Steam Machines lanseras i höst – tar sikte på Xbox One och Playstation 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barra85:

Aldrig förstått grejjen med dessa, varför inte bara bygga en kompakt speldator med windows att ha i tv-bänken?
Visst att det lär vara lite subventionerade priser på färdiga steammachines men tack vare Linux får man ju offra en del(prestanda och spelutbud). Sen blir det hela inte bättre av oändliga hårdvarukonfigs varav optimering aldrig kan ske på samma sätt som en riktig konsoll.

Positivt är väl att någon försöker ge sig in i branchen då MS/Sony/Nintendo har dominerat ensamma och blivit trygga för länge. Konkurrens gynnar ju oss konsumenter sägs det. MS lyckades ju slå sig in i en ganska mättad marknad så kanske kan Valve göra det samma?

Det är en lösning på ett problem som egentligen bara finns för Valve. De vill slippa vara beroende av Microsoft och deras Windows-operativsystem för att själva tjäna mer pengar samt kunna kontrollera plattformen. Att man satsar på ett Linux-baserat system är helt enkelt av den anledningen att de får något att utgå från som inte kostar och kan sedan bygga deras operativsystem/DRM-plattform precis så det passar de själva.

Tidigare har det mest avtändande med prototyperna som visats upp varit det höga priset tätt följt av bristen på spel. Återstår att se hur priserna ser ut om dessa nu verkligen lanseras i slutet av året. Spelutbudet blir sakta bättre men som det ser ut idag så har man nog mest glädje av SteamOS/Linux-klienten för Steam om man gillar indie-titlar. Ibland dyker det ju upp något AAA-spel med, typ Metro-spelen.

Jag tror fortfarande inte att Valve verkligen vet vad de håller på med. För att vara ett företag som är ökänd för att vara dålig på att lansera saker, speciellt i tid så är jag tveksam till denna satsning. Jag tror fortfarande mer på att de borde titta på mobila plattformar istället. Intressant att se vad som händer framöver dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Spendera flera timmar i setup? Hur bygger du?

Att montera ihop hårdvara, installera OS, synca några spel på steam tar inte lång tid. Ett par timmar max, och då lägger man säkert halva tiden på snygg kabeldragning. För att inte tala om att det är den roligaste biten med ett spelsystem, som man "missar" med konsoler

Förhoppningen med steam-machines är ju att dom skall ersätta konsolerna, och samtidigt vara korskompatibla med riktiga speldatorer när det kommer till tillbehör och spel.

Med en PS4 har man inte möjligheten att lägga dubbla priset för att få hyffsad prestanda, det får man förhoppningsvis när detta kommer igång.

Det är ju väldigt individuellt hur mycket tid man lägger ner. Jag lägger många timmar på att installera os och på att göra diverse optimeringar. Beror helt på vad man har för system, vilka krav man har, och hur stort intresse man har.

Permalänk
Skrivet av samots:

Det är ju väldigt individuellt hur mycket tid man lägger ner. Jag lägger många timmar på att installera os och på att göra diverse optimeringar. Beror helt på vad man har för system, vilka krav man har, och hur stort intresse man har.

Det finns folk som öppnar sina konsoler och trimmar kylning, luftflöde osv innan dom börjar spela. Det betyder inte att det måste ta 10 timmar att få igång en PS4 för samtliga casuallanvändare.

tiden man måste lägga ner på att konfigurera en ny hyffsad vanlig speldator är rätt liten.

Installerar du windows med nätverkskabeln inkopplad så har du tillåmed spelbara drivrutiner för grafikkortet, även om man såklart borde lägga 10 min extra på att plocka ner dom senaste.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att köra ytube, Kodi, netflix etc med deras egna OS? Eller kan man köra dubbla, w8 och steam OS?

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att Valve för något år sedan såg möjligheten med ett eget OS som har väldigt lite overhead mot hårdvaran och bestämde sig för att skapa steam machine konceptet. Nu när DX12 kommer så kommer nog fördelen med steamOS att bli väldigt liten, kanske lite mindre strul med drivrutiner etc men det byter man mot att många spel inte fungerar...

Fast kan man få en snygg och bra dator för ett hyffsat pris så kan jag nog tänka mig att köpa en steam machine, men då slänger jag nog in windows på den och dual bootar.

Permalänk
Medlem

Om de nu planerar att släppa HL3 för att agera dragkraft åt konsolen så måste de ju komma något info väldigt snart? :S
Måste ju vara en hype period på 6-8 mån iaf..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Spendera flera timmar i setup? Hur bygger du?
Att montera ihop hårdvara, installera OS, synca några spel på steam tar inte lång tid. Ett par timmar max, och då lägger man säkert halva tiden på snygg kabeldragning. För att inte tala om att det är den roligaste biten med ett spelsystem, som man "missar" med konsoler
Förhoppningen med steam-machines är ju att dom skall ersätta konsolerna, och samtidigt vara korskompatibla med riktiga speldatorer när det kommer till tillbehör och spel.
Med en PS4 har man inte möjligheten att lägga dubbla priset för att få hyffsad prestanda, det får man förhoppningsvis när detta kommer igång.

Det va förvisso inte jag som skrev det, jag citerade en annan. Men det är nog rätt subjektivt hur många timmar man lägger på att fintrimma sin dator. Det jag vet är att man behöver lägga bra mycket mer tid på en PC innan den är spelklar jämfört med en konsoll (vilket är en kul grej för mig), men säkert inte för dom som inte har kunskap eller intresse för PC.

Men SM kanske passar målgruppen som "flyter" emellan PC och konsoll.
Själv skulle jag nog hellre slänga ihop en m-itx burk i vardagsrummet om jag skulle vilja spela där.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

tiden man måste lägga ner på att konfigurera en ny hyffsad vanlig speldator är rätt liten.

Installerar du windows med nätverkskabeln inkopplad så har du tillåmed spelbara drivrutiner för grafikkortet, även om man såklart borde lägga 10 min extra på att plocka ner dom senaste.

Jovars, men för att hålla en Windows-speldator i trim så krävs en del meck över tid. Windows-uppdateringar som kommer stup i kvarten och grafikdrivare som bör laddas ned för sig. Men visst, det är inget jättejobb när man är van, men det tar lite tid/fokus jämfört med en konsol.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jovars, men för att hålla en Windows-speldator i trim så krävs en del meck över tid. Windows-uppdateringar som kommer stup i kvarten och grafikdrivare som bör laddas ned för sig. Men visst, det är inget jättejobb när man är van, men det tar lite tid/fokus jämfört med en konsol.

jag har inte skaffat PS4 än, men efter andra halvan av min tid med PS3 så vetefan om jag kan hålla med. Mer fokus, ja, mer tid, njae. Känns som det var ruskigt sega uppdateringar som skulle till var och varannan gång man ville spela konsol

På datorn i vardagsrummet har jag ställt in automatiska uppdateringar. Den enda jag råkar ut för där är att den lite då och då installerar lite programvara i avstängsningsprocessen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tror inte ett smack på att man kan köpa en Steammachine för 3k, som presterar bättre än ps4 och xbone.

Om så är fallet så vore det coolt, skulle sätta fart på Sony och MS men nja, ställer mig ytterst tveksam till det

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

jag har inte skaffat PS4 än, men efter andra halvan av min tid med PS3 så vetefan om jag kan hålla med. Mer fokus, ja, mer tid, njae. Känns som det var ruskigt sega uppdateringar som skulle till var och varannan gång man ville spela konsol

På datorn i vardagsrummet har jag ställt in automatiska uppdateringar. Den enda jag råkar ut för där är att den lite då och då installerar lite programvara i avstängsningsprocessen.

”jag har inte skaffat PS4 än, men efter andra halvan av min tid med PS3 så vetefan om jag kan hålla med. Mer fokus, ja, mer tid, njae. Känns som det var ruskigt sega uppdateringar som skulle till var och varannan gång man ville spela konsol.”

Konstig, för PS3 var det cirka tre månader mellan uppdateringarna: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_system_software
Eller hade du en specialversion?

Visst, det går att få till rätt enkelt med en Windows-dator också, men det är ändå mer meck än med konsol gällande detta. Framförallt om man är van datorlirare.
Men nya grafikdrivare får du väl inte in automatisk?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

”jag har inte skaffat PS4 än, men efter andra halvan av min tid med PS3 så vetefan om jag kan hålla med. Mer fokus, ja, mer tid, njae. Känns som det var ruskigt sega uppdateringar som skulle till var och varannan gång man ville spela konsol.”

Konstig, för PS3 var det cirka tre månader mellan uppdateringarna: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_system_software
Eller hade du en specialversion?

Visst, det går att få till rätt enkelt med en Windows-dator också, men det är ändå mer meck än med konsol gällande detta. Framförallt om man är van datorlirare.
Men nya grafikdrivare får du väl inte in automatisk?

Systemuppdateringar, Store-uppdateringar, precis lika jäkla sega uppdateringar för spelen, även om jag bara ville spela offline, det vart en del

Med Nvidiakort får man drivers via windows update. Dock med en del fördröjning jämfört med officiella hämtningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Om man nu vill testa steam machine så kan man lika bra bara köpa handkontrollen och koppla in den till sin stationära dator och vips så så har man en steam machine. Väldigt luddig spelkonsol, ser inte hur den skall konkurrera. Sätt igång med halflife 3 istället.

Permalänk
Medlem

Förutspår en mindre flopp, inget jättegenomslag.... Tror framtiden ligger i streaming av spel... Men tills det är verklighet. Tja... Varför inte. Nyfiken på steam os iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Entusiast

Jag förstår verkligen inte vilka som skulle vilja köpa en Steam Machine.
Spelkonsoler handlar precis som namnet antyder om spelen och oavsett vad man tycker om Linux så finns det inte många spel tyvärr.

Visst, det kan ju såklart ändras men att köpa en Steam Machine år 2015 verkar otroligt dumt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har redan Steam Machine, 360 kontrollen är inpluggad och Steam är igång. HDMI finns tillgänglig att koppla till TV ^_^

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Ser inget värde i detta för mig. Jag spelar väldigt mycket hellre på en rejäl speldator och det enda som lockar med en konsoll vore att få spela spel som jag inte annars har tillgång till. Steam Machine missar alltså båda poängerna för min del.

Permalänk
Medlem

Min nya konsol?

Tillåt mig upprepa:

Skrivet av Gibbe:

Känner samma.
Men om de tar sig samman och faktiskt gör en hel plattform av detta så har de något på gång.
* med standarder och specifikationer för hårdvara för att uppfylla vissa krav, som kan var indelat i flera olika nivåer, som enkelt går att höja löpande. Olika klasser av hårdvara helt enkelt, vilka är indelade i generation, och underliggande nivå.
* med ett dedikerat OS som känner av vilken klass på hårdvaran som uppfylls
* med spel som har rekommenderade förinställningar utifrån vilken hårdvaruklass man uppfyller
* spelen på steam visar vilket hårdvaruklass som är minimum och rekommenderad
* spelen och OS:et är typ skräddarsytt för att fungera optimalt, eller åtminstone "fläckfritt"/"bättre än medel" eller hur man ska definiera det, med den hårdvara som valts ut och "godkänts". Efterhand som det etableras jobbar även utvecklare lite mer specifikt mot denna hårdvara för att garantera att spelet rullar på med just dessa.

Naturligtvis går det att köra på klassiskt vis, som PC är idag, men med ett standardiserat klassystem för hårdvara och Steam OS får man en slags garanti på att det fungerar, och att det fungerar på ett visst sätt.

På så sätt förenklar man hela hårdvarubiten och inställningarna, vilket är det som vanligt folk tycker är jobbigt, samtidigt som man behåller modulariteten.

Får man till detta så tror jag det kan bli riktigt bra. Det är vad jag och nog många andra väntar på eller önskar sig. Hårdvaran i sig är egentligen inte så intressant.

Och så ihopparat med en standardiserad kontroll som utvecklare har att utgå ifrån. Xbox360-kontrollen är ju redan en de facto standard. Går ju även att lägga till andra tillbehöv efterhand, som får någon slags officiell ställning i Steambox-systemet.

Det enda jag oroar mig för är onlinematchningen. En Steambox är ju till för vardagsrummet och soffsittning. I vardagsrummet och soffan är mus och tangentbord väldigt otrevligt. Man vill ju ha en handkontroll där och softa. Även för FPS. Men då blir det inte kul att möta andra online som sitter och är helt överseriös med mus och tangentbord. Jag hoppas de inför så att maskinen/spelen känner av om man använder handkontroll eller m/tb (och stänger av de andra så att man inte kan fuska) och anpassar matchningen efter det.

Som sagt...

Skrivet av Laine:

Hoppas det släpps ganska rejäla riktlinjker i samband med att Steam Machines rullar ut på riktigt, så man kan bygga sin egen och välja vilket "bracket" man vill lägga sig i, prestandamässigt.

Typ en "medium-setting-config" med en i5 4570K och GTX 970 är garanterad att klara den här och den här titeln i den här inställningen utan att spendera flera timmar i setup.

Skrivet av MakeCoke:

Den stora styrkan med konsolerna är ju att folk inte behöver bry sig om huruvida de klarar systemkraven. Steam Machines måste alltså vara certifierade på något sätt, annars känns det som att man lika bra kan köpa en vanlig dator med Windows. De kan t.ex. ha tre nivåer, en "Low" som klarar spelen de närmsta säg fyra åren med låga inställningar och 30 FPS, en "Medium" som klarar spelen de närmsta 4 åren med lite bättre inställningar och 60 FPS och "High" som klarar spelen de närmsta fyra åren med höga inställningar och 60 FPS.

---

Skrivet av Barra85:

Aldrig förstått grejjen med dessa, varför inte bara bygga en kompakt speldator med windows att ha i tv-bänken?
Visst att det lär vara lite subventionerade priser på färdiga steammachines men tack vare Linux får man ju offra en del(prestanda och spelutbud). Sen blir det hela inte bättre av oändliga hårdvarukonfigs varav optimering aldrig kan ske på samma sätt som en riktig konsoll.

Positivt är väl att någon försöker ge sig in i branchen då MS/Sony/Nintendo har dominerat ensamma och blivit trygga för länge. Konkurrens gynnar ju oss konsumenter sägs det. MS lyckades ju slå sig in i en ganska mättad marknad så kanske kan Valve göra det samma?

Skrivet av Alibaba123:

Om man nu vill testa steam machine så kan man lika bra bara köpa handkontrollen och koppla in den till sin stationära dator och vips så så har man en steam machine. Väldigt luddig spelkonsol, ser inte hur den skall konkurrera. Sätt igång med halflife 3 istället.

Se citeringar ovan.

Skrivet av PatrikNordstrm:

jag är velig, de känns ju som att de kommer bli vilken färdigbyggd dator somhelst? Dock känns SteamOS roligt, ser fram emot det! jag spelar bara på pc nuförtiden men alltid uppskattat konsoler pga att det är mer eller mindre samma förutsättningar för alla, samma handkontroll, prestanda etc. Syftet dödas ju lite med alltihop om jag ändå måste sitta med mus- o tangentbord för att spela CoD online osv för att ha en chans!
Skulle de kunna sortera ut spelare så de med steamkontrollen hamnar i en egen matchmaking och vice versa däremot, då hyllar jag alltihop och kommer va first in line! annars ser jag ingen anledning att inte bara fortsätta spela på min vanliga pc o mysa med xbox360 kontroller när jag vill spela ac4 osv osv.

Tänker samma sak

Skrivet av anon5930:

...
Jag tror fortfarande inte att Valve verkligen vet vad de håller på med. För att vara ett företag som är ökänd för att vara dålig på att lansera saker, speciellt i tid så är jag tveksam till denna satsning. Jag tror fortfarande mer på att de borde titta på mobila plattformar istället. Intressant att se vad som händer framöver dock.

Krossa inte mina drömmar nu

Skrivet av n_sandstrom:

Systemuppdateringar, Store-uppdateringar, precis lika jäkla sega uppdateringar för spelen, även om jag bara ville spela offline, det vart en del

Med Nvidiakort får man drivers via windows update. Dock med en del fördröjning jämfört med officiella hämtningar.

Du behöver inte uppdatera något om du ska spela offline på PS3. Är din PS3 uppkopplad kommer den leta efter uppdateringar och om så finnes, fråga dig om du vill ladda ner den. Frågan är dock formulerad som ett krav, men det är bara att avböja uppdateringen och köra på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Mycket Jagged Alliance på bilden, det är najs!!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Torchlight II kom ut idag till SteamOS/Linux.

Andra intressanta spel som kommer till SteamOS/Linux:

Pillars of Eternity
Mad Max
Shadow of Mordor
Payday 2
Batman: Arkham Knight
Saints Row IV
Company of Heros 2
Magicka 2
Total War: Rome 2
The Witcher III

För att inte glömma att Star Citizen och Kingdom Come: Deliverence har lovats att komma till Linux och Paradox som mer än gärna portar sina titlar till Linux.

Då jag sen ett tag tillbaka endast kör Linux är detta väldigt trevligt att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag misstänker att Valve för något år sedan såg möjligheten med ett eget OS som har väldigt lite overhead mot hårdvaran och bestämde sig för att skapa steam machine konceptet. Nu när DX12 kommer så kommer nog fördelen med steamOS att bli väldigt liten, kanske lite mindre strul med drivrutiner etc men det byter man mot att många spel inte fungerar...

Fast kan man få en snygg och bra dator för ett hyffsat pris så kan jag nog tänka mig att köpa en steam machine, men då slänger jag nog in windows på den och dual bootar.

Finns nån intervju där ute med Gabe Newell där han förklarar att SteamOS-konceptet växte fram iochmed Windows 8 och hur Microsoft alltmer försökte ta sitt OS mer åt Apple-hållet med en stängd App-store och MS som ensam gatekeeper över innehåll. Han har varit ganska öppen i sin kritik mot hur MS försöker låsa ner Windows med WinRT(inte OS:et) och fokus på appar. Skulle bli ganska förödande för Valve om dom flesta Windows-spelen skulle behövas laddas ner från Windows-store. Steam-Machines i sin tur är bara en naturlig förlängning av SteamOS och Valve behöver bara ragga lite hårdvarutillverkare att satsa på det så är deras egen risk ganska minimal. Största fördelen med SteamOS är väl att man inte behöver boota upp i nåt "avancerat" desktop OS med Windows-updates, kontrollpanel, devicemanager etc. Lite som Windows 8 ironiskt nog

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jäkla intressant! Ska bli spännande o se vad det blir av det!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av spel565:

Debian åt folket! Hoppas bara det kommer lite fler spel till linux i och med detta..

Det kommer det och de kör en rea-drive med linux spel och kommande linux spel!

http://store.steampowered.com/sale/steamos_sale