Två datorer delar på en uppsättning 5.1-högtalare. Hur?

Permalänk

Två datorer delar på en uppsättning 5.1-högtalare. Hur?

Jag ska använda en KVM-switch för att kunna hantera två datorer växelvis med en och samma skärm/tangentbord/mus. Men högtalarna tror jag inte att jag vill eller behöver köra genom KVM-switchen. Jag kan väl lika gärna låta båda datorerna vara inkopplade samtidigt i högtalarsystemet, och bara sätta en dator på mute om det behövs.

Så min fråga är: finns det en sladd som gör att jag kan förena audio output från två ljudkort till en input i högtalarsystemet, och som fungerar med 5.1. Vad kallas en sådan sladd i så fall?

Jag kanske behöver specificera närmare. Mina högtalare är gjorda så att centern har tre utgående sladdar, mini-jack tror jag kontakten heter, och jag tror att en är för center/sub, en för front och en för bak. De är ju hankontakter, så jag antar att jag behöver en sladd som är 3x hona minijack i ena änden och 2x3x hane i andra? Eller det kanske måste bli tre separata kablar, en till varje kontakt som måste dubbleras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Jag ska använda en KVM-switch för att kunna hantera två datorer växelvis med en och samma skärm/tangentbord/mus. Men högtalarna tror jag inte att jag vill eller behöver köra genom KVM-switchen. Jag kan väl lika gärna låta båda datorerna vara inkopplade samtidigt i högtalarsystemet, och bara sätta en dator på mute om det behövs.

Så min fråga är: finns det en sladd som gör att jag kan förena audio output från två ljudkort till en input i högtalarsystemet, och som fungerar med 5.1. Vad kallas en sådan sladd i så fall?

Jag kanske behöver specificera närmare. Mina högtalare är gjorda så att centern har tre utgående sladdar, mini-jack tror jag kontakten heter, och jag tror att en är för center/sub, en för front och en för bak. De är ju hankontakter, så jag antar att jag behöver en sladd som är 3x hona minijack i ena änden och 2x3x hane i andra? Eller det kanske måste bli tre separata kablar, en till varje kontakt som måste dubbleras?

Om jag förstår dig rätt så tänker du dig något sådant här?:

Dock så tror jag inte att det är någon bra idé då outputsen på den dator som inte spelar något ljud kommer lida? (min tanke) Vet dock ej om det är så känsligt eller om du kan köra så, det överlåter jag till någon som är lite bättre på ljudkomponenter och dylikt!

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Jag ska använda en KVM-switch för att kunna hantera två datorer växelvis med en och samma skärm/tangentbord/mus. Men högtalarna tror jag inte att jag vill eller behöver köra genom KVM-switchen. Jag kan väl lika gärna låta båda datorerna vara inkopplade samtidigt i högtalarsystemet, och bara sätta en dator på mute om det behövs.

Så min fråga är: finns det en sladd som gör att jag kan förena audio output från två ljudkort till en input i högtalarsystemet, och som fungerar med 5.1. Vad kallas en sådan sladd i så fall?

Jag kanske behöver specificera närmare. Mina högtalare är gjorda så att centern har tre utgående sladdar, mini-jack tror jag kontakten heter, och jag tror att en är för center/sub, en för front och en för bak. De är ju hankontakter, så jag antar att jag behöver en sladd som är 3x hona minijack i ena änden och 2x3x hane i andra? Eller det kanske måste bli tre separata kablar, en till varje kontakt som måste dubbleras?

Vet inte riktigt vad ditt behöv av KVM switch kommer från, men det finns en mjukvara som gör samma sak, väldigt smidigt. Man delar mus, tangentbord över nätverk. Dock inte skärmar, men eftersom att du inte verkar använda skärmarna samtidigt så kan man ju oftast bara ställa om input, enkelt och smidigt.

Programmet heter synergy.

Permalänk

Behovet av KVM-switch: Jag har en dator. Jag köper nu en ny. Jag vill kunna använda båda, inte samtidigt, men växelvis, och från samma arbetsplats med samma skärm, samma tangentbord och samma mus, jag vill inte behöva ha dubbla uppsättningar med högtalare, en till varje dator. Jag vill t.ex. kunna spela spel på den ena eller andra datorn från samma plats. Ovanligt, jag vet, men sådan är jag. Det måste finnas minst ett sätt att göra det, jag letar bara efter ett som är enkelt.

Kan Synergy göra detta?

Colorful: så du menar att om en dator spelar upp ljud, så fortplantas den signalen baklänges genom sladden rätt in i output på den andra datorn, och då händer... vad? Någon sorts elektrisk överbelastning av ljudkortets kretsar? Är den där sladden bara tänkt för att en output ska skicka till två input?

Finns det något annat sätt? Jag kanske måste ha en KVM-switch som även inkluderar ljudkablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Om jag förstår dig rätt så tänker du dig något sådant här?: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31BikgoArzL.jpg

Dock så tror jag inte att det är någon bra idé då outputsen på den dator som inte spelar något ljud kommer lida? (min tanke) Vet dock ej om det är så känsligt eller om du kan köra så, det överlåter jag till någon som är lite bättre på ljudkomponenter och dylikt!

//Mattias

Är också intresserad för om denna lösning är vettig.
Vi sitter 2 på vårt kontor och vi delar ljudsystem men får allt göra den där lilla gymnastiska rörelsen med att kravla ned på golvet för att flytta sladden.
Ovan borde ju funka men inte gjort det pga att jag är osäker på hur ljudkortet på den burken som inte spelar upp mår av att det matas ström till den.
Dock är det ju en extremt liten spänning men ändå.

Så om någon som testat detta och kört det ett tag får gärna meddela om detta är grönt.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Jag hade precis som dig 2 datorer. Jag köpte splitt och det fungerade utmärkt. Inga problem alls. Dock vet jag inte om det tar stryk med tiden som någon säger här ovanför.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör inte koppla ihop flera utgångar från olika apparater för de kan gå sönder, undvik därför förgreningskablar, de ska bara användas på utgångar, aldrig på ingångar.
Ska du koppla ljudet analog eller digitalt ? Det är enkelt med digitalt, har däremot inte sett nån billig analogväxel men det är inte så svårt att bygga en egen heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Behovet av KVM-switch: Jag har en dator. Jag köper nu en ny. Jag vill kunna använda båda, inte samtidigt, men växelvis, och från samma arbetsplats med samma skärm, samma tangentbord och samma mus, jag vill inte behöva ha dubbla uppsättningar med högtalare, en till varje dator. Jag vill t.ex. kunna spela spel på den ena eller andra datorn från samma plats. Ovanligt, jag vet, men sådan är jag. Det måste finnas minst ett sätt att göra det, jag letar bara efter ett som är enkelt.

Kan Synergy göra detta?

Colorful: så du menar att om en dator spelar upp ljud, så fortplantas den signalen baklänges genom sladden rätt in i output på den andra datorn, och då händer... vad? Någon sorts elektrisk överbelastning av ljudkortets kretsar? Är den där sladden bara tänkt för att en output ska skicka till två input?

Finns det något annat sätt? Jag kanske måste ha en KVM-switch som även inkluderar ljudkablarna?

Synergy fixar den delen med mus och tangentbord. Det är egentligen bara en enkel lösning. Skärmarna fixar du enkelt själv genom att ställa in vilken input skärmarna ska prioritera , måste du nog göra ändå med en KVM-switch. Högtalarna kan du inte lösa genom Synergy, och köpa en splitt istället. Fast, det kanske är smidigare med en switch för alltihopa, jag tänkte bara föreslå en smidig lösning för mus + tangentbord :-).

Permalänk
Medlem

En splitter är enbart avsedd att användas som just splitter, inte "joiner" eller vad man ska kalla det. Detta för att ljudkortens utgångar är lågohmiga - kopplar man ihop dem kommer de båda att försöka ställa sladden till det de tycker är rätt signal. Detta gör de genom att mata ut massor med ström för att försöka motverka den andra utgångens signal, vilket såklart inte är bra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag hade precis som dig 2 datorer. Jag köpte splitt och det fungerade utmärkt. Inga problem alls. Dock vet jag inte om det tar stryk med tiden som någon säger här ovanför.

Hur länge har du kört detta?
Skulle ljudkortet pajja på ena kontorsdatan så är det ju inte hela världen att skaffa ett nytt usb ljudkort för typ 100kr.
Vi använder inte ljudkortet till mer än att spela radio eller spotify så är ju oavsett inte mer än ett ljudkort i taget som är aktivt ja om inte kollegan får ett mail eller så då det medför ett litet snabbt pling.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Inaktiv

Om datorerna ligger på samma kabel och jordplan bör det inte vara en stor risk att köra en sådan splitter. De borde liga på ungefär samma nivå och balanseras genom strömkabeln. Dock är det som tidigare sagt inte något som rekommenderas även om det kan fungera i vissa fall.

Permalänk

Ok. Om jag sammanställer era svar:

Jag ska inte använda förgreningssladd. Ljudet använder den typ av kontakter som Colorful visade bild på så det måste vara analogt. Jag ska inte bygga någon analogväxel eftersom jag inte kan bygga svårare saker än fågelholkar. Jag skulle kunna använda synergy till tangentbord och mus, men då återstår fortfarande ljudet, så jag ska väl antagligen hitta en KVM-switch som gör allt på en gång.

Ni tror att det går att hitta en KVM-switch som fixar skärm, tangentbord, mus och 5.1-ljud samtidigt? Jag hittade en, men den verkade bara ha kapacitet för två 3.5mm-ljudkablar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wileruilaer:

Ok. Om jag sammanställer era svar:

Jag ska inte använda förgreningssladd. Ljudet använder den typ av kontakter som Colorful visade bild på så det måste vara analogt. Jag ska inte bygga någon analogväxel eftersom jag inte kan bygga svårare saker än fågelholkar. Jag skulle kunna använda synergy till tangentbord och mus, men då återstår fortfarande ljudet, så jag ska väl antagligen hitta en KVM-switch som gör allt på en gång.

Ni tror att det går att hitta en KVM-switch som fixar skärm, tangentbord, mus och 5.1-ljud samtidigt? Jag hittade en, men den verkade bara ha kapacitet för två 3.5mm-ljudkablar.

Det finns ingen kvmswitsch som löser det, du behöver nått helt annat som förmodligen inte finns helt färdigt. du vill ju växla mellan 2 x 6 kanaler, jag har en gång använt en mekanisk vga switch och specialgjorda kablar för en liknande sak, men det kräver i vilket fall att du själv fixar kablaget, har du bra ekonomi så kanske det finns nån matrisväxel som klarar funktionen men de lär kosta några tusen som minst och då är det bättre att byta ljudsystem så du kan köra digitalt.

Du kan även använda 3 stycken stereoväxlar... eller kanske 2 förutom en eventuell kvmswitch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om datorerna ligger på samma kabel och jordplan bör det inte vara en stor risk att köra en sådan splitter. De borde liga på ungefär samma nivå och balanseras genom strömkabeln. Dock är det som tidigare sagt inte något som rekommenderas även om det kan fungera i vissa fall.

Det handlar inte om jordpotentialer utan om spänningen på själva utgången. Om det ena ljudkortet vill ha + 1V på utgången i ett visst ögonblick, samtidigt som det andra vill ha -0.7 V så har du i princip en kortslutning mellan korten.

Permalänk

Ok.

Jag får köpa billiga separata stereohögtalare till den ena datorn.

Tack för all er info.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har digitalutgångar på datorerna kanske du kan växla digitalsignalen och köra ut den till en extern dekoder som i sin tur driver ljudsystemet, men priset lär närma sig det för en beg hembioreceiver i så fall men det är tekniskt möjligt tex med
http://www.ebay.com/itm/USB-Digital-Sound-Media-Player-5-1CH-...
kanske behövs även en
http://www.ebay.com/itm/Digital-Audio-Optical-Fiber-Cable-Ada...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5.1-ljud kan nog vara svårt att hitta något som klarar (åtminstone till vettigt pris)

Om man nöjer sig med vanlig stereo så kan man använda en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/RCA-v%C3%A4xel-/Pr327857000
eller så finns det KVM-switchar som även switchar ljud - men jag känner inte till någon som klarar 5.1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wileruilaer:

Ok.

Jag får köpa billiga separata stereohögtalare till den ena datorn.

Tack för all er info.

Om du bara vill ha stereo så är det jätteenkelt, en kvmsvitch, en enkel rca växel eller koppla line ut till line in på den andra datorn, men då måste båda datorerna vara igång för att du ska ha ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

mrquaffe, nåd! Mitt huvud kommer explodera långt innan dess. [här syftade jag bara på inlägget ovan där du pratade om växlar och receivers osv]

Men om jag kopplar mitt 5.1-system till den ena datorn, och tänker att den ANDRA bara behöver kunna köra ut stereo, DÅ kan jag lösa det? Alltså genom att sätta andra datorns stereoljud i line in på dator 1?

Permalänk
Medlem

Håll i hatten! En lösning på splitterproblemet är att bygga sig en passiv mixersladd. 1 kOhm i serie med varje utgång isolerar utgångarna från varandra och mixar ihop båda signalerna till en, på bekostnad av några dB i ljudnivå. Såna finns inte på marknaden men går rätt snabbt att påta ihop med några sönderklippta sladdar, 4st motstånd och en lödkolv. Notera dock att du behöver tre sådana mixersladdar till dina 5.1-högtalare.

(googla "passive mixer")

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Behovet av KVM-switch: Jag har en dator. Jag köper nu en ny. Jag vill kunna använda båda, inte samtidigt, men växelvis, och från samma arbetsplats med samma skärm, samma tangentbord och samma mus, jag vill inte behöva ha dubbla uppsättningar med högtalare, en till varje dator. Jag vill t.ex. kunna spela spel på den ena eller andra datorn från samma plats. Ovanligt, jag vet, men sådan är jag. Det måste finnas minst ett sätt att göra det, jag letar bara efter ett som är enkelt.

Kan Synergy göra detta?

Colorful: så du menar att om en dator spelar upp ljud, så fortplantas den signalen baklänges genom sladden rätt in i output på den andra datorn, och då händer... vad? Någon sorts elektrisk överbelastning av ljudkortets kretsar? Är den där sladden bara tänkt för att en output ska skicka till två input?

Finns det något annat sätt? Jag kanske måste ha en KVM-switch som även inkluderar ljudkablarna?

Exakt det jag tror kommer hända är att ljudet kommer gå "tillbaks" genom kabeln in i outputsen på det andra ljudkortet, och jag är inte säker. Men har för mig att ljudkortet inte mår så bra av att man matar in signaler i en output... Har nämligen aldrig provat något sådant, så har ingen aning om det fungerar så eller inte.

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Håll i hatten! En lösning på splitterproblemet är att bygga sig en passiv mixersladd. 1 kOhm i serie med varje utgång isolerar utgångarna från varandra och mixar ihop båda signalerna till en, på bekostnad av några dB i ljudnivå. Såna finns inte på marknaden men går rätt snabbt att påta ihop med några sönderklippta sladdar, 4st motstånd och en lödkolv. Notera dock att du behöver tre sådana mixersladdar till dina 5.1-högtalare.

(googla "passive mixer")

*skrattande pöl på golvet* Tack. Jag ska bara gå en 30-poängskurs i elteknik först.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wileruilaer:

mrquaffe, nåd! Mitt huvud kommer explodera långt innan dess. [här syftade jag bara på inlägget ovan där du pratade om växlar och receivers osv]

Men om jag kopplar mitt 5.1-system till den ena datorn, och tänker att den ANDRA bara behöver kunna köra ut stereo, DÅ kan jag lösa det? Alltså genom att sätta andra datorns stereoljud i line in på dator 1?

Ja du kan koppla datorerna i "serie" nackdelen är att den som har högtalarna inkopplad alltid måste vara på i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det kanske ändå är den bästa lösningen för mig vad gäller ljudet. Det är nog inget problem att den första datorn alltid måste vara på.

Eh, med risk för att gå lite off topic, om jag gör så, och sedan skippar KVM-switchen och bara låter skärmen skifta mellan två olika videoinputs själv, för den ska nog ha två ingångar tror jag, kan jag då inte spara en del pengar genom att hitta någon sorts enklare USB-switch som bara tar hand om att dela tangentbord och mus till båda datorerna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wileruilaer:

Det kanske ändå är den bästa lösningen för mig vad gäller ljudet. Det är nog inget problem att den första datorn alltid måste vara på.

Eh, med risk för att gå lite off topic, om jag gör så, och sedan skippar KVM-switchen och bara låter skärmen skifta mellan två olika videoinputs själv, för den ska nog ha två ingångar tror jag, kan jag då inte spara en del pengar genom att hitta någon sorts enklare USB-switch som bara tar hand om att dela tangentbord och mus till båda datorerna?

Mus o tangentbord går oftast att dela mjukvarumässigt tex via synergy, det är bilden som kan bli problematisk men latensen blir försumbar så prova med synergy om det funkar innan du köper nått
http://synergy-project.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Det handlar inte om jordpotentialer utan om spänningen på själva utgången. Om det ena ljudkortet vill ha + 1V på utgången i ett visst ögonblick, samtidigt som det andra vill ha -0.7 V så har du i princip en kortslutning mellan korten.

Det blir bra mycket värre om jordplanen inte stämmer också.