Hur testar jag min CPU och kollar så jag har en bra temp?

Permalänk
Medlem

Hur testar jag min CPU och kollar så jag har en bra temp?

Hej,

Jag har en Intel Core i7 4790k med Corsair H100i kylare och undrar hur jag testar min cpu så jag vet att jag har en bra temp.

Monterade CPU för 3 dagar sedan med Arctic Silver 5.

Testade med prime95 hade några random inställningar och min CPU gick upp i 88 grader så jag stängde av programet så fort jag kunde XD

Har laddat ner realtemp men vad ska jag testa min CPU med och vilka inställningar ska jag ha?

(Jag har inte tänkt att överklocka vill bara kolla så att jag har en bra temperatur)

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Avstängd

Du borde verkligen inte ha 88grader med en H100i,Körde du stress-test då?, hur varmt var rumstemperaturen?

Permalänk
Medlem

Från vad jag hört så ska helst inte Prime95 användas på Haswell (bekräftelse?). Kör Aida64 istället. Kolla temps med HWmonitor och/eller CPU-Z. Låter som att du installerat kylaren med för lite eller för mycket kylpasta och/eller smetat runt vid installation. Gör gärna om det för bästa resultat, för en stock 4790k ska inte bli 88C..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

Du borde verkligen inte ha 88grader med en H100i,Körde du stress-test då?, hur varmt var rumstemperaturen?

Jag har kallare än normalt i mitt rum. Har inte ens golv värme eller element XD. Men jag vette fan vad jag körde för test.

EDIT: Någon som känner för att hjälpa mig via skype? :S Skype: swekatten77 (adda mig så acceptar jag direkt)

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Är du säker på att allt är korrekt monterat? Var är pumpen inkopplad t.ex.?
Jag tycker att Haswell ska klara Prime95, det blir varmt när AVX används, men det är ju där för att användas.
Vill man ta sig runt det för att se hur varmt det blir utan AVX så kan man välja en version av Prime95 som inte har stöd för AVX.
Prime95 26.6 verkar vara helt utan AVX-stöd. 28.5 är den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är du säker på att allt är korrekt monterat? Var är pumpen inkopplad t.ex.?
Jag tycker att Haswell ska klara Prime95, det blir varmt när AVX används, men det är ju där för att användas.
Vill man ta sig runt det för att se hur varmt det blir utan AVX så kan man välja en version av Prime95 som inte har stöd för AVX.
Prime95 26.6 verkar vara helt utan AVX-stöd. 28.5 är den senaste.

Radiatorn sitter i taket av chassit. (Har Fractal Design R4)

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Radiatorn sitter i taket av chassit. (Har Fractal Design R4)

Men sitter blocket ordentligt? Varifrån får pumpen ström? Hur mycket pasta använde du? Har du läst instruktionen för montering eller improviserade du för att det såg lätt ut?

Permalänk
Medlem

Min 4770k på stock inställningar med en Cooler Master Seidon 120V går upp direkt i 100C med Prime95. Om jag sedan testar med ett annat program som OCCT så ligger den på 60-70. Väldigt väldigt förvirrande.

EDIT: Lite screenshots: OCCT 5 Minuter, Idle, Prime95 30 sekudner
Något väldigt konsigt med prime95 (finns andra med samma problem om man googlar)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men sitter blocket ordentligt? Varifrån får pumpen ström? Hur mycket pasta använde du? Har du läst instruktionen för montering eller improviserade du för att det såg lätt ut?

Asså, Jag har haft vattenkylningen i snart 1 år och då hade jag i7 2600 och fick hjälp av en kompis med allt men nu körde jag bara på när jag skaffade mig 4790k och nytt moderkort. Kanske hade lite för mkt kylpasta.

Hade också bequite silentwings 2 då men bytte tillbaka till corsairs standard fläktar nu.

Körde aida64 i 3 minuter precis på bara processorn och låg på 55 grader så jag antar att inget är fel ändå? :S

EDIT: gjorde ett test med CPU och FPU gick upp till 77 grader (2min)

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Asså, Jag har haft vattenkylningen i snart 1 år och då hade jag i7 2600 och fick hjälp av en kompis med allt men nu körde jag bara på när jag skaffade mig 4790k och nytt moderkort. Kanske hade lite för mkt kylpasta.

Hade också bequite silentwings 2 då men bytte tillbaka till corsairs standard fläktar nu.

Körde aida64 i 3 minuter precis på bara processorn och låg på 55 grader så jag antar att inget är fel ändå? :S

Prime95,Intel Burn Test, OCCT etc ökar din volt till oändlighet i stort sätt om du kör med adaptive voltage i bios så 88 grader kan stämma rätt bra när du körde med syntetiska stress test program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Från vad jag hört så ska helst inte Prime95 användas på Haswell (bekräftelse?).

Folk hävdar gärna det, men har inte tillfredställande förklarat varför. Prime95 påstås använda mer av resurserna än andra tillgängliga testverktyg, och därför ge en högre temperatur. Vilket jag anser vara det önskade resultatet. Man vill ha ett worst case scenario att arbeta mot, det är precis därför man testar. Att köra load tests med mjukvarar som bara ger 75% last ger för all del lägre temperatur, men i min värld är det ett meningslöst test. Den dagen du hamnar i en situation där din CPU genererar så mycket värme den bara kan, av vad för anledning det nu än är, är det ju inte till mycket nytta att folk påstår att Prime95's last är orealistisk, och att man nästan aldrig kommer råka ut för den i verkligheten.
Man har aldrig varit speciellt trolig att nå Prime95 nivå på sin CPU-belastning, någonsin. Vilket är precis varför man använt det som test.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

kör man auto eller adaptive vcore i stresstest så kan spänningen dra iväg. jag kör min i 1,3v på adaptive och i stresstest får jag ändå 1,417v. detta resulterar i ~80c i aida64, ~75c i prime95 blend och ~95c i prime95 small ffts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Asså, Jag har haft vattenkylningen i snart 1 år och då hade jag i7 2600 och fick hjälp av en kompis med allt men nu körde jag bara på när jag skaffade mig 4790k och nytt moderkort. Kanske hade lite för mkt kylpasta.

Hade också bequite silentwings 2 då men bytte tillbaka till corsairs standard fläktar nu.

Körde aida64 i 3 minuter precis på bara processorn och låg på 55 grader så jag antar att inget är fel ändå? :S

EDIT: gjorde ett test med CPU och FPU gick upp till 77 grader (2min)

Jag känner mig lite tjatig nu, men du har hoppat över alla mina frågor förutom den om pasta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Jag har en Intel Core i7 4790k med Corsair H100i kylare och undrar hur jag testar min cpu så jag vet att jag har en bra temp.

Monterade CPU för 3 dagar sedan med Arctic Silver 5.

Testade med prime95 hade några random inställningar och min CPU gick upp i 88 grader så jag stängde av programet så fort jag kunde XD

Har laddat ner realtemp men vad ska jag testa min CPU med och vilka inställningar ska jag ha?

(Jag har inte tänkt att överklocka vill bara kolla så att jag har en bra temperatur)

Tack på förhand!

Det finns information på Intel's forum om detta ang just denna CPU.

https://communities.intel.com/message/256953

https://communities.intel.com/thread/54032?start=30&tstart=0

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att Haswell ej ska stresstestas i Prime och inte heller Aida64 (i min mening).
Det du ska stresstesta med är Intels egna: Intel Extreme Tuning Utility (IETU).
HWmonitor rekommenderas för att hålla koll på temps utöver stress.

- Dina temps bör i min mening inte överskrida 80C i 100% load. men vissa säger 90C vilket jag personligen anser är betydligt för högt.
- Montera om CPU-kylaren. Troligtvis rör det sig om överflödig kylpasta. Torka bort från CPU:n med K-sprit och några tops eller dylikt. Lägg bara en liten klick i mitten.
- Även om du ej överklockat så kan fabriksinställningarna putta in på tok för mycket volt i cpun vilket leder till högre temperaturer. Om jag vore du skulle jag sätta core ration till x46 (4.6ghz) direkt och sedan vcoren på 1.2v (manual). Sedan lägger du på 0.05 mer eller mindre på vcoren tills att allt rullar stabilt i stresstestet. För du har en K processor, så klart du ska överklocka
- Se över hur luftloopen ser ut. Personligen ser min loop ut så här i ett Obsidian 450D Chassi:

Lycka till!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Stämmer bra att Haswell ej ska stresstestas i Prime och inte heller Aida64 (i min mening).
Det du ska stresstesta med är Intels egna: Intel Extreme Tuning Utility (IETU).

Verkar rimligt... Varför testa med något som faktiskt ger maximal värmeutveckling, och låter dig säkra att du faktiskt kan hantera det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Testade precis min i5 4690K (stock för tillfället) med en H60 v2 på small fft's i några minuter. Core temperaturer gick upp 59-65 som max.
Så låter dina temps låter definitivt för höga precis som andra säger här. Om det nu inte är jättestor skillnad mellan i5or och i7or i Prime95.