Kommer RX-A1040 kunna driva lite större golvhögtalare för runt 10-15k?

Permalänk
Medlem

Kommer RX-A1040 kunna driva lite större golvhögtalare för runt 10-15k?

Hejsan.

Som titeln lyder så undrar jag om en Yamaha RX-A1040 skulle kunna driva golvhögtalare i 10-15k prisklassen. Jag har varit lite intresserad av att köpa någon högtalare i Monitor Audio's Silver serie. Jag har sett att extremeaudio.hu säljer RX-A1040 tillsammans med Monitor Audio Silver 8 och tillhörande center + surround men sen har jag också läst på ett forum att en person tror att det skulle gå ok att driva stativhögtalarna i den serien men inte mer och att man bör hålla det till endast stereo och inge surround.

Beställde i alla fall en Rx-A1040 när det var erbjudande i helgen på Elgiganten, tänkte att det skulle vara en väldigt bra förstärkare för 6500kr och att det skulle vara ett stort lyft från min Onkyo TX-NR626. Den kommer inte skickas förrän nästa vecka någon gång så jag har tid på mig att avbeställa om det skulle vara så att folk tror jag skulle bli missnöjd.

Utöver det, några andra åsikter på RX-A1040 eller 1030 som borde vara liknande?

MVH Niklas

Permalänk
Medlem

Tror inte det ska vara problem. Beror ju dock på hur högt du vill spela och hur stort rum du har.
I surround brukar ju inte alla kanaler spelas för fullt hela tiden heller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bor för tillfället i en etta med ett vardagsrum på ungefär 20 kvm. Kommer antagligen inte skaffa surround till det här vardagsrummet men håller på att leta efter en tvåa och om jag skulle vilja ha surround då så skulle det vara trist om förstärkaren inte är tillräcklgit bra.

Permalänk
Medlem

Skulle säga kanske. Har själv en Pioneer LX86 (motsv Yamaha RX-A3020) och jag tycker inte att den klarar av att driva mina högtalare i den prisklassen på ett vettigt sätt utan slutsteg (för musik).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag kollade online om det fanns någon butik som sålde både Monitor Audio Silver 6, 8 eller 10 och Yamahan och såg att Ljudfokus gör det så jag ringde dit och frågade om 1040 kan driva MA Silver's golvare och dem sa att den "bör" göra det. Det lät inte så övertygande så jag är fortfarande osäker. Ska kolla om det finns någon butik som är villig att koppla in högtalarna till just den förstärkaren och säga hur det funkar. Men det kanske är lite för mycket begärt...

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur högt man spelar också...
Har en marantz SR5005 (~7-8.000:- ny) som driver mina B&W DM603 samt DM600 (9.000:- resp. 3.000:- nya) alldeles utmärkt så pass högt att min hörsel helt enkelt tar stopp.
Detta är i ett rum på ~16 kvm.

Mina B&W och Monitor Audio Silver 8 ska ha samma känslighet, så bör gå att spela bra högt enligt mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Oavsett om den klarar driva ett par MA Silver fullt ut eller inte, så har du betalt 6500:- fär en Yamaha 1040 så vad ska du beställa istället? Det är nog den bästa affären på länge. Så även om svaret är nej... ingen surroundl receiver för dom pengarna kommer i närheten endå.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jag har en RX-A1010 och jag tycker den driver på väldigt bra kombinerat med mina Infinity Beta 50. Självklart blir det en klart bättre kontroll och möjlighet att spela högre med ett rejält slutsteg, men det går ju att komplettera med senare ifall du inte blir nöjd (vilket jag med säkerhet tror du blir).
Älskar min Yamaha. Tycker den har riktigt gott ljud och bra funktioner.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Beror ju på hur högt man spelar också...
Har en marantz SR5005 (~7-8.000:- ny) som driver mina B&W DM603 samt DM600 (9.000:- resp. 3.000:- nya) alldeles utmärkt så pass högt att min hörsel helt enkelt tar stopp.
Detta är i ett rum på ~16 kvm.

Mina B&W och Monitor Audio Silver 8 ska ha samma känslighet, så bör gå att spela bra högt enligt mig.

Det är ungefär samma storlek som på mitt rum och sen brukar jag inte heller spela så högt. Har aldrig på några festvolymer direkt. Brukar oftast ha på så högt så att man kan fortfarande prata och om jag är själv lite högre än det så det blir lite fart i musiken. Tack för svaret

Skrivet av AkUs:

Oavsett om den klarar driva ett par MA Silver fullt ut eller inte, så har du betalt 6500:- fär en Yamaha 1040 så vad ska du beställa istället? Det är nog den bästa affären på länge. Så även om svaret är nej... ingen surroundl receiver för dom pengarna kommer i närheten endå.

Tack för svaret, det har du helt rätt i. Fortfarande bästa köpet för pengen antar jag. Sen nämnde någon att jag kan koppla in ett slutsteg om det skulle behövas senare vid något tillfälle så det känns ju lite skönt, så länge slutsteget inte kommer ligga på 20000kr som någon butik föreslog....

Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Jag har en RX-A1010 och jag tycker den driver på väldigt bra kombinerat med mina Infinity Beta 50. Självklart blir det en klart bättre kontroll och möjlighet att spela högre med ett rejält slutsteg, men det går ju att komplettera med senare ifall du inte blir nöjd (vilket jag med säkerhet tror du blir).
Älskar min Yamaha. Tycker den har riktigt gott ljud och bra funktioner.

Tack så mycket för svaret. Gissar att 1010 och 1040 är samma modell fast 1040 några år nyare? Känns som jag kommer bli nöjd nu ändå, får se hur den är när den kommer nästa vecka någon gång

Permalänk
Medlem

Räcker med ett Acoustic slutsteg eller XTZ för 5-10k för det skall göra jätte skillnad, inte 20k.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Räcker med ett Acoustic slutsteg eller XTZ för 5-10k för det skall göra jätte skillnad, inte 20k.

Det finns ett XTZ slutsteg för 5k som är otroligt populär och ligger nästan alltid högst upp i rank på prisjakt. Tror du den skulle räcka för att vara ett lyft i ljudkvalitåe?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=506048

Permalänk
Medlem

Köp högtalarna först och avgör sen vad du tycker! Jag tror inte det kommer vara några som helst problem att driva ett par MA Silver-golvare med den stärkaren. Självklart kan du säkert få mer kontroll men jag tror inte du kommer tycka det är värt det. Speciellt om du bara tänkt köra stereo. Börjar man koppla in fler högtalare och vill köra hemmabio på ashög volym kan man börja fundera på slutsteg. Men jag tror den stärkaren lätt kommer klara av att få tavlorna att ramla ner.

PS: Bra val av högtalarserie!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Har du eller ska du köpa ett par RX 8 ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Köp högtalarna först och avgör sen vad du tycker! Jag tror inte det kommer vara några som helst problem att driva ett par MA Silver-golvare med den stärkaren. Självklart kan du säkert få mer kontroll men jag tror inte du kommer tycka det är värt det. Speciellt om du bara tänkt köra stereo. Börjar man koppla in fler högtalare och vill köra hemmabio på ashög volym kan man börja fundera på slutsteg. Men jag tror den stärkaren lätt kommer klara av att få tavlorna att ramla ner.

PS: Bra val av högtalarserie!

Tack för svaret, och skönt att höra. Var lite osäker ett tag men nu verkar det som att den inte ska ha några problem alls att driva de högtalarna jag vill ha.

Skrivet av AkUs:

Har du eller ska du köpa ett par RX 8 ?

RX 8 har gått ut, den nya serien så h ar de tagit bort RX på så den heter bara Silver 8 nu. Lite osäker på vilken av dem det kommer att bli.

Permalänk

Jag kör med xtz ap100 slutsteg i min Hembio. Gav ett ordentligt lyft i ljudet jämfört med min marantz sr6004. Med ett bra försteg så blir det ännu bättre. Kör med en 5.1 med monitor audio silver rs6, rs lcr och rsfx. De spelar högre och mer kontrollerat. Den spelar även mer bastungt då det finns gott om effekt för att driva dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Hejsan.

Som titeln lyder så undrar jag om en Yamaha RX-A1040 skulle kunna driva golvhögtalare i 10-15k prisklassen. Jag har varit lite intresserad av att köpa någon högtalare i Monitor Audio's Silver serie. Jag har sett att extremeaudio.hu säljer RX-A1040 tillsammans med Monitor Audio Silver 8 och tillhörande center + surround men sen har jag också läst på ett forum att en person tror att det skulle gå ok att driva stativhögtalarna i den serien men inte mer och att man bör hålla det till endast stereo och inge surround.

Beställde i alla fall en Rx-A1040 när det var erbjudande i helgen på Elgiganten, tänkte att det skulle vara en väldigt bra förstärkare för 6500kr och att det skulle vara ett stort lyft från min Onkyo TX-NR626. Den kommer inte skickas förrän nästa vecka någon gång så jag har tid på mig att avbeställa om det skulle vara så att folk tror jag skulle bli missnöjd.

Utöver det, några andra åsikter på RX-A1040 eller 1030 som borde vara liknande?

MVH Niklas

Storleken på högtalarna spelar ingen roll. Det som är viktigt för att spela högt men låg effekt är att högtalarna har hög känslighet, mäts i dB/W.