Vill låna gammal hårddisk tilll ny färgsprakande artikel i Sweclockers

Permalänk
Medlem

Vill låna gammal hårddisk tilll ny färgsprakande artikel i Sweclockers

Jag ska skriva en ny artikel om äldre programvara (jag tänker inte säga något än, men det blir unikt) och till detta har jag hittat en 8086-dator. Den är toppen, men jag behöver låna en gammaldags hårddisk av MFM-typ, lämpligt diskkablage och ett 8-bitars ISA-buss-interface.

Jag ska inte ha sönder något utan bara installera programvara. Diskens storlek är utan betydelse, men den bör vara någorlunda felfri. Räkna med att disken kan bli suddad.

I stockholmsområdet, så jag kan komma och hämta den.

Mvh
Jörgen Städje

Permalänk
Medlem

Vore det ett alternativ att låna en hel 8088-dator med kort och hårddisk redan installerad, eller har du en särskild anledning att använda den datorn du kommit över?

Permalänk
Medlem

Visst. Hur ser maskinens övriga bestyckning ut? Grafikkort, RAM, diskettstationer, bildskärm?

Permalänk

Jag har en gammal klumpig hårddisk i mina föräldrars källare med ett interface som liknar det som satt på de gamla 5,25-tums diskettenheterna. Jag vet bara inte om den fungerar eller om jag har alla tillbehören. Jag kan leta efter den nästa helg.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan disk som jag inte vill riskera att bli raderad, däremot kanske detta är ett alternativ?

http://dangerousprototypes.com/2012/09/24/lo-tech-xt-cf-v2-em...

Annars har jag nog något 8-bit ISA till IDE till utlåning.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har en sådan disk som jag inte vill riskera att bli raderad, däremot kanske detta är ett alternativ?

http://dangerousprototypes.com/2012/09/24/lo-tech-xt-cf-v2-em...

Annars har jag nog något 8-bit ISA till IDE till utlåning.

Det vore ju lite hädelse i ett retrorepportage, tänk bara när det ska fotograferas och "denna där" dyker upp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har iofs en lös MFM-hårddisk som jag hjälpligt delvis formaterat, beroende på att mitt fungerande 8-bitars kontrollerkort inte klarar hela kapaciteten. Jag har ett 16-bitars MFM-kort som jag dock inte lyckats få liv i, kanske en Pentium är alldeles för nytt för att sådana ska fungera och jag har aldrig testat på min 386. Det hjälper iofs inte dig om din dator behöver ett 8-bitkort.

Bestyckningen på den dator jag skulle kunna låna ut i sin helhet (och det är säkert möjligt att säkerhetskopiera hårddiskens innehåll i förväg om du måste rensa den) är en Vicki 8088, tror att den kör i turboläge 7,16 MHz. 640 kB RAM, en 360K diskettstation, VGA via expansionskort, NIC via expansionskort, jag har både originaltangentbord av XT-typ och adapter för att haka in ett AT- eller PS/2-tangentbord. Men som synes bor jag inte i Stockholmsområdet, och har egentligen inget ärende österut heller, så det kanske komplicerar för dig.

Vilken tidsperiod på lån talar vi om - en vecka, en månad, ett halvår? Jag inser att du är en professionell skribent, men vet inte hur snabbt du jobbar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett fungerande kontrollerkort 8 bit isa och troligen även kabel till det

Permalänk
Medlem

Extra kablar har nog jag också. Jag kan kolla vad min överblivna hårddisk har för modellnamn, antal cylindrar, huvuden osv och om ett annat kontrollerkort kan användas för att adressera den.

Tänk så mycket enklare det blev när man först kunde ställa in sådant helt fritt, för att i modern tid bli plug and play.

Permalänk
Medlem

Kom i håg fel på kortet jag hade liggande. Det är endast en floppycontroller med parallell, 2x serie och gameport + batteribackup för klocka?

Det ska iaf ta 1,44MB diskettstationer om jag får gissa på namnet "PC/XT 1.44 FDC MULTI I/O CARD"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Med vänlig hälsning
Micha

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, jag har redan varit i kontakt med Jörgen så ärendet är på gång att lösas.