AMD Radeon "Fiji" gör smygpremiär på GDC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Baserat på vad AMD och Nvidia har sagt så ska tydligen alla GCN respektive Fermi och framåt ha fullt stöd.

Skrivet av legend78:

Troligtvis kommer "Fiji" ha full kompabilitet med DX12 dock kommer övriga kort ur GCN familjen inte ha det vad jag förstått.

Enligt Tom Petersen från Nvidia så krävs det förändringar på hårdvarunivå för att få fullt utbyte av DX12

Maxwell är fullt kompatibelt med DX 12

Skrivet av Zotamedu:

Konstigt då Nvidia tidigare sagt att de kommer ha fullt stöd på Fermi och framåt. Har de ångrat sig?

Skrivet av legend78:
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja detta kortet är nog värt att vänta på.

Antalgigen en Komunikationsmiss mellan avdelningarna.

Skrivet av emilakered:

Med handen på hjärtat har Tom Petersen så att säga haft fel förr. Vi får se helt enkelt.

400-serien och framåt från Nvidia och 7000-serien och framåt från AMD att få någon typ av stöd. Fullt stöd är det än så länge bara Nvidias 900-serie (och kanske även 750-serien, osäker) som har.

Så har jag förstått det i alla fall.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tror ni det är möjligt att koppla bort AIO-radiatorn från kortet, och köra egen? Eller styrs fläktarna av något?

Tänker om det bara går att slänga på sin egna radiator och se glad ut. Garantin ryker ju såklart.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

Med handen på hjärtat har Tom Petersen så att säga haft fel förr. Vi får se helt enkelt.

Är ju två separata frågor.

Den ena är huruvida det kommer en WDDM 2.0 drivare så man kan komma åt "low overhead" funktionerna. För Nvidia kommer Fermi och framåt och för AMD kommer GCN 1.0 och framåt få detta. Alla dessa kort kommer således stöda alla fundamentala funktioner i DX12.

Det andra är huruvida alla kromlister som definieras i DX11.3/DX12.0 följer med, just nu är det bara Maxwell som stödjer alla definierade funktioner. Detta är inget nytt, har funnits massor med GPU-modeller som inte fullt ut stödjer alla finesser definierad i en viss DX-version och DX har ju explicit hantering för att applikationer ska kunna fråga exakt vad som stöds på aktuellt system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MakeCoke:

400-serien och framåt från Nvidia och 7000-serien och framåt från AMD att få någon typ av stöd. Fullt stöd är det än så länge bara Nvidias 900-serie (och kanske även 750-serien, osäker) som har.

Så har jag förstått det i alla fall.

Väldigt lurigt detta, fullt stöd skall tydligen avse någon slags featurelevel (*) i DX12, med fullt stöd antar det menas stöd för den senaste featureleveln.
Vad jag sett har det än så länge bekräftats fullt stöd endast för Nvidias senaste, men det betyder ju inte att alla andra modeller kommer sakna fullt stöd.
AMD har enbart sagt att alla dess GCN kommer att stödja DX12, vad jag vet har inte nämnt något vilka finesser som stöds eller inte.

En som tex kan diskuteras är om vissa funktioner handhas via speciella kretsar på kortet eller genom att shaders programmeras i stället.
Vad krävs för fullt stöd? är det OK om det är shaders som fixar funktionen, vad om en del görs på kortet och en del av CPU:n?

Jag tror att vi får vänta lite innan detta klarnat.

(*) kromlister.

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har också för mig att det krävdes någon form av hårdvaruändring för att få "fullt" DX12-stöd. GCN hade tydligen inte fullt stöd, möjligen har 970/980 det...

Permalänk
Medlem

Hejja AMD!

Permalänk
Skrivet av Alling:

Tror faktiskt att fler än vad man kanske önskar faktiskt associerar AMD:s röda färgtema med hög värme och energiförbrukning. Och det med viss rätt: Den lysande fläkten får inte direkt 295X2 att se ut som ett svalt och snålt kort. Nvidia är tyvärr betydligt bättre på att marknadsföra sina kort som kalla men våldsamt snabba.

Ja precis, har inte heller tänkt på det hur mycket ironii det finns i Amds färgtema förens du nämnde det !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa mitt R9 290X OC för nypris när detta släpps? Ett gäng ICA plastpåsar medföljer på köpet då jag har en hel låda full

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Längtar efter fiji´s mobila krets till Imac retina 27"

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Du måste va kul på fester?

Han måste äga en gtx 980

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk

Hoppas att AMD gör någonting riktigt vasst. Annars känns dom lite passé och game over, tanke på hur mycket dom har i förluster. Svårt att ta tillbaka det om dom inte gör någonting riktigt fett.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon5930:

AMD är grönt, Radeon är rött då ATI körde rött.

När vi talar grafikkort är AMD rött. Radeon är AMD:s varumärke liksom GeForce är Nvidias.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

När vi talar grafikkort är AMD rött. Radeon är AMD:s varumärke liksom GeForce är Nvidias.

Jag har inte skrivit något annat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon5930:

Jag har inte skrivit något annat.

Du skrev att AMD är grönt:

Skrivet av anon5930:

AMD är grönt, Radeon är rött då ATI körde rött.

Man måste väl kunna säga att AMD är rött i en tråd där vi ovedersägligen talar GPU:er? "Det gröna laget" är ju Nvidia och "det röda" AMD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers