Permalänk

Missljud från Cooler Master Nepton 280l

Hej!

Har precis byggt min första egna dator och känner mig riktigt nöjd. Men sen så är jag ju dock en sån som vill att allt ska lira till 100%.

Och det är ett konstant knastrande/klickande ljud från pumpen till min slutna vattenkylning.

Detta demonstrerar ljudet exakt på samma sätt som det jag upplever.

Temperaturen ligger på 30 grader i normalt användade på min CPU, ner mot 20 i Idle.

Vad jag har prövat är att lossa på skruvarna som håller pumpen på plats mot processorn,

Testade även att byta plats på sladden från FAN CPU till FAN OPT, jag är inte helt hemma på vad opt står för men läste att man kunde pröva att byta fan slot men har säkerligen tolkat något fel där.

Har även läst att man kan sänka volten till pumpen etc för att få ner rpm men känns fel när grejjerna är helt nya och att jag ska behöva kompromissa för att få en ny sak att fungera.

Vad jag önskar att få svar/tips på är egentligen bara ifall ni anser att jag ska byta ut den på garanti eller om det finns andra lösningar, eller att jag rent av gjort nånting fel?

komponenter värda att nämnda är

Chassi - Fractal design define R5
MB - Asus z97-A
Processor - Intel i7 4790k

Radiatorn är monterad i "taket" av chassit, och ingen överclockning är gjord...än

Permalänk

Byt ut den på garanti, det är antagligen något fel med pumpen. Jag står själv i valet och kvalet om jag ska köpa en sånhär eller en Noctua NH-D15, men din post gör mig än mer sugen på det senare.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma fenomen på min Cooler Master Nepton 280L. Och typ samma komponenter (Asus z97-pro gamer).
Det verkar även som om det är luft i systemet, det ska det väl ändå inte va? vänder runt på lådan och hör hur vätskan rusar.
Jag monterade radiatorn i fronten efter flera försök att få dit den i taket. Fläktarna är pull-monterade.
Hur fick du dit den i taket? Push-monterade du fläktarna då?

Permalänk
Medlem

Något ni kan testa innan ni RMA'ar är att ställa in hastigheten för pumpen på max. Antingen via förslagsvis AI Suite's Fan Xpert eller direkt i Bios/Eufi. Något som hjälpt mig med skumma pumpljud på mina all in ones - de lixom klickar, därför många föreslår att man sätter pumpen på något annat än just CPUFan.

Vet att flera moderkort (mitt inkluderat) har möjlighet att kontrollera hastigheten även fast pumpen är 3-pin och således saknar PWM-funktion.

Testa och rapportera tillbaks!

*edit*
Hittade följande information om båda era moderkort ni nämner;

Fan Xpert 3
Fan Xpert 3 ger dig 4-pinnars/3-pinnars processor- och höljesfläktstyrning på en plats. Den skannar varje fläkts karakteristik och levererar anpassade inställningar för varje fläkt baserat på den temperatur som detekteras av termiska sensorer på hårdvarunivå. Se till att varje fläkt uppnår den bästa balansen mellan kylningsprestanda och lågt brus. Fan Xpert 3 stödjer PWM/DC-kombiläge på hårdvarunivå för både processor- och höljesfläktar. Det kan även reducera processorfläktens hastighet till under förvalt minimum – för extra tyst strömsparande drift vid låg belastning.

Dold text

Mvh,
Wille

Permalänk

Har samma problem...

Byggde ihop ett nytt system igår med denna i en HAF XB Evo-låda (horisontell position, alltså...) och den låter precis som i ovan nämnda Youtube-klipp!

Ställer jag chassit på högkant (mobo:t vertikalt) så minskar oljudet, men försvinner inte helt.
Övriga komponenter: 4790K + Asus Maximus VII Hero

Har satt pumpen i CPU_Opt och den går i 6000 rpm, vilket väl är den tänkta hastigheten.
Har heller inga problem med temperaturerna, de ser normala ut både i idle och i load.

Skulle vara kul att veta hur det löste sig för Er!

:s

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min Nepton 140XL som jag fick hem igår.. Likadant ljud som youtube klippet.. Så synd att det är så många som får dåliga ex, den går i 6200+ rpm i vanligt 4pins uttag.. Ska testa det i 3 pin och se om det blir någon skillnad.

Edit: Testade 3Pin dock såndär blå 3pin, som begränsar volt/watt.. Den blev knäpptyst men började idla runt 75c istället för 35c.. Så det var ingen bra ide! Blir att lämna tillbaka skiten.. Känns ju som att det är sjukt många som får dåliga ex.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av noobonur:

Jag har exakt samma problem med min Nepton 140XL som jag fick hem igår.. Likadant ljud som youtube klippet.. Så synd att det är så många som får dåliga ex, den går i 6200+ rpm i vanligt 4pins uttag.. Ska testa det i 3 pin och se om det blir någon skillnad.

Edit: Testade 3Pin dock såndär blå 3pin, som begränsar volt/watt.. Den blev knäpptyst men började idla runt 75c istället för 35c.. Så det var ingen bra ide! Blir att lämna tillbaka skiten.. Känns ju som att det är sjukt många som får dåliga ex.

Jag satte min i en ledig fan header (4-pin) och ställde ned hastigheten (med hjälp av Asus Fan Xpert3) till 5 700 rpm.
Vid den hastigheten försvann oljudet och temperaturerna ser fortfarande fina ut.

Pallar inte RMA...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Jag satte min i en ledig fan header (4-pin) och ställde ned hastigheten (med hjälp av Asus Fan Xpert3) till 5 700 rpm.
Vid den hastigheten försvann oljudet och temperaturerna ser fortfarande fina ut.

Pallar inte RMA...

Lämnade tillbaka skiten, köpte Cooler Master Hyper 412S med dubbla Corsair SP120 fläktar som jag har hemma, har idle temps på 35c och load med prime på 72c.. KNÄPPTYST är den också, mycket billigare och bättre lösning skulle jag säga.. Överklockat till 4.5ghz, 1.2v.

Köpt 3 olika vattenkylning och ALLA har haft problem med något, så orkar inte hålla på längre.. Luft känns bättre, monterar en gång sen behöver jag aldrig tänka på den igen.. Samt tystare

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim