Intel i5 750 överhettas med antec kuhler 620

Permalänk

Intel i5 750 överhettas med antec kuhler 620

Hej folket på Sweclockers!

Har knepiga bekymmer med min burk, den har visserligen hängt med länge men jag kan inte förstå vad problemet är -- trasig eller ej så vill jag få bukt med vad som hänt!

Jag upplevde att datorn stängde av sig random, visade sig vara överhettning, tänkte att det kanske är kylpastan som måste bytas så jag gjorde det, inte bara en gång -- utom två! Så jag tror verkligen inte att det är bekymret.

Datorn kan om den varit avstängd i 8 timmar+ komma till login och har man tur kan man komma in till windows, men den hinner oftast överhettas och dö redan innan inloggningsskärmen.

Jag har en som titeln säger en i5 750 som kyls ned av en antec kuhler 620, det är ingen klock eller dylikt så vet inte vad som kan spöka. Mina misstankar är att kretsar kanske brunnit mellan mobo/CPU.

Speccs:
OS: Windows 7 64bit
Processor: Intel i5 750 @2.67ghz
Processorkylare: Antec Kühler H2O 620
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: geforce 660 ti msi PE
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Hårddisk: SSD: 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series
Nätaggregat: Corsair VX 550W 80+

Vad tror ni?

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShivasIndia:

Hej folket på Sweclockers!

Har knepiga bekymmer med min burk, den har visserligen hängt med länge men jag kan inte förstå vad problemet är -- trasig eller ej så vill jag få bukt med vad som hänt!

Jag upplevde att datorn stängde av sig random, visade sig vara överhettning, tänkte att det kanske är kylpastan som måste bytas så jag gjorde det, inte bara en gång -- utom två! Så jag tror verkligen inte att det är bekymret.

Datorn kan om den varit avstängd i 8 timmar+ komma till login och har man tur kan man komma in till windows, men den hinner oftast överhettas och dö redan innan inloggningsskärmen.

Jag har en som titeln säger en i5 750 som kyls ned av en antec kuhler 620, det är ingen klock eller dylikt så vet inte vad som kan spöka. Mina misstankar är att kretsar kanske brunnit mellan mobo/CPU.

Speccs:
OS: Windows 7 64bit
Processor: Intel i5 750 @2.67ghz
Processorkylare: Antec Kühler H2O 620
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: geforce 660 ti msi PE
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Hårddisk: SSD: 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series
Nätaggregat: Corsair VX 550W 80+

Vad tror ni?

Tackar för svar!

Hallå ja.

Första saken jag tänker på är pumpen till kylaren, kolla så den verkligen går som den ska.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Kör du den utan överklockning har jag svårt att tro att CPUn har gått sönder. Min går ganska mycket hårdare och jag har aldrig fått den att ens trottla.

Troligaste är som Meckley säger, att pumpen har gått sönder i din kylare.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av ShivasIndia:

Hej folket på Sweclockers!

Har knepiga bekymmer med min burk, den har visserligen hängt med länge men jag kan inte förstå vad problemet är -- trasig eller ej så vill jag få bukt med vad som hänt!

Jag upplevde att datorn stängde av sig random, visade sig vara överhettning, tänkte att det kanske är kylpastan som måste bytas så jag gjorde det, inte bara en gång -- utom två! Så jag tror verkligen inte att det är bekymret.

Datorn kan om den varit avstängd i 8 timmar+ komma till login och har man tur kan man komma in till windows, men den hinner oftast överhettas och dö redan innan inloggningsskärmen.

Jag har en som titeln säger en i5 750 som kyls ned av en antec kuhler 620, det är ingen klock eller dylikt så vet inte vad som kan spöka. Mina misstankar är att kretsar kanske brunnit mellan mobo/CPU.

Speccs:
OS: Windows 7 64bit
Processor: Intel i5 750 @2.67ghz
Processorkylare: Antec Kühler H2O 620
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: geforce 660 ti msi PE
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Hårddisk: SSD: 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series
Nätaggregat: Corsair VX 550W 80+

Vad tror ni?

Tackar för svar!

som meckley srkiv kolla så pumpem verkligen sitter på CPU pin på moderkortet, sen ska du nog testa ta bort kylaren och sätta ditt den på nytt så du får bättre kontakt då 750n ska absolut inte överhetta med en khuler i stock xD körde med en Corsair H50 första gången på min gamla 750 vid 4GHz och det var på gränsen att H50n pallade av det

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att det är för lite vätska i så att det inte fyller upp radiatorn till räckligt för att kyla. Det tycks oavsett som att kylaren är död

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Hur vet man om pumpen är paj? Dumt att jag inte ens tänkt så långt.. Drog igång datorn igen och höll fingrarna på slangarna och dom vibrerade inte så kanske är det som är problemet.. Fasiken