Pioneer VSX-422, stängde av sig själv, går nu ej att starta

Permalänk
Medlem

Pioneer VSX-422, stängde av sig själv, går nu ej att starta

Jag har en Pioneer VSX-422 som mina Dynavoice högtalare är kopplade till, samt lite konsoler och en projektor. Nu för en stund sen när jag använde förstärkaren(xbox one till projektorn med normal ljudstyrka) så dog helt plötsligt förstärkaren, och vägrar att starta igen. Jag har prövat att byta kontakt för sladden, samt prövat en annan sladd till ännu ett annat uttag. Inget av dessa försök har fungerat utan den vägrar fortfarande att starta. Någon som haft ett liknande problem? Vad kan ha hänt?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Antagligen en säkring i den som gått, det är en väldigt billigt byggd reciver så de håller inte speciellt länge om man som även jag använder de fullt ut.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Endera gick den sönder eller så är det en skyddskrets som aktiverats, koppla loss den från elnätet och ta loss högtalarkablarna och låt den stå så ett tag, minst 20-30 minuter så den hinner kallna, koppla bara in elkabeln och försök sedan starta den, startar den inte så ta den till en verksstad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få igång den igen genom att hålla in knapparna ALC - advanced surround - standby. Har ingen aning vad som orskade problemet dock. Jag öppnade upp den och kunde inte se något som såg udda ut. Min gissning först var som LSD trodde att en säkring hade gått, men de jag kunde se såg bra ut, och den fungerar ju igen nu. Men ett udda problem när den bara stänger av sig, och sen vägrar att starta utan att först hålla in denna kombination av knappar. Hade den urkopplad ett tag, men det gjorde ingen skillnad, och innan jag höll in knapparna så visade den inga tecken på att reagera på något jag gjorde.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag lyckades få igång den igen genom att hålla in knapparna ALC - advanced surround - standby. Har ingen aning vad som orskade problemet dock. Jag öppnade upp den och kunde inte se något som såg udda ut. Min gissning först var som LSD trodde att en säkring hade gått, men de jag kunde se såg bra ut, och den fungerar ju igen nu. Men ett udda problem när den bara stänger av sig, och sen vägrar att starta utan att först hålla in denna kombination av knappar. Hade den urkopplad ett tag, men det gjorde ingen skillnad, och innan jag höll in knapparna så visade den inga tecken på att reagera på något jag gjorde.

Låter som en skyddskrets sm aktiverats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marinlik:

Jag lyckades få igång den igen genom att hålla in knapparna ALC - advanced surround - standby. Har ingen aning vad som orskade problemet dock. Jag öppnade upp den och kunde inte se något som såg udda ut. Min gissning först var som LSD trodde att en säkring hade gått, men de jag kunde se såg bra ut, och den fungerar ju igen nu. Men ett udda problem när den bara stänger av sig, och sen vägrar att starta utan att först hålla in denna kombination av knappar. Hade den urkopplad ett tag, men det gjorde ingen skillnad, och innan jag höll in knapparna så visade den inga tecken på att reagera på något jag gjorde.

Låter som en skyddskrets som aktiveras occh som du sedan återställer, har du provat om den fungerar utan något annat än elkabeln inkopplat ? Det kan ju vara fel på nått annat än förstärkren, tex dc eller rf in i den eller för låg lastimpedans (fel på nån högtalare)
Därför bör du koppla bort allt annat än elkabeln och se om det fungerar, sedan kopplar du in en sak i taget och provar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som en skyddskrets som aktiveras occh som du sedan återställer, har du provat om den fungerar utan något annat än elkabeln inkopplat ? Det kan ju vara fel på nått annat än förstärkren, tex dc eller rf in i den eller för låg lastimpedans (fel på nån högtalare)
Därför bör du koppla bort allt annat än elkabeln och se om det fungerar, sedan kopplar du in en sak i taget och provar.

Den startade inte när jag bara hade elsladden inkopplad. Det krävdes att jag återställde den för att få någon som hels reaktion från knappar, och då fungerade den som vanligt. Den verkar fungera exakt som vanligt nu i alla fall. Får se om det händer igen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marinlik:

Den startade inte när jag bara hade elsladden inkopplad. Det krävdes att jag återställde den för att få någon som hels reaktion från knappar, och då fungerade den som vanligt. Den verkar fungera exakt som vanligt nu i alla fall. Får se om det händer igen.

Det kan ju vara så att du har haft kortslutna högtalarkablar, det är inte så ovanligt att en kardel spretar och det kan påverkas om du kopplat om kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.