Permalänk

Soundbar + 2 sateliter

Tjena håller på att kolla runt på hemmabio system. har fastnat lite för sonos soundbar och sedan köpa till sub + play3.
Men finns det andra färdiga paket där man får soundbar+sub+2 st bakre högtalare?
Hittade ett par från vizeo http://www.vizio.com/audio/s5451wc2.html men verkar inte finnas i sverige...

Någon som har tips? började kolla runt för att sonos inte har dts stöd eller DB hd stöd, men kanske inte spelar så stor roll?

Kollar mkt på film och serier och endel spel på ps4.

Tack

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

varför soundbar?

Knappast prisvärt och riktiga satelliter kommer alltid vara betydligt bättre.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

varför soundbar?

Knappast prisvärt och riktiga satelliter kommer alltid vara betydligt bättre.

Jag har en soundbar för ca tusenlappen med trådlös sub och det är ju ett rejält lyft ifrån tvns standard ljud!
Sen kan jag ju tänka mig att enskilda högtalare placerade i rummet låter klart bättre, men soundbar är inget dåligt för det!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

varför soundbar?

Knappast prisvärt och riktiga satelliter kommer alltid vara betydligt bättre.

Lita ont om plats för att ha center + 2 högtalare bredvid tvn.
Tycker också det blir smidigt med soundbar , slipper reciever å alla kablar överallt.

Kollat endel på sonos soundbar, lite klen bas kanske men annars väldigt klart ljud. Och det går ju att bygga ut med sub och sateliter.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Lyssnat lite på den med inte jätte imponerad. skulle kanske varit bra om man inte behövde försämra soundbaren för att få suround.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Ok läst på endel till om sonos systemet och det verkar ju inte bli riktigt suround eftersom det bara går på optiskt kabel.
Har ni några tips på hemmabioanlägningar färdiga så som egna hopplock?

Kanske värt att börja med 2,0 eller 2.1 nu och bygga på senare? eller 3.1??
Vill ha bra filmmusik och spelljud men även kunna streama musik från telefon och dator till anläggningen, kanske man kan köpa sonos connect och koppla in i en reciever?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

En fråga, har du ont om utrymme? En del i bio-ljud är att få bredd på ljudet, dvs avstånd mellan höger - vänster kanal. Personligen tror jag att det vore bättre att starta med ett 3.0 eller 3.1 för att sedan bygga vidare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

En fråga, har du ont om utrymme? En del i bio-ljud är att få bredd på ljudet, dvs avstånd mellan höger - vänster kanal. Personligen tror jag att det vore bättre att starta med ett 3.0 eller 3.1 för att sedan bygga vidare.

Jo det är ett sovrum jag ska ha det i ungefär 3 meter mellan tv och fotölj. Därför tänkte jag att en soundbar skulle vara smidigt att börja med och eftersom sonos gick att bygga på så verkade det bra för framtiden också. Men om det inte blir riktigt suround så känns det lite sådär :S

Senaste svar från sonos

Citat:

Oavsett om Playbaren får DD eller PCM så kommer Playbaren att uppmixa PCM så att den separeras i olika kanaler och du kommer att få "surround" i vilket fall. Det bästa ljudet kommer visserligen från sann DD men det är inte helt säkert du alltid märker skillnad. Du kan hitta vad din Playbar får signal i "Om mitt Sonos-system" i en Sonos kontroller.

Vad gäller DD+ så är det lite av en gråzon. DD+ stöds visserligen inte officiellt men det brukar fungera över optisk också. Jag har nämligen flera kollegor här på kontoret som kör Netflix på deras Playbar utan problem via deras TV eller exempelvis Chromecast utan att ha gjort några inställningar för ljudet.

Du kan ställa in Netflix att köra PCM men ibland har även TVn en inställning som kan konvertera DD+ till DD eller PCM. Det beror lite på TVn och dess ljudinställningar.

Har du några tipps på 3.0 eller 3.1 system?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Jo det är ett sovrum jag ska ha det i ungefär 3 meter mellan tv och fotölj. Därför tänkte jag att en soundbar skulle vara smidigt att börja med och eftersom sonos gick att bygga på så verkade det bra för framtiden också. Men om det inte blir riktigt suround så känns det lite sådär :S

Senaste svar från sonos

Har du några tipps på 3.0 eller 3.1 system?

Sateliter. PSB Alpha B1
http://www.psbspeakers.com/products/Alpha-Series/Alpha-B1-Mon...

Jag kör dom visserligen som sateliter x 4. Mid-right, Mid-left, Back-right, Back-Left. Men min i ett mindre rum så funkar dom som frontar. Jag kör PSBs större frontar och en "gigantisk" PSB center och PSB 2x8" bas. Kolla gärna in i mitt galleri på minhembio galleri. Detta är v 0.9 så allt är inte färdigt än. http://www.minhembio.com/Nautilus011

EDIT: Dessa högtalare kostar ca 2700 kr/par, fick bäst i test i test av tidning HiFi & musik tidningen

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w