Trasigt moderkort X79, uppgradera eller köpa samma typ igen?

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort X79, uppgradera eller köpa samma typ igen?

Hej, jag har ett moderkort som bara visar svart bild och jag undrar vad som är mest värt, köpa samma X79 och använda min gamla processor 3930k eller köpa både nytt moderkort och processor om det ger en bra hastighesuppgradering?

Moderkortet som gick sönder är en asus rampage formula IV.

Tack för ev svar.

Permalänk

3930k är ju BEAST fortfarande.. försök hitta beg moderkort?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

3930k är en väldigt kompetent processor, i mina ögon vore ett moderkort det bästa.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk

Ja precis ! En 3930k prosessor är det inget problem med ! En bra kylare på så upp med multin ! Ett nytt moderkort får du här på marknaden för ingenting !
Kolla bara att du har o göras med en kompetent medlem som vet hur man tar hand om sin kära komponenter !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Beg X79 är också vad jag skulle köra på.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hittar fan inte något prisvärt moderkort, kollar man runt kostar moderkorten runt 3-4000 men dom kanske ligger däromkring i pris?

Måste stödja corsair dominator 1866 minnen då jag har fyra såna på 4x4gb vardera, och även en H100 vattenkylning för cpu.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än rekommendera rampage 4 black edition, riktigt snyggt och stabilt moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Kampis:

Hittar fan inte något prisvärt moderkort, kollar man runt kostar moderkorten runt 3-4000 men dom kanske ligger däromkring i pris?

Måste stödja corsair dominator 1866 minnen då jag har fyra såna på 4x4gb vardera, och även en H100 vattenkylning för cpu.

Leta här på marknaden, lägg ut en annons att du söker ett x79 moderkort. Dom kostar mycket nya för att dom har museum status och är bristvaror då dom inte tillverkats på ett tag.
Angångende dina minnen, det är nog inget problem. Dominator minnen ska nog funka i bräda som bräda.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Får göra det, läser nån det här och sitter på ett kort i bra skick får ni gärna höra av er, Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vad är chansen egentligen att processorn är trasig?

Symtomen var att när jag startade datorn var skärmen svart men fläktar går och efter ett tag tänds tangentbordet samt mus men släcks snart igen, körde stock clock för stunden när det hände.
Försökte köra rog asus flashback men nåt går fel o nu när jag startar datorn går den bara igång 1 sekund innan den stängs av o startar igen..
Rog connect knappen lyser inte längre när jag håller in den så verkar svårt att få in nåt nytt bios nu.

Har mätt upp strömmen på nätagget och den verkar ge helt ok värden, nätagget är en ocz 700w.

x79 moderkort verkar vara svåra att få tag på men det finns 1 för 4200(asus rampage iv black ed) att få tag på som är nytt, om jag skulle göra en uppgradering till nästa generation hur mycket ungefär skulle det landa på?

Tacksam om man kan få lite råd för jag är inte så påläst just nu om hårdvara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytte till ett Asus rampage iv black, men samma fel där, Men nu har jag hittat felet iaf och det är mitt Asus 7970 grafikkort som kraschar och sedan ger felkod B2 (grafikkort) och svart skärm, Blir även ett nytt sånt