Är det här normalt? Högljudd hårddisk

Permalänk
Medlem

Är det här normalt? Högljudd hårddisk

hej!

jag har en http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/146934-seagat... och tycker att den är fruktansvärt högljudd. är min disk defekt eller är det här en normal ljudnivå för den här disken? hur stor skillnad skulle man kunna vänta sig vid byte till en wd green eller ska man helt enkelt köpa sig ännu en ssd?

har spelat in ljudet. först är det som låter 8st corsair sp120 i ~470 rpm. vid 12 sekunder slår jag på hårddisken. det hela är inspelat med min mobil inuti chassit, alltså mindre en decimeter ifrån de undre fläktarna och hårddisken.
http://vocaroo.com/i/s05QPenv4P1b

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det verkar normal om man inte har bra vibrationsdämpning. En disk som varvar upp kan låta väldigt mycket. Om du ändrar i windows strömsparfunktioner kan du se till att den alltid roterar. Det drar mer ström men ger en konstant ljudninvå och man slipper uppvarvningen. En disk med lägre rotationshastighet borde låta mindre och just green kan ha andra funktioner som minskar ljudet. Om du verkligen vill ha något tyst så är det ssd som gäller. Du kan även, om du vill, kika på raid med usb stickor. Ett rätt kul koncept som är helt tyst (men inte det minsta driftsäkert).

Någon vibrationsdämpning eller inställning så att det tar längre tid innan den varvar ned efter användning är vad jag rekommendrar

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Det verkar normal om man inte har bra vibrationsdämpning. En disk som varvar upp kan låta väldigt mycket. Om du ändrar i windows strömsparfunktioner kan du se till att den alltid roterar. Det drar mer ström men ger en konstant ljudninvå och man slipper uppvarvningen. En disk med lägre rotationshastighet borde låta mindre och just green kan ha andra funktioner som minskar ljudet. Om du verkligen vill ha något tyst så är det ssd som gäller. Du kan även, om du vill, kika på raid med usb stickor. Ett rätt kul koncept som är helt tyst (men inte det minsta driftsäkert).

Någon vibrationsdämpning eller inställning så att det tar längre tid innan den varvar ned efter användning är vad jag rekommendrar

disken är monterad i vanlig hårddiskvagga i ett enthoo primo, där finns det silikonbussningar. har minne av att den lät alldeles för mycket i mitt define r4 också. tänkte testa att hänga upp den för att se hur mycket det hjälper.

jag har medvetet gjort så att hårddisken stängs av för att slippa oljudet som helt klart överröstar hela mitt system, även i full load. uppvarvningen stör jag mig inte så mycket på, det är bara några sekunder, det är snarare ljudet när den väl är på som jag tycker är störande.

kanske ska hoppa hårddiskar helt och köpa en sjätte ssd istället.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr det är normalt.

Det är en 3.5" disk i 7200rpm.

Vill du ha det så tyst som möjligt utan att köra ssd så köp en 2.5" hårddisk med 5400rpm.

I min burk har jag 2 st 4TB 3.5" 5400 diskar. De är ganska tysta men på natten hörs de ändå över datorn som är i princip ljödlös.

Jag köpte ljuddämpningsmaterial och satte på alla tomma ytor i mitt chassi.

Ljudnivån blev helt sinnessjuk låg. Verkligen att rekommendera om du vill sänka ljudnivån. Kan enbart höra datorn om jag stänger av tv'n, stränger fönstret och sätter örat under bordet emot datorn.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Jag köpte 10 mm 1000 x 500 för 89:90 SEK.

Permalänk
Medlem

En fläkt i 500 rpm låter inte speciellt mycket i sammanhanget... så vill du ha en hårddisk som är tystare är det nog en SSD som gäller. (dessutom presterar en SSD så mycket bättre också)

När det gäller hårddiskljud så är det främst hackande och oregelbundna ljud som är indikation på att hårddisken inte är helt hälsosam. Vad jag kunde höra hade din din hårddisk ett jämnt och fint uppstartsljud så den fungerar nog som den ska. Som en parentesyf på slutet kan jag tillägga att det finns skillnader mellan olika modeller av mekaniska hårddiskar när det gäller ljudnivå...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Ljudnivån är helt normal för äldre diskar. När man köper nya diskar så kan man få transportskadade diskar som vibrerar mer eller mindre kraftigt då de varvats upp. I ditt exempel så är det bara det normala motorljudet som hörs utöver läshuvudenas förflyttningar över diskytorna. Du kan som sagt montera disken i en gummivagga och därmed hindra ljudet från att komma ut i kabinettet. Nya diskar och SSD'er skall dock vara näst intill ljudlösa.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

tack för svar

Skrivet av guos89:

Jag tror tyvärr det är normalt.

Det är en 3.5" disk i 7200rpm.

Vill du ha det så tyst som möjligt utan att köra ssd så köp en 2.5" hårddisk med 5400rpm.

I min burk har jag 2 st 4TB 3.5" 5400 diskar. De är ganska tysta men på natten hörs de ändå över datorn som är i princip ljödlös.

Jag köpte ljuddämpningsmaterial och satte på alla tomma ytor i mitt chassi.

Ljudnivån blev helt sinnessjuk låg. Verkligen att rekommendera om du vill sänka ljudnivån. Kan enbart höra datorn om jag stänger av tv'n, stränger fönstret och sätter örat under bordet emot datorn.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Jag köpte 10 mm 1000 x 500 för 89:90 SEK.

tyckte du verkligen att mattor gjorde så stor skillnad? har tyvärr inga större möjligheter att använda sådana i mitt chassi, stort fönster på enthoo primo och det är en stor mängd kablar på andra sidan, vill inte behöva sätta mig på chassit för att kunna stänga sidopanelen.

Skrivet av Vasadu:

En fläkt i 500 rpm låter inte speciellt mycket i sammanhanget... så vill du ha en hårddisk som är tystare är det nog en SSD som gäller. (dessutom presterar en SSD så mycket bättre också)

När det gäller hårddiskljud så är det främst hackande och oregelbundna ljud som är indikation på att hårddisken inte är helt hälsosam. Vad jag kunde höra hade din din hårddisk ett jämnt och fint uppstartsljud så den fungerar nog som den ska. Som en parentesyf på slutet kan jag tillägga att det finns skillnader mellan olika modeller av mekaniska hårddiskar när det gäller ljudnivå...

nej precis, tänkte lite så också. när den väl går igång känns det som att en tystare hårddisk hade varit jätteskönt men å andra sidan blir det nog inte så bra om jag lägger en massa pengar på en ny hårddisk som visserligen är tystare men som jag samtidigt inte riktigt blir nöjd med ändå.

Skrivet av Waxinator:

Ljudnivån är helt normal för äldre diskar. När man köper nya diskar så kan man få transportskadade diskar som vibrerar mer eller mindre kraftigt då de varvats upp. I ditt exempel så är det bara det normala motorljudet som hörs utöver läshuvudenas förflyttningar över diskytorna. Du kan som sagt montera disken i en gummivagga och därmed hindra ljudet från att komma ut i kabinettet. Nya diskar och SSD'er skall dock vara näst intill ljudlösa.

blir nog helt enkelt att hänga upp hårddisken och se om jag blir nöjd med det, annars köper jag mig nog en ssd till. behöver inte så oerhört mycket utrymme ändå, med nuvarande användning skulle jag precis klara mig på de ssd:er som sitter i datorn redan (naturligtvis skulle jag kunna frigöra mycket plats genom att ta bort exempelvis spel som jag aldrig spelar längre) så med en till på 250-500gb bör det fungera utan problem.