Lenovo lovar datorer utan bloatware

Permalänk
Medlem

Kanske inte alla som vet men de är inte speciellt svårt att blåsa om en laptop, om man har installerat windows och drivrutiner tidigare. De som skiljer en traditionell ominstallation med en modern laptop är att datorn levererars med Windows 8 och med secure boot påslaget. De man vill göra för att blåsa om datorn är att preppa ett USB-minne med en ren version av Windows 8 som är preppad för att boota via UEFI. Dvs ett vanligt sätt att preppa ett USB-minne funkar inte då exempelvis Windows 7 USB download tool inte gör minnet UEFI kompatibelt.

De man behöver göra är:

1. Du kan bara installera exakt samma utgåva av Windows 8 som dator levererades med. Vanligtvis Windows 8 Basic för de flesta < 10.000kr laptops.
2. Du laddar ner en ISO ifrån MS via deras verktyg .EXE ifrån http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...
3. Du kör verktyget ovan och väljer inne i verktyget att ladda ner en ISO ifrån MS och sparar den på lämpligt ställe.
4. Ladda ner Rufus ifrån http://rufus.akeo.ie/
5. Starta Rufus och få programmet att se ut så här:

6. Du måste välja din ISO i programmet och du måste ha ett USB-minne på 4GB minst.
7. Kontrollera så FAT32 är valt. NTFS funkar inte.

Dold text

Har man väl gjort dessa steg så kommer Windows automatiskt aktivera med rätt licens som datorn har levererats med. Och man slipper hålla reda på recovery skivor som ändå har bloatware på sig. Här är de enda riktigt bra sätt att installera om en laptop där allt blir rent och fint ifrån bloat.

Rekommenderar att man utöver rena drivrutiner även sträcker sig så långt så man även installerar nödvändiga program så specialknappar på laptoppen funkar. Som i fallet med min ASUS en applikation som fixar så bakgrundsbelysningen för tangenterna kickar igång.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag ominstallerade en Acer laptop igår med hjälp av recovery funktionen och behövde självklart avinstallera minst 10 stycken bloatwares efter... Tycker det är konstigt att datortillverkare inte förstår hur mycket skada bloatwares egentligen gör för deras kunder och datorer de säljer.

Man får hoppas fler tillverkare tar efter Lenovo. Även mobiltillverkare.

De förstår precis. Problemet är att de får betalt per förinstallation av mjukvarutillverkarna, som förstås hoppas på att datorköparen betalar för fullversionen när de 30 dagarna trial eller vad det är löpt ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Hade varit intreesant med datorer som levereras helt utan bloat, inkluderat Windows egna skräp

Permalänk
Testpilot
Skrivet av illya_:

Nu kanske jag lever i det förgångna, men man kan väl göra en backup på sin Windows-aktivering och sedan installera om?

Relevant länk: http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/

Har försökt göra en backup, och det kan man göra med DVD-skivor med Lenovo's backup manager sak(ironiskt nog har inte min y50-70 någon dvd-läsare). Men jag kan inte klona disken(med windows installern) eller flytta min licens då allt är så hårt nedlåst.
Så enda chansen att få ett rent Windows är att totalt köra över hela hårddisken med en egen Windows licens+installer och låta den dolda partitiionen ligga kvar under eller använda en Linux dist och försöka få bort den med.

Skrivet av Darkus:

Skaffade nyss en Flex2 till sonen: har tagit bort Superfish och installerat annat anti-virus, men tänker inte göra en ren installation.
Skulle gärna avinstallera lite mera bloat, men har ingen aning vilka program som gör vad, mera än programmen du nämnde, samt det som ändrar egenskaper efter skärmläget.

Är det någon som har flera tips på program som bör behållas, eller absolut tas bort (Från en Lenovo Flex2, köpt i januari)?

Du kan ta bort alla program som typ Lenovo EasyCamera och sådant utan problem. Det mesta som keyboard backlight osv. styrs antingen via hårdvara (kortkommandon på tangentbordet) eller Lenovo Settings menyn

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har försökt göra en backup, och det kan man göra med DVD-skivor med Lenovo's backup manager sak(ironiskt nog har inte min y50-70 någon dvd-läsare). Men jag kan inte klona disken(med windows installern) eller flytta min licens då allt är så hårt nedlåst.
Så enda chansen att få ett rent Windows är att totalt köra över hela hårddisken med en egen Windows licens+installer och låta den dolda partitiionen ligga kvar under eller använda en Linux dist och försöka få bort den med.

Med "backup på sin Windows-aktivering och sedan installera om" så menar jag inte Lenovos backup manager för att skriva ut DVD-skivor. Jag menar att du kan använda ett tredjepartsprogram för att 'spara' din aktivering till en fil, installera om med en helt vanlig windows 7 skiva (eller iso) och sedan använda din nersparade fil med tredjepartsprogrammet för att lägga in din aktivering i windows igen.

På windows 7 så var alla bärbara datorer aktiverade genom att datorn hade:
a) en passande SLIP eller motsvarande i ditt BIOS/UEFI (denna stannar även om du installerar om windows)
b) en passande cd-key inmatat i windows (som du kan spara ner till en fil)
c) en passande 'table' i windows (som du kan spara ner till en fil)

Så länge som du har gjort en backup på B och C så ska du enkelt kunnat återställa in aktivering efter att installerat om datorn, du behöver inte använda Lenovos, Acers eller någon annans egna backup-lösning.

Jag är inte säker på hur windows 8+ sköter sina aktiveringar men baserat på vad som står skrivet på sidan jag länkade till ( http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/ ) så verkar det vara lika enkelt att spara ner sin aktivering.

Avseende problem med att formatera hårddisken för att därefter kunna installera ett helt rent windows så är det möjligt att de låst ner datorn på något konstigt sätt (har noterat trådar kring liknande ämnen) men att kunna göra backup på sin aktivering ska vara väldigt enkelt.