AMD rekommenderar DirectX 12 och Vulkan istället för Mantle

Permalänk
Medlem

Låter ju som att Mantle var alpha DirectX 12 preview.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Citat:

However, if you are a developer interested in Mantle "1.0" functionality, we suggest that you focus your attention on DirectX® 12 or GLnext.

Det som menas här är väl ändå att Mantle inte är färdigutvecklat och lämpar sig mer för de som vill testa sig på ett gränssnitt i "0.x" stadiet som kommer att förbättras över de kommande åren.

Permalänk
Medlem

Självklart behöver DX12 och konkurrerande tekniker komma ut illa kvickt då de nuvarande next-gen konsollerna redan var outdated så fort de släpptes. Båda (Xbox i flera fall) har problem att ens klara 1080i/30fps i flera spel. Med framtiden och att spel spelas bättre i 60fps och med analkande 4k.
Dock tycker jag hysterin med att gå från full HD jämfört med SD till HD och Full HD inte går att jämföra då 4k för folk som sitter 3 meter från TV kräver en så stor bildyta för att få fördelar eller iöverhuvudtaget kunna se skillnaden kräver en mycket stor bildyta. 85" kanske. Tror att framtiden ligger i projektion av bild för IT (projektion av bildyta från klocka/armband som din mobil.

Första steget är det laserprojektor i 4k ? Problemet i dagens projektionen att de kräver så mycket värme således drar mycket ström och en irriterande fläkt på 50-60mm som har ett vinande ljud. Det pratas om laser i Hårddiskar istället för läsarmar osv. är laser lösningen på det mesta månnetro.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd

Mantle är och har alltid varit för dyrt för amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Man kan ju undra varför Intel ville ha Mantel SDK i höstas. Sen att Intel dumpar PowerVR för något eget/annat.

Snarare så kan man fråga sig varför AMD inte gav intel tillgång till Mantle om dom ville sprida det & låta det vara öppet

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Tycker det är synd att mantle inte blir nästa API. Va det inte massa snack om att folket hoppades på mantle för att det skulle arbeta med linux?

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför folk klagar på att dom inte öppnat upp det än, se det såhär. Mantle är i alpha/beta stadie varför ska dom inte putsa till det mer innan andra tar del utav det? Men visst å andra sidan så, hade dom öppnat upp så kunde dom kanske fått hjälp.

Sen blir man fundersam varför dom rekommenderar att skippa Mantle, är det för att AMD har rätt stor roll inom DX12 och Vulkan eller är det för att dom inte har fått så många devs med sig som dom hoppats på. Många frågor men lite svar.

Hur som så tycker inte jag AMD gjort fel med att inte öppna upp något som är buggat och inte fungerar fullt ut som dom vill.

PS. Inget utav det jag skrivit är fakta, har inte kollat upp det utan är endast mina personliga reflektioner över det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr. MASS:

Tror att framtiden ligger i projektion av bild för IT (projektion av bildyta från klocka/armband som din mobil.

Det finns en anledning till varför bra kameraobjektiv har stor frontlinsdiameter. Av samma anledning kommer projektorer som får plats i armband inte leverera bra bild.

Permalänk
Medlem

Du menar som att Intel gav AMD, i beta av SSE2,AVX,Pixelsync mm fast där är kross-licens.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Snakespeare:

Det som menas här är väl ändå att Mantle inte är färdigutvecklat och lämpar sig mer för de som vill testa sig på ett gränssnitt i "0.x" stadiet som kommer att förbättras över de kommande åren.

Det de menar är att om en utvecklare vill ha "nuvarande" Mantle som det ser ut idag kan de lika gärna titta på Vulkan eller DirectX 12 som gör samma sak. "Framtidens Mantle" (det vi får veta mer om snart) kommer antagligen göra mer eller vara annorlunda på något sätt. Lite olyckligt att AMD valde termen "1.0", grund för en del missuppfattningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag trodde att de menade bara att DirectX12 är kompatibelt med Mantle, så det är väl vettigare att först få en grund med DirectX12 och sedan gå över till Mantle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad man skulle kunna säga är fulspel nu är snarare att dom tar överpriser på många av deras grejer bara för att dom kan.

Prislappen styrs av vad en tillräckligt stor andel av kunderna är villiga att betala för en produkt.

Att kalla det "fulspel" är ju rent av ignorant.

Permalänk
Medlem

Rätt väg att gå tycke jag. Inte behöver dom satsa på både mantle och dx12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Prislappen styrs av vad en tillräckligt stor andel av kunderna är villiga att betala för en produkt.

Att kalla det "fulspel" är ju rent av ignorant.

Nej det är det verkligen inte. Om ett företag får monopol och börjar höja priserna rejält och folk ändå köper för att det inte finns att få tag på annars, hur är det inte "fulspel"? Intel har ingen riktig konkurrens när du når 2k+ prisklassen. Priserna har höjts ett flertal gånger och ligger nu en bra bit över vad dom var för inte så länge sedan. Folk köper Intel för att det inte finns någon lika bra/bättre motsvarighet och därför kan Intel höja priserna och ändå behålla sina kunder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carll:

Rätt väg att gå tycke jag. Inte behöver dom satsa på både mantle och dx12.

Fast det är ju det de gör. AMD verkar anse att nuvarande(?) Mantle gör vad Direct 3D klarar men att nästa generation Mantle och det är den de fortsätter arbeta vidare med.

Saker kommer nog klarna imorgon skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej det är det verkligen inte. Om ett företag får monopol och börjar höja priserna rejält och folk ändå köper för att det inte finns att få tag på annars, hur är det inte "fulspel"? Intel har ingen riktig konkurrens när du når 2k+ prisklassen. Priserna har höjts ett flertal gånger och ligger nu en bra bit över vad dom var för inte så länge sedan. Folk köper Intel för att det inte finns någon lika bra/bättre motsvarighet och därför kan Intel höja priserna och ändå behålla sina kunder

Att priserna höjts på sistone kan vi tacka dollar(och kron-)kursen för. Priset för Intels processorer i dollar har mig veterligen inte höjts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Att priserna höjts på sistone kan vi tacka dollar(och kron-)kursen för. Priset för Intels processorer i dollar har mig veterligen inte höjts?

Det kan inte endast bero på att dollarn blivit högre, priserna gick även upp tidigare och inte bara nyligen i början av detta året. Som jag kan minnas fick man en topp i5a för 1800kr som sedan höjdes till 2000kr och nu ligger den uppe i 2300kr förutom på NetOnNet som verkar hålla sig på 2090kr. Dock har jag märkt att NetOnNet har väldigt bra priser på just vissa datorkomponenter när jag tittat runt tidigare så inte förvånad över att dom håller nere priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det kan inte endast bero på att dollarn blivit högre, priserna gick även upp tidigare och inte bara nyligen i början av detta året. Som jag kan minnas fick man en topp i5a för 1800kr som sedan höjdes till 2000kr och nu ligger den uppe i 2300kr förutom

Svenska kronan har tappat 30% av värdet och 1800 * 1,30 ~= 2300 kr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

Angående anpassning av drivern, innehåller den ju sedan länge en mer hårdvarunära gränsyta, som används av MS internt.
Det som krävdes borde varit att helt enkelt att skapa ett API som anropade denna..

Tom. lilla jag delade upp mina enkla drivrutiner i klara gränsytor med högre abstraktionsnivåer högre upp i drivrutinstacken, när jag höll på med sådant, dock aldrig för Windows.
Längst upp var det tex läs av tempsensor 3, längst ned fumlade jag men minnesmappningar maskningar ISR:r avstängningar av interrupt och liknande, ack ljuva tider, tänk vad man kunde ställa till det :p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Humor med inlägg som "Utan Mantle hade DX12 inte kommit" och liknande.

Det är ganska självklart att Microsoft jobbat med DX12 under en lång tid och självklart att det varit under utveckling innan AMD tillkännagav Mantle.

Det som hänt är att utveckling av DX12 kan ha snabbats på och fått mer resurser tack vara Mantle.

Ja, kanske det (men inte ens det är riktigt säkert - kanske som bäst bara lite mer PR kring detta ifrån Microsoft - detta var på gång oavsett Mantle).

Skrivet av cardeci:

Det projektet (opengl next, nu Vulcan) startade innan Mantle annonserades.
Men, de kan ha haft inverkan på designen. Samma kan gälla DX12.

Men det är ju svårt att säga, eftersom Mantle-API:t är hemligt.

Tror inte Mantle påverkat DX12 så mycket, utan snarare tvärt om. Mantle kom till och tom möjliggjordes tack vare arbete hos Microsoft med dels WDDM 2.x (utvecklingen startade 2006) och DX i XBOX1 (som är hyfsat "close to the metal" emot de AMD-chip som sitter där). Efter att AMD och DICE jobbat mycket emot det API:et så blev de helt klart inspirerade att släppa ett eget API ,som liknar XBOX1-API:et, till AMD:s kort på PC. Där någonstans föddes Mantle.

Skrivet av rektor:

Intressant är att namnet Vulkan är väldigt likt namnet Mantle.

Absolut.

Vulkan; något som slår hål på och öppnar upp jordskorpan (typ).

Skrivet av dunis90:

DX12 visades offentligt ett halvår efter att Mantle blivit officiellt. Microsoft och Nvidia skapade knappast allt i den demonstrationen på endast sex månader.

Mantle fick nog Microsoft att tillkännage DirectX 12 tidigare än planerat. Men utvecklingen av DX12 hade definitivt pågått sen innan.

Kanske. Men de hade ändå tillkännaget det för att göra PR i samband med att de presenterade Windows 10 (oavsett Mantle eller ej).

Skrivet av lundell318:

Tycker det är synd att mantle inte blir nästa API. Va det inte massa snack om att folket hoppades på mantle för att det skulle arbeta med linux?

(Linux)-folket är nog bara runt 1-3 % på desktop, men ibland lite mer högljudda (precis som Mac-ägare, eller WP-fans) i förhållande till deras relativa storlek. Inte alla av de 1-3 % gillar att köpa spel som ofta, precis som många andra kommersiella program, är stängd källkod som kostar pengar. Många (men självklart inte alla) vill helst bara köra sådant som är gratis och öppen källkod. Kanske inte alltid den bästa (kommersiella) marknaden att sälja spel till.

Skrivet av lundell318:

Sen blir man fundersam varför dom rekommenderar att skippa Mantle, är det för att AMD har rätt stor roll inom DX12 och Vulkan eller är det för att dom inte har fått så många devs med sig som dom hoppats på. Många frågor men lite svar.

Därför att detta aldrig varit tänkt för det ens en enda gång ifrån AMDs sida. Se detta som konceptbilar som många biltillverkare tar fram. De är nästan aldrig tänka att någonsin sättas i produktion, men mer för att visa upp företagets teknologi och visioner. Dvs skapa PR och publicitet i media. Detta är också vinsten och syftet med Mantle för AMD.

Skrivet av Cav.:

Mantle är och har alltid varit för dyrt för amd

Tror jag inte. Har inte varit så dyrt att ta fram. Grundtekniken och erfarenheten fanns redans hos DICE/AMD efter deras arbete med spel emot bla XBOX1.

Har knappast varit någon förlust eller bortkastat för dem. Bra PR som säkert betalar sig mångdubbelt upp. Se bara på den cred de får här i denna, och andra tråder på SweC. Multiplicera sedan denna PR med alla andra forum och media i världens alla länder.

Skrivet av Ase:

Snarare så kan man fråga sig varför AMD inte gav intel tillgång till Mantle om dom ville sprida det & låta det vara öppet

Det har aldrig varit seriöst menat ifrån AMDs sida att bli någon standard (se ovan om PR).

Skrivet av Yoshman:

Förutsättningen för DX12, d.v.s. Windows Device Driver Model 2.0, börjades utvecklas långt innan Mantle blev känt. WDDM 2.0 arbetet startade senast ett antal månader innan Windows 8 lanserades.

Så det är nog sannolikare att AMD tyckte att de lika gärna kunde göra Mantle baserat på jobbet med WDDM 2.0 då alla visste att officiell release av DX12 och därmed utnyttjande av de funktioner som WDDM 2.0 möjliggör låg rätt långt bort, än att Mantle varit en drivande kraft för att utveckla DX12.

AMD (och även Nvidia och Intel) har haft fungerande WDDM 2.0 drivare i över ett år nu. Bl.a. visade både AMD upp tidiga DX12 demos på 2014 års Game Developer Conference.

Mantle har därför knappast varit en drivande kraft för DX12, däremot kan jobbet med Mantle få betydelse av utvecklingen av glNext då AMD gett Khronos Group tillgång till Mantle. Tanken på ett nytt API som bättre abstraherar dagens GPU-designer är inte ny, Apple blev ju först med en officiell release med deras Metal API och Nvidia har för ganska lång tid sedan visat upp NV-specifika extensioner till OpenGL som möjliggör lågnivå access.

Här är någon som (som vanligt för Yoshman) har riktig koll på läget (till skillnad ifrån alla som bara spånar fritt utan insikt eller kunskap).

Skrivet av Yoshman:

Förutsättningen för "close to metal" är WDDM 2.0 och det jobbet har pågått väldigt länge (innan Windows 8 lanserades). Varför skulle man designa in sådana saker i WDDM 2.0 om man inte redan från start tänkte använda det? Microsoft har också varit på det klara med att DX nu blir två separata APIer, dels kommer DX11.x som MS tror de flesta kommer använda då det kräver mycket mindre jobb för utvecklaren. Dels kommer DX12 har samma renderingsfunktioner som DX11.3, men DX12 lägger en stor del av jobbet som DX11.3 tar hand om i knät på utvecklaren. Så betydligt mycket mer jobb att skriva mot DX12, men också betydligt mycket mer kontroll.

Sedan är det inte helt tekniskt korrekt att kalla DX12 "close to metal" då det fortfarande handlar om en abstraktion av en GPU där det sitter ett lager mellan applikation och GPU. Däremot har DX12 en abstraktion som mycket närmare matchar det gränssnitt som en modern GPU presenterar mot CPUn än vad tidigare var fallet.

Jo, hade det inte varit någon som helst abstraktion så hade det ju inte varit någon idé med ett mellanlager som är lite mer neutral emot hårdvaran.

Skrivet av dahippo:

Vi får väl tacka Frostbites Johan Andersson och AMDs Raja Koduri. Om nu världens största spelbolag hjälper AMD att utveckla ett API som utvecklarna vill ha det, tror ni MS och Khronos tittar bort och säger, så skall det inte vara.

Det är inte något som påverkat Microsoft i någon större utrstäckningen. Kursen för och utvecklingen av WDDM 2.x och DX12 började redan 2006.

Däremot så är det bra PR som visar på stor kompetens hos DICE och AMD att ta fram och göra en sådan här sak. Smart, och något som de bägge förtjänar (två företag med enormt mycket teknik och kompetens på området).

Skrivet av Ase:

Många verkar ha en övertro på Vulcan bekymmret med open gl är/var att dx är mer lättanvänt & bättre annars skulle fler spel använt open gl även på windows sidan. (för en hel del år sen så var väl open gl på väg att läggas ner tom var väl då som kronos Group tog över open gl) är bara att hoppas att dom kommer med nåt bra denna gång (det mest oroväckande är deras fokus på att kunna allt (öppenheten som så många prisar) jag vill se ett api som kan dra nytta av en pc s fördelar inte anpassat till bärbart fjoll & telefoner är bara att hoppas att det blir bra (Vilken API som är bäst är ointressant bara det blir bättre snyggare spel, lättanvänt & stabilt)

Tycker att det är grymt bra och trevligt att OpenGL stödjer mobila enheter. Det finns lika stort behov för ett systemneutralt 3D-api där som någon annan stans. Finns ju faktiskt rätt gott om dom, och blir ju en allt större och mer betydelsefull platform med tiden. Jag gillar själv att spela på mina iPads och tycker om utvecklingen där (gillar mer att spela på plattor än telefoner, men det är nog min personliga preferens).

Skrivet av Yoshman:

Android använder OpenGL ES + rätt många spel till Ios använder fortfarande OpenGL ES även om det på sikt nog mest blir Metal där.

Android är numera det enskilt största operativsystemet för konsumenter räknat till anta enheter, så hyfsad install-base för GLnext om Android anmanar det. Sedan används OpenGL även av OSX och desktop Linux (+ i vissa professionella tillämpningar på Windows).

Som jag förstått det hela så är problemet speltillverkare ställs inför just nu det att shader-program inte är kompatibla mellan D3D och GL, att konvertera dessa samt få de verktyg man redan använder att byta shader-program typ är så pass dyrt/komplicerat att man i praktiken är tvingad att stanna kvar med D3D.

"Tricket" Mantle gjorde här var att fortsätta använda HLSL (shader språket för D3D) vilket gjorde det relativt enkelt (sett till arbetsmängd) att lägga till en Mantle-backend till existerande DX-spel. Är nog denna punkt som är en stor anledning till att Mantle aldrig dök upp till Linux/OSX, HLSL kräver en DX-kapabel drivare så Mantle blir rätt meningslöst på dessa OS.

Är rätt säker på att Nvidia, precis som AMD, var under NDA gällande DX12 när Mantle presenterades.

Även om det är tekniskt fel med "close to metal" är det nog ändå en vettig term då de tekniskt intresserade fattar vad man menar. Ska man vara semantikpolis är "DX12" tillräckligt för att specificera vad man menar då DX11.3 blir högnivåversionen av DX12.0.

Edit: Om bara DX11.3 låg i röret går det inte att förklara jobbet med WDDM 2.0 då det som är nytt i WDDM 2.0 inte alls behövs för DX11.3. En förändring i drivarmodellen är en ganska komplicerad "operation" i ett OS + stommen måste vara klar tidig då HW-tillverkarna måste ha drivers klar innan OSet lanseras, så är ju absolut helt logiskt att WDDM 2.0 jobbet börjades så pass tidigt för Windows 10.

Håller med. Väl sagt, inklusive om att framtiden ligger mycket hos de mobila enheterna för de flesta konsumenter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det kan inte endast bero på att dollarn blivit högre, priserna gick även upp tidigare och inte bara nyligen i början av detta året. Som jag kan minnas fick man en topp i5a för 1800kr som sedan höjdes till 2000kr och nu ligger den uppe i 2300kr förutom på NetOnNet som verkar hålla sig på 2090kr. Dock har jag märkt att NetOnNet har väldigt bra priser på just vissa datorkomponenter när jag tittat runt tidigare så inte förvånad över att dom håller nere priset

Skrivet av AndraBullar:

Att priserna höjts på sistone kan vi tacka dollar(och kron-)kursen för. Priset för Intels processorer i dollar har mig veterligen inte höjts?

Skrivet av mfm:

Svenska kronan har tappat 30% av värdet och 1800 * 1,30 ~= 2300 kr.

Friterad: Jo, anledning till att i princip allt från SSDer till CPUer till hushållsmaskinen har blivit dyrare är för vår krona störtdök i nov/dec 2014. Sen tömdes lagren till detta ut på julhandeln och nu när de ska köpa in nya ex, så är priset inte roligt längre.

Du har vår kära nya finansminister att tacka för det mesta av det raset, men även vårt ostabila politiska val. Valet vet vi hur det nästan gick till omval och allt blev sista minuten riggning, något som inte bådar stabilitet, och påverkar vår krona. Sen att en av de fösta sakerna vår finansminister gör är att "få panik" och säger att där finns ju knappt några pengar, så var det kört.

Vår förra regering och finansminister lyckades hålla kronan otroligt stark genom 2 EU kriser som nästan tog kål på tex Spanien och Italiens ekonomi. Vi var utan tvekan en av de rikaste i EU, sett till landets ekonomi. Vilket speglade sig i hög valuta på kronan, samt mer pengar i plånboken "effektivt sett". Säger bara, jag har aldrig förr sett pund för under 10kr..., men det skedde under denna period, så kan du kanske förstå hur bra vi hade det, ekonomiskt sett.

Sen att Intel inte sänker priset på sina CPUer, det vet jag. Något som borde skett om konkurrens påverkat, men de har inte höjt dem iaf.