Lenovo och Superfish stäms till följd av kontroversiellt annonsprogram

Permalänk
Medlem

Detta är ett steg i rätt riktning!
Jag tycker att EU skall kravställa att all mjukvara skall innehållsdeklareras.
Alltför många gånger har DRM i spel förstört andra andra spel för mig.
Spel/program som enbart kan aktiveras ett antal gånger, det borde stå tydligt.
Man har läst om DRM som kraftigt ökar diskanvändningen, använder nätverksresurser etc. Det borde stå tydligt så man vet hur programmet kommer att uppföra sig.

Vem vet vad för saker som stoppas in?
Bitmining, replaminjicering, DRM som slukar resureser (CPU, nätverk, disk, RAM).

Lika bra att kväva sådant otyg i sin linda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Nu tänker jag inte kommentera fallet i sig, men det känns smaklöst att klanka ned på folk bara för att de försöker få rättslig ersättning för eventuell skada de lidit. Har de lidit skada ska de få ersättning, och det är inget opportunistiskt med det.

Förtydligande: det smaklösa och opportunistiska ligger i de ofta fullständigt vansinniga ersättningsbeloppen, inte själva stämningen i sig. Ofta pådrivet av någon i allra högsta grad opportunistisk advokat.

Skrivet av frankof:

det också, men glöm inte att konsumentskydd i lag inte är riktigt lika omfattande "over there" som vi är vana vid, grupptalan är i många fall enda vägen att gå.

Jepp, de har ett fullständigt idiotiskt system, jag vet.

Skrivet av Wolfkin:

Jovisst, och opportunisterna i de här situationerna är storföretagen. De behöver lära sig att man kan inte behandla konsumenter hur som helst utan konsekvenser.

Jepp, det stämmer det också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tja var ju väntat:)

Många lär ju sitta på detta säkerhetshål i många år (speciell om man får för sig att köra endast mobilt bredband, då får man vara rädd om varje Gb).

Dessutom så uppdateras programmen inte automatiskt alla gånger, win uppdateringar är ett bra exempel ibland buggar det ur och kräver flera uppstarter innan man lyckas få in uppdateringarna (får tvångsuppdatera manuellt när det strular). Vanliga datoranvändare som knappt vet vad mus är, vet inte ens vart man gör uppdateringarna, än mindre vill göra dom (bara för dom tog lång extra lång tid på sig och misslyckades dessutom). På detta så har datortillverkarna på nyare datorer eget program som sköter driver och antagligen bloatware(som ofta inte heller lyckas uppdatera sig själv och kan på segare dator ta flera timmar).

Så detta enligt mig, är värre än något virus/trojan i världen (för många kommer sitta ovetandes om detta i flera år), vist för att inte hålla saker uppdaterade kommer ju virus/trojaner in ändå, men blir inte bättre av att datorn redan har en bakdörr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förtydligande: det smaklösa och opportunistiska ligger i de ofta fullständigt vansinniga ersättningsbeloppen, inte själva stämningen i sig. Ofta pådrivet av någon i allra högsta grad opportunistisk advokat.

Den faktisk ersättningsnivån är i regel dock avsevärt lägre än anspråken och de flesta tvister leder till förlikning. Att du och många med dig uppfattar stämningar som "ofta pådrivet av någon i allra högsta grad opportunistisk advokat" är resultatet av företagas intensiva lobbyverksamhet i USA som svartmålar målsägare med syfte att stark begränsa medborgarnas rättigheter och möjligheter till upprättelse. Så ur det större perspektivet tycker jag att dina invändningar är något missriktade.

Förtydligande
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den faktisk ersättningsnivån är i regel dock avsevärt lägre än anspråken och de flesta tvister leder till förlikning. Att du och många med dig uppfattar stämningar som "ofta pådrivet av någon i allra högsta grad opportunistisk advokat" är resultatet av företagas intensiva lobbyverksamhet i USA som svartmålar målsägare med syfte att stark begränsa medborgarnas rättigheter och möjligheter till upprättelse. Så ur det större perspektivet tycker jag att dina invändningar är något missriktade.

Ja, det låter förstås inte osannolikt. Ska ha detta i åtanke i framtiden.

Visa signatur

5950X, 3090