Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Spelen är det viktigaste, och jag tror MS vinner även denna gång. Vill man ha fetast grafik så köper man inte en konsol helt enkelt.

Microsoft vann inte denna generationen, de kom sist. Redan i Janauri gick Ps3 ikapp xbox 360 och fortf säljer Ps3 bättre varje vecka än 360. Jag vet att shipped inte är samma sak som sold, men de är i princip bara som en fasfördröjning i såna här sammanhang.

Wii
Ps3
Xbox360

Källa: http://www.ign.com/articles/2013/01/10/report-ps3-surpasses-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Rätt lätt att slå forza. Men det beror på vad du är ute efter. Själv så är det fysiken som jag kollar på. Inte hur fint lacken blänker.
Om man har spelat LFS (Live for speed) vilket är ett litet och fult spel så ser man direkt att "oh fuck" forzas fysik suger totalt. Sen en polare fick mig att pröva LFS så är det bara det spelet jag lirar längre. Har totalt förstört alla andra spel. I LFS känner man verkligen bilen emot att lira forza eller GT 5 vilket helt plötsligt känns som antingen en tvål på hal is eller sugproppar på däcken.
Finns dock många saker i forza som slår LFS. Grafiken, mängden bilar, mängden banor mm.

Tillräckligt bra för att få kallas racingsimulator! får se hur fysiken blir i 5:an, kanske blir lite skillnad nu med nya konsoler som orkar driva lite tyngre fysik. I Forza är det kombinationen mellan den sköna fysiken, de realistiska motorljuden samt bilutbudet och att man kan trimma bilarna så pass mycket.

Edit: Får ju inte glömma tuningen i Forza heller, den är ju legendarisk!

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk

Varför jag inte kommer att köpa "Xbox One" http://www.youtube.com/watch?v=lKm94T0jfzQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Spelen är det viktigaste, och jag tror MS vinner även denna gång. Vill man ha fetast grafik så köper man inte en konsol helt enkelt.

Jag bara MÅSTE korrigera detta. Du menar att -->PS<-- vinner även denna gång? Playstation har flest exklusiva spel och levererar fortfarande exklusivitet senaste två åren (till skillnad från Microsoft). Uncharted-serien är otroligt bra och förmodligen är Uncharted 3 den vackraste titeln rent grafiskt (innan The Last of Us släpps) den här generationen. Vad sägs om The Last of Us, Gran Turismo 6 eller Beyond: Two Souls som kommer det här året? Det enda Microsoft har presenterat i exklusivitet är Kinect-titlar och de har inga argument för att hålla kvar sina Xbox 360-ägare. De har övergett hardcore-skaran helt enkelt.

För övrigt ligger Xbox 360 idag på 77,3 miljoner sålda konsoler i jämförelse med Playstation 3 som ligger på 77,2 miljoner. Det skiljer alltså ca 100 000 (!) konsoler. Notera att Playstation 3 säljer ca 30 000 fler konsoler varje vecka globalt. Om några veckor är alltså Playstation 3 förbi Xbox 360 och fortsätter accelerera ifrån innan den nya generationen finns på butikshyllorna. Med andra ord är din information väldigt missledande. Tror du mig inte? Kolla in tabellen längst upp + alla insamlade siffror på sålda konsoler vecka ut och in sedan current-gen släpptes:

http://vgchartz.com/embeds/worldwide_totals.png?a=302

http://www.vgchartz.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweeler:

PS3 vann ju "hårdvarukriget" mot 360n men förlorade "konsolkriget".
Tror på att historien kommer att upprepa sig. Xbox har gått om och blivit den ledande konsolen.

Nintendo skall vi inte ens prata om. Enda jag vill ha av Nintendo nowdays är Zelda.

Felaktig info. Xbox 360 har inte vunnit konsolkriget. I juni månad har Playstation 3 gått om Xbox 360 i antalet sålda konsoler. De ligger efter med bara ca 100 000 konsoler och säljer ca 30 000 konsoler fler per vecka. Utöver fanns Xbox 360 ute på marknaden i ca 1 år innan Playstation 3. Med andra ord är skillnaden större än vad man tror. Xbox 360 började etta men slutade trea denna generation. Hard facts. Orsaken? De övergav spelarna och kunde inte leverera exklusiva spel. Tyvärr räckte inte Halo 4.

http://www.vgchartz.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hårdvarunörden i mig säger PS4 men har aldrig någonsin kommit överens med PS kontrollerna så det blir väl Xbox ändå.

DualShock 4 har blivit förändrad en hel del till skillnad från hoppen mellan tidigare generationer av DualShock. Kolla in videon och avgör. Kan tyvärr inte ge dig ett exemplar att testa men den ser lite större ut och mer avrundad för bättre ergonomi. Kul att Sony lyssnat på spelarna.

http://www.youtube.com/watch?v=uQXN3Azvq9E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Knappast, med den logiken skulle Nintendo varit borta för länge sedan.

Jag pratade om PS4/Xbox1 och valet mellan dem. De och deras tidigare generation har riktat sig mot samma typ av marknad tidigare.

Nintendo har alltid lockat med sina egna spelserier som är lite unika och dessutom ofta haft någon gadget/gimmick som lockat. Det verkar dock som lockelsen tog slut för Wii U, som är en total katastrof hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Spelen är det viktigaste, och jag tror MS vinner även denna gång. Vill man ha fetast grafik så köper man inte en konsol helt enkelt.

Xbox 360 har haft mindre antal exklusiva titlar än PS3. Den enda anledningen att de legat före PS3 så länge är att PS3 var krånglig att utveckla för och kostade väldigt mycket i början. Är man Halo-fan så gäller nog Xbox1.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nerdeu:

Jag bara MÅSTE korrigera detta. Du menar att -->PS<-- vinner även denna gång? Playstation har flest exklusiva spel och levererar fortfarande exklusivitet senaste två åren (till skillnad från Microsoft). Uncharted-serien är otroligt bra och förmodligen är Uncharted 3 den vackraste titeln rent grafiskt (innan The Last of Us släpps) den här generationen. Vad sägs om The Last of Us, Gran Turismo 6 eller Beyond: Two Souls som kommer det här året? Det enda Microsoft har presenterat i exklusivitet är Kinect-titlar och de har inga argument för att hålla kvar sina Xbox 360-ägare. De har övergett hardcore-skaran helt enkelt.

För övrigt ligger Xbox 360 idag på 77,3 miljoner sålda konsoler i jämförelse med Playstation 3 som ligger på 77,2 miljoner. Det skiljer alltså ca 100 000 (!) konsoler. Notera att Playstation 3 säljer ca 30 000 fler konsoler varje vecka globalt. Om några veckor är alltså Playstation 3 förbi Xbox 360 och fortsätter accelerera ifrån innan den nya generationen finns på butikshyllorna. Med andra ord är din information väldigt missledande. Tror du mig inte? Kolla in tabellen längst upp + alla insamlade siffror på sålda konsoler vecka ut och in sedan current-gen släpptes:

http://vgchartz.com/embeds/worldwide_totals.png?a=302

http://www.vgchartz.com/

Skrivet av Boredbynoobs:

Microsoft vann inte denna generationen, de kom sist. Redan i Janauri gick Ps3 ikapp xbox 360 och fortf säljer Ps3 bättre varje vecka än 360. Jag vet att shipped inte är samma sak som sold, men de är i princip bara som en fasfördröjning i såna här sammanhang.

Wii
Ps3
Xbox360

Källa: http://www.ign.com/articles/2013/01/10/report-ps3-surpasses-x...

Nummer ett: använd aldrig vgchartz eftersom det är rena spekulationer.
Nummer två: oavsett vem som sålt mest (det är väldigt jämnt) så har Microsoft tjänat mer pengar än Sony. Det alltid pengar som räknas, så därför vann Microsoft.

Wii räknas inte och nämndes inte utav mig i det tidigare inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag pratade om PS4/Xbox1 och valet mellan dem. De och deras tidigare generation har riktat sig mot samma typ av marknad tidigare.

Nintendo har alltid lockat med sina egna spelserier som är lite unika och dessutom ofta haft någon gadget/gimmick som lockat. Det verkar dock som lockelsen tog slut för Wii U, som är en total katastrof hittills.

Okej, vi får se vad Sony visar på sin show snart. Men det är ju bara ännu mer mjukvara nu än tidigare som står för värdeskapandet i konsolerna. Förhoppningsvis släpps spelen numera på båda konsoler då båda är x86 som du säger. Då spelar prestanda lite roll, om du bara ser till spelen. Men nu måste du ju räkna med deras resp. gimmick/gadgets, TV, Film, Serier, koppling till dina bärbara prylar och hela ekosystemen. Och maskinerna kommer ju inte spellösa. Gran Turismo kommer till PS, Forza till Xbox. Halo, Metal Gear. Watch Dogs, något annat. Det kanske bara är jag, men jag väljer ju hellre spelet med bra betyg än konsolen med bäst specs, något annat är ju bara konstigt när man ska spela spel.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Nummer ett: använd aldrig vgchartz eftersom det är rena spekulationer.
Nummer två: oavsett vem som sålt mest (det är väldigt jämnt) så har Microsoft tjänat mer pengar än Sony. Det alltid pengar som räknas, så därför vann Microsoft.

Wii räknas inte och nämndes inte utav mig i det tidigare inlägget.

Japp, VGCHartz är en LOL-källa. Inga seriösa sidor litar på dem, inte ens wikipedia

Och jag förstår vad du menar angående mest tjänade pengar. MEN, vanligtvis så brukar man mena antal sålda maskiner när man talar om "console-wars"
Sen får du gärna ange källa där det klart framgår att MS verkligen tjänade mer pengar på 360 än vad Sony gjorde på PS3, fram tills nu. Att Sony gått back som företag den senaste tiden tror jag inte har med deras SCE-avdelning, snarare att de blir piskade av Samsung på bland annat TV-apparater.

Permalänk
Skrivet av sleepzou:

Men ändå såg spelen i stort sett identiska ut och kommer nog fortsätta att göra det. Så mitt val blir Xbox One alla dagar i veckan.

Dator alla dagar i veckan! Hade det inte varit för forza 4 och gt5 så hade jag inte kört på konsol alls.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Dator alla dagar i veckan! Hade det inte varit för forza 4 och gt5 så hade jag inte kört på konsol alls.

Nu råkar ju det tyvärr vara så att det knappast finns några bra PC spel nuförtiden. Alla som skryter om sina datorer spelar facking själlösa spel som Battlefield 3 och Far Cry 3 samt Metro :Last Light.

Jag har under många perioder haft TOP-NOTCH dator men de finaste pärlorna har varit spel som exklusivt släppts till konsoler (God of war, Gears of war, Uncharted, Mario Galaxy (Majoriteten av folk här har nog inte ens testat dem här spelserierna). Och ja använder en stor del av min fritid att spela spel, då spelar jag det som är roligast. Det är inte roligast att betala 20 000 kr för en dator för att runka åt lite texturer i tråkiga spel som Crysis 3.
Det här har varit anledningen till att jag fortfarande sitter på qx9770 från 2007 samt 7870.

Men alla har sin egen smak xD (En riktig gamer ska dock prova de flesta spelen innan han väljer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Du får nog ta och titta på den dokumentären en gång till och se om du kanske ändrar dig hur du jämför konsolerna, konsolerns släpptes inte lika tätt i samma prestanda segment men det jag reagerar på är att du jämför NES med Megadrive och SNES med Saturn???

NES ska jämföra med Sega Master systems
och
SNES ska jämföra med Megadrive

Har inte den blekaste aning om vilken låda jag kommer välja, de får först ha varit ute på marknaden ett tag tills priset hat stabiliserat sig sen ta en titt på vilka spel som finns och vilken låda som har mest intressanta lull lull att leka med.

OnT: svårt att spekulera hur vida grafiken kommer skilja sig mellan konsolerna, de exklusiva titlarna på P4 bör bli bättre för ögat än de på X-lådan, hänger trots allt på utvecklarna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope! Sega megadrive släpptes 1988 och tävlade direkt mot NES och reklamslogan som användes var Genesis does what nintendon't. SNES kom betydligt senare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kort och koncist vad hela eventet handlade om.

http://www.youtube.com/watch?v=KbWgUO-Rqcw

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

VARFÖR välja utifrån hårdvaran?

Hade man inte tänkt att faktiskt ANVÄNDA den sedan eller? O.o

Förstår inte hur folk kan vara så enkelspåriga.

Så som flera andra så finner JAG ett värde i efterhandsmarknaden,
och att man skulle kunna köra linux eller något annat på hårdvaran.

Varför? För att jag kan. Och för att jag vill.

Och hur är detta relevant, jo för jag vill inte sitta med en seg och
sleten konsol som på de flesta sett beter sig sämre. Och om vi tittar
på Xboxen idag och PS3an, så finns det en given vinnare att köra
både linux och andra operativsystem på: PS3an: starkare hårdvara.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Nu råkar ju det tyvärr vara så att det knappast finns några bra PC spel nuförtiden. Alla som skryter om sina datorer spelar facking själlösa spel som Battlefield 3 och Far Cry 3 samt Metro :Last Light.

Jag har under många perioder haft TOP-NOTCH dator men de finaste pärlorna har varit spel som exklusivt släppts till konsoler (God of war, Gears of war, Uncharted, Mario Galaxy (Majoriteten av folk här har nog inte ens testat dem här spelserierna). Och ja använder en stor del av min fritid att spela spel, då spelar jag det som är roligast. Det är inte roligast att betala 20 000 kr för en dator för att runka åt lite texturer i tråkiga spel som Crysis 3.
Det här har varit anledningen till att jag fortfarande sitter på qx9770 från 2007 samt 7870.

Men alla har sin egen smak xD (En riktig gamer ska dock prova de flesta spelen innan han väljer).

God of war, Gears of war, Uncharted, forza och gran turismo är ju dem spel som får en att vilja ha har sina konsoler, har både ägt en 360 och en ps3 och dem där spelen, sjukt roliga spel. Sen spelar jag inte farcry 3 eller crysis 3 då båda är skit spel, visst jag har lagt ner runt 20k på datorn men spelar inte spel som bara är till för grafik utan gameplay, Brukar för det mesta spela spel som har en bra gameplay sen tycker jag att grafik alltid är ett plus men inget måste i ett spel.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

VARFÖR välja utifrån hårdvaran?
Hade man inte tänkt att faktiskt ANVÄNDA den sedan eller? O.o
Förstår inte hur folk kan vara så enkelspåriga.

Vem är det som är enkelspårig egentligen? När de har samma hårdvarubas och man vet att många spel kommer vara multiplattform, så är väl det bäst att välja den som är snabbare? Tror knappast att MS slår Sony när det antalet gäller exklusiva titlar. Jag utgår från att man ska spela på konsolen i första hand.

Permalänk
Medlem

Hoppas Microsoft får smaka på det sura äpplet. Har alltid hatat det företaget!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Forza motorsport 5. Enkelt val för mig åtminstone. Kommer det intressant exklusivt spel till Ps4 får det väl bli en sådan också. Ingen idé att tjafsa. FPS kommer jag för all framtid spela på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

hur hade alla velat ha konsolen då?:) nya haswell och titan SLI med 500gb ssd och 3tb vanlig lagring för 3000kr? skulle inte riktigt funka va?:P
så klart vill dom ha hårdvara men det kostar pengar och dom vill ju tjäna pengar självklart?? går inte konsolerna plus och drar in pengar så kan dom ju inte betala löner och få allt att rulla:)
sen är det ju upp till spelutveklarna att optimera spelen till det bästa för alla plattformar, så det kan man ju inte skylla på dåliga konsoler:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

För mig så har en konsols grafikprestanda aldrig varit så avgörande. Visst, man vill inte ha en Wii-U, eftersom den redan slängs på skrothögen av många utvecklare. För mig är hela "betala för onlinespel" ett system jag inte gillar, så därför har jag hållit mig till Playstation.

Kommer nog inte köpa varken ps4 eller xbox så länge det inte finns gott om lockande titlar; men för mig så är mindre skillnad i grafikprestanda inte det som gäller.

är det inte värt att betala 69kr i månaden för något som funkar? sonys online låg väll nere väldigt länge efter hackningar om ja inte minns fel?

Permalänk

All denna (host) prestanda för att spela FPS med trådlösa joypads och ostiga Kinect-barnspel?

Jaja, så länge de inte låser dem till sina respektive "App Stores" så bombar de kanske inte.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

är det inte värt att betala 69kr i månaden för något som funkar? sonys online låg väll nere väldigt länge efter hackningar om ja inte minns fel?

Och Xbox live har varit nere ett antal gånger och haft sina egna säkerhetsproblem. Säger det inte för att dissa xbox, bara för att göra det klart att playstations onlinespel inte är sämre bara för att sony inte kör med microsofts sluskiga business model.

Permalänk

säger bara ps4, kommer nog aldrig lämna sony

Permalänk
Medlem

Går rykten om att Xbox One har problem med yields på grund av inbyggda minnet (eSRAM). Fast detta är bara snack, så ta med en stor portion skepsis.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=576869

Permalänk
Medlem

Är 7870 som sitter i PS4,an begränsad i jämfört med den som man kan köpa till pc? Eller är dom exakt lika starka?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"