Vilken att föredra för NAS?

Permalänk
Medlem

Vilken att föredra för NAS?

Har lite funderingar över NAS-servrar, om man ska bygga egen eller köpa färdig paket. Men det är det som är det svåra och jag skulle behöva er hjälp.

2-bay NAS: https://www.dustinhome.se/product/5010782876/linkstation-220-...
4-bay NAS: https://www.dustinhome.se/product/5010609431/linkstation-pro-...
Egen 4-bay NAS: http://www.saarikko.nu/files/NAS-package.jpg

Vilken är värd pengarna och bäst enligt er?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju vad du vill använda den till.
Skulle dock inte reka en en NAS som anger 75MB/s som snabbt
Om du är minsta lilla intresserad av prestanda (t.ex för torrents) så är det en Intelbaserad som gäller.

Och många här vill nog beskriva en egenbyggd NAS med t.ex freenas som "tokenkelt" att sätta upp.
Verkligheten är dock lite annorlunda, framförallt om man inte gjort det förrut =).

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att det är för fotograferingslagring som jag söker en NAS för och inte BT eller dylikt där diskarna ska vara snabba eller att överföringen ska vara det. Sorry.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det viktigaste är ju vad du vill använda den till.
Skulle dock inte reka en en NAS som anger 75MB/s som snabbt
Om du är minsta lilla intresserad av prestanda (t.ex för torrents) så är det en Intelbaserad som gäller.

Och många här vill nog beskriva en egenbyggd NAS med t.ex freenas som "tokenkelt" att sätta upp.
Verkligheten är dock lite annorlunda, framförallt om man inte gjort det förrut =).

Jag anser att det är tokenkelt. Även första gången jag gjorde det : )
Jag gjorde det med FreeNAS.

Permalänk
Medlem

Även en som säljs utan diskar är ju en färdigbyggd NAS, endast valfrihet vad gäller val av diskar. Famförallt kan man då köpa tre diskar och ha en i reserv. NAS med inkluderade diskar så måste du kolla upp vad som gäller vid garanti om en disk rasar. Sämsta är ju om du måste returnera hela enheten och sedan får du tillbaka en utbytesenhet. Visst, en NAS är ingen backup, men det är ändå besvärligt och tar tid att återställa och konfigurera enheten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

NetOnNet har NAS-paket med WD Red-diskar där garantin gäller för vardera produkt, dvs om själva kabinetten går sönder så går den på sin egen garanti och likaså med diskarna för sin garanti. Visst finns det paket från WD eller Seagate där de använder sig utav sina egna diskar och då måste man skicka hela, men tar man reda på från företaget i förväg om man kan bara skicka in disken (om det är den som haverat) så får man nog byta ut bara den delen utan kostnad.

Har ingen ork att börja bygga en till dator bara för att ha en server på. Blir lite onödigt att köpa ett till OS (om man inte kör *nix då) och ha det körandes på en liten disk och resten av diskarna under i RAID. Det blir även lite för dyrt för min del och elkostnaderna är något som jag oroar mig för i dagsläget (redan skyhöga som de är).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

FreeNAS är enkel och använder ZFS som är det bästa FS för NASar. Dock är det viktigt att du använder ECC minne vilket sätter krav på vilken hårdvara du kan köra den på (i fall du faktiskt bryr dig om din data). ECC kravet är där för att ZFS är väldigt känsligt för RAM fel eftersom fel i RAM kan ändra checksummen och få den att tror att data på disken är korrupt vilket betyder att du kan förloraa informationen på disken.

Permalänk
Medlem

Har en Freenas-server. Problemen är i första hand att jag märkt att alla andra nätverkskort än intel verkar suga hårt, de är långsamma, samt att trådlösa nätverk alltid är långsamma Vad gäller elförbrukningen så kan jag säga att min server är ca 45 W men då kör jag massa servertjänster som alltid är på, det kostar ca 400 per år. Vad gäller säkerhet skulle jag aldrig förlita mig på vanliga raidlösningar för mina bilder. Och jag skulle aldrig köra windows eller apple till något jag brydde mig om. Spel är en sak men när det handlar om oersättlig egendom som t.ex bilder är tyvärr den win/apple för dålig, krånglig och inte säker jämfört med de gratisalternativ som finns. Vill man ha support finns ju alltid t.ex truenas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rikkkard:

Har en Freenas-server. Problemen är i första hand att jag märkt att alla andra nätverkskort än intel verkar suga hårt, de är långsamma, samt att trådlösa nätverk alltid är långsamma Vad gäller elförbrukningen så kan jag säga att min server är ca 45 W men då kör jag massa servertjänster som alltid är på, det kostar ca 400 per år. Vad gäller säkerhet skulle jag aldrig förlita mig på vanliga raidlösningar för mina bilder. Och jag skulle aldrig köra windows eller apple till något jag brydde mig om. Spel är en sak men när det handlar om oersättlig egendom som t.ex bilder är tyvärr den win/apple för dålig, krånglig och inte säker jämfört med de gratisalternativ som finns. Vill man ha support finns ju alltid t.ex truenas.

Inte ens alla Intel är bra, men de som ligger på MBOs som stödjer ECC brukar vara riktiga kort (med hårdvara och inte dagens version av softmodem). 400 kr är inte speciellt mycket. Jag bor i Tyskland och betalar 110€ per månad för 4kWh per år... Min dator kostar som fan i drift

Permalänk
Medlem

satan va dyr el! Har det bra här i sverige då

Permalänk
Medlem

Har riktiga nätverksportar på moderkortet ja. intel i210AT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rikkkard:

satan va dyr el! Har det bra här i sverige då

Någon måste betala för alla fria pengar folk med solceller och vindkraft får, sedan måste någon också betala för reservkraften som snurrar 24/7 för att parera variationer. Eftersom folket fick för sig att vind och sol är bäst medan företagen hotade att lämna Tyskland blev det folket som får pröjsa för det hela. Vilket jag tycker är bra. Synd bara att även vi som inte vill ha sol och vind måste pröjsa för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag bor i Tyskland och betalar 110€ per månad för 4kWh per år... Min dator kostar som fan i drift

Det priset kan inte stämma. Det skulle innebära att varje kWh kostar 12 x 110 = 330 euro. I sverige är priset runt 1 kr för en kWh....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det priset kan inte stämma. Det skulle innebära att varje kWh kostar 12 x 110 = 330 euro. I sverige är priset runt 1 kr för en kWh....

OOps, 4k kWh ska det vara så klart.

Permalänk
Medlem

misstänkte det.