Samsung arbetar på ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk

MLC

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Snabb fråga till er som vet,

Att köra diskfresh, sliter det på disken (mer än vanligt).

Såg någon post här i kommentarerna om att det kunde skala av en hel del på livslängden.

Diskfresh någon gång varje månad verkar ju vara det enda alternativet för mig :/

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Sämsta skit SSD någonsin. Fix eller inte, den hamnar snart på tippen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Avstängd

http://imgur.com/Ae9D3xw resultatet på min gamla Intel 510 SSD som gått varje dag sedan den släpptes i början av 2011 med MLC minnen...så ni kan ha en jämförelse ...otroligt jämn prestandalinje!

Permalänk
Inaktiv

Intrycket jag fått är att Samsung hanterat detta extremt dåligt. Skönt att bara köra Crucial på alla nya SSD-köp. Nu har de likt alla andra SSD-tillverkare buggar i firmware ibland men de löser iallafall problemen och håller en hög kvalitet på produkterna.

Enda rätta i Samsungs fall är att de återkallar samtliga TLC-baserase SSDer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För skojs skull så testade jag mina 2 TLC baserade diskar från Samsung. Evo disken har OS installerat sen i NOV-14, jag har installerat "fixen". Men hade inte testat HD tune innan fixen så vet inte hur statusen var då, men jag märkte inte av något iaf.

840 disken har jag som D : med spel o lite kraffs på. Den är formaterad i DEC-14. Och Har nu suttit oanvänd sedan tidigt januari.

S840

S840EVO

Har kört HDTune en gång varje vecka sen en tid tillbaka för o se om det förändras något, men so far ingen förändring.

Det är 2 olika Z97 baserade system.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att det var problem med dessa diskar. Köpte en i juni 2014, märker inte att den skulle ha blivit sämre, men körde hd tune idag och det ser ut såhär:

Är det dåligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Katastrofalt.

I ärlighetens namn har jag inte märkt av det alls, kanske har att göra med att accesstiden är skapligt bra ändå. Dessutom är jag ju inte hälften så illa drabbad som vissa andra här.

Nåja, 120GB är alldeles för lite ändå, och detta är en uppgradering jag redan skjutit på i flera år.

Skrivet av esselte:

Hade ingen aning om att det var problem med dessa diskar. Köpte en i juni 2014, märker inte att den skulle ha blivit sämre, men körde hd tune idag och det ser ut såhär:

http://zufall.nu/upload/HDTune_Benchmark_Samsung_SSD_840_EVO_...

Är det dåligt?

Med en överföringshastighet som dippar ner till ~0 på stora delar av disken.. Hur i h*vete kan den disken ens vara användbar!?

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Hade ingen aning om att det var problem med dessa diskar. Köpte en i juni 2014, märker inte att den skulle ha blivit sämre, men körde hd tune idag och det ser ut såhär:

http://zufall.nu/upload/HDTune_Benchmark_Samsung_SSD_840_EVO_...

Är det dåligt?

Ja det ser riktigt illa ut.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Hade ingen aning om att det var problem med dessa diskar. Köpte en i juni 2014, märker inte att den skulle ha blivit sämre, men körde hd tune idag och det ser ut såhär:

http://zufall.nu/upload/HDTune_Benchmark_Samsung_SSD_840_EVO_...

Är det dåligt?

Det är helt fantastiskt dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Jag har precis samma erfarenhet med Inet sedan tidigare och som jag finner ganska oroande, särskilt då de vunnit så många priser för support och bemötande. Inet är otroligt svåra med att hantera returer och garantiärenden, och jag har läst allt fler personer som får kalla handen av dem, trots att man har lagen på sin sida. Jag själv kommer avhålla mig från att handla hos dem såvida jag inte ser bättring på denna punkten. I jämförelse är tex Dustinhome otroligt bra på service, de avhjälper alltid en när man har rätten på sin sida, och krånglar inte som Inet gör - säger initialt alltid att de inte har något med saken att göra eller att man själv får vända sig vidare till X. Inet och vd Erik Wickman: Skärpning.

Då måste jag berätta att jag tvärtom upplevde Inet supporten som extremt bra.

Fick problem med min Evo840 250GB
Gick in med den, de testade den på plats och jag fick därefter återbetalning enligt mitt pris från 2013 (1500:-). Det tycker jag var riktigt schysst då jag kunde byta till en sprillans ny Evo850 (med 5 års garanti) och få pengar imellan. Jag valde att byta upp mig till 500GB varianten

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det troliga är att han har en 840 icke-EVO, som även kalas 840 Basic.

Nä, den kallas 840.
Basic, är en förpackningstyp. Med, eller utan extra tillbehör, helt enkelt.

Skrivet av Ain0k:

Att köra diskfresh, sliter det på disken (mer än vanligt).

Det bränner av en skrivcykel för varje minnescell i bruk. Så, jag antar att man får svara "ja" här.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Inet behandlar 840 icke-EVO?

Det är ju helt klart att en liknande bugg finns i dessa, även om det inte står klart att det är samma bugg som i EVO-varianten.

Permalänk
Medlem

Upptäckte detta ganska nyligen och insåg att jag hade en av dessa samt att man redan hade senaste fixen. Borde man oroa sig? Valde att stoppa testet när saker började låsa sig på skärmen..

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Har två styck 840EVO på 500GB vardera. Märker att datorn hänger sig när jag har flera flikar uppe, och ibland när jag recordar Battlefield 4 gameplay så laggar allt ur efter 15-20 minuter. Måste vara SSDerna va? Har inga andra SSD/ HDDer i datorn sen jag gick till att bara ha SSD. Sen när den väl hänger sig brukar den komma tillbaks efter 30 sek ungefär. Har en read/ write hastighet på 136MB/s write och 101MB/s read som max. När den dippar ner så ligger den på runt 30MB/s. Hoppas dessa problem fixas, eller så får jag förlita mig på Inets goodwill trots att garantin snart går ut. :/

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hur blev det då med detta? Kom det aldrig någon fix?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Hur blev det då med detta? Kom det aldrig någon fix?

jo det verkar som det (iaf för evo), dom pratade om det i senaste fredagspanelen. Verkar inte ha blivit en speciellt snygg lösning men jag tänker å andra inte tacka nej till den (sa att nya firmware fixen helt enkelt ser till att skriva om gamal data för att på så sätt undvika degraderingen).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

jo det verkar som det (iaf för evo), dom pratade om det i senaste fredagspanelen. Verkar inte ha blivit en speciellt snygg lösning men jag tänker å andra inte tacka nej till den (sa att nya firmware fixen helt enkelt ser till att skriva om gamal data för att på så sätt undvika degraderingen).

Det är precis så man gör med alla SSD'er, så jag vet inte vad som är mer eller mindre osnyggt med det. Problemet är att man inte gjort det ofta nog med evo'n för man tyckte att man hade snabba rutiner för att ösa felaktiga data via ECC, och att cellerna tappade spänningen fortare än man väntade sig, så att ECC'n behövdes tidigare än väntat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.