Hur koppla högtalare till tv?

Permalänk
Medlem

Hur koppla högtalare till tv?

Hej, har beställt ett par Tannoy Mercury v4i då de var på halva priset och jag är trött på att köra ljud via tv:n vid filmtittande m.m. Just nu har jag endast beställt högtalarna, men efter lite undersökning verkar det som att jag kan vara i behov av någon sorts "amplifier" eller reciever (ursäkta okunskapen då jag är 100 % ny inom området)? Jag har dock röda och vita R/L kontakter för ljud på min Sony-tv och undrar om det istället bara går att koppla dessa direkt till högtalarna, och följer sladd till detta med isåfall? Och behöver högtalarna någon typ av extern strömtillförsel?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

TVn orkar inte driva högtalarna så ja du behöver en förstärkare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av raubens:

Hej, har beställt ett par Tannoy Mercury v4i då de var på halva priset och jag är trött på att köra ljud via tv:n vid filmtittande m.m.

Excellent choice!

Citat:

Just nu har jag endast beställt högtalarna, men efter lite undersökning verkar det som att jag kan vara i behov av någon sorts "amplifier" eller reciever (ursäkta okunskapen då jag är 100 % ny inom området)? Jag har dock röda och vita R/L kontakter för ljud på min Sony-tv och undrar om det istället bara går att koppla dessa direkt till högtalarna, och följer sladd till detta med isåfall?

Din TV ger (gissar jag) endast lågnivå ut. Du behöver en förstärkare som (you guessed it) förstärker lågnivåsignalen (som också kallas linjenivå ibland) till högnivå.
(Lågnivåsignalen är typiskt <2 volt och några få tusendels ampere, högnivåsignalen kan vara tiotals volt och flera ampere)

Citat:

Och behöver högtalarna någon typ av extern strömtillförsel?

Nej, de ska få all elektrisk energi de behöver genom högtalarkablarna från förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Högtalarna är passiva, och du kommer behöva en förstärkare till dessa, med kontakterna på din TV misstänker jag att du menar RCA kontakter, och du kan inte koppla dessa till högtalarna, men antagligen kan du via RCA koppla till en förstärkare och sen denna till högtalarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tv:ns inbyggda förstärkare kommer absolut att orka driva högtalarna - de är nämligen ganska känsliga (91dB). Men då måste du gå in och klippa av sladdarna som sitter på de inbyggda högtalarna, och koppla dessa sladdar till dina nya. Detta kommer att fungera, antagligen helt okej, fast kräver lite pillande såklart.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Usch då, det lät inte bra... Budgeten är väldigt tight och hoppades på att inte behöva lägga ut något mer
Har ni några konkreta förslag på förstärkare? Att ha betalat 2 500 för högtalare och behöva betala flera tusen för att förse dem med ström verkar inte så roligt, så rekommendera gärna något billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubens:

Tack för alla svar!
Usch då, det lät inte bra... Budgeten är väldigt tight och hoppades på att inte behöva lägga ut något mer
Har ni några konkreta förslag på förstärkare? Att ha betalat 2 500 för högtalare och behöva betala flera tusen för att förse dem med ström verkar inte så roligt, så rekommendera gärna något billigt

Du har köpt ett par högtalare som måste ha en förstärkare och så säger du att du inte räknande med det. Det är ett par passiva högtalare och behöver således en förstärkare. Om du skall enbart ha steroförstärkare kan det även vara lämpligt med en dac så kan du koppla det digtalt annars är väl lämpligast med en hembioreciver så kan du koppla med hdmi. Båda lösningarna ger lika bra ljud, skillnaden är att en hembioreciver kan även ge en massa mumbo jumbo dts/dolby sorrund format medan en renodlad DAC håller sig till mer till renodlad 2 kanalsljud. Bara att välja efter budget.

Permalänk

Can do! Den här tingesten om du absolut måste ha en ny vara. Mycket krut i litet paket.

Om du kan tänka dig att tråla begagnatmarknaden så finns det gott om hemmabioförstärkare med helt adekvata förstärkardelar och lågt andrahandsvärde -- för hemmabio finns det alltid någon ny standard att uppgradera till, vilket får hemmabiofunktioner att åldras snabbt.
Där! Köp!

Permalänk
Medlem

Köp begagnat, helt klart.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Can do! Den här tingesten om du absolut måste ha en ny vara. Mycket krut i litet paket.[/URL]

Stort tack för tipsen! Skulle den nya, mindre förstärkaren ge mig märkbart sämre ljud än någon begagnad i samma ljudklass? Den nya hade även en 3,5 mm i fronten, kan jag koppla in dator/telefon via den och få ljud via högtalarna?

Permalänk
Skrivet av raubens:

Stort tack för tipsen! Skulle den nya, mindre förstärkaren ge mig märkbart sämre ljud än någon begagnad i samma ljudklass?

Nä. Däremot är den inte superkrallig, men som Obligatorisk nämnde så har dina högtalare mycket hög verkningsgrad -- även ett litet antal watt blir många decibel. Jag tror att det kommer att väsnas så att det räcker och blir över.

Citat:

Den nya hade även en 3,5 mm i fronten, kan jag koppla in dator/telefon via den och få ljud via högtalarna?

Japp.