Spela i 1080p. Räcker en G3258 och ett GTX960?

Permalänk
Medlem

Spela i 1080p. Räcker en G3258 och ett GTX960?

Sitter och tittar på sweclockers test mellan i5 4690K och Pentium G3258. Jag noterade att det verkar få det mesta spelbart på medium/high i 1080p då med en G3258 och ett 290x.

Vad tror ni om denna dator på netonnet? Hade den klarat att spela på 1080p, någonstans på medium high?
Det är min kollega som behöver ny dator och med barn och hus så är budgeten väldigt smal. Detta är en rimlig kostnad för en dator tyckte han.

Permalänk
Medlem

Om du behöver nätagg också skulle jag lätt välja detta över gtx960: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

G3258, överklockad, är ganska kompetent i spel, men det finns spel som drar nytta av fler kärnor och det lär bli fler framöver. Helt klart en bra pjäs i ett budgetbygge dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Om du behöver nätagg också skulle jag lätt välja detta över gtx960: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

G3258, överklockad, är ganska kompetent i spel, men det finns spel som drar nytta av fler kärnor och det lär bli fler framöver. Helt klart en bra pjäs i ett budgetbygge dock.

Nätaggregat är ju redan inkluderat i paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Begagnat är uteslutet?

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa/varna om att EVGA agget för ett evinnerligt väsen, även i idle då det inte har en fläktkurva vad jag märkt, full patte hela tiden....

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem

Det beror på spel samt om det är Single eller Multiplayer. Du kommer märka en stor skillnad i strategispel, "moba" (Dota2 först och främst), MMO-spel eller spel med stora spelvärldar så som FC4, GTA. T.ex Battlefield kanske får bra resultat med en Pentium i Singleplayer men den får allt sämre i Multiplayer. Titta mer noga på tester, men det är inte helt dumt att köra på Pentium först och byta upp sig till en i5/i7 när du väl kan eller känner att du har behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nätaggregat är ju redan inkluderat i paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppsan ber om ursäkt för det, jag som läste för fort, gtx 960 kan ju gå för uppemot de där priserna... tycker fortfarande det andra paketet är mer prisvärt, inte riktigt såld på gtx960 med det pris det har.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Sitter och tittar på sweclockers test mellan i5 4690K och Pentium G3258. Jag noterade att det verkar få det mesta spelbart på medium/high i 1080p då med en G3258 och ett 290x.

Vad tror ni om denna dator på netonnet? Hade den klarat att spela på 1080p, någonstans på medium high?
Det är min kollega som behöver ny dator och med barn och hus så är budgeten väldigt smal. Detta är en rimlig kostnad för en dator tyckte han.

Jag byggde precis en gamingburk/HTPC baserad på en G3258 och samma minne. Dock så valde jag ett GTX 970. Har bara hunnit testa Shadow of Mordor, Wolfenstein och lite annat och det funkar fint med 1080p@Ultra@60fps. Jag skulle sparat en månad till och valt ett GTX970 istället för ett 960 då det ger dig så mycket mer för bara 800kr mer.

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Om du behöver nätagg också skulle jag lätt välja detta över gtx960: [url]http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...[/u
G3258, överklockad, är ganskol
ompetent i spel, men det fpe som drar nytta av fler kärnor och det lär bli fler framöver. Helt klart en bra pjäs i ett budgetbygge dock.

Jag ska försöka få min kollega att överge nvidia för ett 290, klart mer prestanda för pengarna.

Skrivet av TimMy2003:

Begagnat är uteslutet?

Både ja och nej. Han vill nog köpa nytt för att kunna ta på avbetalning. Men begagnade grejer är ju inte fel.
Just nu har han mina gamla grejer. E6550, 2 gb ddr2 minne och ett GTX 440.

Skrivet av Hotspur:

Vill bara tipsa/varna om att EVGA agget för ett evinnerligt väsen, även i idle då det inte har en fläktkurva vad jag märkt, full patte hela tiden....

Noterar det. Tack för infon.
Dock är min kollega inte speciellt ljudkänslig.

Skrivet av Faketastic:

Jag byggde precis en gamingburk/HTPC baserad på en G3258 och samma minne. Dock så valde jag ett GTX 970. Har bara hunnit testa Shadow of Mordor, Wolfenstein och lite annat och det funkar fint med 1080p@Ultra@60fps. Jag skulle sparat en månad till och valt ett GTX970 istället för ett 960 då det ger dig så mycket mer för bara 800kr mer.

Som kronwalled tipsade ovan så ska jag nog försöka få honom att ta ett 290, det presterar väl bättre än 970?

Permalänk
Medlem

Du skall ha klart för dig att det redan idag finns spel som inte fungerar med endast två kärnor, ex. Dragon Age: Inqusitions.
Sannolikt kommer utveckling gå åt det hållet att allt fler spel kommer kräva flera kärnor för att ÖHT fungera.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Som kronwalled tipsade ovan så ska jag nog försöka få honom att ta ett 290, det presterar väl bättre än 970?

Överlag är gtx 970 lite snabbare (1080p), samt strömsnålare, men i mina ögon inte värd den prisskillnad på 1k-1.5k som ofta råder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du skall ha klart för dig att det redan idag finns spel som inte fungerar med endast två kärnor, ex. Dragon Age: Inqusitions.
Sannolikt kommer utveckling gå åt det hållet att allt fler spel kommer kräva flera kärnor för att ÖHT fungera.

MVH

Då är en i3 uteslutet med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Då är en i3 uteslutet med.

Jag tror att du förstår vad jag menar, men jag får förtydliga ifall det finns någon annan därute på internet som missuppfattar;

Givetvis menar jag mindre än 4 trådar, dvs en i3 med HT fungerar utmärkt. Sedan har jag ingen aning om exakt hur Intels produktportfölj ser ut för i3 segmentet, och samtliga har HT eller ej.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du skall ha klart för dig att det redan idag finns spel som inte fungerar med endast två kärnor, ex. Dragon Age: Inqusitions.
Sannolikt kommer utveckling gå åt det hållet att allt fler spel kommer kräva flera kärnor för att ÖHT fungera.

MVH

Så då är det minst en i5 som gäller? På netonnet är den billigaste i5:an 4460 för 1800kr. Är den något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så då är det minst en i5 som gäller? På netonnet är den billigaste i5:an 4460 för 1800kr. Är den något att ha?

Jag kan ingenting om Intels i3 i5 lineups då jag själv precis köpt nytt och endast tittade på i7 och Haswell-E.

Denna såg spontant väldigt prisvärd ut, http://www.inet.se/produkt/5310060/intel-core-i3-4330-3-5-ghz...

Då får du två kärnor med Hyperthreading, dvs kärnorna har förmågan att simulera ytterliggare två teoretiska "kärnor". Den var billig och körs i 3,5 GHz, dock kan du inte överklocka den. Ska du göra det behöver du en processor som är K-märkt, jag tror inte det finns en K märkt i3:a, då får du nog snegla mot i5 eller i7.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Eller så gör vi såhär. Vi byter till detta paketet och får på så vis massor med prestanda, mer än 1080p. Nackdelen är ju att det inte går att uppgradera mer på den plattformen. Men å andra sidan, nästa gång det är dags för ny dator så måste man ändå byta moderkort för att då lär det vara DDR4 som gäller.

Permalänk

köp fx 8320 istället för en i5 då jag tycker priset för en i5 är för högt just nu. Det är bättre att du lägger en 1000kr extra på grafikkortet
Ett fx 8320 kostar 1199kr på netonnet just nu
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Eller så gör vi såhär. Vi byter till detta paketet och får på så vis massor med prestanda, mer än 1080p. Nackdelen är ju att det inte går att uppgradera mer på den plattformen. Men å andra sidan, nästa gång det är dags för ny dator så måste man ändå byta moderkort för att då lär det vara DDR4 som gäller.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2787542&view=c

Om han nu pallar att köpa från ett antal återförsäljare så går det ju att komma ner lite grann i pris. Intel är ju bättre på processorer, så är det bara. Den där kan han senare i framtiden uppgradera med en ny processor & mer ram-minnen.

Den plattformen kommer ju också funka med nästa generations processorer från Intel som kommer nu i sommar. Bay trail? Heter dem så?... Whatever.

R9 290 är inte direkt ett dåligt grafikkort. Det kommer prestera alldeles utmärkt i spel åt grabbarna.

Finns operativsystem redan?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Eller så gör vi såhär. Vi byter till detta paketet och får på så vis massor med prestanda, mer än 1080p. Nackdelen är ju att det inte går att uppgradera mer på den plattformen. Men å andra sidan, nästa gång det är dags för ny dator så måste man ändå byta moderkort för att då lär det vara DDR4 som gäller.

det ser ser bra ut Du borde skaffa en cpu kylare dock, men det kan du ju alltid gör senare.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Santrik:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2787542&view=c

Om han nu pallar att köpa från ett antal återförsäljare så går det ju att komma ner lite grann i pris. Intel är ju bättre på processorer, så är det bara. Den där kan han senare i framtiden uppgradera med en ny processor & mer ram-minnen.

Den plattformen kommer ju också funka med nästa generations processorer från Intel som kommer nu i sommar. Bay trail? Heter dem så?... Whatever.

R9 290 är inte direkt ett dåligt grafikkort. Det kommer prestera alldeles utmärkt i spel åt grabbarna.

Finns operativsystem redan?

visst är i5an bätter men jag hade inte lagt 1200kr mer för att få den så vidare man inte har pengar att slösa
Bay trail är nuvarande atom, tror det är Broadwell du menar men jag tror inte att den kommer att erbjuda så mkt mer prestanda.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tror att du förstår vad jag menar, men jag får förtydliga ifall det finns någon annan därute på internet som missuppfattar;

Givetvis menar jag mindre än 4 trådar, dvs en i3 med HT fungerar utmärkt. Sedan har jag ingen aning om exakt hur Intels produktportfölj ser ut för i3 segmentet, och samtliga har HT eller ej.

MVH

Tror att en del spel går att patcha med inofficiella patchar till att fungera med 2-3 kärniga proppar utan HT.
Fungerar för en del men inte för andra verkar det som?
http://answers.ea.com/t5/Dragon-Age-Inquisition/Working-solut...

Samtliga i3 åtminstone 1155/1150 har HT eller 4st logiska kärnor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

du kommer aldrig kunna köra total war spel som rome 2 eller attila med denna processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Eller så gör vi såhär. Vi byter till detta paketet och får på så vis massor med prestanda, mer än 1080p. Nackdelen är ju att det inte går att uppgradera mer på den plattformen. Men å andra sidan, nästa gång det är dags för ny dator så måste man ändå byta moderkort för att då lär det vara DDR4 som gäller.

Moderkort måste man oftast byta oavsett, intel och AMD trycker ju ur sig nya sockets en gång i kvarten känns det som. Jag tror inte man ska välja moderkort utifrån möjligheten att uppgradera processor om man inte är super entusiast och byter ofta.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Personligen hatar jag dubbelkärniga nu efter min asus bräda gick och självdog av att en kondensator åkte av, så jag fick koppla in min, core 2 duo @ 3.6 ghz och gud vad hemskt det är:p

nu är en haswell kärna mycket bättre än en core 2 duo, men jag skulle definitivt rekommendera att man köper med minst 4 trådar,
mitt grafikkort gråter av att det knappt kan användas:p

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort ohjälpsamt/meningslöst svar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

du kommer aldrig kunna köra total war spel som rome 2 eller attila med denna processor

Min kollega favoritspel... Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

du kommer aldrig kunna köra total war spel som rome 2 eller attila med denna processor

Enligt spelens minimum krav ska det dock gå.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Sitter och tittar på sweclockers test mellan i5 4690K och Pentium G3258. Jag noterade att det verkar få det mesta spelbart på medium/high i 1080p då med en G3258 och ett 290x.

Vad tror ni om denna dator på netonnet? Hade den klarat att spela på 1080p, någonstans på medium high?
Det är min kollega som behöver ny dator och med barn och hus så är budgeten väldigt smal. Detta är en rimlig kostnad för en dator tyckte han.

högsta hastighet som fungerar med g3258 är DDR3 1333, dom minnen som finns på netonnet är 2133MHz om dom ens fungerar med den processorn så kommer dom klockas ner till 1333MHz

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Grönahunden:

högsta hastighet som fungerar med g3258 är DDR3 1333, dom minnen som finns på netonnet är 2133MHz om dom ens fungerar med den processorn så kommer dom klockas ner till 1333MHz

Nej, den högsta officiellt specifierade och validerade hastigheten är 1333MHz, går alldeles utmärkt att överklocka IMC förutsatt att moderkortet stödjer funktionen. Det är inte garanterat att det fungerar men kör 2133MHz hemma på min G3258 utan bekymmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en i5 4690k eftersom vissa spel, speciellt MMO kanske kommer uppgradera till multicore game engine i framtiden, och då kommer 2 kärnor inte lägre vara effektivt. Jag skulle satsa på en quad core minst. Sedan finns ju "fake" multicore också, spelet körs på en kärna och andra grejer så som ljud, texturer och fysik på ytterligare kärnor för att minka belastningen på endast en kärna (t.ex. wot, wow, eve, etc. använder sig av denna design). Åter igen är en quad core bra i detta fallet.

Till de som säger att man ska satsa på en fx8350 eller liknande, jag håller inte med eftersom prestandan per kärna är sämre på AMD. Köp begagnat om du vill spara, men en i5 "K" är det bästa i längden.