Chieftec SFX-500GD-C och Silverstone SX500-LG – formfaktorn SFX-L anländer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Länk till u-tube tack, för oss som kör flash-fritt !

Skrivet av Usling:

håller helt med!
I övrigt, tack för en bra recension av två väldigt intressanta produkter

Jag gjorde som så att jag surfade in på www.youtube.com
Sen så sökte jag på "Sweclockers" i sökfältet.
Klickade därefter på första alternativet, vilket hos mig är SweClockers egna kanal.
Sen så är det bara att välja och vraka.
Lycka till i erat framtida internetade, Svensktiger och Usling.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

"hej och välkommen till sviiiiiiclockers"

Det är ju så man uttalar det om man är svensk och talar engelska. Sveaklockare kanske vore ett bättre val

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension! Dessutom bra fart på Jonas, måste varit en grym kopp kaffe som stått till grund för detta

Permalänk
Medlem

Kul att Swec är så tidigt ute med recension, och tack för en bra recension med uppgifter om varvtal på fläktarna.
Det här agget har ju en rätt klockren formfaktor egentligen med tanke på luftflöde och format. Hoppas verkligen den växer till sig till en större standard med fler aktörer

Skrivet av LemonIllusion:

Synd att de skulle slänga in Teapo-kondingar där

Ja, det var en en sorglig nedsnålning tycker jag!
Vore det inte för det, så hade det verkligen varit svårt att hitta fel på den här produkten. (om fläkten är så bra som det sägs)
Ok, det är rätt bortkastat att Silverstone-agget tydligen har en floppykontakt på sin molex-kabel! Tre stycken molex hade varit vettigare. En till kabel med tre sata hade varit tänkvärt det med.

Chieftecs glidlagrade fläkt går bort iallafall... och de där kablarna ser inte smidiga ut nånstans.
Undrar vad det faktiskt är för fläkttyp på Silverstonen? Glidlagrade brukar inte hålla hur länge som helst monterade horisontellt, så de bör undvikas i nätagg.

Intressant att det ev är fler tillverkare på gång med samma plattform - man får se vad som dyker upp

Skrivet av Lazze2k5:

Hade varit trevlig i min NCASE M1.

Mmm, men tänk på att tidiga ncase m1 tydligen har PSU:t så lågt att det blir väldigt väldigt trångt att få plats med ett SFX-L agg. Den senaste V3 ska ha förbättrat detta om jag minns rätt från hardforum.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Länk till u-tube tack, för oss som kör flash-fritt !

https://www.youtube.com/user/swecab

Bokmärka och/eller prenumerera...

Permalänk

Jonas! Är kablarna på Chieftec tillräkligt långa för att dra snyggt i ett Enthoo Mini XL? Borde ge plus i kanten isåfall...

Permalänk
Medlem

Monterade ett sånt där silverstone agg i min HTPC häromdagen.
När fläkten drar igång på låga varv tycker jag det låter som ett tickande ljud från den.
Är det något Ni upplevde också?

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Frågan är om de går in i Silverstones FT-03
Chassiet med det lilla extra
Hade klarat mig med 400-460W också dockat med 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Frågan är om de går in i Silverstones FT-03
Chassiet med det lilla extra
Hade klarat mig med 400-460W också dockat med 970

I ett FT03 lär det gå in hur enkelt som helst: det stödjer ju vanliga ATX agg

FT-03 mini däremot är jag osäker på, sådär på rak arm. (Det påminner väl mycket om SG05 inuti?)
Tror det har diskuterats på hardforum dock..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Någon som har koll på när SX500-LG kan komma ut i handeln i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Någon som har koll på när SX500-LG kan komma ut i handeln i sverige?

Finns hos Inet:
http://www.inet.se/produkt/6904375/silverstone-sfx-l-500w-80-gold-modulart

Som hade tre stycken inne igår..

Permalänk
Skrivet av Anosh:

Åfasen, jag har hållit utkik på webhallen, komplett o dyl utan att se några, men jag brukar sällan handla från Inet så det blev aldrig att jag kollade där. Sjukt sugen på en Ncase M1 med en av dessa, kanske dags att beställa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Åfasen, jag har hållit utkik på webhallen, komplett o dyl utan att se några, men jag brukar sällan handla från Inet så det blev aldrig att jag kollade där. Sjukt sugen på en Ncase M1 med en av dessa, kanske dags att beställa nu.

Har själv en Ncase M1(Rev1) som fortfarande står nedpackad sedan förr-förra sommaren i väntan på de nya SFX-aggen!
Förhoppningsvis ställer inte den lite längre dimensionen till med allt för mycket besvär..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ME4ME:

Mycket bra recension! Dessutom bra fart på Jonas, måste varit en grym kopp kaffe som stått till grund för detta

Red Bull.

Skrivet av Roger W:

Chieftecs glidlagrade fläkt går bort iallafall... och de där kablarna ser inte smidiga ut nånstans.
Undrar vad det faktiskt är för fläkttyp på Silverstonen? Glidlagrade brukar inte hålla hur länge som helst monterade horisontellt, så de bör undvikas i nätagg.

Silverstones fläkt är även den glidlagrad.

Skrivet av StuntmanMike:

Jonas! Är kablarna på Chieftec tillräkligt långa för att dra snyggt i ett Enthoo Mini XL? Borde ge plus i kanten isåfall...

Även med Chieftecs förhållandevis långa kablar så skulle jag nog säga nej dessvärre.

Skrivet av Lalle-:

Monterade ett sånt där silverstone agg i min HTPC häromdagen.
När fläkten drar igång på låga varv tycker jag det låter som ett tickande ljud från den.
Är det något Ni upplevde också?

/ Jacob

Jag hörde inget klickade ljud från enheten vi har här i testlabbet.

Permalänk
Skrivet av Anosh:

Har själv en Ncase M1(Rev1) som fortfarande står nedpackad sedan förr-förra sommaren i väntan på de nya SFX-aggen!
Förhoppningsvis ställer inte den lite längre dimensionen till med allt för mycket besvär..

Har hört att rev 2 eller 3 (minns inte när det kom) är bättre anpassade för SFX-L också.. Men det beror nog mycket på vilken GPU man har gissningsvis. Iaf så kan det blir att kul bygge att försöka pressa in lite vettig hårdvara i en, tror jag ska beställa inom kort också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

någon som vet om man kan klämma in detta och ett långt grafikkort i ett Raijintek metis?

Du är inte ensam om din tanke
Nackdelen är ju dock att de modulära kontakterna sticker ut rätt mycket, vilket gör ju att dessa nätaggregat inte blir så mycket kortare än ett 140mm ATX nätaggregat med fasta kablar. Men nog skall det få plats, annars får man kanske göra en ny nätaggregatshållare så att det kommer lite längre ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I ett FT03 lär det gå in hur enkelt som helst: det stödjer ju vanliga ATX agg

FT-03 mini däremot är jag osäker på, sådär på rak arm. (Det påminner väl mycket om SG05 inuti?)
Tror det har diskuterats på hardforum dock..

OK, skall kolla, menade "mini".
Det är väldigt trångt i mini chassiet vad jag förstår, men man tycker Silverstone borde gå ut med rekommendationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

OK, skall kolla, menade "mini".
Det är väldigt trångt i mini chassiet vad jag förstår, men man tycker Silverstone borde gå ut med rekommendationer

En snabb titt på några bilder får mig att dra slutsatsen att, det är inga problem att få plats med dessa nätaggregat så länge man tar bort buren för CD/DVD och hårddiskar. Efter den är borta så finns det ju ingen begränsning på längd kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Har själv en Ncase M1(Rev1) som fortfarande står nedpackad sedan förr-förra sommaren i väntan på de nya SFX-aggen!
Förhoppningsvis ställer inte den lite längre dimensionen till med allt för mycket besvär..

Det passar precis (har Ncase m1 v2) och det är verkligen en millimeter mellan grafikkort och PSUn

Visa signatur

i7-2600k @ 3,6Ghz / GTX780 REF 3GB / 8GB Generiskt skräpram / Z77E-ITX / SX500-LG /~ En miljon fläktar / Ncase M1 =D

Permalänk
Medlem

Verkar vara bra nätagg.
Är lite sugen på ett Silverstone DS380 chassi och där ska SFX-L nätagg passa.

Skrivet av Svensktiger:

Länk till u-tube tack, för oss som kör flash-fritt !

Om du inte tillåter script få får du upp:

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube

Skrivet av YamahaDGX630:

Varför gör man inte bara alla SFX aggen fanless?

Det är för att många vill ha nätagg på mer än 200W.
Annars är det klart att med tillräckligt låg effekt går det ju att göra det passivt även i små storlekar.

Lite OT, men något som jag tycker är lätt tragikomiskt ang nätagg är XBox 360. Jag har en 360 slim och den har extern transformator "powerbrick", men det är en liten skit fläkt i den så den överröstar själva 360n... (som jag tror är ganska tyst, men kan inte riktigt prova att köra den utan transformatorn...)
Vet inte om Xbox One har samma problem ?

Permalänk
Medlem

Chieftec's längre kablar kanske skulle vara något för Phanteks Enthoo Mini XL.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Känns ju som detta agg är ganska så efterfrågat, men det finns inte någon stans i sverige(på webb).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Känns ju som detta agg är ganska så efterfrågat, men det finns inte någon stans i sverige(på webb).

Precis. Kollade precis med Inet som hade detta ute tidigare. De hävdar att produkten har utgått. Trodde det var en helt ny produkt... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Precis. Kollade precis med Inet som hade detta ute tidigare. De hävdar att produkten har utgått. Trodde det var en helt ny produkt... eller?

Det stämmer att det är en helt ny produkt, köpte själv min från Inet precis när den lanserades. Ser nu att det endast är Liontech som verkar sälja den i Sverige. Läste inför lanseringen att det var en del tillgänglighets problem på sina håll, kanske är det en anledning att den inte finns i sortimentet?

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottmoss:

Det stämmer att det är en helt ny produkt, köpte själv min från Inet precis när den lanserades. Ser nu att det endast är Liontech som verkar sälja den i Sverige. Läste inför lanseringen att det var en del tillgänglighets problem på sina håll, kanske är det en anledning att den inte finns i sortimentet?

Jag frågade Inet om och när de skulle få in den igen. De svarade med att produkten hade utgått och inte skulle få in den igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag frågade Inet om och när de skulle få in den igen. De svarade med att produkten hade utgått och inte skulle få in den igen...

Märkligt, det var mitt enda hopp xD jag ville skaffa Raven z01 men alla vanliga itx ax låter ju så högt.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Märkligt, det var mitt enda hopp xD jag ville skaffa Raven z01 men alla vanliga itx ax låter ju så högt.

Jätte märkligt. Har funderingar på en ny build, som förmodligen inte kommer bli av än på ett tag, där jag verkligen behöver ett SFX agg, men vill ha ett tyst sådant, och då passar ju dessa SFX-L agg in perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Har själv en Ncase M1(Rev1) som fortfarande står nedpackad sedan förr-förra sommaren i väntan på de nya SFX-aggen!
Förhoppningsvis ställer inte den lite längre dimensionen till med allt för mycket besvär..

Skrivet av stingray454:

Har hört att rev 2 eller 3 (minns inte när det kom) är bättre anpassade för SFX-L också.. Men det beror nog mycket på vilken GPU man har gissningsvis. Iaf så kan det blir att kul bygge att försöka pressa in lite vettig hårdvara i en, tror jag ska beställa inom kort också!

Skrivet av Mooseon:

Det passar precis (har Ncase m1 v2) och det är verkligen en millimeter mellan grafikkort och PSUn

Satt igår och monterad allt in i min M1 (rev1) men lyckades inte få in GPU och SFX-L!

Det måste verkligen vara på millimetern i rev2 för det känns som att det knappt kommer att gå i rev1. Kanske om man monterar SFX-L med ATXadaptern men då kan jag inte montera 3.5" eller fläkt på sidan.

Varför måste de modulära sladdarna sticka ut så långt?

Permalänk
Skrivet av Anosh:

Satt igår och monterad allt in i min M1 (rev1) men lyckades inte få in GPU och SFX-L!

Det måste verkligen vara på millimetern i rev2 för det känns som att det knappt kommer att gå i rev1. Kanske om man monterar SFX-L med ATXadaptern men då kan jag inte montera 3.5" eller fläkt på sidan.

Varför måste de modulära sladdarna sticka ut så långt?

Tråkigt att höra :/. Hur mycket saknas?

Har för mig att de sen v2 skickar med någon slags adapter till SFX-L PSU:n som gör att den kan monsteras några millimeter högre upp, men jag kan ha fel.. har ingen mcase själv (än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Satt igår och monterad allt in i min M1 (rev1) men lyckades inte få in GPU och SFX-L!

Det måste verkligen vara på millimetern i rev2 för det känns som att det knappt kommer att gå i rev1. Kanske om man monterar SFX-L med ATXadaptern men då kan jag inte montera 3.5" eller fläkt på sidan.

Varför måste de modulära sladdarna sticka ut så långt?

Jaså? Hört att Rev 2, och 3 har fixat detta så det ska gå. Men de har bara höjt den med 3 millimeter tror jag. Men det ska nog gå att lösa med ett mindre grafikkort eller? Finns rätt kraftfulla grafikkort som ändå inte är så långa.

Skrivet av stingray454:

Tråkigt att höra :/. Hur mycket saknas?

Har för mig att de sen v2 skickar med någon slags adapter till SFX-L PSU:n som gör att den kan monsteras några millimeter högre upp, men jag kan ha fel.. har ingen mcase själv (än).

Tror de är samma adapter. Bara att den är lite modifierad för att kunna lyfta PSU'n 3 millimeter högre upp.

Har själv funderingar på att beställa ett ncase M1 rev. 3. Bara det att jag vill kunna montera in ett SFX-L PSU i den också. Får vänta tills den går att beställa och andra har provat att få in ett i deras M1 Chassin...