Hur ställa upp hemmabio kit

Permalänk

Hur ställa upp hemmabio kit

Hej här en dålig skiss gjord i Photoshop på mitt vardags rum samt hu högtalarna är placerade, bakre är placerad/riktad från sidan
Främre är riktade snett mot mitten av soffan pga en del förvarings kuber kan jag, inte ha främre högtalrna jämte tv´n den vänstra är faktiskt väldigt lågt från tv´n en så där 2+M.
Men inget jag kan göra åt pga möblemanget, men frågan är ju nu centern funderar på att placera den ett par cm ovanför tv´n funderade på att använda Bauhaus coola ball clips konsoller.
Frågan är orkar den hålla en hylla med en center som väger 4,7kg de tål 12 kg men de är ju som sagt som en boll där du klämmer fast hyllan vilket ju gör den starkast där dne kämmer fast men om man placerar 4-5kg längre ut rasar det månne eller inte det är min fundering samt hur jag ska placera frontarna för bästa ljud detta är som vetenskap med ljud återgivning.

kom med tips på hur jag löser det bäst här är bilden/skissen jag talade om

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

et har ju betydelse hur långt ut på hyllan som du placerar de 4.7 kg. Hävarmseffekten på verkar ju väldigt mycket. Jag skulle vara rädd för att någon råkar stöta till hyllplanet så att det kasar ut från fästet. Finns det något sätt att säkra så att hyllplanet verkligen sitter fast? Sen måste även hyllplanet tål att bära all vikt med så litet fäst. Kommer att bli väldig påfrestning på översidan av hyllplanet där den lilla metallklumpen sitter. En spånhylla smulas nog lätt sönder.

Beroende på förstärkaren så kan man ställa in fördröjning av enskilda högtalare och då kan man kompensera för att någon högtalare sitter längre iväg.

Permalänk

ja min sambo är inne på det med att orkar hyllan bära 4-5kg längre ut på hyllan eller rasar/spricker allt.
vill ha en hylla men inte sånna långa konsoler vill ha det lite snyggt också.
Sen vet jag ju inte om en center ska ovanför en tv eller inte ljud aspekten och sånt jag inte riktigt ännu förstår

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

optimala är ju i samma höjd som ditt huvud är när du sitter i soffan o tittar på film..men det är ju svår om man har en tv, den är ju lite i vägen , så ovanför är ju smidigt (sätt den så långt ner du kan) och då om du riktar den lite neråt mot din plats.. för låter du den spela rakt fram bara från den höjden spelar du ju ovanför huvudet..då kommer det låta skumt..men det är bara o testa sig fram vad som låter bäst..be din sambo tex hålla den o rikta medans du sitter i soffan så hör du ju hur talet/ljudet ändras när hon vinklar högtalaren åt olika håll..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

såhär kör jag får jätte bra ljud... jag har ju min bas i mina stora högtalare framme.. men om man har en låda ska man ha den under soffan typ eller något blir sjukt gött ljud

oj skulle ha läst innan jag postade.. lol

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Om du tänkt ställa centern "offcenter" med ganska mycket så ska du nog överväga att klra utan center istället. Brukar finnas ett "phantom" läge som simulerar centerkanalen i frontarna.

Idén med att ha en center är ju för att dom som sitter på sidorna ändå ska få dialogen från duken eller tv, och inte från den högtalare dom sitter närmast.

Med centern placerad så kommer ju alla, inklusive dom som sitter i mitten att få dialogen från vänster.

Gör om gör rätt!

Edit: jag är inte säker på om bilden visar samma som du beskriver, men jag låter texten stå kvar.

Vad gäller hållfastheten så ska du nog även väga in väggen i det hela.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Ja saken är ju den att pm vi höjer tv'n lite grann kan ,an ju ha den på en av dessa "kuber" men vill inte riktigt höja tv'n än för planerar att byta ut denna 46" mot en 55-60" då måste vi höja tv fästet annars får inte den större tv'n plats då denna nästan tar i kuben nedanför.
Jag har fuderat köpa två till tre matt vita hyllor från ikea som inte är spånskivor men de är rätt tunn, så tre fina diskreta konsoler vore ju bra då vet man att det håller.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Jag antar att du helst inte vill höja tv'n just nu för att det blir en massa extra skruvhål?

Men har du kollat om det går att justera fästet till den. Jag tolkar det som att den sitter på väggen. Tanken är att fästet bakom tv'n kanske går att justera så att tv'n hänger lite högre. Annars skulle du ju kunna dra fast en bit plywood i väggen i befintliga hål och sedan skruva fast väggfästet i plywooden tillräckligt högt för att centern ska få plats.

En annan idé är att ta bort eventuella fötter som möblerna står på.

Personligen skulle jag välja att ha centern under tv'n 11 dagar av 10. Dels för att jag inte skulle vilja riskera att en dyr högtalare faller ner (om du inte gör en rejäl konstruktion dvs) över tv'n, men även för att åtminstone jag försöker dra åt ett mindre iögonfallande håll.
Således vill jag undvika att rama in tv'n med alltför mycket hyllor och liknande.

Om du skulle tycka att centern kommer för långt ner istället så kan du alltid vinkla den lite uppåt för att bibehålla klangen. Till en viss mån dvs.

Sist: kul att någon fler är från Sundsvall

// Björn

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hah coolt att vi är åtminstone två från Sundsvall hah

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Hej Tjena Hallå mera ljud frågor och dessa är både hemmabio och PC relaterade

Jo finns där något ljudkort till datorer inbyggt eller inte som klarar av allt förutom ATMOS som är ett spektakel i sig fästa högtalare i taket jo det skulle grannarna uppskatta hehehe

lär nog kanske köpa en ny förstärkare senare denna verkar ha svårt med att bestämma sig för DTS, digital, Prologic på en Bluray film via Kodi(XMBC) eller Powerdvd i powerdvd kan man inte ställa in ljud eller välja mycket alls medan Kodi har lite mer val eller så kör den unlock detta är en lite äldre sony förstärkare effekt har den så det räcker till men det är kanske ljud kodat i HD-MA 7.1 den har svårt för?

ps jo 14cm får vi höja hela väggfästet för tv´n det man kan justera via fästet är inte tillräckligt, jobbig börja sladda ur och allt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Halloj har en fråga
Min förstärkare har ju en 3,5mm i gång för hörlurar men mina hörisar har usb kan man köpa vilken 3,5mm--->usb adpter som helst?
Eller måste det vara nån speciell adapter?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Halloj har en fråga
Min förstärkare har ju en 3,5mm i gång för hörlurar men mina hörisar har usb kan man köpa vilken 3,5mm--->usb adpter som helst?
Eller måste det vara nån speciell adapter?

Du har väl ett headset och inte hörlurar ? Hörlurar med usb är inte vanligt men det kanske finns, i så fall vad har du ?
Det finns ingen sån adapter för det är en dator som krävs för att göra om signalen, headsetet har ett inbyggt ljudkort och vill du koppla förbi det så är det nog lättast att göra det fysiskt, dvs klipp av kabeln och se till att du kan växla mellan usb och ljudingång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Förlåt mig så dumt och irriterande misstag :$
det är ju ett headset GameCom 780 7.1 surround (virtuell) med deras eget dolby program.
så jag kan inte använda en 3,5mm till usb adapter och plugga in de i förstärkaren sen slå på headphone theater läget?
Med vänlig hälsning

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Förlåt mig så dumt och irriterande misstag :skäms:
det är ju ett headset GameCom 780 7.1 surround (virtuell) med deras eget dolby program.
så jag kan inte använda en 3,5mm till usb adapter och plugga in de i förstärkaren sen slå på headphone theater läget?
Med vänlig hälsning

Nej headsetet har ett inbyggt ljudkort, det är därför det ansluts via usb och det närmaste en "adapter" du kommer är en dator, däremot finns det en del som kopplat om usbheadset så de kan anslutas analog efter ljudkortet direkt mot elementen, jag vet inte hur svårt det är på din modell men det går om du kan och vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

nja så händig med elektronik är jag dessvärre ej men det funkar ju med USB förlängnings sladd också

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

nja så händig med elektronik är jag dessvärre ej men det funkar ju med USB förlängnings sladd också

Men då kan du knappas koppla den i förstärkarens hörlursutgång

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nope får köra från usb port i datorn men det få väl funka när det är försent för att köra 5.1.
En annan fråga om ljud det som heter DTS LFE MIX kan ajg ha från 0-+10db men ska man ha den inställd så ?
eller är den bäst på 0 istället för +1-10db?
en annan fråga kan man få AAC 2.0 att låta som surround eller blir det bara 2 kanaligt?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hjälpsam

Tycker nog att Centern över TV:n inte är så tokigt, själv har jag min på en hylla under TV:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag antar att du helst inte vill höja tv'n just nu för att det blir en massa extra skruvhål?

Men har du kollat om det går att justera fästet till den. Jag tolkar det som att den sitter på väggen. Tanken är att fästet bakom tv'n kanske går att justera så att tv'n hänger lite högre. Annars skulle du ju kunna dra fast en bit plywood i väggen i befintliga hål och sedan skruva fast väggfästet i plywooden tillräckligt högt för att centern ska få plats.

En annan idé är att ta bort eventuella fötter som möblerna står på.

Personligen skulle jag välja att ha centern under tv'n 11 dagar av 10. Dels för att jag inte skulle vilja riskera att en dyr högtalare faller ner (om du inte gör en rejäl konstruktion dvs) över tv'n, men även för att åtminstone jag försöker dra åt ett mindre iögonfallande håll.
Således vill jag undvika att rama in tv'n med alltför mycket hyllor och liknande.

Om du skulle tycka att centern kommer för långt ner istället så kan du alltid vinkla den lite uppåt för att bibehålla klangen. Till en viss mån dvs.

Sist: kul att någon fler är från Sundsvall

// Björn

Du råkar inte vara 81:a från Alnö?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Nope får köra från usb port i datorn men det få väl funka när det är försent för att köra 5.1.
En annan fråga om ljud det som heter DTS LFE MIX kan ajg ha från 0-+10db men ska man ha den inställd så ?
eller är den bäst på 0 istället för +1-10db?
en annan fråga kan man få AAC 2.0 att låta som surround eller blir det bara 2 kanaligt?

0dB är förmodligen att lfe mixas in i basen vid referensnivå och du kan sedan öka nivån upp till +10 dB för lfe om du vill att det ska "bröta och skaka mera" det kan ju vara ett sätt att få ut den extra effekten från lfe även om högtalarsystemet egentligen är för klent i basen, men man bör vara försiktig så att man inte överstyr något om man ökar nivån, +10dB lär kräva en enorm ökning av effekten även om det bara är lfe kanalen, +10dB vid normal musiksignal (inte lfe) motsvarar att man behöver 10 ggr högre elektrisk effekt från slutsteget.

Det finns diverse olika "fuskdsper", men det är fortfarande bara 2 kanaler, antalet kanaler har egentligen inget med surround att göra eftersom det bara behövs stereo för att vi fullständigt korrekt ska kunna placera ljudkällan på rätt ställe, (vi har ju bara 2 öron) att man har flera kanaler i hembio beror på andra orsaker främst att man ska kunna lyssna flera personer samtidigt, man har gjort ett system för bio och så har man flyttat hem det eftersom filmernas ljudspår redan var tänkt att spelas upp på ett visst sätt, men konsthuvudsinspelningar ger den mest verklighetstrogna surroundeffekten och det bör man lyssna till via ett par bra stereohörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om jag köper ett par nya lurar som kan kopplas in i förstärkaren så får jag väl inte 5.1 i lurarna även om förstärkaren har ett headphone theater läge?
Ok ska sänka lfe nivån till +0db så man inte pajar högtalarna samma gäller väl att höja allt annat på högtalarna?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Om jag köper ett par nya lurar som kan kopplas in i förstärkaren så får jag väl inte 5.1 i lurarna även om förstärkaren har ett headphone theater läge?
Ok ska sänka lfe nivån till +0db så man inte pajar högtalarna samma gäller väl att höja allt annat på högtalarna?

Du får inte 5.1 eftersom det syftar på kanaler, men det går utmärkt att få surround, det finns tex Dolby Headphone som dekodar 5.1 från filmer och kodar om det till hrtf anpassade surroundsignaler för att passa i en hörlur.
http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

Problemet med surround i hörlurar är egentligen synkroniseringen med bilden dvs att man kan vrida på huvudet och då vrider sig ljudbilden tillsammans med huvudet i stället för att ljudet är fastlåst mot bilden, det är det som gör att man kan uppfatta det som "underligt" men det har tillverkats system som vrider ljudet så att ljudbilden står still i förhållande till bilden men de har varit för dyra hittills för att bli kommersiellt gångbara.

Däremot om du lyssnar på konsthuvudsinspelningar via bra hörlurar så har du fullständigt korrekt surroundljud eftersom man spelar in via mikrofoner som tar hänsyn till hrtf redan vid inspelningen, dvs man använder ett konstgjort huvud/torso när man spelar in
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Hur man ska ställa in högtalarna beror på hur det låter och hur systemet används, det viktigaste är att man inte överstyr något, man har ju ett givet fixerat maximalt ljudtryck som systemet klarar av oavsett inställningen.
Om det klarar 105 dB (max) och du spelar "rakt" vid 90 dB medelljudtryck och du ökar lfe +10 så ger det 100dB och gillar du ljudet så är det då inga tekniska problem att spela så, men spelar du istället 100dB och försöker med lfe+10 så klarar ju systemet inte att spela 110dB utan det börjar dista och fortsätter du spela när det klipper och distar så kommer det troligen att gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.