Ny på NAS - Synology DS412+

Permalänk
Medlem

Ny på NAS - Synology DS412+

Har inte haft att göra med NAS förut men nu tänkte jag försöka och funderar på om detta är något:

1x Synology DiskStation DS412+
4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB

Det lilla jag har sett så; verkar Synology bra och man ska köra diskarna i RAID 5. Tänkte ha detta till backup, streaming och centraliserad lagring som kan kommas åt av alla enheter i mitt hemma nätverk.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kör isf DS415+.

Kör själv Synology både hemma och på jobbet, väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Inskaffade en DS415+ precis när den släpptes. Den är som DS415+ fast med bättre hårdvara. Jag skaffade denna främst pga att den har en quad core vilket gör att den kan transcoda filmer och stream dess live till bland annat min xbox one.

En annan fördel med DS415+ är att den är flera år nyare, och kommer därmed att få nya uppdateringar flera år längre än DS412+. Osäker om DS412+ kommer få DSM 6.0 när det nu släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Inskaffade en DS415+ precis när den släpptes. Den är som DS415+ fast med bättre hårdvara. Jag skaffade denna främst pga att den har en quad core vilket gör att den kan transcoda filmer och stream dess live till bland annat min xbox one.

En annan fördel med DS415+ är att den är flera år nyare, och kommer därmed att få nya uppdateringar flera år längre än DS412+. Osäker om DS412+ kommer få DSM 6.0 när det nu släpps.

Vad jag kan se så har DS415+ bättre hårdvara men sämre tjänster/funktioner?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Med risk för att svära i kyrkan: varför bygger du inte en egen NAS? Bättre hårdvara för pengarna, möjlighet att själv välja OS och mjukvara. Lättare att uppgradera komponenter än i en traditionell NAS, där alla komponenter oftast sitter på ett kort.

Men ska du skaffa en: kör på synology eller qnap. Undvik asustor även om de är billigare: dålig support, buggiga os-uppdateringar, rätt kass kapacitet på processorn. Ingen stämningshöjare. (Jag vet, för jag har en själv).

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Tips, kör in ownCloud på den. www.owncloud.org

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera en "NAS for dummies"-liknande resurs på nätet?

Permalänk
Medlem

Äger en DS213+ sedan tidigare men byggde nyligen en egen baserad på ASRocks Q1900dc-itx och Xpenology. Fungerar som Elvis och är enligt mej ett mycket billigare och bättre alternativ än en "riktig" Synology NAS. Dessutom får du en del uppgraderingsmöjligheter tack vare PCIe porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vad jag kan se så har DS415+ bättre hårdvara men sämre tjänster/funktioner?

Jag vet inget som DS415+ inte kan göra som DS412+ kan göra. Snarare tvärt om. Du får gärna dock hänvisa till en källa om jag skall kunna kommentera detta ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag vet inget som DS415+ inte kan göra som DS412+ kan göra. Snarare tvärt om. Du får gärna dock hänvisa till en källa om jag skall kunna kommentera detta ytterligare.

t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1146571,2800266,2723685

Men det verkar som prisjakt inte är uppdaterad. https://www.synology.com/en-us/releaseNote/DS415+
Så DS415+ är nog det bättre valet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"