hjälp hjälp köpt dyra lurar men funkar inte! mkt ledsen :(

Permalänk
Medlem

hjälp hjälp köpt dyra lurar men funkar inte! mkt ledsen :(

Hej alla sweclockers - Då så att ja beställde hem ett par Beyerdynamics DT 990 PRO 250 OHM. men fungerar extremt dåligt och i TS3 funkar inte alls... kostade på min ett par riktiga lurar för en gång skull sen funkar det inte är riktigt ledsen! har ja på högsta på spotify är ljudet jätte sprakligt.. och på Teamspeak 3 funkar bara höger lur extremt dåligt hör knappt.. Jag har inget externt ljudkort kan det ha med saken att göra ? isåfall vad kostar det? är det dyrt. Och vad ska man köpa isåfall?

Tack för hjälp!

MVH Wobb

Permalänk

Du behöver ha en hörlursförstärkare till de lurarna, har själv ett par.
Kan rekommendera ett asus xonar dg med inbyggd sådan billigt o bra!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver ha en hörlursförstärkare till de lurarna, har själv ett par.
Kan rekommendera ett asus xonar dg med inbyggd sådan billigt o bra!

Okej! Tack för snabbt svar! ska kolla upp direkt.

Permalänk
Medlem

Precis som de andra redan är inne på så när du skriver att du spelar på full volym och det låter sprakigt så kan man nästan dra slutsatsen att det är distorsion till följd av att ditt ljudkort inte orkar driva lurarna.

Värt och tänka på appropå något du skrev.
Spotify i all ära och det må vara praktiskt men tänk ochså på att ljudkällan är lika viktig som lurarna, Spotify har en bitrate på 160~320kbps vilket är okey i mångas öron.

Men I fall du inte redan gör det redan så är det ex, FLAC som gäller framöver när du skall finlira, tänkvärt om du verkligen vill få ut så mkt som möjligt ur dina nya HIFI lurar vilket jag antar var själva syftet med köpet?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Vad hade du för hörlurar innan? Funkade de utan problem?
Kan du prova lurarna nån annanstans och se så att de är ok? (telefon, stereo eller vad du nu kan hitta på)

Det är normalt om de är ganska mycket tystare än lurar du haft tidigare, men något är konstigt om det bara är en lur som funkar, eller om de sprakar.. (möjligen din förstärkare inte klarar maxlast utan klipper då)

Om bara ena luren hörs, dubbelkolla att alla kontakter sitter i ordentligt. Sitter den för löst (eller ibland när den sitter för "djupt") så kan det bli så att bara ena luren hörs.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Sprakar det från en mobil eller en tv också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att quota alla haha! Nej ur mobil både min iphone 5s och fars Z1 sony funkar det perfekt cristalklart!

Citat:

Värt och tänka på appropå något du skrev.
Spotify i all ära och det må vara praktiskt men tänk ochså på att ljudkällan är lika viktig som lurarna, Spotify har en bitrate på 160~320kbps vilket är okey i mångas öron.

Men I fall du inte redan gör det redan så är det ex, FLAC som gäller framöver när du skall finlira, tänkvärt om du verkligen vill få ut så mkt som möjligt ur dina nya HIFI lurar vilket jag antar var själva syftet med köpet?

Har faktiskt extremt dålig koll eftersom det är mitt första par! Men ja det är syftet att få så bra ljud som möjligt med musik och dylikt!

Citat:

Vad har du för moderkort?

Vad hade du för hörlurar innan? Funkade de utan problem?
Kan du prova lurarna nån annanstans och se så att de är ok? (telefon, stereo eller vad du nu kan hitta på)

Det är normalt om de är ganska mycket tystare än lurar du haft tidigare, men något är konstigt om det bara är en lur som funkar, eller om de sprakar.. (möjligen din förstärkare inte klarar maxlast utan klipper då)

Om bara ena luren hörs, dubbelkolla att alla kontakter sitter i ordentligt. Sitter den för löst (eller ibland när den sitter för "djupt") så kan det bli så att bara ena luren hörs.

Jag har ett Asus Z77A (1155 socket) Jag har några "5.1" teknik magasinet lurar - skit kassa (headset) arachnid nått sådan, den funkar men skit kvalité. Jo jar har testat allt möjligt båda porten fram och back och kollat så den sitter i ordentligt och som den ska sitta.

Bara för att tilllägga ochså att jag ska få testa med ett externt Ljud kort från (Roland) - Skriver ifall det är bättre.

Tacksam för alla svar!!
MVH Wobb

Permalänk
Rekordmedlem

O2 är en väldigt bra hörlursförstärkare och man kan även komplettera den med en Odac om man vill ha nått bättre än det inbyggda i datorn, kan man löda går det också att köpa som byggsats.
http://www.headnhifi.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spotify premium är ok kvalité. Wimp hifi använder jag mig av. streamad flac.
Gissar på att ljudkortet inte klarar att driva lurarna som tidigare sagts.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Du behöver ha en hörlursförstärkare till de lurarna, har själv ett par.
Kan rekommendera ett asus xonar dg med inbyggd sådan billigt o bra!

Xonar DG är för klent igentligen, upp till 150ohms lurar är det speccat för. Jag skulle satsa på starkare grejjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.son:

Precis som de andra redan är inne på så när du skriver att du spelar på full volym och det låter sprakigt så kan man nästan dra slutsatsen att det är distorsion till följd av att ditt ljudkort inte orkar driva lurarna.

Värt och tänka på appropå något du skrev.
Spotify i all ära och det må vara praktiskt men tänk ochså på att ljudkällan är lika viktig som lurarna, Spotify har en bitrate på 160~320kbps vilket är okey i mångas öron.

Men I fall du inte redan gör det redan så är det ex, FLAC som gäller framöver när du skall finlira, tänkvärt om du verkligen vill få ut så mkt som möjligt ur dina nya HIFI lurar vilket jag antar var själva syftet med köpet?

Jaså, antar att du hör milsvid skillnad mellan flac och 320 kbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jaså, antar att du hör milsvid skillnad mellan flac och 320 kbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och vad vill du säga egentligen? Att skillnaden är hitta på, skriv det då på en gång ditt troll.

Men ja det är en fullt mätbar skillnad och skillnad nog för mej att spela all min favorit musik okomprimerad då jag vill ha ut så mkt som möjligt av mitt lyssnande och mina lurar.

"Milvis" är fel terminologi för att mäta den faktiska skillnaden mellan ljud som du säkert vet, det är dock en skillnad och kanske även för TS..
Skillnaden förblir naturligtvis helt subjektiv då du som exempel inte kan höra det jag hör, sedan spelar flera faktorer in på hur "stor" skillnad det blir mellan människor.

Jag finner din kommentar lite roande med tanke på det forum vi är på.
Ett dåligt exempel, I fall du klockar din processor med ex, 250mhz, märker du stor skillnad? Eller gör du det bara för att du vill ha ut så mkt som möjligt av dina komponenter.

Ser du vars jag är på väg med detta?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wobblez:

Jobbigt att quota alla haha! Nej ur mobil både min iphone 5s och fars Z1 sony funkar det perfekt cristalklart!

MVH Wobb

Då låter det som att ditt ljudkort är för dåligt/trasigt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Här har du ett sjukt bra ljudkort som levererar det den ska (Asus Xonar Essence STX) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Alternativt V2 av samma kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Det kostar lite, men är helt klart en bra investering! Klarar hörlurar upp till 600ohm + funkar att ha hörlurar + högtalare inkopplade i samtidigt och switcha vart du ska höra ljudet ifrån enkelt.

/Rasmus

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Här har du ett sjukt bra ljudkort som levererar det den ska (Asus Xonar Essence STX) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Alternativt V2 av samma kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Det kostar lite, men är helt klart en bra investering! Klarar hörlurar upp till 600ohm + funkar att ha hörlurar + högtalare inkopplade i samtidigt och switcha vart du ska höra ljudet ifrån enkelt.

/Rasmus

Ser rätt trevligt ut. Men förjävla dyrt för en arbetslös haha! Är det svårt att montera?

Förövrigt någon som vet en bra hörlursförstärkare? tittat på 2 st. Kan några duktiga kolla ifall det är något att ha och hur svårt det är att använda?!

1 - FiiO E09K
2 - SMSL sApII PRO TPA6120A2 (

Citat:

)

Tack på förhud!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wobblez:

Ser rätt trevligt ut. Men förjävla dyrt för en arbetslös haha! Är det svårt att montera?

Förövrigt någon som vet en bra hörlursförstärkare? tittat på 2 st. Kan några duktiga kolla ifall det är något att ha och hur svårt det är att använda?!

1 - FiiO E09K
2 - SMSL sApII PRO TPA6120A2 ( )

Tack på förhud!

O2 kostar €65 i byggsats och €107 färdigbyggd, billigare finns (men inte mycket) men inget mer prisvärt oavsett prisklass, den ger oerhört bra ljudkvalitet i absoluta mått så prisvärdheten är enorm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.son:

Ja och vad vill du säga egentligen? Att skillnaden är hitta på, skriv det då på en gång ditt troll.

Men ja det är en fullt mätbar skillnad och skillnad nog för mej att spela all min favorit musik okomprimerad då jag vill ha ut så mkt som möjligt av mitt lyssnande och mina lurar.

"Milvis" är fel terminologi för att mäta den faktiska skillnaden mellan ljud som du säkert vet, det är dock en skillnad och kanske även för TS..
Skillnaden förblir naturligtvis helt subjektiv då du som exempel inte kan höra det jag hör, sedan spelar flera faktorer in på hur "stor" skillnad det blir mellan människor.

Jag finner din kommentar lite roande med tanke på det forum vi är på.
Ett dåligt exempel, I fall du klockar din processor med ex, 250mhz, märker du stor skillnad? Eller gör du det bara för att du vill ha ut så mkt som möjligt av dina komponenter.

Ser du vars jag är på väg med detta?

BURN. IT IS ALLLLLLLLL OVER! J.son just knocked out his opponent by T.K.O!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.son:

Ja och vad vill du säga egentligen? Att skillnaden är hitta på, skriv det då på en gång ditt troll.

Men ja det är en fullt mätbar skillnad och skillnad nog för mej att spela all min favorit musik okomprimerad då jag vill ha ut så mkt som möjligt av mitt lyssnande och mina lurar.

"Milvis" är fel terminologi för att mäta den faktiska skillnaden mellan ljud som du säkert vet, det är dock en skillnad och kanske även för TS..
Skillnaden förblir naturligtvis helt subjektiv då du som exempel inte kan höra det jag hör, sedan spelar flera faktorer in på hur "stor" skillnad det blir mellan människor.

Jag finner din kommentar lite roande med tanke på det forum vi är på.
Ett dåligt exempel, I fall du klockar din processor med ex, 250mhz, märker du stor skillnad? Eller gör du det bara för att du vill ha ut så mkt som möjligt av dina komponenter.

Ser du vars jag är på väg med detta?

Hehe, satt på mobilen så jag orkade inte riktigt skriva ett långt svar. Jag tyckte bara att det var ganska överdrivet att tycka att det första man ska göra är att byta till okomprimerade filer, när det helt klart är fel någon annanstans i ledet, speciellt när TS använde en klart godkänd källa (hade det varit videos på youtube och 96 kbps mp3:or hade jag nog varit på samma spår som du däremot).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wobblez:

Hej alla sweclockers - Då så att ja beställde hem ett par Beyerdynamics DT 990 PRO 250 OHM. men fungerar extremt dåligt och i TS3 funkar inte alls... kostade på min ett par riktiga lurar för en gång skull sen funkar det inte är riktigt ledsen! har ja på högsta på spotify är ljudet jätte sprakligt.. och på Teamspeak 3 funkar bara höger lur extremt dåligt hör knappt.. Jag har inget externt ljudkort kan det ha med saken att göra ? isåfall vad kostar det? är det dyrt. Och vad ska man köpa isåfall?

Tack för hjälp!

MVH Wobb

Kan du inte bara skicka tillbaka dom och beställa ett par andra lurar med lägre impedans?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Kan du inte bara skicka tillbaka dom och beställa ett par andra lurar med lägre impedans?

Med tanke på vilka problem han har så lär väll allt han stoppar i datorn låta skit, oavsett lurar. Så ett nytt ljudkort eller förstärkare och dac i valfri prisklass lär behövas oavsett.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Inaktiv

Många nytillverkade lurar av DT770, DT880, DT990 verkar lida av problem med fästningen av elementet inne i luren.
Har fått lämna in mina för att elementet lossnat och då försvann ljudet delvis i ena luren och det lät allmänt jävligt dåligt.
Går på garantin, men det är surt.
Skaffa något att driva lurarna med och se hur det låter, är det fortfarande dåligt så har ditt element lossnat.

Som det redan påpekats i tråden behöver du en hörlursförstärkare.
Det finns interna ljudkort som kan driva DT990 250 ohm utan problem.
Använder du onboard ljudkortet nu så behöver du ny Digital Analog Convertet och förstärkare.
Billigast är att skaffa nått som både har DAC och förstärkare kraftig nog att driva dina lurar.