Hur mycket skiljer det sig mellan CD-spelare?

Permalänk
Medlem

Hur mycket skiljer det sig mellan CD-spelare?

Tänkte köpa en CD-spelare till min ljudanläggning, någon som vet hur mycket det skiljer sig kvalitetsmässigt mellan olika CD-spelare?

Permalänk
Skrivet av gzor:

Tänkte köpa en CD-spelare till min ljudanläggning, någon som vet hur mycket det skiljer sig kvalitetsmässigt mellan olika CD-spelare?

beror på. hur mycket audiofil är du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

beror på. hur mycket audiofil är du ?

Jag vill självklart ha det bästa men tyvärr tillåter inte alltid min budget det haha.

Jag har en Rotel-RA12 (ca 7000 kr nypris, köpte för 4000 kr beg) och ett par Dali Zensor 3 (ca 3600 kr nypris), så jag tänkte något som är i klass med de prylarna. Är det stor skillnad på en 2000 kr CD-spelare vs 4000 kr CD-spelare? Eller är prisskillnaden så pass liten att man inte märker något.

Permalänk

om du kör med digita överföring från spelaren till förstärkaren och låter den göra hela ljudavkodningen borde det inte bli nån större skillnad tycker man.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kör med digita överföring från spelaren till förstärkaren och låter den göra hela ljudavkodningen borde det inte bli nån större skillnad tycker man.

Haha och på "hej jag kan ingenting om Hi-Fi"-språket, vad innebär det då

Permalänk
Skrivet av gzor:

Haha och på "hej jag kan ingenting om Hi-Fi"-språket, vad innebär det då

hur är cd-spelaren kopplad till förstärkaren ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur är cd-spelaren kopplad till förstärkaren ?

Har inte köpt någon ännu men med RCA-kabel blir det antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Haha och på "hej jag kan ingenting om Hi-Fi"-språket, vad innebär det då

Om du kör en enkel kabel optisk eller koaxial så skickas "data" från cd spelaren som sedan förstärkaren omvandlar till analog signal(musik) som förstärks. Kör du med 2 kablar röd och vit så omvandlas datan i cdspelaren.
Om förstärkare och cd spelare har olika omvandlare kan det låta olika om man växlar mellan digitalt/analogt.

Om jag var du skulle jag titta på en Rotel spelare som matchar förstärkaren. tex http://www.rehifi.se/rotel-rcd06-p-15382-c-229.aspx
Finns säkert bättre mer prisvärda grejer men jag gillar när saker matchar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av gzor:

Haha och på "hej jag kan ingenting om Hi-Fi"-språket, vad innebär det då

du använder en av de 4 ingångar som heter digital input på förstärkaren.

antingen optisk eller Coax överföring

kräver ju även att spelaren är utsustad med digital utgång

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ljudmässigt så spelar det ingen roll så länge du använder en digital signal till din förstärkare. Det kommer vara spelarens kvalitet på släden, avkodningen och felkorrigeringen som avgör.

Det du vill ha är en tung släde som tål vibrationer och en stor buffert så att spelaren klarar av en knuff utan att hacka till i musiken.
Du vill även ha en bra laser och inbyggd felkorrigering så att den klarar något defekta skivor med repor och mycket små ej genomgående sprickor i.

Inget av detta skulle ge ett bättre ljud varken analogt eller digitalt på en "perfekt" skiva. Enda skillnaden är att du slipper hack, hopp, tystnad eller att skivan fastnar så länge felet på skivan inte är extremt, eller spelaren inte utsätts för extrem påverkan. På så vis kan väldigt små defekter "låta bättre" i formen jämnare / smidigare helt enkelt då spelaren kan korrigera detta med bättre stabilitet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar. Så om jag kör med de digitala ingångarna på min förstärkare så behöver jag med andra inte tänka ås mycket på ljudkvalité om jag förstått det rätt, knappt någon skillnad?

Har ni några bra förslag på CD-spelare som ev. går bra ihop med min ROTEL-RA12? Max 2500 kr (nytt/beg) tänkte jag mig.

Permalänk
Skrivet av gzor:

Tacksam för alla svar. Så om jag kör med de digitala ingångarna på min förstärkare så behöver jag med andra inte tänka ås mycket på ljudkvalité om jag förstått det rätt, knappt någon skillnad?

Har ni några bra förslag på CD-spelare som ev. går bra ihop med min ROTEL-RA12? Max 2500 kr (nytt/beg) tänkte jag mig.

begagnad Rotel RCD-06
http://www.rehifi.se/rotel-rcd06-p-15382-c-229.aspx

?

länkades ju 2 inlägg upp typ. matchar ju även din förstärkare
nypriset är ju 5500:- å bara 100:- över budget begagnad är de väl inget snack liksom du får la äta en extra paket nudlar den här månaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

begagnad Rotel RCD-06
http://www.rehifi.se/rotel-rcd06-p-15382-c-229.aspx

?

länkades ju 2 inlägg upp typ. matchar ju även din förstärkare
nypriset är ju 5500:- å bara 100:- över budget begagnad är de väl inget snack liksom du får la äta en extra paket nudlar den här månaden.

Jo jag såg den, känns som en uråldrad variant från 2006, kan man inte få bättre teknik idag för samma peng? Vad exakt menas med "matcha"? Är inte alla cd-spelare kompatibla med min förstärkare kanske?

Permalänk
Skrivet av gzor:

Jo jag såg den, känns som en uråldrad variant från 2006, kan man inte få bättre teknik idag för samma peng? Vad exakt menas med "matcha"? Är inte alla cd-spelare kompatibla med min förstärkare kanske?

utseende mässigt altså.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

utseende mässigt altså.

Första modell utgavs 2006 såg jag, får man inte bättre förstärkare idag med dagens teknik och för samma prislapp?

Permalänk
Skrivet av gzor:

Första modell utgavs 2006 såg jag, får man inte bättre förstärkare idag med dagens teknik och för samma prislapp?

om du kör digitalt mellan cd och förstärkaren så kommer det vara förstärkaren som gör hela jobbet med avkodningen det ända cdläsaren kommer göra är att leta 1or och nollor på skivan att skicka iväg som en dataström via den digitala utgången.

om du däremot kör med det analoga så kommer du även använda den inbyggda DACen i cd spelaren

och visst har det säker utvecklats lite men skulle inte tro att det är några enorma förbättringar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kör digitalt mellan cd och förstärkaren så kommer det vara förstärkaren som gör hela jobbet med avkodningen det ända cdläsaren kommer göra är att leta 1or och nollor på skivan att skicka iväg som en dataström via den digitala utgången.

om du däremot kör med det analoga så kommer du även använda den inbyggda DACen i cd spelaren

och visst har det säker utvecklats lite men skulle inte tro att det är några enorma förbättringar.

Det finns en inbyggd DAC i min förstärkare också, används inte den om jag kör digitalt mellan CD och förstärkare då? Eller blir det "dubbeleffekt" om jag kör med analog in/utgång förutsatt att CD-spelaren också har en DAC?

Ursäkta alla idiotfrågor haha

Permalänk
Skrivet av gzor:

Det finns en inbyggd DAC i min förstärkare också, används inte den om jag kör digitalt mellan CD och förstärkare då? Eller blir det "dubbeleffekt" om jag kör med analog in/utgång förutsatt att CD-spelaren också har en DAC?

Ursäkta alla idiotfrågor haha

ja även din förstärkare har en inbyggd dac del

DAC står för Digital Analog Converter

och antingen cd spelarens eller förstärkaren kommer användas beroende på vilken överföringsväg du väljer att gå.

Analogt överföring : Cd spelarens DAC
Digitalt: Förstärkarens DAC

finns ingen risk att du måste passera bägge hur du än vänder på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja även din förstärkare har en inbyggd dac del

DAC står för Digital Analog Converter

och antingen cd spelarens eller förstärkaren kommer användas beroende på vilken överföringsväg du väljer att gå.

Analogt överföring : Cd spelarens DAC
Digitalt: Förstärkarens DAC

finns ingen risk att du måste passera bägge hur du än vänder på det.

Så att om DACen sitter i CD-spelaren och jag använder den analoga ingången så innebär det helt enkelt att det är den som omvandlar digitala signaler till analoga? I stället för förstärkaren. I dagsläget kör jag med en RCA kabel till datorns AUX, hur funkar DACen där?

Skulle vilja köpa Rotel RCD-12, tillhör samma serie som min förstärkare men den är så jävla dyr :/ Dock väldigt snyggt ihop med varandra. Ska man kanske vänta? Vettifan hur ofta dem poppar upp på marknaden.

Permalänk
Skrivet av gzor:

Så att om DACen sitter i CD-spelaren och jag använder den analoga ingången så innebär det helt enkelt att det är den som omvandlar digitala signaler till analoga? I stället för förstärkaren. I dagsläget kör jag med en RCA kabel till datorns AUX, hur funkar DACen där?

Skulle vilja köpa Rotel RCD-12, tillhör samma serie som min förstärkare men den är så jävla dyr :/ Dock väldigt snyggt ihop med varandra. Ska man kanske vänta? Vettifan hur ofta dem poppar upp på marknaden.

va på g att skriva detta när du la ditt inlägg.

vet inte hur viktigt just den estetiska delen är för dig men Rotel RCD-12 ser ju ut att kunna matchas ihop med din förstärkare riktigt fint om man går efter utseende iaf ljudmässigt skulle jag tro att det nog blir det samma både analogt och digitalt om du hittar en av dessa innom budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1354017

personligen skulle jag föredra att köra digitalt så långt det går då det är mer eller mindre immunt mot störningar och antingen får man ljud eller så får man det inte, vilket inte analoga signaler är då det kan ta upp störningar från lite allt möjligt.

men som sagt sniffa på blocket rätt va de är så dyker det upp nån som inte tar rövarpriser för en använd spelare inköpt typ 2012.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

va på g att skriva detta när du la ditt inlägg.

vet inte hur viktigt just den estetiska delen är för dig men Rotel RCD-12 ser ju ut att kunna matchas ihop med din förstärkare riktigt fint om man går efter utseende iaf ljudmässigt skulle jag tro att det nog blir det samma både analogt och digitalt om du hittar en av dessa innom budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1354017

personligen skulle jag föredra att köra digitalt så långt det går då det är mer eller mindre immunt mot störningar och antingen får man ljud eller så får man det inte, vilket inte analoga signaler är då det kan ta upp störningar från lite allt möjligt.

men som sagt sniffa på blocket rätt va de är så dyker det upp nån som inte tar rövarpriser för en använd spelare inköpt typ 2012.

Jag får väl hålla ögonen öppna på blocket lite och ha lite tålamod tills något köpläge ev. dyker upp. Det är ju ändå inte bråttom )

Men hur funkar DACen nu när min förstärkare är kopplad genom RCA-aux till datorn?

Permalänk
Skrivet av gzor:

Jag får väl hålla ögonen öppna på blocket lite och ha lite tålamod tills något köpläge ev. dyker upp. Det är ju ändå inte bråttom )

Men hur funkar DACen nu när min förstärkare är kopplad genom RCA-aux till datorn?

då är det ljudkortet i din dator som avkodar ljudet från digital till analog signal.

om du har nått sketet realtek eller liknande kan det vara värt att köra den med den digitala utgången istället och låta förstärkaren göra avkodningsjobbet istället

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska hålla koll på annonserna på www.hifimagasinet.com ett tag så lär du hitta nått vettigt.
Ljudkvaliten har inte utvecklats särskilt mycket om ens något, så en gammal apparat kan definitivt låta lika bra som en modern, det är bara billigare att nå bra ljud idag så dagens budgetspelare är mer lik gamla toppmodeller i ljudkvalitet, däremot är cdspelare lite av en förbrukningsdel för båda mekaniken och lasern slits men är det nyare prylar lär de inte vara utslitna, men är de över 20 år bör du kolla dem och ev kan de behöva smörjas och trimmas osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Jag får väl hålla ögonen öppna på blocket lite och ha lite tålamod tills något köpläge ev. dyker upp. Det är ju ändå inte bråttom )

Men hur funkar DACen nu när min förstärkare är kopplad genom RCA-aux till datorn?

Då är det datorns ljudkort som "DAC:ar". Så har du ett kasst ljudkort kommer en digital signal göra susen.

Edit: Ah... var redan någon som informerat dig om detta... så går det när man inte uppdaterar sidan innan man skriver. Men jag kan säga mitt om CD-spelare. Köp någon som känns mekaniskt bra och som du trivs med. Kör digital signal and thats it. INGEN skillnad i ljud mellan spelare om du kör t.ex. optisk signal.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Då är det datorns ljudkort som "DAC:ar". Så har du ett kasst ljudkort kommer en digital signal göra susen.

Edit: Ah... var redan någon som informerat dig om detta... så går det när man inte uppdaterar sidan innan man skriver. Men jag kan säga mitt om CD-spelare. Köp någon som känns mekaniskt bra och som du trivs med. Kör digital signal and thats it. INGEN skillnad i ljud mellan spelare om du kör t.ex. optisk signal.

Jag har ju bara ett integrerat skitljudkort i min dator så det suger nog. Deti nnebär med andra ord att jag behöver använda de digitala ingångarna i min Rotel RA12 för att utnyttja den inbyggda DACen? Så allt som går in via RCA aktiveras inte förstärkarens DAC?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gzor:

Jag har ju bara ett integrerat skitgrafikkort i min dator så det suger nog. Deti nnebär med andra ord att jag behöver använda de digitala ingångarna i min Rotel RA12 för att utnyttja den inbyggda DACen? Så allt som går in via RCA aktiveras inte förstärkarens DAC?

Du använder inte dacen i förstärkaren för analoga insignaler, men RA12 har ju även rca ingångar för digitalljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du använder inte dacen i förstärkaren för analoga insignaler, men RA12 har ju även rca ingångar för digitalljud.

Det innebär med andra ord att digitala signaler från datorn till rca-ingångarna aktiverar DACen? För det är ju inte analoga insignaler från datorn?

Permalänk
Medlem

Har hittat en demo Rotel RA-12 för 4000 kr med frakt + emballage och full garanti (nypris 5490 kr). Tänkte slå till där. Hittar dock ingen info om ifall den kan spela upp Blu Ray musikskivor och DVD-A samt SACD men det borde den väl kunna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gzor:

Det innebär med andra ord att digitala signaler från datorn till rca-ingångarna aktiverar DACen? För det är ju inte analoga insignaler från datorn?

Med Rca avses för det mesta en kontakttyp och den används till olika signaler och RA 12 använder den kontakten för både analoga och digitala signaler men det är olika ingångar.

Skrivet av gzor:

Har hittat en demo Rotel RA-12 för 4000 kr med frakt + emballage och full garanti (nypris 5490 kr). Tänkte slå till där. Hittar dock ingen info om ifall den kan spela upp Blu Ray musikskivor och DVD-A samt SACD men det borde den väl kunna?

Den kan inte spela upp några skivor, däremot kan den ta emot signaler från en spelare, dacen i förstärkaren klarar upp till 2 kanal pcm 24 bit, 192kHz.
http://www.rotel.com/content/manuals/12series/ra-12_ra-11%20m...
Vad som matar ut den signaltypen bryr den sig däremot inte om, många spelare kan ju göra om signalerna till pcm men inte alla och du får ju inte mer än 2 kanaler heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.