Brus - Små vs Stora högtalare

Permalänk
Medlem

Brus - Små vs Stora högtalare

Tja!

Avger större högtalare mer brus än mindre högtalare? Då syftar jag på när förstärkaren är på och ingen musik spelar.

Permalänk
Medlem

Dom ska inte brusa oavsett om dom är stora eller små...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

okej, jag bytte mina dali lektor 1 till dani zensor 3 och det finns ett pyttelitet diskret brus som knappt märks av, måste typ ha örat väldigt nära högtalaren när musiken inte spelar för att höra? när jag hade dali lektor högtalarna var det ej så

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en vanlig ministereostärkare till en DAC förstärkare från NuForce. Gick från lite brus till absoulut inget brus alls. Men håller med Basse, det ska inte brusa alls.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

det e en rotal ra12 förstärkare som jag har, inbyggd dac är det i den.

Permalänk
Medlem

Brus uppkommer inte i högtalarna utan tidigare i signalkedjan.
Men ju högre känslighet en högtalare har ju högre kommer såklart eventuellt brus att spelas upp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Att en högtalare inte ska brusa är helt rätt. Dock så kan man med en analog förstärkare och analog ljudkälla få ett störningsbrus. Det spelar självklart högtalaren upp då den inte filtrerar bort något utan spelar det som kommer. Förmodligen så är golvhögtalaren mer trögdriven och du har fått höja ljudet var vid störningen märks tydligare. Nuforce exemplet är en bra jämförelse då den är en digital klass d förstärkare var vid den typen av fel inte blir lika märkbara

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är förstärkaren eller ljudkällan som brusar, inte högtalaren.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Dina förra Lektor 1 är mer tungdrivna än dina nya Zensor 3, vilket gör att även bakgrundsbruset (som alltid finns i billigare/vanliga förstärkare) kommer låta liiiite mer i dina nya högtalare jämfört med dom gamla. Det är inget fel på varken högtalare eller förstärkare alltså.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Att en högtalare inte ska brusa är helt rätt. Dock så kan man med en analog förstärkare och analog ljudkälla få ett störningsbrus. Det spelar självklart högtalaren upp då den inte filtrerar bort något utan spelar det som kommer. Förmodligen så är golvhögtalaren mer trögdriven och du har fått höja ljudet var vid störningen märks tydligare. Nuforce exemplet är en bra jämförelse då den är en digital klass d förstärkare var vid den typen av fel inte blir lika märkbara

Det är precis tvärt om, ju lägre verkningsgrad högtalaren har desto mindre brus hör du eftersom brusnivån är konstant om du mäter dess amplitud, ju mer du behöver vrida upp nivån desto större blir skillnaden mellan den konstanta brusnivån och musiksignalen.
Och skulle det vara nått före förstärkaren som alstrar bruset så påverkas inte nivån relativt musiksignalen, det kan alltså inte bli högre nivå på det hörbara bruset om man har en mer trögdriven högtalare hur man än gör, det normala är alltså att den hörbara brusnivån minskar.
Vilken förstärkarprincip som används spelar ingen större roll och d steg är inte per definition mer brusfria än någon annan princip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.