msi z97 Gaming 9 ac wifi/bluetooth modulen strular

Permalänk
Medlem

msi z97 Gaming 9 ac wifi/bluetooth modulen strular

Hej är ganska ny med datorbyggen och sånt har ett msi z97 gaming 9 ac och försökte installera drivrutiner till wifi/bluethooth. Satt i skivan som man fick med till moderkortet och klickade på install när programmet starta men det hände ingenting. Försökte och försökte utan reslutat kollade desutom upp om det var korrekt isatt. började skruva ner hela skiten och kollade om det var korrekt i satt utan böjda pins. japp helt och fint. Nu står jag med hela skiten nerskruvat. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en person som erkänner att han är helt ny innom detta ämne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är erfaren med datorbyggen och när jag köpte min gaming 9 ac så ville den inte hitta modulen. MSI skickade en ny, även denna hittades inte. Webhallen kunde inte fixa problemet, så jag tog det kloka beslutet att byta in brädan mot en ASUS Z97-A.

Om du läser på MSIs forum så är det proppfullt med trådar med folk som har problem med denna modul. Varför MSI inte designade in en vanlig mini pcie eller m.2 är ett mysterium för mig. Designen på modulen är löjligt dålig. Inte standardiserad, så man kan inte uppgradera/byta enkelt. Måste skruva loss hela moderkortet från chassiplåten för att montera modulen (!). Kommer inte färdigmonterad, så de extremt känsliga minipinsen bryts/böjs lätt, speciellt eftersom ovana användare ska montera en modul de aldrig sett formatet på något annat. Omöjligt att se eller känna om pinsen sitter rätt när modulen är på plats. Det är en katastrofdesign ur ett ingenjörsperspektiv.

Mitt råd: byt till Z97-A och köp till ett pcie eller usb nätverkskort.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell