Välja Förstärkare/Receiver, hjälp??

Permalänk
Medlem

Välja Förstärkare/Receiver, hjälp??

Hej!
Då jag är heeeeeeelt grön på hemmabio/surround/stereo för inomhusbruk vänder jag mig till er.
Det jag är ute efter är nån förstärkare/receiver att köra dator/tv-box/tv-spel osv genom. Musik, film osv, det vanliga antar jag.

Har kollat på https://www.komplett.se/pioneer-vsx-924-k-receiver/819120

Då den verkar fylla de krav jag har på kontakter osv på baksida.

Det jag undrar mest över dock är om det går att köra riktiga stereo-högtalare likt: http://imgur.com/Xhic52Q

Eller om jag måste köra de 'typiska' surroundhögtalarna?
Har sett AV Stereo Surround Receiver förut där man kan välja mellan de båda. Har alla recievers detta idag eller måste man köpa rätt receiver alternativt en surround och en stereo och köra dem ilag?
Vill ha riktiga stereo högtalare då soundet blir annat, men vill även ha möjlighet till surround när jag vill ha det....

Som sagt, är helt grön så är det något jag verkar missuppfattat så hojta till, och är de nån info som saknas så fråga så ska ja svara efter bästa förmåga!

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Allt börjar med en receiver som klarar att spela Stereo med två riktiga golvhögtalare.
Sedan kan man bredda ljudbilden med flera högtalare som sprider ljudet runt i rummet.

Man talar här om 2.1 - 5.1 - 7.1 - 7.2 - 9.1 ... där decimalen är utgångar till en kraftig bashögtalare
och de andra numren berättar hur många övriga högtalare som kan anslutas.

Den Pioneer du anger spelar med max 7 st 150W utgångar vilket blir minimum effekten för de högtalare du skall välja.
Personligen föredrar jag Yamaha och Onkyo före Pioneer.

Satsa speciellt på de två främre stereo högtalarna som skall ge huvuddelen av musiken.
T.ex. Klipsch RF-82 Mk1 svart golvstående
Därtill kan du skaffa en baslåda med inbyggd förstärkare som ger de riktigt låga vibrationerna i rummet.
T.ex. Klipsch R-12SW Subwoofer
Övriga surround högtalare kan vara av lägre effekt.
T.ex. Klipsch R-14S Surround Speakers

Som du ser så plockar det till och kan bli dyrt. Men man behöver inte välja allt på en gång.
Startpaket: 3000 + 6000 = 9000
Extra bas: 4000
Surround: max 5 * 3000 = 15 000
Totalt 28 000kr.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

När det gäller hemmabio och förstärkare till det så vill man ju oftast ha det just för de olika anslutningsmöjligheterna.

Att man kan koppla in sin XBOX/PS3/PS4/DATOR osv. och sedan en kabel till tv:n.

Behöver man inte de senaste teknikerna så kan man spara in en rejäl slant genom att kika på begagnatmarknaden. Ljudmässigt så får man betydligt mer för pengarna...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

skit i surround och skaffa 2 st bra högtalare till att börja med. en reciever kan dock vara trevlig att ha med tanke på in och utgångar kika begagnat tycker jag! gamla b&w-golvare och dylikt brukar finnas och egentligen så räcker kanske till och med ett par mindre?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Allt börjar med en receiver som klarar att spela Stereo med två riktiga golvhögtalare.
Sedan kan man bredda ljudbilden med flera högtalare som sprider ljudet runt i rummet.

Man talar här om 2.1 - 5.1 - 7.1 - 7.2 - 9.1 ... där decimalen är utgångar till en kraftig bashögtalare
och de andra numren berättar hur många övriga högtalare som kan anslutas.

Den Pioneer du anger spelar med max 7 st 150W utgångar vilket blir minimum effekten för de högtalare du skall välja.
Personligen föredrar jag Yamaha och Onkyo före Pioneer.

Satsa speciellt på de två främre stereo högtalarna som skall ge huvuddelen av musiken.
T.ex. Klipsch RF-82 Mk1 svart golvstående
Därtill kan du skaffa en baslåda med inbyggd förstärkare som ger de riktigt låga vibrationerna i rummet.
T.ex. Klipsch R-12SW Subwoofer
Övriga surround högtalare kan vara av lägre effekt.
T.ex. Klipsch R-14S Surround Speakers

Som du ser så plockar det till och kan bli dyrt. Men man behöver inte välja allt på en gång.
Startpaket: 3000 + 6000 = 9000
Extra bas: 4000
Surround: max 5 * 3000 = 15 000
Totalt 28 000kr.

Menar du på riktigt i ditt förslag till TS att köpa satelliter för 3000kr styck? Sen är det inte 7 x 150w heller.. Läs gärna på lite.
Instämmer med övriga, begagnat kan man fynda!

Permalänk

Hej du!

Jag tycker du ska analysera vilka krav du har först och främst. Vilka utgångar och upplösningar stödjer dina källor, och var ska dessa spelas upp?

En del recivers kan konvertera bild hur som helst, andra kan inte ändra analog komponent till hdmi och tvärtom..

Fundera och läs lite om detta först.

Sedan, är det tänkt att du ska använda högtalaren på bilden du länkade?
Känner inte igen dom, men dom kanske är bra. Tänk dock på att det är viktigt att en eventuell center har samma slags element som frontarna för att ljudet ska matcha bra. Dom tre bör alltså vara i samma serie.

Men som sagt, fråga gärna här, men läs på lite själv också!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Allt börjar med en receiver som klarar att spela Stereo med två riktiga golvhögtalare.
Sedan kan man bredda ljudbilden med flera högtalare som sprider ljudet runt i rummet.

Man talar här om 2.1 - 5.1 - 7.1 - 7.2 - 9.1 ... där decimalen är utgångar till en kraftig bashögtalare
och de andra numren berättar hur många övriga högtalare som kan anslutas.

Way out of my league bro. De där grejerna kommer int på tal, inte ens i närheten.

Skrivet av GaMeR2K5:

När det gäller hemmabio och förstärkare till det så vill man ju oftast ha det just för de olika anslutningsmöjligheterna.

Att man kan koppla in sin XBOX/PS3/PS4/DATOR osv. och sedan en kabel till tv:n.

Behöver man inte de senaste teknikerna så kan man spara in en rejäl slant genom att kika på begagnatmarknaden. Ljudmässigt så får man betydligt mer för pengarna...

Behöver säkert inte det senaste men lär och ha hdmi åtminstone.

Skrivet av Emrik:

skit i surround och skaffa 2 st bra högtalare till att börja med. en reciever kan dock vara trevlig att ha med tanke på in och utgångar kika begagnat tycker jag! gamla b&w-golvare och dylikt brukar finnas och egentligen så räcker kanske till och med ett par mindre?

Har redan 2 gamla fina golv höftalare och 2 andra (de på bilden) som jag hade tänkt och köra, om inte hela tiden så åtminstone tills vidare. Grejen är ju att jag vill köpa en receiver som jag, när jag vill och har möjlighet, kan koppla surround på. Har ju sett vanliga stereo recievers utan surround men det är inte aktuellt. Det jag vill veta är om man kan köra såna större typiska stereo högtalare på en receiver som i länken och om det funkar bra, eller om man måste ha nån annan typ av receiver.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej du!

Jag tycker du ska analysera vilka krav du har först och främst. Vilka utgångar och upplösningar stödjer dina källor, och var ska dessa spelas upp?

En del recivers kan konvertera bild hur som helst, andra kan inte ändra analog komponent till hdmi och tvärtom..

Fundera och läs lite om detta först.

Sedan, är det tänkt att du ska använda högtalaren på bilden du länkade?
Känner inte igen dom, men dom kanske är bra. Tänk dock på att det är viktigt att en eventuell center har samma slags element som frontarna för att ljudet ska matcha bra. Dom tre bör alltså vara i samma serie.

Men som sagt, fråga gärna här, men läs på lite själv också!

Vet redan vad ja har för krav va gäller källor och uppspelning.
xbox 360 (ej hdmi)
Dator (hdmi)
Tv-box (hdmi)

TVn är dock 720 men vill väl ha stöd för minst 1080

Högtalaren på bilden ska användas ja, tills vidare. Har 2 av dom och de 'duger'. Har även 2 lite fetare golvare som ja tänkt använda. Ja vet bara inte hur bra liknande högtalare funkar med en surround receiver. För mig känns ju effekten på receivern väldigt låg, men då är ju jag van billjud också...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Om din 360 inte har hdmi måste du alltså ha en reciver med komponent ingång. Dessutom måste den kunna skicka bild mellan komponentingången och hdmi utgången till tv'n.

Detta måste du ha koll på när du väljer.
Annars måste du ju ändå ha två kablar in till tv'n. Jag förutsätter att du vill slippa det.

Sedan, en skaplig reciver har nog fullt tillräcklig med kraft för att driva de flesta högtalare så länge dom inte går för lågt i impedans.

Hur som helst. Ska du köra på befintliga högtalare rekommenderar jag följande:
Dina största som fronter. Ska sättas som large eller fullrange beroende på vad det heter i din kommande reciver.
Center ska stå som ingen eller phantom. Sub ingen.
Surround ska du använda left och right, inte back.

Har du långt från soffan till bakväggen sätter du dom ganska långt åt sidorna ca 60cm ovanför huvudet på den som sitter i soffan.
Har du väldigt nära kan du testa att lögga dom ner så dom spela uppåt bakom soffan. Bättre än man tror!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bergggren:

... Sen är det inte 7 x 150w heller.. Läs gärna på lite. ...

Nähä herr experten. Hur ligger det till enligt dig som läst på lite ?
http://www.pioneer.eu/se/products/42/98/405/VSX-924-K/specs.h...

Pioneer VSX-924-K
Uteffekt per kanal 150 W
Impedans vid uteffekt 6 Ω
Antal kanaler 7

Märkuteffekt • 8 Ω, 2 kanaler: 105 W per kanal
• 6 Ω: 150 W per kanal
Frekvenssvar: Linje 5 Hz–100 kHz, +0/-3 dB
Signal/brus-förhållande: Linje (DIN) 100 dB
Strömförsörjning 220–230 V växelström, 50/60Hz
Effektförbrukning (drift/standby) 550 W/0,1 W

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om din 360 inte har hdmi måste du alltså ha en reciver med komponent ingång. Dessutom måste den kunna skicka bild mellan komponentingången och hdmi utgången till tv'n.

Detta måste du ha koll på när du väljer.
Annars måste du ju ändå ha två kablar in till tv'n. Jag förutsätter att du vill slippa det.

Sedan, en skaplig reciver har nog fullt tillräcklig med kraft för att driva de flesta högtalare så länge dom inte går för lågt i impedans.

Hur som helst. Ska du köra på befintliga högtalare rekommenderar jag följande:
Dina största som fronter. Ska sättas som large eller fullrange beroende på vad det heter i din kommande reciver.
Center ska stå som ingen eller phantom. Sub ingen.
Surround ska du använda left och right, inte back.

Har du långt från soffan till bakväggen sätter du dom ganska långt åt sidorna ca 60cm ovanför huvudet på den som sitter i soffan.
Har du väldigt nära kan du testa att lögga dom ner så dom spela uppåt bakom soffan. Bättre än man tror!

Rummet ja har nu är inte så stort, därför ja ska köra på befintliga högtalare, så tack för tipsen! Pioneer förstärkaren jag länkade har ju 2x AV-komposit, men hur vet jag om den skickar bild mellan komposit och hdmi?

Skrivet av Waxinator:

Nähä herr experten. Hur ligger det till enligt dig som läst på lite ?
http://www.pioneer.eu/se/products/42/98/405/VSX-924-K/specs.h...

Pioneer VSX-924-K
Uteffekt per kanal 150 W
Impedans vid uteffekt 6 Ω
Antal kanaler 7

Märkuteffekt • 8 Ω, 2 kanaler: 105 W per kanal
• 6 Ω: 150 W per kanal
Frekvenssvar: Linje 5 Hz–100 kHz, +0/-3 dB
Signal/brus-förhållande: Linje (DIN) 100 dB
Strömförsörjning 220–230 V växelström, 50/60Hz
Effektförbrukning (drift/standby) 550 W/0,1 W

Sluta tjafsa nu pojkar!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Nähä herr experten. Hur ligger det till enligt dig som läst på lite ?
http://www.pioneer.eu/se/products/42/98/405/VSX-924-K/specs.h...

Pioneer VSX-924-K
Uteffekt per kanal 150 W
Impedans vid uteffekt 6 Ω
Antal kanaler 7

Märkuteffekt • 8 Ω, 2 kanaler: 105 W per kanal
• 6 Ω: 150 W per kanal
Frekvenssvar: Linje 5 Hz–100 kHz, +0/-3 dB
Signal/brus-förhållande: Linje (DIN) 100 dB
Strömförsörjning 220–230 V växelström, 50/60Hz
Effektförbrukning (drift/standby) 550 W/0,1 W

Som du ser så kan nätdelen lämna max 550W, hur ska då de 1050W dyka upp helt magiskt?
Dom mäter en kanal åt gången, vid 1000hz 1% distorsion (väldigt mycket!) vid 6ohm för att få så höga siffror som möjligt. Testet pågår under endast några millisekunder. På så vis så får dom fram sina fantasisiffror som dom skyltar med och missleder konsumenterna.
Från specsidan: Förhållande 1 kHz, 1 % THD, 6 Ω

En korrekt effektmätning ska se ut så här:
Kontinuerlig effekt: 2 kanaler (eller 5, 7 osv.) 8 ohm, 20hz - 20khz, 0,08% THD (eller så låg som möjligt)

Vid en sådan mätning skulle Pioneer gissningsvis hamna på 50W i stereo och 20-30W i flerkanal.
Bara att googlea om du är intresserad.
/ Experten

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Som du ser så kan nätdelen lämna max 550W, hur ska då de 1050W dyka upp helt magiskt?
Dom mäter en kanal åt gången, vid 1000hz 1% distorsion (väldigt mycket!) vid 6ohm för att få så höga siffror som möjligt. Testet pågår under endast några millisekunder. På så vis så får dom fram sina fantasisiffror som dom skyltar med och missleder konsumenterna.
Från specsidan: Förhållande 1 kHz, 1 % THD, 6 Ω

En korrekt effektmätning ska se ut så här:
Kontinuerlig effekt: 2 kanaler (eller 5, 7 osv.) 8 ohm, 20hz - 20khz, 0,005% THD (eller så låg som möjligt)

Vid en sådan mätning skulle Pioneer gissningsvis hamna på 50W i stereo och 20-30W i flerkanal.
Bara att googlea om du är intresserad.
/ Experten

Vad vill man ha för effekt egentligen? Är ju jättelåg watt på allt vad hemmabio och stereo för inomhusbruk heter, i jämförelse med billjud. Räcker den pioneer receivern att köra stereo högtalare på eller vad?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Vad vill man ha för effekt egentligen? Är ju jättelåg watt på allt vad hemmabio och stereo för inomhusbruk heter, i jämförelse med billjud. Räcker den pioneer receivern att köra stereo högtalare på eller vad?

Beror på hur högt man vill spela och hur stort rum man har.
Ska man inte spela öronbedövande högt i ett stort rum räcker receivern det snackas om långt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Mitron:

Vad vill man ha för effekt egentligen? Är ju jättelåg watt på allt vad hemmabio och stereo för inomhusbruk heter, i jämförelse med billjud. Räcker den pioneer receivern att köra stereo högtalare på eller vad?

Den räcker gott och väl! Anledningen med att billjud har "mer" effekt är att dom kör med lägre impedans. Vanligtvis mellan 2-4 ohm. Ibland 1 ohm. Varför vet jag inte riktigt. Man får ut mer effekt då, men samtidigt går det åt bra mycket mer strömstyrka. Det är väl häftigt antar jag. Någon kan säkert svara på detta bättre än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Som du ser så kan nätdelen lämna max 550W, hur ska då de 1050W dyka upp helt magiskt?
Dom mäter en kanal åt gången, vid 1000hz 1% distorsion (väldigt mycket!) vid 6ohm för att få så höga siffror som möjligt. Testet pågår under endast några millisekunder. På så vis så får dom fram sina fantasisiffror som dom skyltar med och missleder konsumenterna.
Från specsidan: Förhållande 1 kHz, 1 % THD, 6 Ω

En korrekt effektmätning ska se ut så här:
Kontinuerlig effekt: 2 kanaler (eller 5, 7 osv.) 8 ohm, 20hz - 20khz, 0,005% THD (eller så låg som möjligt)

Vid en sådan mätning skulle Pioneer gissningsvis hamna på 50W i stereo och 20-30W i flerkanal.
Bara att googlea om du är intresserad.
/ Experten

Givetvis så ska man alltid ta deras uppmätta resultat med nypa salt, men I specsen så skriver dem ju även med 8 ohm 2 kanaler - 105w.
Så vid stereo håller den måttet vilket jag kan intyga då jag själv har förstärkaren och kör endast stereo, hur handikappad du blir sedan vid "uppgradering" till surround det vet jag icke.

Överlag lär jag saga att det är mcket förstärkare för priset, den smyger runt på reor till och från för 2999:- att jämföra med konkurrenterna Yamaha, sony och onkyo's exacta diton som ligger kring 4-5k för samma skrot och korn.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Hej! Nu skiter jag i att citera igen, men du får lista ut vad jag svarar på

Hur du vet att recivern kan göra detta.. Först, ta reda på en lämplig kandidat till reciver. Pioneeren t.ex. Ladda ner manualen och läs i schemat över hur den kan behandla signalen.

Men, du måste ha komponentvideo in. Eller måste hit och dit. Du får ingen hd-bild över komposit, det som normalt kallas av in.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Givetvis så ska man alltid ta deras uppmätta resultat med nypa salt, men I specsen så skriver dem ju även med 8 ohm 2 kanaler - 105w.
Så vid stereo håller den måttet vilket jag kan intyga då jag själv har förstärkaren och kör endast stereo, hur handikappad du blir sedan vid "uppgradering" till surround det vet jag icke.

Överlag lär jag saga att det är mcket förstärkare för priset, den smyger runt på reor till och från för 2999:- att jämföra med konkurrenterna Yamaha, sony och onkyo's exacta diton som ligger kring 4-5k för samma skrot och korn.

Javisst 105 W i 2 ch 8 ohm men fortfarande 1khz testton och 1% dist under enstaka millisekunder vilket är missledande.
Det ska vara kontinuerlig effekt, inte någon sprutteffekt. 0,08% dist, 20 Hz-20 kHz, 8 ohm, 2ch

NAD och Marantz är duktiga på redovisa riktig effekt:

T.ex NAD C 375BEE (2kanalsförstärkare, bjässe 11 000 kr 15kg):
Utgångseffekt (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2-kanalsdrift) 125 W

Marantz NR1504 (Surroundreciever 4 000 kr 8kg):
Utgångseffekt (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2-kanalsdrift) 50 W
Utgångseffekt (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2-kanalsdrift) 60 W
Power Output (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 85 W

Där man man tydligt se skillnad på olika mätmetoder.

Permalänk

Pioneers receiver ger MAX 150W per kanal men då via EN högtalarutgång i tagen.
Eftersom EN högtalare skall tåla detta så skall man betänka detta vid högtalarvalet.

Vid drift av 2 samtidiga kanaler orkar den mata ut 2 * 150W med 6 ohm högtalare (= 300W).
Vid full drift på samtliga 7 kanaler orkar nätdelen bara producera 550W så fördelat
på värme och 7 kanaler blir det cirka 70W per högtalare vilket räcker och blir snart olidligt.

Detta resonemang om testmetoder är oväsentligt eftersom både högtalare och förstärkare
mäts på samma villkor. Där är väl ingen som tror att diskantelementet i en stor golvhögtalare
tål den effekt som anges för hela högtalaren !?!? cirka 70% (uppskattat) av totaleffekten
går åt för att driva baselementen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bergggren:

Den räcker gott och väl! Anledningen med att billjud har "mer" effekt är att dom kör med lägre impedans. Vanligtvis mellan 2-4 ohm. Ibland 1 ohm. Varför vet jag inte riktigt. Man får ut mer effekt då, men samtidigt går det åt bra mycket mer strömstyrka. Det är väl häftigt antar jag. Någon kan säkert svara på detta bättre än mig.

Man behöver mycket effekt om man bygger "dåliga" högtalare, i bilen är man kraftigt begränsad av volymen så man måste bygga väldigt små lådor och då tappar man verkningsgrad, enormt med verkningsgrad, en bilbas kan ibland skilja över 10 dB i verkningsgrad mot en PA bas om man bara ser på elementet ensamt, dessutom så kan ju lådan påverka tex om man har en hornkostruktion, det är alltså tekniskt möjligt att man kan uppnå 30dB högre verkningsgrad i en hornkostruktion, nu finns det annat än verkningsgrad som är viktigt också men skillnader på 10-15dB är ganska vanliga mellan PA/hemmaprylar och byggen i bil, det innebär att man kanske behöver 40 ggr mer effekt för att spela lika starkt, bilhögtalare är alltså generell väldigt usla på att omvandla el till ljud pga att man måste begränsa sig till så små lådvolymer för att det ska rymmas i bilen och det ger oerhört dålig verkningsgrad som man måste kompensera med mycket effekt, små lådor brukar dessutom göra att disten blir rätt hög, endera pga lufttrycket i lådan som gör att lådans väggar buktar, lådans vikt i sig kan bli för låg så den rör sig av den anledningen när konen rör sig och eftersom man behöver mycket effekt så ökar man även påkänningarna på alla elektriska komponenter så det är lätt att även de distar mera.

Man har lägre impedanser för att man är begränsad till 12V matning, lägre impedans innebär högre effekt vid lägre spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Pioneers receiver ger MAX 150W per kanal men då via EN högtalarutgång i tagen.

Fortfarande, tillverkaren redovisar felaktig effekt. Den lilla rackaren för 3000kr orkar inte pumpa ut 300W i stereo.
Och vem lyssnar med en kanal? Varför skulle man vilja veta effekten med bara en kanal i drift?
Ännu en gång, du ser tydligt skillnaderna i Marantzens specs.
mrqaffe kanske kan sprida lite ljus på detta ämne?

Skrivet av mrqaffe:

Tack för ett utförligt svar mrqaffe!

Permalänk

Men däremot kan man ju ta ut väldigt många ampere från bilens elsystem. Speciellt dom som hänger på extra batterier och kondensatorer.

Åter till förstärkaren.

Att Pioneeren presenterar lite löjliga mätvörden betyder ju inte att den lämnar 2x10 wrms vid lägre distorsion. Den är nog skapligt jämförbar med motsvarande från sony eller marantz.
Haka inte upp dig på det tycker jag.

Men visst det trist att man inte får veta exakt. Inget test av den som jag har sett har heller visat några mätdata.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bergggren:

Fortfarande, tillverkaren redovisar felaktig effekt. Den lilla rackaren för 3000kr orkar inte pumpa ut 300W i stereo.
Och vem lyssnar med en kanal? Varför skulle man vilja veta effekten med bara en kanal i drift?
Ännu en gång, du ser tydligt skillnaderna i Marantzens specs.
mrqaffe kanske kan sprida lite ljus på detta ämne?

Tack för ett utförligt svar mrqaffe!

Tillverkrna mäter på olika sätt, ibland för att försöka uppnå så höga siffror som möjligt för att använda i reklamen för "watt säljer" och ja det är en viktig egenskap därför mäts det en kanal i taget och siffrorna adderas, pmpo, i väldigt låga eller udda impedanser, många asiatiska maskiner anger ju affekten i 6 eller 4Ohm. Det viktigaste än väl egentligen att det anges hur det mätt och att man som köpare kan tolka resultatet.

Att mäta på en kanal i taget behöver egentligen inte vara fel, det kan vara relevant eftersom det sällan är samma ljud i alla kanaler samtidigt utan man kanske behöver kunna återge dynamiska ljud som ett skott i hembion eller anslaget på en trumma eller sträng om man lyssnar på musik, det viktigaste är trotts allt att man lär sig tolka mätmetoden och vad den visar och inte visar.

En bra tumregel för hifi är annars att allt under 300W är egentligen alltid för lite om man är seriös med att det ska klara realistiska ljudtryck i de viktiga inledande transienterna på ljuden med i princip alla vettiga högtalare. 300W är dessutom nån sorts seriositetsgräns för tillverkarna.

Ljudtryckets förhållande till effektbehovet är dessutom logaritmiskt vilket gör skillnaden tex mellan 50 och 80Watt totalt ointressant för det är inget man hör nån direkt skillnad i nivå på, har man 50W och vill spela dubbelt så starkt behövs det inte dubbla effekten utan 10 ggr mera dvs 500W

Att dubblera den elektriska effekten är ungefär den minsta nivåförändring vi kan uppfatta som en tydlig nivåförändring, är den mindre än så så hör man det som "nått annat" och det gör då alltså även att nivåkalibrering med mätning är ett absolut måste om man ska prova olika saker på ett seriöst sätt så att man vet om det är en liten nivåskillnad eller en annan förändring man hör när man testar saker, jag har själv varit med på tester där lyssnare detekterat nivåskillnader på 0,05dB men då absolut inte som nivåskillnader utan skillnader i ljudkaraktär, det är tex där en stor del av "kabeldebatten" uppstår, man kan höra att nått händer men inte direkt vad som händer utan bara att det är "nån skillnad" och många mäter och kalibrerar inte nivåerna men det är kritiskt viktigt om man ska testa nått seriöst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.