Frequency.

Jag har försökt senaste 2 timmar att få den fungerande på 1674MHz utan lycka. Jag hade UCLK på dubbelt så mycket och testade även högre med olika QPI/DRAM voltage upp till 1.4V men den crashar vid varje Prime test. Jag hade även UCLK på AUTO och crashade oxå. Är felet hos voltage eller vad?