Permalänk

Fråga ang. ljudkort.

Hej allihop!

Jag har ett separat ljudkort i min dator.
Och jag har bytt headset. Från ett med USB anslutning till ett med 3.5 mm.
Jag är väldigt novis när det kommer till ljudkort osv.
Om jag sätter in mitt headset i frontpanelen fram på datorn, går då ljudet via ljudkortet? Hur funkar det?
Eller måste jag sätta in det "direkt" i ljudkortet på baksidan för att kunna utnyttja det?
Eller är det så att datorn alltid prioriterar ljudkortet före det integrerade i moderkortet?

När jag ändå är igång kan jag lika gärna fråga om samma sak gäller när jag kopplar in TVn till datorn med HDMI anslutning. Utnyttjar den också ljudkortet eller är det grafikkortet som sköter det själv då?

Tack till de som ev. tar sig tid att svara!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

Om du kör via HDMI så skickar den det digitala ljudet till TV/Stereons DA omvandlare (ljudkort) och använd inte ljudkortet. Om frontpanelen är kopplad till ljudkortet så går det från ljudkortet men är frontpanelens ljud kopplat på moderkortet så går det på moderkortet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Om du kör via HDMI så skickar den det digitala ljudet till TV/Stereons DA omvandlare (ljudkort) och använd inte ljudkortet. Om frontpanelen är kopplad till ljudkortet så går det från ljudkortet men är frontpanelens ljud kopplat på moderkortet så går det på moderkortet

Aha, tänkte att det eventuellt var så.
Jag har faktiskt byggt ihop datorn själv för några år sedan. Ljudkortet är ditsatt i efterhand.
Jag vet dock att jag inte har kopplat några andra sladdar till ljudkortet.
Då blir det till att hitta kabeln från frontpanelen (Lite osäker på vilken det kan va) och se om jag kan ansluta den till ljudkortet istället då.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Skrivet av infigo:

Om du kör via HDMI så skickar den det digitala ljudet till TV/Stereons DA omvandlare (ljudkort) och använd inte ljudkortet. Om frontpanelen är kopplad till ljudkortet så går det från ljudkortet men är frontpanelens ljud kopplat på moderkortet så går det på moderkortet

Jag har kopplat in frontpanelen till ljudkortet och installerat drivrutinerna (Creative Sound Blast). Jag får dock inget ljud i lurarna när jag kopplar in kontakterna på baksidan (direkt i ljudkortet) eller på frontpanelen. Enhetshanteraren hittar ljudkortet utan problem, drivrutinerna har jag uppdaterat.
Bland uppspelingsenheterna får jag "Högtalare" och "SPDIF Out" från Creative SB X-Fi att välja bland. Har provat båda men inget ljud kommer ur headsetet.
Vad ska jag ta mig till... haha.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

Fungerar det på baksidan?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Fungerar det på baksidan?

Nej

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk

Jag ser att ljud spelas på ikonen för Creative SB kontakter på baksidan. Den där Gröna ljud nivå mätaren åker upp och ner. Så dit fram verkar allt bra. Men inget ljud går ut i lurarna.
Det är ett Qpad QH-90 headset som jag har skaffat och jag fick inte med någon programvara till den och jag har inte heller installerat någon.
Allt funkade fint när frontpanelen var inkopplad till moderkortet.

Gjorde en felsökning på uppspelningsenheten och Windows hittade inga problem.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk

Ner i högra hörnet på skrivbordet finns en högtalar symbol.Kolla om ljudet är på och vilken ljudenhet som används.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Avinstallera allting med Creative. Gå in i enhetshanteraren och avinstallera ljudkortet. Pröva sen att installera senaste drivrutiner från creatives hemsida på nytt.

Högtalare skall det stå på, SPID-F är en digital utgång på ljudkortet.

X-Fi's drivrutiner är skitbuggiga, och ibland blir det såhär.
Ominstallation och omstarter är det som gäller.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av infigo:

Fungerar det på baksidan?

När jag tog fram DirectX och under fliken Ljud 1 hittar jag enheten "Högtalare Creative SB X-Fi". I rutan för anmärkningar står det följande "Filen ctaud2k.sys är inte digitalt signerad, vilket betyder att den inte har testats av Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). Du kanske kan få en WHQL-signerad fil från maskinvarans tillverkare."

Det gör det inte på dem andra ljud 2, ljud 3 osv.
Jag installerade drivrutinerna från en CD som jag fått med och sen uppdaterat dem. Ska jag prova att avinstallera den och hitta en "ny" drivrutin till windows 7?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk

Oj du hade redan svarat när jag skrev det där. Ber om ursäkt!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Skrivet av Gling:

Avinstallera allting med Creative. Gå in i enhetshanteraren och avinstallera ljudkortet. Pröva sen att installera senaste drivrutiner från creatives hemsida på nytt.

Högtalare skall det stå på, SPID-F är en digital utgång på ljudkortet.

X-Fi's drivrutiner är skitbuggiga, och ibland blir det såhär.
Ominstallation och omstarter är det som gäller.

Nu börjar jag bli jobbig här känner jag. Jag har försökt att avinstallera det två gånger via enhetshanteraren. Och allt funkar fint fram tills att den ber mig starta om datorn, allting frid och fröjd tänker jag, men när datorn startas upp igen så väljer Windows att installera Sound Blast X-Fi igen! Vad gör jag för fel?

När jag uppdaterade drivrutinerna från CDn så kunde jag klicka i en ruta om jag ville avinstallera den gamla. Kan jag göra på det viset? Alltså bara installera den nya från creatives hemsida och hoppas på att den kan ta bort den gamla?

Antar att det är denna http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catID=1&CatName=Sound+Blaster&prodID=17927&prodName=PCI+Express+X-Fi+Titanium för det är det ljudkortet jag har tydligen.

Och jag ser nu att jag borde välja "Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Driver 2.17.0008" då den övre verkar va för W8 och jag kör W7. Mycket att hålla reda på nu...!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

Dina gamla drivrutiner ligger säkert kvar, och därför installeras det på nytt varje gång du startar om datorn när du installerar om det.

Det är därför du ska högerklicka på ljudkortet i Enhetshanteraren och ta avinstallera. Bocka även i rutan att ta bort drivrutiner. Ta bort alla ljudenheter där på samma vis. Se till att ditt interna ljud (moderkortets) är inaktiverat i bios för att minimera problem också.

När du har avinstallerat från enhetshanteraren och fått bort de gamla drivrutinerna så startar du om datorn och sedan installera senaste driver från creatives sida som sagt. Se till att välja rätt modell om du tex har ett X-Fi music blabla etc. Skivan med drivrutiner kan du elda upp.

Jag kämpade med mitt X-Fi i flera år, fick säkert ominstallera drivers 20 ggr. Nu har jag ett Sound Blaster Z vilket har mycket stabilare drivrutiner.

Lycka till

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Dina gamla drivrutiner ligger säkert kvar, och därför installeras det på nytt varje gång du startar om datorn när du installerar om det.

Det är därför du ska högerklicka på ljudkortet i Enhetshanteraren och ta avinstallera. Bocka även i rutan att ta bort drivrutiner. Ta bort alla ljudenheter där på samma vis. Se till att ditt interna ljud (moderkortets) är inaktiverat i bios för att minimera problem också.

När du har avinstallerat från enhetshanteraren och fått bort de gamla drivrutinerna så startar du om datorn och sedan installera senaste driver från creatives sida som sagt. Se till att välja rätt modell om du tex har ett X-Fi music blabla etc. Skivan med drivrutiner kan du elda upp.

Jag kämpade med mitt X-Fi i flera år, fick säkert ominstallera drivers 20 ggr. Nu har jag ett Sound Blaster Z vilket har mycket stabilare drivrutiner.

Lycka till

Tack för din hjälp. Men det blir nog inte mycket lycka här.
Jag får det inte alls att funka. Även om jag har avinstallerat den gamla skiten som låg kvar och skräpade.
Jag har nu avinstallerat Creative SB och nu funkar inte headsetet i moderkortet heller (Realtek antar jag). Så nu kan jag inte använda mitt nya headset.
Ljud till TVn funkar fint via HDMI.

- Nu fick jag det att fungera med moderkortets ljud i alla fall. Får nog ge upp det gamla ljudkortet och i så fall köpa mig ett nytt. Tror dock inte det kommer hända igen. Är egentligen inte så noga, men tänka att jag lika gärna kan använda ljudkortet när det ändå redan sitter i datorn.

Tack för all hjälp ändå!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w