LÖST - Mjukvara för att identifiera och tvångsstyra fläktar?

Permalänk
Medlem

LÖST - Mjukvara för att identifiera och tvångsstyra fläktar?

Som topic säger, finns det sådan mjukvara? Har försökt med Speedfan men inget händer. Får inte igång alla fläktar i chassit (fläktar som nyligen fungerat)

Dyker fläktar som är rätt kopplade upp i speedfan?

Kan någon vänlig själ ta en titt på nedanstående skärmdump och svara på;
- Hur många fläktar ser ni som är inkopplade?

Fysiskt sätt så är följande inkopplat:
- 2 st fläktar i front med pwm, fungerar ej
- 1 st fläkt där bak med pwm, fungerar ej
- 1 fläkt på vattenkylningen till cpu, H60 fungerar
- 1 fläkt i botten och en i toppen, nyligen installerad, fungerar.

Gemensam nämnare för de som inte fungerar är ju pwm eller vad det heter, fläktstyrningen som sitter i chassit. Men vill gärna testa via mjukvara innan jag börjar riva i hårdvaran.

Är rätt kass på detta. Har funderat, testat och försökt i flera timmar. Sliter snart det lilla hår jag har kvar....

tack på förhand

PS, har kollat kablar. Kan det vara PSU som är för klen? Har 775 watt Thermaltake. För övrigt är MB 990 UD3 (typ), AMD F-8350, 2 X Gigabyte 760 windforce, 2 X 8 ram.

Permalänk
Avstängd

Gå in i BIOS kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Som topic säger, finns det sådan mjukvara?

Rent allmänt är det svårt att hitta ett program som kan styra fläktar då standard saknas och styrningen skiljer sig mellan fabrikat och modell.

OT: Det ser ut som om du har fyra fläktar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Processorn körs i full hastighet?

Speedfan är väl inte känt för att vara bäst på visa temperatur/RPM, vad jag vet.

Kolla BIOS. Där kan du nog ställa en fläktkurva eller liknande.

Sista alternativet är ju en separat fläktkontroller som du kan styra. Antingen via mekaniska knappar eller om du har en Bitfenix Recon-fläktkontroll som går att styra via program.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Processorn körs i full hastighet?

Körde ett stresstest med Prime95 när jag tog dumpen.

Kollade i BIOS och mycket riktigt ser det ut som att det endast finns 4 fläktar:

1´a och 2´a sysfan var nog där jag kopplade in de två nya fläktarna idag, vilket tyder på att det är något hårdvarufel någonstans med de andra tre, troligtvis i fläktstyrningen... Gaaaaaah!
Avskyr felsöka el, är så nedrans dålig på det...

men men, tack för era inputs. Och tack för tipset om Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Körde ett stresstest med Prime95 när jag tog dumpen.

Kollade i BIOS och mycket riktigt ser det ut som att det endast finns 4 fläktar:

1´a och 2´a sysfan var nog där jag kopplade in de två nya fläktarna idag, vilket tyder på att det är något hårdvarufel någonstans med de andra tre, troligtvis i fläktstyrningen... Gaaaaaah!
Avskyr felsöka el, är så nedrans dålig på det...

men men, tack för era inputs. Och tack för tipset om Bios.

Byt de "icke fungerande" till de som fungerar. Så vet du ju om det är fel på fläktarna eller om det är utgången på moderkortet som strular. Så har vi åtminstone uteslutit om det är fel på fläktarna eller inte.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Japp, skall ta en titt på det imorgon. Misstänker att den felande länken är fläktstyrningen, som alla tre felande fläktar går till.
Bredvid fläktstyrningen sitter 2 USB-portar som även de strular....

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Problemet löst. Det var kontakten vid fläktstyrningen som inte va i helt. När man tittade på den utifrån så såg allting ut att sitta rätt men efter att ha plockat bort dvd-läsaren och lite panel så kom jag åt och känna och mycket riktigt så klickade det till lite. Synd bara att man hann köpa två fläktar till innan man hittade felet.

Lesson learned:
Kolla allting mer noggrant innan...

För övrigt visar dock fortfarande både Bios, speedfan och HWmonitor bara 4 fläktar, men misstänker att detta är för att de tre felande fläktarna går via fläktstyrningen...

Tack för all hjälp